Det er igjen opsjonsfest for ledelsen i PHO

SomSa
PHO 15.09.2020 kl 18:25 7784


Oslo, Norway, 15 September 2020 - The board of directors in Photocure ASA (the
"Company") (OSE: PHO) has granted share options to employees.

A total of 500,000 share options, equal to 1.9% of total shares issued in the
Company

· Daniel Schneider, President and Chief Executive Officer, 60,000 options.
Following the issue, Daniel Schneider holds 60,000 conditional share options,
200,000 share options and 33,353 shares in the Company.
· Erik Dahl, Chief Financial Officer, 35,000 options. Following the issue,
Erik Dahl holds 35,000 conditional share options, 65,500 share options and
13,033 shares in the Company.
· Lise Borgen Carlson, Director of Corporate Compliance & Quality, 15,000
options. Following the issue, Lise Borgen Carlson holds 15,000 conditional share
options, 10,000 share options and zero shares in the Company.
· Geoffrey Coy, Vice President and General Manager of US Operations, 35,000
options. Following the issue, Geoffrey Coy holds 35,000 conditional share
options, 90,000 share options and zero shares in the Company.
· Grete Hogstad, Vice President Strategic Marketing, 25,000 options. Following
the issue, Grete Hogstad holds 25,000 conditional share options, 46,000 share
options and 21,844 shares in the Company.
· Anne Gautvik Horten, Head of regulatory affairs, 15,000 options. Following
the issue, Anne Gautvik Horten holds 15,000 conditional share options, 10,000
share options and 1,752 shares in the Company.
· Patricia Kelly, Vice President Global Human Resources, 40,000 options.
Following the issue, Patricia Kelly holds 40,000 share options in the Company.
· Kari Myren, Head of Global Medical Affairs and Clinical Development, 25,000
options. Following the issue, Kari Myren holds 25,000 conditional share options,
25,000 share options and 2,021 shares in the Company.
. Gry Stensrud, Vice President Technical Development & Operations, 25,000
options. Following the issue, Gry Stensrud holds 25,000 conditional share
options, 51,300 share options and 9,889 shares in the Company.
· Susanne Strauss, Vice President and General Manager of Europe Operations,
90,000 options. Following the issue, Susanne Strauss holds 90,000 share options
in the Company.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
teaa
15.09.2020 kl 18:55 5886

Hvis jeg forstår det riktig, så gir opsjonene rett til å kjøpe PHO-aksjer til 81,41 kr. Hvis kursutviklingen i PHO blir bra fremover så kan dette bli hyggelig for ledelsen, men da blir det også hyggelig for oss andre aksjonærer.
Jeg ville ikke kalt dette "opsjonsfest", men deg om det....
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Computum
16.09.2020 kl 00:23 5624

Allerede ved tildelelse er opsjonene verdt 3,5 mill. for de "heldige". ((88,50-81,41)x500.000)
Altså 3,5 mill. "deles ut" til nøkkelpersonell i et år der selskapet ikke gjør det spesielt bra. Dette beløpet kan fort stige med 5 mill. bare fordi shortangrepene opphører.
Dvs nesten 9 mill. til de "heldige", uten at de har gjort stort mer enn jobben sin. Risikofritt.
Jeg er enig med deg her, SomSa. Dette er gavepakker. En mye bedre belønningsmåte er bonus av overskudd.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 00:57 5578

Jeg vil helst ikke blande meg i aksjer jeg er ute av, men her har jeg faktisk 1 aksje igjen for å ha den under radaren som jeg har hatt helt siden 2008.
Det er i hvertfall ikke vanskelig å forestille seg at PHO vil få en betydelig dip fra nåværende kurs og til etter fremleggelsen av Q3 rapporten, og på det tidspunktet vil jeg også tro at den pågående shorten er på topp og at de siste opsjonene er godt under pålydende innløsningskurs.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
16.09.2020 kl 04:36 5501

I snart 3 år nu har eg vart aksjonær, og har ca 200 % oppgang, vilket må ses som bra. Men var kommer pengerne fra, jo fra nye håpfulle innvestorer. Som liksom jeg har og dom tror på all haussing som kommer fra selskapet og skribenter. Men sanningen er att inget av det som blitt hausset har blitt innfridd i virkligheten. De taper fortsatt like mye penger vart år. Og vart år trykker de nye aksjer til opsjonsprogrammet, der 2/3 går til selskapet og 1/3 til ledelsen. Ikke en ende krone som er skapt av hederlig arbeid. Men det er klart en kunst att klare det år efter år, uten protetster. Men bonus av vinst er en kattastrof før selskapet, da det blir null til ledelsen, og selskapet mister de 15 mil de tjener vart år på att trykke nye aksjer til bonus oppsjonerne. Før regnskapet er dårlig nok som det er uten 15 mil til i minus.

Nu har vi jo to opsjonsprogram på 500.000 var gående, den første har vel en inløsningskurs på 50 kr. Som betyr att minst 25 mil går inn i kassa til PHO. Om ikke kursen går under 50 kr. Mens denne gir ca 40 mil om kursen ikke går under 81 vid innløsnings øyeblikket. Her må eg seie de holder verdens klasse når det gjeller att melke sine investorer. Det i og for seg kanskje fortjener en belønning, men det er noe feil når de som blir melkede må stå før belønningen.

Og vi ser jo vad de gjør med sine opsjoner, de selger dem så fort som muligt. Og viser ingen som helst tru på att selskapet skall tjene alle de penger de førespeiler investorerne. Og føralldel det har jo vist seg riktig var gang, de tjener ikke penger med undentak av Cevira da.
Men han som skapte Cevira, som kommer att gi oss kjempe inntekter fikk sparken. Mens de som ikke gjort annet en tapt penger, får gullkantande opsjonsavtaler pga, inntekter fra noe som de ikke vart i nærheten av att bidra til.

De som påstår att Styret og Schneider gjør en god jobb, vet ikke vad innebørden av ordet lønnsom betyr. Det er ikke att melke aksjonærer om noen trudde det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
trigger1
16.09.2020 kl 07:23 5406

At Dahl skal bli tildelt samme antall opsjoner som USA-ansvarlig fremstår som komplett uforståelig. At en regnskapsfører skal få tilsvarende en som er ansvarlig for å legge grunnlaget for den virkelige verdiskapningen....
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
16.09.2020 kl 08:07 5335

Ja nu er det vel ingen av dem som har skapt noen verdier hittils. Men om du leser så ser du att fleste hadde mer en nok av opsjoner fra før. De bør jo vise seg førtjent av dem føre de får nye. Men før selskapet virker det som det er viktig att sikre seg de 500.000 x 81 kr de får. Uten att prestere noe som helst.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
bravi
16.09.2020 kl 08:48 5245

Egentlig ingen som burde få opsjoner, men skal man først velge er det bedre å gi opsjoner til Dahl enn til DS, Coy og de gutta. Tross alt skal Dahl passe på pengene, de andre ser ut til hemningsløst å svi av kr uten at de får til noen resultater.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
SomSa
16.09.2020 kl 08:57 5213


Folk skal ikke fortelle meg at ledelsen i PHO, Noano,..... gjør en fantastisk jobb som får opsjoner i bøtter og spann hvert eneste jævla år. De har lukrative lønnsavtaler og mage av oss kan drømme om. De kan kan kjøpe aksjer med sine egne penger slik vi gjør. 1,9% av selskapet deles ut til ledelsen denne gangen.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Springer
16.09.2020 kl 09:02 5194

Kan vel kalle det en 2% frivillig rettet emisjon som drar inn 40 millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Springer
16.09.2020 kl 09:03 5199

Det er kun en gavepakke dersom ledelsen greier å drive selskapet så bra at kursen holder seg over 81 kroner. Det skulle vel gi litt motivasjon tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
SomSa
16.09.2020 kl 09:15 5161


Jeg betaler fra min egen lomme for å tippe og skaffe slike gavepakker. Prisen på gavepakken kunne settes på 150-200 og ikke 81.41 og under aksjekursen. De må streve for å få bonuser og ikke på grunn av udugelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
heilo888
16.09.2020 kl 09:33 5129

Både ledelse og andre aksjonærer bør være fornøyd med denne opsjonsavtalen som er langt bedre enn opsjonsavtale man har sett i mange andre selskaper den siste tiden.
Grei motivasjon for ledelsen, penger inn til selskapet, og liten utvanning for øvrige aksjonærer. Vinn, vinn for alle parter dette!

SomSa er det som vanlig ikke verd å ta hensyn til da motivet kun er å snakke ned PHO.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Rauðr Rammi
16.09.2020 kl 10:37 5059

So whay is new?

Mener det var tilbake i 1997 eller 98 at jeg kjøpte mine første PHO-aksjer. Til 115 kroner. Ble solgt troen på at Metvix skulle bli en stor internasjonl suksess.
Hadde t.o.m to kompiser som kjøpte til over 200 kroner, lurer på om det ikke var 225(!).
Kjempeinvestering...

Tok kort tid, selv for en ung uerfaren student, å forstå at photocure er til for de som kontrollerer selskapet, ikke småinnvestorer.
Men ser her på forumet at menigheten enda ikke har mistet troen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
heilo888
16.09.2020 kl 11:07 5046

Jeg kjøpte mine første PHO-aksjer i 1998/1999, men selskapet i dag kan på ingen måte sammenlignes med hva det var på den tiden.
Det er rett å slett et helt annet selskap med andre produkter og annet management.

Opplever nå, spesielt etter at DS. overtok, at selskapet viser seg fra en helt annen positiv og ekspansiv side.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 11:12 5033

Nå skal vi se om et par års tid til om du ikke endelig kan få solgt dine Pho aksjer med fortjeneste, tror den muligheten er overhengende.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 11:25 5169

Ja, fryktelig tungt dere må ha hatt det innimellom.
Selv gikk jeg inn i Pho rett før sommeren 2018 og har ikke angret et sekund totalt sett.
Tror som deg på dagens ledelse og at de vil skape aksjonærverdier.
Men i farma bransjen tar TTT og det har jeg lært meg at det finnes lite med snarveier. Etterhvert når man skjønner det og satser på de selskapene man selv mener vil lykkes så går det rimelig greit.
Går man inn i fase 1 selskaper så må man belage seg på emisjoner, feiling etc i åresvis og kanskje dem ikke lykkes til slutt på toppen av det hele.
Jeg ser faktisk talt pt ingenting som kan stoppe hverken Cysview/Hexvix eller Cevira, naivt? kanskje, men jeg har stor tro på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Rauðr Rammi
16.09.2020 kl 12:06 5083

Jeg solgte for 140 etter noen uker jeg. Har holdt meg laaangt unna siden, og egentlig ikke fulgt med i markedet overhode i 15 år før jeg begynte å følge med litt i fjor.

Var en stor overraskelse å komme inn på forumet her å se at "menigheten" fortsatt var like positiv som PHO-fansen var på stocktalk.no for +20 år sia.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
16.09.2020 kl 12:18 5051

Ja nu har jo HEX/CYS vart på markedet i 14 år , og fortfarende tjener de ikke nok penger att betjene sine løner. Så vist kan man seie att det tar tid, og det nye nu er jo att de skall ha bonusar og oppsjoner even om selskapet taper penger. Og om det inspererer de til att gjøre en bedre jobb så viser det ikke i varje fall. Men det er jo noen genier her som syns det er en god jobb att tape penger. Men jeg undrer om det var deres selskap, og de taper penger. Syns det var ok att tape enda mere, før att gi prestasjons lønn til ansatte som ikke presterer.

Det finns jo inga verdier i selskapet, foruten de som de tatt in på emisjoner, når det gjeller Hex/Cys. Muligtvis med undentak av det Nordiska markedet som alltid gått med overskudd. Men han som skapte det fikk sparken. Og vi må nok regne med ca 3 år innen ipsen innvesteringen kan ses som lønnsom, om det rekker. Og jeg tror ikke ett øyeblikk att de her opsjonerne forandrer noe. Og jeg trur selskapet har brukt opp muligheterne att lyfte kursen med bare luft og løften nu.

De her opsjonerne har ikke de store verdierne utover de 81 kr som går til selskapet. Om det ikke vore før Cevira, som ingen av dem har vart med og bidratt til, og heller aldri kommer att gjøre det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 12:22 5035

Flott at vi har Cevira som kan subsidiere hele gildet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
16.09.2020 kl 13:06 4971

Ja det førvåner meg ikke ett øyeblikk om det tikker in en melding om 40 mil fra Asieris neste uke. Så de får det att se overraskende ut efter oppsjons inngåelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
snoken
16.09.2020 kl 13:09 4962

Nitrist aksje,kun for spesiellt intresserte med allverdens tid....
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 13:10 4955

Antar du skjønte det var ironi fra min side.
Uansett så er USD 1,5mill ventende hvilken dag som helst, det er utbetaling for første pasient innrullert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2020 kl 13:12 4946

Alt er vel sånn sett relativt, det meste avhenger når man går inn i en aksje og ser på hva kurs er idag.
Den har vel steget drøyt 200% siden sommeren 2018, ikke helt ille mener jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
16.09.2020 kl 13:47 4881

Ja eg skjønte nok det, men vi får se vad som kommer fra Asieris. Men vad mener du om resultatet i år før att det skall vare akseptablet. Eller mener du alt er bra nok.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Computum
16.09.2020 kl 13:49 4872

PHO er for tiden min største investering. Og sikreste, slik jeg vurderer det. Så får det bare være at noen er utålmodige bruker så mye tid på å rakke ned på ledelsen.
De fleste argumenter, både for og imot, har vært luftet. Lite å kaste bort tiden på, til det skjer noe nytt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 08:33 4511

peaf,
Jeg har aldri hevdet at jeg synes at all utvikling i Pho har vært etter min forventning underveis siden medio 2018. Jeg har flere ganger utrykt vag misnøye ift spesielt utplassering av skop og særskilt flexiskop.
Resultatmessig har også flere av de kvartalene i perioden levert svakere enn hva jeg hadde ønsket meg. Inntektene har også totalt sett vært dårligere enn mine forventninger i enkelt kvartaler. Samtidig har det vært viktig for meg å se en stigning over tid og det kan man se på de aller fleste parametere, kanskje med unntak av bruksfrekvensen, har ikke regnet på det på ganske lang tid, men inntektene tyder selvsagt på at den utviklingen har vært for dårlig. Kostnadene har naturlig nok også økt med økt satsing, men jeg mener at dem utviser kontroll på den siden. Utfordringen slik jeg ser det er ikke for høye kostnader, men pt. for lave inntekter.
Jeg har dog tro på at dem var godt igang med å snu denne trenden før pandemien slo til for alvor og paradoksalt nok tror jeg covid 19 kan bidra positivt framover ift spesielt økt bruk av flexiskop. 2020 blir et helt spesielt år uansett hva man måtte mene, og selskapet er ikke skyld i disse utfordringene som har midlertidig satt tilbake svært mange selskaper og utvikling. Q2 20 ble selv om det isolert sett var svakt betydelig bedre enn hva jeg turde håpe på, først og fremst siden det var guidet at det ville bli svakt. Dersom juni salget i USA fortsetter i samme fart framover nå tror jeg det kan bli hyggelig i q3 og q4, men selvsagt ikke så bra som det burde blitt uten Covid19. Utplassering av skop framover blir svakere enn det har vært, men for min del synes jeg ikke det gjør allverden i en periode dersom dem kan få økt bruken betydelig. Det finnes skop nok utplassert til å gi pene tall forutsatt at dem brukes. Utfra fb session har jeg stor tro på at det nå blir utplassert skop til Kaiser Permanente klinikker på høsteparten, det ble forsåvidt sagt at det ville skje. Dette er en Olympus styrt stor kjede så dette må man kunne si er en meget positiv dreining.
På det overordnede plan vil jeg trekke fram spesielt to ting som trekker i veldig positiv retning for min del og det er utlisensieringen av Cevira til Asieris samt tilbakekjøp av rettighetene fra Ipsen.
Jeg har meget sterk og god tro på begge deler selv om de ikke kan sammenlignes som sådan. Ved Cevira ligger risiko og kostnader på Asieris, mens når det gjelder Europa ligger alt på Photocure selv.
Men, jeg mener at Ipsen har gitt bortimot "bang" i Hexvix og tror på ledelsen når dem sier at det det ligger et betydelig mer potensiale, så får man håpe at dem får rett, det vil vise seg allerede i 2021 ifølge dem selv, så det kan man bedømme i løpet av 16mnd.
Utover dette har jeg også tro på inntreden i Sør Amerika selv om inntektene her ligger et stykke fram i tid og kanskje vil være noe begrenset, vanskelig å vurdere mer konkret for min del.
Man vet også at selskapet er i dialog med potensielle partnere i Asia og det tror jeg også kan gi selskapet en inntekts boost på sikt.
Ift investorer og aksjonærer synes jeg i ettertid det var en befrielse at HS måtte dumpe sine aksjer, jeg har mer tro på utviklingen man kan se nå på topp 20/50. Bak flere av disse konti skjuler det seg en eller flere større amerikanske investorer som ønsker seg en større bit av PHO(ref. DS/ED Radium podcast) og det anser jeg som særdeles positivt. Leste forleden dag at PHO er en traust og kjedelig aksje å sitte i, den har vel vært alt annet de siste to årene, interessen for og omsetningen i aksjen har aldri noengang vært i nærheten av hva den er nå.
For to år siden var det en "ok" dag om det ble omsatt for 4-5 mill i aksjen, nå blir den sjelden omsatt for mindre enn 20 mill i løpet av en dag. Uten å ha studert chartet har jeg også en følelse av at den har blitt betydelig mindre volatil.
I februar/mars da jeg kommuniserte med JP Sissener om ikke Photocure var noe for dem å investere i svarte han at selskapet var for lite og for lite likvid for dem å investere i, nå er dem inne med 3-400k aksjer. Ser av dagens aksjonærliste at dem faktisk har økt til 420k, det må ha skjedd for ikke så lenge siden, har ikke fått dette med meg tidligere.
Så tidene har totalt sett forandret seg til det mer positive er min erfaring og mening.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
bravi
17.09.2020 kl 08:57 4466

Vi får håpe du får rett i dine antakelser og at vi slipper at kursen går ned på 60 tallet igjen. Tror ikke det er så mye Photocure kan gjøre for å påvirke bruksfrekvens og salg av Cysview, heller ikke med utplasseringer av skop. Sykehus, klinikker og urologer bestemmer selv hva de ønsker å bruke. Da kan Pho ta ned utgiftene og på den måten forbedre resultatene, salget blir som det blir uansett.

Og heldigvis har vi Cevira
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 09:06 4442

Jeg håper heller ikke at vi ser kurser ned på 60-tallet igjen og tror det heller ikke.
Dersom så skjer tror jeg et krakk må ramme og det er selvsagt ikke utelukket på et gitt tidspunkt.
Kaiser Permanente er et klassisk eksempel på hvordan de har jobbet lenge og hardt for i det hele tatt å få innpass så jeg er hellig overbevist om at møysommelige prosesser gir resultat, men det tar uforholdsmessig lang tid.
Men det sier kanskje mest om hvor rigid og vanskelig det amerikanske helsevesenet er heller enn at de ansatte i Pho ikke gjør noen jobb. Men, vanskelig å være bastant på dette for min del, har ingen erfaring fra det systemet som gjør at jeg kan uttale meg bastant.
Ja, Cevira tror jeg også blir en mega suksess, ingen tvil om det.

En annen interessant ting er at mens shorten økes nesten daglig stiger kursen på høy omsetning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
17.09.2020 kl 09:42 4395

Ja dette var en meget god beskrivelse om hvordan du ser på selskapet, men det meste du beskriver er fremtidsrettede førhopninger og er ikke kontrollerbart. Jeg håpte du skulle komme med mer konkrete tall, spesiellt når det gjeller USA så man ser vad du mener som er bra eller dårligt prestert av selskapet. Europa og Norden kan man nok bare forvente en svak økning i år. Men det er USA som er problemet, kan vi vente en inntekt på 120 mil i år altså en pluss på 20 mil, så er vi like langt. Da vi vet kostnaden øker enda mer. I en periode når de hatt lite att gjøe, og scope salget virker bli lavt kanskje rundt 60. Og det har direkte innverken på neste års inntekter. Og selger de 100 scope neste år. Så blir inntekten ca 180 mil neste år, med dagens bruk. Og da er det 2 år kvar att øke inntekten med ca 500 mil før att nå guiding.

Det er ikke mye som tyder på att de klarer det. Og det er jo litt pussig att Europa og Norden økte salget mitt i de verste Corona tider, og redde oss fra kursras i Q2. Og når det gjeller Ipsen er mye ovisst, da vi ser att Schneider ikke bruker enkle og lønnsomme løsninger til att skape vekst. Men den store tabben var att hemte pengerne gjenom emisjoner, som gjør att investeringen alltid kommer att vare ett tap før de som hadde aksjer føre emisjonerne. Når vel Cevira slår til ,og det gjør den. Skall minne det på deg den dagen, men antar du ikke tar det så tungt når pengerne raser inn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HrDuck
17.09.2020 kl 10:13 4353

Når autoinnlogging feiler så får man også opp innleggene for de man har blokkert. For min del var jeg så uheldig å se innlegget til peaf som først kritiserer andre for å se framover angående utvikling for cyz for så å fortelle hvor fantastisk Cevira kommer til å bli. At han ikke ser ironien i å kritisere andre for å se framover for så kun se framover for Cevira er ironisk, men ikke uventet. Misforstå meg rett, Cevira kan bli fantastisk det, men det er altså fremtiden det snakkes om her også.

Jeg tror en del av dere gjør en stor feil når dere vurderer PHO. Ta for eksempel Bravi som gjentar x antall ganger at salget ville vært det samme uten organisasjon i USA. Mitt syn er at dette er feil forståelse av hvordan man bygger et produkt, men det kan være det samme. Det som er rart er all den skepsis Bravi legger for dagen, samtidig som han hevder at produktet selger seg selv. Dette er et marked som har vokst ca 50% y/y (pre Cov19) og så er Bravi skeptisk til selskapet selv om det (i følge han) er et produkt som selger seg selv? Helt uforståelig, ingen sammenheng overhodet.

Feilen mange gjør er at de tror kostnadsveksten vil fortsette parallelt med inntektsvekst. Mener man det så har man ikke fattet begrepet skalering. Farma har ekstremt høy margin pr enhet solgt, så også for PHO. Marginen pr kit cys er ca 94%. Det er helt åpenbart (for meg og også iflg selskapet) at kommende salgsvekst ikke vil generere en tilsvarende kostnadsvekst (typisk salg og adm). Så er ting litt senere ut pga Cov19, men selskapet er likevel nærme punktet der de havner i pluss og for hver krone omsatt i Usa så havner over 90 øre på bunnlinja før skatt. De som har tatt seg tid til å høre presentasjonene (du burde prøve det Bravi, du kunne faktisk lært noe) vil ha fått med seg at kapasiteten for vekst i omsetning pr ansatt er til stede.

Så blir det altfor mye fokus på short av aksjer, skal kursen opp eller ned fem kroner osv. Små mennesker tenker små tanker. Det er helt likegyldig om kursen går opp eller ned 10 kroner den neste uken. Det vil være helt likegyldig også når vi er på 120 kroner igjen. Når jeg gjør en langsiktig investering så ønsker jeg å finne selskap som minst kan tidoble seg. Det finnes nesten ingenting i markedet som går i en rett linje. Før en ti-dobling må man sitte gjennom en hel masse aksjefall underveis og man bør være klar over det på forhånd. Si at vi når 500 i løpet av et par år. Jeg kan nesten garantere at det ikke vil skje uten fall av betydelig størrelse. Kanskje vil vi falle fra 350 til 260. Det vil i så fall være et fall som er like stort som hele aksjekursen i dag.

Men det er bare sånt man må være forberedt på fra første sekund man gjør en investering (selv om jeg lurer litt på hvordan Bravi evt vil takle en nedtur fra 350 til 260..... ).

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2020 kl 11:00 4282

peaf,
Jeg skjønte at det var det du ønsket, en konkretisering av tall for 2020, men ærlig så sliter jeg med å komme ut med det.
I USA var salget for mai ca. 45% sammenlignet med mai i 2019, i juni ca. 50%, mens junisalget var bedre enn juni 2019. Så jeg synes det blir fryktelig vanskelig å gjette på et konkret tall for q3, beklager det, men jeg er nesten 100% sikker på at q3 blir over q3 19, altså over 25,2 mill.

"Når vel Cevira slår til ,og det gjør den. Skall minne det på deg den dagen, men antar du ikke tar det så tungt når pengerne raser inn."
Cevira er vi enige om at kan bli en braksuksess, vi er uenige om emisjonene, men blir Cevira en BB så blir emisjonene for peanuts å regne og jeg mener det var riktig å kjøpe tilbake rettighetene.
Så kan man diskutere om det burde vært gjort ved lån, men her har styret bestemt at det skal hentes ved emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
bravi
17.09.2020 kl 11:34 4235

Den første emisjonen for å kjøpe rettighetene fra Ipsen kan man si er OK. Men den siste emisjonen for å finansiere salgskorps etc. i Eu er under beltestedet, den kan tyde på at selskapet selv egentlig ikke har tro på at den satsningen skal bli lønnsom før etter lang tid (ref. utviklingen i Us), ellers kunne de bare tatt opp et lån og unngått den utvanningen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
peaf
17.09.2020 kl 13:34 4143

Ja alt det her vet vi og att corona innverka negativt i enn 3 mån periode, Det er ingen vits att dø av bladder canser før att slippe corona. Og det såg vi i norden Europa der behandlinger økte i Q2. Men selskapet hadde 120 mil vid Ipsen kjøpet og skall betale 160 mil med dagens kurs. Hadde de tatt 60 mil av kontantbeholdingen og lånt 100 mil så hadde det vart i boks. De har jo lånt 50 mil any way, og hadde det vart nødvendigt kunde de skaffe mer penger senere, de hadde jo haft fortsatt 60 mil på bok.
Og ipsen var jo lønnsomt innen de tar over, rekker ikke de pengerne til att investere. Hvordan skall de da tjene inn innvesteringen de gjort på 160 mil. Før min del er det noe som lukter dårligt. USA har kostet 550 mil hittils og må ses på som en meget dårlig innvestering, tills motsatsen er bevist.

Og vi vet jo vad som skjer vid en korreksjon, selskap som går minus og ikke har verdier som førsvarer kursen raser dobbelt så mye som andre..
Og jeg har alltid en mening om vad de bør prestere vart år før att det skall anses før godkjent.
Og vi vet hvem som skapte Cevira og var annsatt som CEO når forhandlingerne starte. HESTDAL:
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
bravi
17.09.2020 kl 19:51 3996

HrDuck, bruksfrekvensen viser at produkt byggingen til DS ikke er særlig effektiv, den har ikke øket de 2 årene han har vært Ceo, hvert skop ble brukt akkurat lile mye før DS. Ikke sikkert at vanlig blåruss teori på produkt bygging passer like godt på Cysview som det gjør på salg av fiskeboller og såpestykker til allmenheten. De fleste har forstått at det ikke er enkelt å selge Cysview til urologer som ikke ønsker å kjøpe preparatet. Vi kan anta at de urologene som bruker Cysview selv bestemmer bruken helt uavhengig av salgskorpset til DS. Hexvix/ Cysview er ikke et nytt produkt, det har vært på markedet i godt over 10 år, tror de aller fleste urologer kjenner godt til det, slik sett skulle man tro det er ferdig produkt bygget. Enig med Pafo i at skal de få opp bruken er den Danske studien med terapeutisk effekt mye mere slagkraftig og viktigere enn alle selgerne som løper rundt. Er rimelig sikker på at salget hadde vært like stort med det salgskorpset som var før DS, og selvfølgelig med langt mindre utgifter. Med DS er kostnadsveksten etter 2 år som Ceo alt for stor i forhold til inntekts veksten, før vi ser tendenser til noe annet vil det være en bremse på kursen.

Får vi kursen opp til 350 skal jeg alltids takle et fall til 260, men det vil sikkert komme noen sure innlegg på forumet, skulle også bare mangle etter et slikt kursfall.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
SomSa
29.09.2020 kl 15:02 3481


Hvorfor ledelsen i slike selskaper får ikke opsjoner med innløsningpris som er langt høyere aksjekursen slik at de må streve for å få gratis goder? PHO opsjoner med innsløsningpris på 120-150!


Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HrDuck
29.09.2020 kl 15:37 3420

Eierne av selskapet tar beslutninger gjennom styre og generalforsamling. Basert på dine tidligere innlegg somsa er det rimelig å gå ut fra at du ikke er eier.
For øvrig er måten Pho har gjort dette på en helt standard måte å strukturere opsjonsordninger på i børsnoterte selskap.
Men om du blir aksjonær somsa så er det helt relevant om du har et syn på hvordan selskapet skal drives.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
SomSa
30.11.2020 kl 15:10 2897


Vi ser hvor fanatisk jobber de med å forteller om fremtidsutsikter. Disse utsiktene blir stadig luftigere og forsinket.

30. november 2020
Photocure ASA: Exercise of employee share options and share capital increase
https://live.euronext.com/en/node/3454102

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
HrDuck
30.11.2020 kl 15:35 2842

Litt usikker på hva du vil frem til siden setning 1 og 2 mangler en logisk kobling. Men om du leser meldingen så vil hele gevinst av opsjoner etter skatt bli reinvestert i pho aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
SomSa
30.11.2020 kl 15:46 2811


1 +2 = Fortjener de opsjoner? Bortsett fra luftige løfter har de ikke levert noe!

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Computum
30.11.2020 kl 15:54 2794

Man kan diskutere hva hver enkelt opsjonsmottaker har levert. Vanskelig å bedømme her.
Selskapet har gjort store framskritt siden disse opsjonene ble opprettet.
Men du kan sikkert dokumentere "luftige løfter" fra Erik Dahl, Grete Hogstad og Gry Stensrud?
Lettere å dokumentere luftige påstander fra SomSa.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare