Min analyse av markedsutsikter - Krakk innen 3 uker -Se faktorer

Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:11 6393

Du velger selv hva du vil gjøre. Jeg tar intet ansvar for hvilke råd du følger fra hvem - eller hvilke økonomiske konsekvenser dine handlinger gir for deg og de rundt deg. Er du her, så er du "voksen nok" til å vite at risiko kan gjøre deg blakk, veldig blakk ;)

Det meste er altfor dyrt - og de fleste selskap er overpriset (i tillegg er potensialet for god inntjening for mange virksomheter betydelig redusert som følge av stagnasjon i verdensøkonomien), kryptovaluta skal langt ned, boligprisene skal ned, rentene skal opp, mye gjeld er misligholdt, verden er ikke lenger i en sunn økonomisk utvikling etc. etc. Gjeld har blitt enda mer gjeld - hvor grådighet overser hvilke konsekvenser dette vil gi for vanlige folk. Det vil smelle. Det har smelt - og det vil smelle igjen. ..men hvem vet når det smeller? Jeg tror jeg vet, men kanskje du også tror du vet? Da får vi se hvem som "vet best" ;)

"Trump-i-fisering" gjør ikke det hele bedre. Kina gir motsvar - og Trump er ikke nådig. Trump kan ødelegge stort for enkelte kinesiske markeder og aktører - det vil svi for oss alle. ..i tillegg til at Kina's svar vil ødelegge for teknologiselskap verden over. Dette er en ond sirkel som Trump aldri vil gi seg på.

Tenk smart - Handle smart. Det er lett å tjene penger, men enda vanskeligere å beholde de.

Jeg er tilbake 10. oktober med oppdatering, så får vi se hvem som "fikk rett". Jeg eller du ;) Jeg lagrer alle kommentarer som kommer inn med mitt fantastiske RPA-verktøy (selv om du sletter kommentarer eller redigerer, så har jeg originalen), så her er det bare til å kommentere..og jeg vil kunne vise til hver eneste kommentar seinere - og hvem som sa hva ;)

Verdensmarkedenes verdier ser jeg er, og alt er "fucking wrong" nå ;) Correction, Correction, Correction = Market Crash. Market Cap for alt er tooo high, far to high - let us all fall and we will rise into a new wonderful world :)


Stay tuned
Redigert 19.01.2021 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:14 6374

perespen,
du argumenterer for så vidt i takt med flere anerkjente analytikere, men jeg tror du er for tidlig ute, selv om du har valgt den historisk mest sannsynlige perioden (høsten) for ditt varslede krakk.
Personlig tror jeg vi har minst ett år til på oss før det brister for denne gang.
Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:16 6348

Takk for engasjementet. Da registrerer jeg ett år på deg ;) Kanskje du får rett, hvem vet ;)
Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:39 6314

Samler de andre krakktrådene fra de siste par dagene her:
https://forum.hegnar.no/thread/11255/view
https://forum.hegnar.no/thread/11172/view
Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:47 6285

Veldig bra. Det viser bare at stadig flere blir negative til markedene verden over.
Slettet bruker
19.09.2018 kl 09:54 6271

Jeg kjenner en smart fyr som har sittet med i cash i over 2 år i påvente av krakket.
Slettet bruker
19.09.2018 kl 10:18 6239

Kan jo ha vært lønnsomt. Tenk hvis han hadde kjøpt feil aksjer :) Han har i alle fall sikret seg, og kanskje cash har stått på en ok konto med noen % rente.. :) Da har han i alle fall cash til å kjøpe for..og kanskje han treffer bunnen..og blir med på neste oppgang?
Slettet bruker
19.09.2018 kl 10:47 6175

Et hovedproblem med å predikere neste finanskrise er at makroforutsetningene spriker i alle retninger. Dvs. at noen forhold signaliserer videre vekst, og andre at det lurer en boblebrist. I sum er det umulig å sammenligne dagens forutsetninger med forrige krise, også fordi en rekke makroforhold (for eksempel globale gjelds- og kredittforhold landene i mellom, og mellom nasjonalbanker og finansorganisasjonenes låneeksponering) nå er omgitt av ny lovgivning og nye garantikrav. Et annet forhold er rentesituasjonen, der man denne gangen har mulighet til å stramme inn (de lave) rentene for å hindre videre finansutskeielser uten dekning i realverdier. Osv.
I sum ser vi derfor at også anerkjente økonomiske tenkere spriker i sine vurderinger.

Med all personlig beskjedenhet kan jeg ikke se at de store finansinstitusjonene denne gangen har fått kjørt sin "smartness" like langt som sist i å loppe markedets mer uvitende del at et kræsj må til for å rydde opp/gjenopprette balansen. Ett eget uromoment vil imidlertid ligge der så lenge Trump fortsetter i presidentrollen:
At han tukler til med makrobetingelser (bl.a. forstyrrer de store handelsavtalene) så mye at verden til slutt blir så forbannet at de kjører hele foretaket hans på rattata, herunder at de utfordrer dollaren som enslig verdensvaluta. Kineserne kan til slutt si at dollaren sanksjoneres, og da er det over og ut for lånetyngede USA som enerådende økonomisk verdensmakt (les: da kan de ikke lenger betale handelsunderskuddene sine med bare å trykke mer dollars).

Nå. Tenke på noe mer konstruktivt (for eksempel øl, damer og hornmusikk)

Redigert 19.09.2018 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2018 kl 11:16 6135

Det er mye vi ikke vet - og det er enorme summer gjeld som er skjult gjeld, enorme summer i aksjemarkedet er verdier som ikke eksisterer hos selskap i virkeligheten. Et eksempel: Kjøp en enebolig i Bærum, Oslo eller et populært strøk - prisen er kanskje 10-20. millioner kroner. Hva koster det å bygge denne boligen inkl. tomt? Jo, 5-6 millioner maks inkl. tomt. Tomteprisen er også altfor høy, der de er å oppdrive (til boligformål). Samtidig er ikke lønnsveksten tilsvarende. ...og hva med alle de som har kjøpt bolig nr. 2 som nå sliter med å leie ut? På Finn.no vokser antall utleieboliger, og de blir ikke leid ut. Det er for mange utleieboliger. Eiere av bolig nr. 2 vil komme til å måtte selge, da det er tap istedenfor fortjeneste - og når de boligene kommer i markedet (samtidig med økt rente) + de eneboligene fra eldre generasjoner..Da blir det et heftig press i markedet. Dagens unge har ikke råd til å kjøpe slik det er i dag. De studerer lenger, jobber seg opp egenkapital altfor seint.

Jeg mener personlig at krakket som kommer nå - og nedturen over flere år, vil være såpass "heftig" at redningspakker ikke vil fungere. Det er som Spetalen har sagt tidligere: det beste er å bare la virksomheter og mer til gå konkurs, for så å bygge opp alt igjen fra scratch.
hectorgonzales
19.09.2018 kl 12:35 6088

Enkelt svar på dette. Ta gevinst og sitt med like mye penger som du har råd til å tape. Blir det videre oppgang så får du "litt" ellers så er det bankrenter. Går det ned så har du begrenset tapet. Kanskje å vekte mot obligasjoner er greit nå på disse nivåene?

Selv har jeg solgt alt flere ganger men det er jo kjedelig det også - betaler ned på lån (og så starter jeg å spare igjen). Har en eiendom (utleid) som jeg betaler ned lånet på så det gir (lav) avkastning.

Har imidlertid sittet på STL/EQUI ganske lenge så her putrer det inn utbytte så jeg er fornøyd. Jeg er fullt klar over at jeg har bomma (kraftig) på å prøve å forutsi et krakk - men det er jo digg å ha cash ved korreksjoner. Du bør kanskje bruke tiden til å se hvilke aksjer som du skal kjøpe og på hvilke nivåer de skal ligge på.

-H
Slettet bruker
19.09.2018 kl 13:20 6053

Hos forrige oljefondsjef får perespen støtte for krakk-frykten sin, men han er ikke like klar på når dette vil skje:
https://www.nettavisen.no/na24/tidligere-oljefondsjef-knut-kjr-med-kraftig-advarsel-til-norge/3423538129.html
tuja
19.09.2018 kl 13:20 6041

EAM er en aksje som kan gå 10-gangen, uavhengig av en markedskorreksjon.
EAM er ett bet på forlik/seier i pågående rettssak, der de krever i størrelsesorden 440mill eur i kompensasjon for å bli lurt iht kjøp
av solpark fra Itlaienske selskap. Med full seier snakker vi om 450kr(+/-) pr aksje. Så langt har absolutt alle høringsinstanser gitt medhold til EAM.
Kanskje værdt ett bet når aksjen foreløpig kan handles på 30kr. Burde være en ganske grei risk-reward.

:)
Slettet bruker
19.09.2018 kl 13:30 6021

tuja,
ikke dum den :-)
tirawen
20.09.2018 kl 21:56 5904

Rsi for Dow Jones er på overkjøpte 75 og det er bare under 1 % til motstandsnivårt 26940. Så jeg tipper korreksjonen kommer neste uke, men neppe krakk enda.
tuja
22.09.2018 kl 10:38 5779

Kina avlyser handelssamtaler med USA etter tolløkning
2 timer siden · Erik Steinsbu Wasberg
Kinesiske myndigheter har besluttet å avlyse de planlagte handelsamtalene med USA neste uke, skriver Wall Street Journal.
Årsaken er at amerikanske myndigheter har innført flere tolløkninger, og dermed eskalert handelskrigen ytterligere. Det var planlagt at Kinas visestatsminister Liue He skulle møte med USAs finansminister Steven Mnuchin i Washington neste uke.
Kilder til avisen sier at beslutningen er i tråd med Kinas holdning om å ikke forhandle under press fra trusler, samt at landet lar muligheten for nye samtaler være åpen.
Badgirl
22.09.2018 kl 11:21 5709

Hei tuja,

Lenge siden sist ;) Ser du nevner EAM det er en aksje jeg overhode ikke vet noe om. Så litt informasjon tas i mot med takk. Veldig liten omsetning på denne aksjen da. Selv tenkte jeg å hedge med litt OBX Bear til uken da jeg syntes markedsballongen ser litt mettet ut om dagen. BG
tuja
22.09.2018 kl 12:14 5682

Heisan

Ja, lenge siden sist. Har tenkt i samme baner som du, og har begynt å plukke litt bear-derivater. Om ikke det akkurat skal krakke, så føler jeg
at det er overmodent for en korreksjon snart. Markedet kan ikke gå strake veien op i evigheter.

Ang EAM, så legger jeg ut ett par 2-3 linker som er nyttig info ang EAM. Kadden sin trådstart sier det meste, men legger ved noen som jeg også tok med fra gamleforumet:

https://forum.hegnar.no/thread/10405/view/165620

https://forum.hegnar.no/thread/7494/view/115156

http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2016/09/Det-hagler-av-rettssaker-for-EAM-Solar

Fant også ett interessant innlegg på Tekinvestor, som motsvar på ett innlegg på kadden sin tråd. Meget interessant:

Jeg har noen ekstra kommentarer til klipp/lim teksten over

“Jeg vet også at det italienske rettsvesenet er et av de tregeste i Europa, og at landets historie er preget av korrupsjon. Etter en dom kan den ankes, og deretter igjen gå til høyesterett.”

Kriminalsaken kan ankes på normal måte av begge parter, men hvis Aveleos blir dømt i første instans, trigger det flere ting, i Italia, men også Luxembourg og kanskje også Norge og Sveits. Voldgiftsdomstolen ser nok på dommen til kriminaldomstolen som en “guide”. Jeg tror at hvis kriminaldomstolen straffer Aveleos, går voldgftsdomstolens dom også mot Aveleos…OG…voldgiftsdommen KAN IKKE ANKES. No, sir.

“I kriminalsaken er siste vitneforklaringer sen høst 2018, okt/nov og det forventes en dom i Kriminalsaken i første instans 2-3mnd etter siste vitneavhør.”

Retten for kriminalsaken ble samlet en siste gang 17 eller 18 september. Alle bevis skal ha blitt leveret/alle vitneavhør ble ferdige før sommeren. Alle rettsdokumenter ble levert inn av de to partene denne uken. Nå gikk retten inn i tenkeboksen.

Min forståelse er at retten skal nå bruke minimum ca 2-3 uker(ish) på å levere en kjennelse, ergo første mulighet for at dom kan falle i straffesaken er ca 10 oktober. Siste frist for domstolen er 28 februar 2019.

Tikk takk, tikk takk

EAM er ett "bet" på at de går seirende ut av den rettslige prosessen. Så langt har de fått medhold i alle høringer, og jeg har god tro på ett positivt utfall. Nedsiden bør være begrenset til 50%, da det påstås at selskapet har verdier for 15-17kr. Søksmålet er på nærmere 450kr pr aksje, pluss renter. EAM kan gå 10 gangen selvom børsen krakker. Jeg har tatt mine lodd.

God helg, og lykke til, hva enn du velger.

:)
Redigert 22.09.2018 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 12:49 5653

Hvis mange venter på krakk, så blir det ikke krakk.
tirawen
22.09.2018 kl 19:26 5559

Og fremdeles sliter middelklassen 10 år etter finanskrisen

A decade after the financial crisis, many Americans are still struggling to recover

http://www.latimes.com/business/la-fi-financial-crisis-middle-class-20180909-htmlstory.html#
Redigert 22.09.2018 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
stefs
23.09.2018 kl 10:10 5444

Tja. Har også kjøpt litt bear-derivater, som forsikring mot "krakk", dersom det skulle komme noe. Om noe, anser jeg sannsynligheten for at en nedgang kan skje for økt, og det taler for en annen vekting. Selv om "krakket" muligens bare blir en flau bris med en kurskorrigering på 10-15 %. Det er enorme pengemengder i omløp, klar til å bli plassert i alt som rører seg.
Å gå høyt på banen med en gitt dato eller uke for et krakk, har jeg ingenting til overs for. Ingen med seriøse penger i markedet holder på slik, for verden er uansett uforutsigbar.
tuja
23.09.2018 kl 11:51 5366

Bare hyggelig, BD. :)

https://www.dn.no/utenriks/kina/usa/russland/kina-avlyser-militare-samtaler-med-usa/2-1-426937


Kina avlyser militære samtaler med USA
Kina avlyser planlagte militære samtaler med USA etter at USA innførte sanksjoner fordi Kina kjøper russiske jagerfly og våpen.
Kina hjemkaller samtidig sin flåtesjef Shen Jinlong fra et besøk i USA, der han har deltatt på et symposium.
Det kinesiske forsvarsdepartementet sier at USA ikke har noen rett til å blande seg opp i Kinas militære samarbeid med Russland.
– Vi krever at USA umiddelbart retter opp sin feiltagelse og avlyser de såkalte sanksjonene. I motsatt fall må USA tåle konsekvensene, sier Forsvarsdepartementet i en kunngjøring.
tuja
23.09.2018 kl 12:45 5318

Elliott wave metoden viser at toppen er nær, og at ett bear-market er underveis. Flere indekser i Europa har allerede toppet ut,
og Nasdaq og enkelte andre indekser i USA viser klare tegn på at de entrer inn i ett bear-market/toppet ut. Nå mangler kun Dow og SP500, og
de forventer EW metoden at det er nært forestående. Vi får se. EW metoden slår som regel alltid inn. Uansett, oppsiden kontra nedsiden når ett bull-marked har pågått i 10 år, og en nærmest fullskala handelskrig er på gang, da vet jeg hvor jeg skal plassere mine penger hva gjelder derivater.

Weekend update
Posted on September 22, 2018 by tony caldaro

REVIEW

The week started off at SPX 2905. After a dip down to SPX 2886 by Monday afternoon the market started to rally. Higher opens took the SPX to 2911 on Tuesday, 2912 on Wednesday, a new all-time high of 2935 on Thursday, and 2941 on Friday. For the week the SPX/DOW gained 1.6%, and the NDX/NAZ lost 0.25%. Economic reports for the week were mostly positive. On the downtick: the NY FED and building permits. On the uptick: the Philly FED, housing starts, leading indicators, plus weekly jobless claims and the account deficit both improved. Next weeks reports will be highlighted by the FOMC meeting, Q2 GDP and more housing. Another rate hike on Wednesday probable.

LONG TERM: uptrend inflection point

The Major wave 1 bull market extended into its 31st month for the DOW this week, as it made all-time new highs on Thursday. The SPX made all-time new highs as well. The NDX and NAZ had made their new highs in August. Now that the four major indices have registered five Intermediate waves up from the February 2016 low, it’s time to review the technicals.

The first observation is the building negative divergences on the SPX/DOW weekly and monthly RSI. Not a problem until new highs were hit. Now that they have, it’s a potential warning of a bull market high in the making. We can add that the R2K may also be in its last uptrend of its bull market.

Typically nearing a bull market top various sectors begin to displays negative divergences as well. The banking index BKX, and the housing index HGX are doing just that. Plus, the four major indices breadth, as measured by the percentage of stocks above their 200 dma, are all displaying negative divergences. As well as the NYAD.

Last, the weakness in the foreign markets. Which most have been noticing for a while. Eleven of the fourteen indices we track appear to have topped. Three have already confirmed bear markets: China, Spain and Switzerland. And we know Switzerland usually tops within a year of an SPX top. After more than two years of riding the bull we think its time to get cautious.

MEDIUM TERM: uptrend

For the past couple of weeks the SPX has had a short term inflection point to resolve. There were three possible counts. With this week’s new high one count was totally eliminated, one downgraded, and the other made the primary count. That count is on the daily chart below. This suggests the uptrend is in Minor wave 3 of Intermediate wave v, with Minor waves 4 and 5 still to unfold.

The NDX/NAZ continue to display weakness as the cyclicals make new high. In fact if they do not make new highs next week they will likely confirm a downtrend. And that might be it for their bull market. The only other thing that would alter this scenario is if Intermediate wave v were to subdivide into five Minor wave trends. Just like Int. iii. Other than that we continue to believe this is the last uptrend of the 2016-2018 bull market.
tirawen
23.09.2018 kl 18:29 5226

https://snag.gy/W6iH9w.jpg

Toppen nådd for Dow, ser det ut som i dette chartet her . Dow Jones som nå har en Rsi på overkjøpte 77,46!
tirawen
23.09.2018 kl 21:03 5141

The Week Ahead – Geo-Politics and the FED to Drive the Markets

Geo-Politics
Brexit:

With the EU slamming the British PM’s proposals, without alternative options provided, things went from optimistic to dark on the Brexit. Little else will be in focus in the week ahead, Brexit remaining the key driver for the Pound, with the coming week’s Tory party conference likely to see the British PM and the Pound hot under the collar.
Loonie Woes:

No progress last week and talks to continue, though there will be some debate on whether the U.S has any interest in wrapping things up. We will expect some pressure on the Loonie should talks drag out through the week ahead, the latest deadline being 1st October.
U.S – China Trade War:

Tariffs are being handed out like candy and Chinese Premier Xi has been particularly quiet, hopes of the Republicans losing both houses may be more wishful thinking than tactical. Trump’s latest tariffs roll out on Monday.

Iran:
Simmering away in the background, providing support to crude oil prices, $80 per barrel now target, though the U.S are as capable as bringing down the price as OPEC. Trump will be speaking at the U.N on Tuesday, which will likely impact crude oil prices.
Italy: 27th September is the deadline for Italy’s coalition government to roll out its 2019 budget. Will we see Italy conforming or will we see a populist coalition flex its muscles and attempt to ruffle the Establishment’s feathers. The latter would certainly be a negative for the EUR and European equity markets, as would more coalition government disagreements.


https://www.fxempire.com/news/article/the-week-ahead-geo-politics-and-the-fed-to-drive-the-markets-528560
tirawen
23.09.2018 kl 21:33 5101

Two Scenarios for the Stock Market

So, is this that new high that precedes a sharp 40% or so crash in the coming months, forbearing the next great bubble crash?

Or will stocks pull back more modestly after this break up, while the Trump rally continues well into 2019 before we see an even bigger blow-off top – like Dow 30,000?

Those are the two most likely scenarios as we approach the late stage of the longest bull market rally without a 20% correction.

As of yesterday, this rally from early March 2009 has lasted 3,480 days. That’s longer than the longest one from late October 1990 into early March 2000.

By that measure, we’re in new territory for bull markets.

Suffice it to say, the broader consensus is that this market is not ready to top yet.

But I’ve a sneaking suspicion that we may see a surprise crash just ahead; one that almost no one expects. It’s one of the two scenarios I explore

http://www.marketoracle.co.uk/Article63185.html
tuja
24.09.2018 kl 08:48 4858

https://e24.no/makro-og-politikk/usa/handelskrigen-trappes-opp-intet-kompromiss-i-sikte/24448306

Toll på alt fra Kina?

Reuters melder at «intet kompromiss er i sikte», og at noen snarlig løsning på handelskrigen mellom verdens to største økonomier er et stykke unna. Et syn også norske eksperter deler:
– Handelsfred mellom stormaktene er derfor noe man ikke kan vente seg helt ennå, skriver sjefstrateg Leif-Runde Rein i en oppdatering fra Nordea mandag.

Som DN påpeker så slår storbanken Goldman Sachs nå fast at sannsynligheten for at president Donald Trump og USA innfører straffetoll på alle kinesiske varer steget til 60 prosent.

CNBC skriver da også at mange i USA nå tror en ny runde med ny straffetoll er på vei fra amerikansk side.
milk
28.09.2018 kl 22:38 4562

Den ene krakknissen avløser den andre :-)..
ca119
24.10.2018 kl 15:14 4196

PerEspen? Hvor er din konklusjon - 10 okt er allerede over for 2 uker ...
Hm, ja jeg hørte litt på deg (solgte 50% av fondsbeholdningen) ... men 10. okt var det bare velstand fortsatt .....
VÆRRER NÅ -sukk- jeg solgte & kjøpte dessverre Alfred Berg Gambak C for 100.000. Nå er det bare 92.000 igjen ..... ca8% tap på 20 dager :(.
Skulle ikke kjøpt ...... men slik er det ...... up & down. Heldigvis har jeg litt avkastning på aksjesparekonto ;)
Boobs
25.12.2018 kl 13:46 3569

Tja, ser da ut som de mange har mer rett enn de få
Boobs
25.12.2018 kl 13:48 3555

«milk
28.09.2018 kl 22:38
998
tuja skrev
Er dette starten på noe større? https://e24.no/boers-og-finans/italia/markedet-skjelver-etter-itali..
Den ene krakknissen avløser den andre :-)..»

Milk, Du må utdype! Har krakknissene feil?
milk
25.12.2018 kl 16:30 3441

Hva er det å "utdype" Krakknissene må få seile sin egen sjø.... Jeg har eksponert mer mot maten som lever i sjø! Den ble kanskje litt "dyp" for deg Boobs !!!! :-)
omans
26.12.2018 kl 11:15 3256

Ergo han mener at enten så skal det komme en ny markedstopp som ingen ser komme, eller så skal det komme et markedskrasj som ingen ser komme.
Litt å velge i her altså, men kun han ser dette. Fint med evner ingen andre har. Er alltid seg mot resten.