2020 Bulkers Ltd. (2020) - Company Presentation

JahMason
2020 17.09.2020 kl 09:23 18929

https://newsweb.oslobors.no/message/513735

file://c42.no.myatea.net/internal/Users/jacand/Downloads/Presentation_at_Pareto_Securities_27th_Energy_Conference_202%20(2).pdf

Based on achieved Newcastlemax premium versus
standard Capesize vessels we expect to cover our
operating cash breakeven as long as standard Capesize
rates are above USD 9,500 per day
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.09.2020 kl 07:45 7891

- Net profit every quarter since delivery of first vessel
- Paying monthly dividends following delivery of last newbuilding in June 2020

- 2020 Bulkers has a strategy to pay out the majority of
operating free cash flow as monthly dividends
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.09.2020 kl 08:22 7866

2020 Bulkers has extended the time charter for Bulk Shanghai with ST Shipping, a
fully owned subsidiary of Glencore for a period of 6-8 months from 4 October
2020. The vessel will from 4 October 2020 earn a fixed rate of USD 18,000 per
day, gross, as well as share of the fuel savings generated from the scrubber.

Magnus Halvorsen, CEO of 2020 Bulkers Management AS says: "We are pleased to
further develop our good relationship with Glencore. The extended time charter
for Bulk Shanghai secures cash flow through the first quarter of 2021 at a level
above our average operating cash breakeven which is estimated at approximately
USD 14,000 per day for 2021".
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.09.2020 kl 08:37 7823

Må si 2020 ser ut til å kunne shipping ja, noen kursutviklingen også viser. Magnus er frempå, kommuniserer med markedet, og brenner for jobben. Ser kursen er opp 3% siste tre måneder. Gogl famler og roter og er ned 20% i samme periode. Blir hardt angrepet av shorterne også som shippingens sorte får. Vurderer sterkt å gå inn i 2020 på disse kursene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
just4fun
18.09.2020 kl 08:59 7795

Dette tilsvarer en nedgang i inntektene på ca 10% fra dette skipet i forhold til dagens fasterate, men den nye kontrakten går over perioden hvor spotratene normalt ligger godt under break even så alt i alt en positiv melding. Mer spent på om gårsdagens presentasjon gir utslag i økt handelsvolum .... og kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.09.2020 kl 09:16 7769

Alt i alt, sånn som futures ser ut nå vil jeg tro skipet tjener ca 2000usd/day MER fra 1.Okt. enn uten avtalen.1 kvartal 2021 ser svakt ut med FFA på ca 7800usd/day, sånn helt løst. Så jeg tror dette var lurt. Kommer nok flere TC med fast rater. Det var viktig å få på plass denne siden dette skipet ikke går på noen index kontrakt fra desember. De andre 6 skipene er på index knyttede kontrakter frem til 2021-2023.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
just4fun
18.09.2020 kl 09:30 7744

Enig, de sikrer seg i en periode hvor det vanligvis er svake spot rater. Så når de slutter skip på rater som gir positivt bidrag sikrer de seg, håper de klarer å få på plass lignende avtaler for minst halve flåten for det neste halvåret. Skulle ordre inngangen på nye skip holde seg lavt enda et halvår/år samtidig som skrapingen forsetter i nåværende tempo tror jeg vi kan begynne å se en større effekt ut i 2022. (Har jo tross alt kommet en del nye skip på vannet i år som tar vekk noe av effekten til den store andelen av skrapte skip. Husker ikke hvor lang tid det tok fra en ordre ble plasser til skipet kommer på vann, men mener det var ca 1,5-2 år. Så dermed vil effekten av økt skraping og "tomme" ordrebøker for nye skip ta noe tid får det merkes i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
18.09.2020 kl 13:28 7645

Fint dette, men vi får se om det kommer en skvis når "alt" normaliseres. Tilbakeholdenheten knyttes til hvor kort tid det tar å bestille et bulkskip til å få dette levert. Et av de enkleste og rimeligste båtene å bygge... Har generelt noe tro på markedet litt lengre frem i tid. 2020 sitter med gode kort sammenlignet med de andre "store".
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
18.09.2020 kl 18:51 7541

Ja, savner flere kjøpere. Gjerne en større aktør/peivat som først kjører kursen opp og så handler en større post på avtale.

Men er ESG/grønt som gjelder nå. Litt merkelig at folk heller vil risikere å sitte i bobler uten inntjening heller enn å motta utbytter månedlig. Mye snakk om avkastning her og der.. I 2020 Bulkers får du månedlig avkastning og dollarkurs + nybygg priser gir deg underliggende økning i verdier. Kun likviditeten som er et lite minus for øyeblikket :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Sundancer
18.09.2020 kl 18:56 7535

Så vidt jeg har skjønt vil utbyttene stige betraktlig fremover. Det vil gi fart på kursen. Mange kommer til å reinvestere utbyttet på disse nivåene så det varer ikke lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.09.2020 kl 10:00 7329

2020: Extends TC with Glencore for Bulk Shanghai through at least Q1’21
 2020 Bulkers has extended the TC with Glencore for Bulk Shanghai for 6-8 months
from 4 October 2020 at USD 18,000/day plus a share of the scrubber profits. The
vessel was previously chartered to the same company at a fixed rate of USD
22,673/day to 31 December 2020.
 As such, the company is reducing the TC rate to USD 19,250/day on our estimates
(50% share of USD 100/ton spread) for Q4’20 in exchange for a firm contract for Q1’21
(and potentially two more months).
 The extension has limited impact on our estimated EPS, but is still above our average
H1’21 cape-estimate of USD 11,000 (so with 30% premium 14.3k for newcastlemax
 This is also, comfortably above our estimated cash break-even of USD 14,000/day. We
have a BUY rec. on 2020 Bulkers / TP USD 8 (NOK 72)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.09.2020 kl 11:47 7296

Dollar i 9,20kr
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.09.2020 kl 15:11 7222

Dollar 9.28kr (Dette gir større utbytte i NOK og øker verdien på skpiene kjøpt til dollarkurser på 8.3/8.5/8.7 om ikke lavere)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
21.09.2020 kl 19:19 7151

Polaris sells another two VLOCs for scrap

South Korean shipowner has now sent nine large bulkers for recycling this year
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
22.09.2020 kl 12:12 7013

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 7,1 prosent til 17.229 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

2020 Bulkers sine skip seiler på en premium mot capesize-indexen. Blir gode utbytter her hver måned ut 2020 og inn i 2021
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 12:20 7003

Da kjøper vi Gogl som har falt mye
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
22.09.2020 kl 16:45 6905

According to VesselsValue‘s new order database, EPS has ordered two vessels at New Times Shipbuilding and another three at Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. The price for the LNG dual-fuel bulk carriers is listed as $66m each.

Det er altså minst 2 års ventetid og 66m Dollar for en Newcastlemax m/LNG drivstoff i håp om IMO 2030.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 06:42 6809

Dollar 9.39kr
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 08:35 6730

Et salg av 1 skip type Newcastlemax m/scrubber til 52m dolllar, ville gitt 40millioner NOK ekstra, kun i valutaendringene :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 09:17 6693

Drybulk FFAs drifting north w a strong trend
cape
oct 21500 / 22000
nov 20500 / 21000
dec 17500 / 18000
q4 19850 / 20350
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 15:18 6628

Freight futures am update
Capesize up ~4%
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.09.2020 kl 21:35 6561

Dollar 9.50kr
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.09.2020 kl 22:27 6501

Ble aksjonær her for første gang i dag etter at jeg tok gevinst på det meste i GOGL. Fornøyd med å få kjøpt på dette nivået når ratene viser tegn til å vende opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.09.2020 kl 09:03 6401

Ønsker alle aksjonærer lykke til. Sterk dollar, Billige skip, stigende rater, premium mot capesize, scrubber og lave kostnader. Burde bli bra :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.09.2020 kl 10:52 6349

GOGL opp over 10% siden mandag - 2020 Bulkers opp litt over 2 %.... Litt lagg til rester av peers, burde resultere i 5-8% oppgang her snarlig !
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.09.2020 kl 12:08 6307

Baltic Capesize-indeks er opp 22,9 prosent til 22.841 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.09.2020 kl 13:13 6271

Har lenge vurdert å flytte eksponeringen over fra GOGL til 2020, og dette er jo en god anledning når GOGL stiger bra. Kan bli spennende framover om ratene holder seg på dette nivået eller fortsetter opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.09.2020 kl 14:22 6236

Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax flat
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
24.09.2020 kl 14:23 6224

"half of colombian coal production out due to strike and an impending slow down of chinese import capacity for a week due to golden week, if colombia comes back in the next 2 weeks, the roof will blow off this thing"
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.09.2020 kl 11:49 6026

S&P Global Platts: Asia's Capesize makes sharp recovery on robust demand, fleet dislocation. Market players see upswing in momentum to continue.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
just4fun
25.09.2020 kl 13:40 5980

Noe overrasket over ta det virker å ligge et svakt salgspress på aksjen etter at ratene har løftet seg betydelig den siste uka. Riktignok har 2020 "kun" 2 skip på spot-rate og vi kommer snart inn i en periode med forventet svake rater (1 halvår), men hadde forventet at kursen skulle ha løftet seg til 60+
De siste dagers økning i ratene har ført til at snittet på spotrater nå ha steget med ca 1.000 USD/per dag for hele september og har nå et estimert utbytte på ca 7 cent for september (ca 10 cent hvis ratene blir på dagens 24.148 USD/dag den neste måneden).
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Sundancer
25.09.2020 kl 13:53 5973

Jeg er også litt overrasket, men shipping generelt er veldig upopulært om dagen. Nå er det "show me the money" som gjelder. Akkurat som med Ocean Yield så blir det ikke kursoppgang før utbyttene øker uansett hvor lyse fremtidsutsiktene er.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
25.09.2020 kl 13:58 5964

Registerer det samme.. Aksjen er jo relativt illikvid, så trenger ikke være "store aktøren" for å holde kursen under 60kr. Men med 54% oppgang på ratene siden mandag og 2020 Bulkers er opp 2% så må det være lov å være litt skuffet.. Gogl er opp ca 11% til sammenligning.
Satser på at noen får opp øynene og kjøper flere større poster oppover i boken :)

Positive er at utbytte kapasiteten øker og futures har pekt opp både for okt/nov - men også for Q1.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
29.09.2020 kl 19:08 5762

Registere flere steder at det er litt lokk på kursen til 2020 Bulkers. Enten en selger seg ned eller Trøim er i «vansker» i flere av sine selskap som kan resultere i brannsalg i 2020 Bulkers. Dette ser jeg som svært lite sannsynlig da likviditeten er alt for lav for topp 10 å selge seg ut over børs.

Ratene holder seg godt og futures peker opp. Oktober ligger nå på 25’000$ - 2020 Bulkers sine skip seiler på en 25-35% premium over capesize index. Det begynner å se ut som veldig fine utbytter langt inn i Q1 2021.
Mangler bare 3-4 saftige låsninger av fast rater i 1-2år godt over 20’000$ nå så er selskapet en utbyttemaskin !!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Mollen
29.09.2020 kl 19:58 5717

Er ikke det meste av flåten til 2020 Bulkers låst på et snitt på rundt 20k ut året og vel så det da ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
JahMason
29.09.2020 kl 21:42 5854

6/8 skip låst rundt 20K til desember. Så videre på index knyttede + scrubber fordel i 2-3 år med store motparter.
2 skip i spot index som avregnes og faktureres hver 14 dag. Disse drar vel inn ca 28-29K $ dagen - som betales rett ut til aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
30.09.2020 kl 20:21 5711

Bulk stiger bra i USA. Bør vel smitte over til 2020 etter hvert også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare