Kan Korona gi oss nye verdier?

Slettet bruker
KORONA 14.09.2020 kl 12:38 1565

Kan Korona endre det bruk og kast samfunnet vi dyrker i dag?

Kan hende menneskeheten omsider våkner, ser seg rundt, og ser med nye øyne på den planeten vi er i ferd med å ødelegge.Kan hende vi omsider kan skrote tankegangen på at økonomisk vekst er løsningen på alle problemer. Kan hende vi ser verdien av å ta vare på i stedet for å endre,eller å kaste. Kan hende vi kan se på naturen som en del av oss selv, og ikke som en evigvarende bruksting. Kan hende vi kan se hverandre i øynene med respekt og ikke forakt. Kan hende vi endelig erfarer at den beste utsikten fra livet får vi ved å stå på egne ben, og ikke ved å tråkke på andre.

Her hjemme kan det hende vi oppdager at vi ikke trenger å reise på utenlandstur annenhver måned eller mer. Kan hende vi skjønner at ikke alle kan ha hytte på fjellet. Kan hende vi må ta inn over oss at oljealderen er over. Kan hende gleden av materielle verdier nødvendigvis ikke går hand i hand med livskvalitet. Kan hende vi slutter med å tro at vi bor i verdens navle.

Kan hende er jeg bare en drømmer. Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
kfarestv
14.09.2020 kl 14:29 1509

Det er absolutt lov å håpe. Noe vil skje med folkesjelen etter corona, det er helt sikkert. Hva endringene blir... jeg velger å tro at menneskeheten når den blir tvunget til vekst spasmer litt (krig, uroligheter) for så å "ta seg sammen" og vokse opp. Jeg har på følelsen at vi er på terskelen til en ny virkelighet. Hva denne blir kan man bare spekulere i men jeg tror alle egentlig føler det... en slik "noe kommer, men vet ikke hva" følelse.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
rockpus
14.09.2020 kl 14:59 1481

BellyVelly:

Et innlegg jeg meget vel kunne signert selv!
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2020 kl 21:17 1428

Takk! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.09.2020 kl 21:26 1412

Kudos fra meg også!
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2020 kl 22:15 1367

Nok en gang takk. Det er bra jeg ikke er ensom med mine tanker. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2020 kl 18:22 1197

Kan hende fallet vi nå opplever på børsene er starten til fortsettelsen på fallet som begynte i vår? Børsen har aldri hentet seg inn igjen siden den gang, og med utsikter til innstramminger og nedstenginger fremover så tror jeg pengemarkedene på ny vil få seg en knekk.

Det er en mengde selskaper som er priset høyt over de verdiene de faktisk skaper. Overdreven opptimisme og forventninger til at Korona skal gli over, kombinert med mange nyankomne aksjekjøpere, har skapt forhåpninger om ny vekst. Noe som har holdt børsene gående gjennom sommermånedene og de tidlige høstmånedene med et positivt fortegn.. Hva skjer viss den forventede veksten uteblir?

Nå står vi på terskelen til vinteren. Korona viser ingen tegn til å forsvinne. Tvert imot. Vi venter på at en vaksine skal redde oss. Men vil den det? Ingen kan vel med sikkerhet si når, og om en vaksine vil virke effektivt nok. Verden er i endring, og det hjelper fint lite å demonstrere i vår hovedstad, samtidig som man forteller til det norske folk gjennom tv at Korona ikke eksisterer. Det eneste man oppnår med det er vel å demonstrere sin egen innkompetanse.

At børsen før eller siden vil ta virkeligheten til seg er vel innlysende slik jeg ser det. Selvsagt er det umulig å predikere noe med sikkerhet, men at det kan bli en tung vinter for svært mange aksjeselskaper anser jeg som et godt mulig scenario.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.10.2020 kl 18:59 1113

Enig. Jeg tror vi står foran svært tøffe tider. Mener det er en enorm forskjell mellom badeliv på flotte soldager på sommeren og store ansamlinger innendørs på nå på høsten og vinteren. Vi ser jo at det normalt er fremover nå at forkjølelser og influensa har sin storhetstid. Det neppe noen grunn til å tro det vil være annerledes med korona.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2020 kl 19:18 1079

Nå er det faktisk vaksiner underveis, og funker vaksinene ja så problemet løst i løpet av noen år. Tror ikke på varige endringer i reisemønster etc, det er slikt en tror nå fordi det kommer dårligere nyheter hver dag, slikt sliter på børsene og så er det valg i USA og så er det ditt og så er det datt. Verden kommer tilbake engang uten korona, da er det sikkert andre problemer, men uansett har vi alle lyst til å opprettholde vår store tilvante reisevirksomhet.og frie valg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.10.2020 kl 10:53 912

Vaksine, eller ikke. Jeg tror skaden allerede er uopprettelig. Vi har bare ikke sett omfanget av den ennå. Med alle tiltakspakker, og påfølgende pengetrykking rundt om i verdens økonomier, så vil økende inflasjon snart være et faktum. Følg med på for eksempel matvareprisene fremover. Enkelte bedrifter og selskaper, både store og små, vil måtte kaste inn hånkledet. Arbeidsløsheten vil krype oppover. Politisk uro vil oppstå. Det hele kan i ytterste konsekvens ende opp med stagflasjon. Hva da?

Så er det å håpe at vi klarer å styre unna det verste scenarioet. At en vaksine kan ta brodden fra den uroen som nå brer om seg. Tenker da spesielt på demonstrasjonene mot Korona tiltak som vokser i omfang, men også den utryggheten vi som mennesker kjenner på i det daglige. Samtidig må vi også ta lærdom av det vi erfarer. Kanskje vi nå får en mulighet til å utbedre den veien menneskeheten går på? Men mye er usikkert. Alt for mye.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Rhods
27.10.2020 kl 11:09 892

Jeg liker jo alt som er skrevet her i tråden og gjør meg gjerne til venns med noen som har så gode verdier og slikt tankegods. Tror som deg at vi blir stadig flere, men dessverre er det også slik at krisetider forsterker polarisering, nasjonalisme, rasisme, egoisme osv osv. Den økende polariseringen er et større globalt problem enn miljøet slik jeg ser det, og det sier ikke lite når man leser klimaforskningsrapportene. Og dette henger tett sammen, da den stadig økende polariseringen fører til dårlig miljøpolitikk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
pengex
27.10.2020 kl 11:58 866

Svar til ts. Nei,nei og nei.
Oljealderen er ikke over selv om bilene bytter motor.
Verden utvider seg, forbruker mer energi. Mer duppeditter lages enn før, alle skal ha.
Bare se på Oslo, full av sparkesykler. Er ikke laget av bambus de.
Vil du ha ett forbruksfritt samfunn kan du legge ned hele i-lands konseptet som forer u-land med smulene.
Høres ikke bra ut dette men sånn er det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.10.2020 kl 14:02 832

Sånn er det, men trenger det å være sånn?

Jeg vil ikke ha et forbruksfritt samfunn, bare et samfunn som er mere balansert og bærekraftig med størst fokus på mennesklige verdier og ikke forbruksverdier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare