2020 Bulkers Ltd. (2020) - Company Presentation

JahMason
2020 17.09.2020 kl 09:23 18825

https://newsweb.oslobors.no/message/513735

file://c42.no.myatea.net/internal/Users/jacand/Downloads/Presentation_at_Pareto_Securities_27th_Energy_Conference_202%20(2).pdf

Based on achieved Newcastlemax premium versus
standard Capesize vessels we expect to cover our
operating cash breakeven as long as standard Capesize
rates are above USD 9,500 per day
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
just4fun
08.10.2020 kl 10:17 4995

Tror du bør sjekke regnearket ditt, ser du på regnestykket jeg har satt opp over så burde det holde med å ha gått ut ungdomsskolen for å klarer å regne ut de tallene ... men bruker du 18.000/dag som snitt ut året, da havner du på ca 6 cent i utbytte per måned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.10.2020 kl 10:36 4977

Helt enig med "Just4fun".

Legger merke til at selskapet flyttet q3 til november og fremskyver også utbyttebetalingen for september til 30.okt.
q3 skulle vært i oktober og utbyttene utbetales tidligere (til vanlig) i midten av påfølgende måned. Asset play på gang?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.10.2020 kl 10:51 4955

@kbkristi;
Jeg har bare en lyttepost i 2020Bulkers, men Bulk Shanghai går nå på 18k pr dag (+profit-sharing fra scrubber) i 6-8mnd fra 04.10.2020
(https://news.cision.com/2020-bulkers-limited/r/2020-bulkers-ltd---2020----extended-time-charter-for-bulk-shanghai,c3196255)

Spot i Q1 blir vel dårlig som vanlig i bulk, men i følge selskapet selv så har de 14k i CBE og selskapet selv forventer å gå i null med capesize-rater på 9,5k. Så spådommene dine om at 2020 går konkurs dersom Q1-ratene blir på 10k er ledelsen mildt sagt uenig i. Ikke at man kan ta ledelsens ord automatisk for god fisk, men de oppgir selv å ha ca 35% premium over cape i tillegg til en scrubber-profit på 1,2-1,4k.

Det man skal legge merke til, både på opp- og nedside, er at selskapet blir veldig eksponert mot spot fra nyttår av. Ser jeg ikke feil så er det kun Shanghai (18k frem til april-juni 2021) som går på TC, mens resten går (over) på spot (med scrubber benefit). Spørsmålet da er hvor lave (og lenge) spot blir lav, samt om selskapet har kontantbeholdning til å komme gjennom lavsesongen. Fra Q2-rapporten oppgir de å ha 16,3MUSD i cash and cash equivalents, eller 2MUSD pr skip. Ignorerer vi øvrig assets, og forutsetter at all positiv cash-flow etter dette deles ut i utbytte, og at vi står ovenfor 3 måneder med fæle rater (les; at Q2 blir CBE eller høyere) så vil ikke selskapet slite før hvert skip taper 22k pr dag (16,3MUSD/90 dager/8skip). Det er vel ikke videre sannsynlig...

Og så er det på sin plass å spekulere i om lavsesongen blir verre og mer langvarig enn normalt pga Corona, eller om lavsesongen ikke blir så ille som normalt pga alle stimulipakkene som iverksettes. Uansett; dersom jeg tar de 2MUSD fra cash&equivalents pr skip og deler på de 14k som selskapet estimerer som CBE (les; at oppnådde spotrater inkl scrubber-premie blir 0) så har selskapet fortsatt kontanter til å holde seg flytende i 4-5 måneder.

Med mindre jeg har regnet feil eller oversett noe så er sannsynligheten for konkurs (og utvanning) for alle formål praktisk talt null. Noen som ser noen feil her?
(hva kursen skulle finne på, spesielt når vi går inn i Q1, er noe annet, men det er ikke noe for meg å spekulere i)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.10.2020 kl 11:04 4926

Selskapet bygger faktisk litt EK hvert kvartal. fra q1 til q2 økte det fra 15mill til 16 mill. I et svært dårlig marked, men med gode rater på TC. For øyeblikket er det riktig at selskapet fra nyttår står med veldig mange skip i spot. Dette er jeg helt sikker på at Magnus H og 2020Bulkers reduserer med å knytte minst 2 skip til på faste rater.

Vi skal altså ned i cape rater (index) på 2000-5000usd/day i 5-6 måneder før selskapet befinner seg i en skvis med låneforpliktelsene. Selskapet betaler også fortløpende ned på lånet, som vil redusere CBE sakte men sikkkert år for år. For øyeblikket ligger Q1 FFA - Q1 9625.

Altså (igjen) - 35 * 9600 / 100 = 3,360.00 = ca 13`000usd/day per 7 skip. Siste skipet på 18`000. Altså hele Q1 per nå - BE, hvis ingen flere TC/faste rater sluttes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.10.2020 kl 11:44 4884

Har de $ 16,3 mill i banken, så går de ikke konkurs i Q1. Det er jo $ 0,74 pr aksje. Som jeg sa tidligere, så gjorde jeg dette regnestykket for meg selv, for å se om jeg ville sette noen penger i selskapet. Jeg ble ikke imponert over at de kun får 18k for Shanghai, og de måtte dele scrubber benefit. Så hvor ble det av de 35% premium over cape? De har 7 andre skip også som må reforhandles før Q1, om de ikke skal havne ut i et mulig dårlig spotmarked på nyåret.
Asset play er en annen sak. Der kan ting skje. Kanskje derfor de kaller seg 2020 B. Men begynnelsen av neste år ser ikke bra ut sånn som jeg ser det.
Trodde kanskje tallene var interessant for enkelte, derfor delte jeg informasjonen. Det er totalt 22.170.906 aksjer som profit skal deles på.
Enhver kan jo sjekke tallene selv. Bulk Shanghai har fått lengere hyre, men lavere rate.

https://2020bulkers.com/wp-content/uploads/2020/09/Company-presentation-17-September-2020.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.10.2020 kl 11:50 4872

2020 Bulkers ser rom for økt utbytte for oktober 2020.

Det sier administrerende direktør Magnus Halvorsen i 2020 Bulkers til TDN Direkt torsdag.

Selskapet økte sitt månedsutbytte til 0,06 dollar pr aksje i september, fra 0,03 dollar i august. Utbyttet tilsvarer majoriteten av fri kontantstrøm for september, i tråd med selskapets uttalte målsetning om å betale ut majoriteten av fri kontantstrøm etter gjeldsbetjening på en månedlig basis.

- Så lenge vi har skip eksponert mot spotmarkedet vil utbytte variere fra måned til måned. I september hadde vi to skip i spotmarkedet og seks på faste kontrakter. Capesize-ratene var i snitt 18.000 dollar pr dag i september og har så langt i oktober vært 33.000 pr dag, som kan gi rom for videre økning i utbytte neste måned, sier han.

Halvorsen sier videre at markedet har hentet seg bra inn etter svak start på året, og med dagens capesize-rater har 2020 Bulkers' Newcastlemax-fartøy på indekskontrakter en inntjening på over 45.000 pr dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
phantom1
08.10.2020 kl 12:22 4842

cape index dwon 1958
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.10.2020 kl 14:17 4780

@kbkristi;
All informasjon og ærlige meninger er av interesse :)

"The Company's two vessels trading on index-linked time charter earned approximately US$27,000 per day, gross, including average daily scrubber benefits of approximately US$1,400 per day (...) The Baltic 5TC Capesize Index averaged US$18,071 during September 2020".
(https://newsweb.oslobors.no/message/515072)
Med andre ord; 27k-1,4k=25,6k eks scrubber. Det er da 42% over gjennomsnittlig indeks for september.

Ellers så har selskapet sagt at de ser for seg flere TCer, men om/hvor mange, hvor lenge og til hvilken rate gjenstår jo å se. Når det gjelder de skipene som ikke ender opp på TC før nyttår, så vil jeg forvente dårlig inntjening i Q1, men neppe langt under CBE (hvis i det hele tatt under CBE). Skjønt å legge Q1 til grunn for bulk er ikke videre representativt.

Nå vet jeg ikke hvilken investeringshorisont du har, men med aggressiv utbyttepolitikk så synes jeg det er et interessant selskap, spesielt dersom man ser fra Q2/2021 og fremover (personlig så har jeg bare en lyttepost pr i dag, men skulle gjerne økt den).
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.10.2020 kl 14:31 4767

2020 Bulkers (#BUY/$93) update for Sept implies gross TCE of $5.1m vs our $4.9m forecast. Main news was DPS of $0.06, a ~80% pay-out-ratio vs 35% in Aug & 10% in Jul. Our forecast was for 50% ratio in Sep & Oct, then 80% from Nov.

15% div. yield for 4Q20E
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1314154388802469893
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.10.2020 kl 19:31 4684

Siste mulighet for september utbytte i morgen :)
Så er det bare å glede seg til et enda større utbytte for oktober !


Key information:

Distribution amount: US$0.06 per share

Declared currency: US$

Date of approval: October 7, 2020

Last day including right: October 9, 2020

Ex-date: October 12, 2020

Record date: October 13, 2020

Payment date: On or about October 30, 2020
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.10.2020 kl 20:23 4641

Nå går det så det griner, men fra nyttår er 95% av flåtedagene i spot.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/08/7574923/2020-bulkers-kan-doble-for-andre-gang
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.10.2020 kl 21:36 4582

Over 80 dager å lande flere faste rater i TC på. Gjelder å ikke ha så dårlig tid :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.10.2020 kl 07:39 4458

Siste dag for utbytte for september!

Cape
Oct 26525 +25
Q4 21591 -108
Cal21 13625 -25
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 12:58 4340

Da har jeg brukt dagen i går og dagen i dag på å selge meg ut av 2020 og putter mine 14,5kr/aksjen i foret.

Lykke til videre her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.10.2020 kl 13:09 4328

Står respekt av god avkasning :)

Du får desverre ikke med deg utbytte for september, men er velkommen tilbake i aksjen senere. Oktober utbytte skal visst nok bli bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.10.2020 kl 14:14 4289

"Kan ikke trade denne , denne kjøper man bare"
Skulle tro det sitatet var to år gammelt, og ikke to dager, men sånn er det når man bruker forumet til å forsøke og manipulere kursen til egen vinning.
Blir vel død og elendighet en periode fremover nå det, til du kjøper igjen
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 14:21 4278

Kos deg heller over at Hunt går nå ks1977
Ikke vær så sint hver gang noe velger å ta gevinst,det må da være lov, har sittet med denne i 4 måneder nå.
Det vil fortsatt bli fine dividender her fremover,

men som du ser
110 000 58,00 13:50:03
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.10.2020 kl 14:28 4265

Det er absolutt lov å ta gevinst, og det er også lov å daytrade, men å ødelegge forumet med bevisste forsøk på kursmanipulasjon er noe annet
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
13.10.2020 kl 16:42 3989

Ratene har gått kjapt ned de siste dagene og sniottet for okrober har nå falt til 31.052 USD/dag. Hadde håpet på 30.000 i snitt, men da må ratene stoppe opp og trolig gå litt opp igjen mot slutten av måneden. ~20.000 i snitt for november og desember ville vært gull.

30.000 i snitt ca 10 cent per aksje, 20.000 i snitt ca 7 cent.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
13.10.2020 kl 20:24 3922

Mener fortsatt selskapet burde vurdere å selge et eller to skip. 2020B og Hunter er litt samme case. Må få frem verdiene :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.10.2020 kl 21:51 3872

Det hadde vært interessant å høre dine beregninger på selskapets verdier JahMason.
Jeg gjorde en uhøytidelig sammenlikning den 12.10.20 mellom 2020B og Gogl.

2020B: Kurs kr 60, ant aksjer 22.170.906, børsverdi kr 1.330.254.360. Delt på 8 skip, gir det en verdi på kr 166.281.795 pr skip.

Gogl: Kurs 35,90, ant aksjer 143.277.697, børsverdi kr 5.143.669.322. Delt på 67 eiede skip gir det en verdi på kr 76.771.184 pr skip.
Nå har Gogl også 11 chatrede skip, som også danner grunnlag for børsverdien, så forskjellen blir enda større.
Nå består flåten til Gogl av 38 Cape, 27 PM og 2 Ultramax, eiet, og 11 skip chartret.
På meg virker det som et av de to er veldig undervurdert eller det andre overvurdert. Kanskje all of the above?
Hører gjerne meninger om hvilke virkelige verdier som bør reflekteres i kursen nå om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2020 kl 23:42 3793

Selv om jeg nå har byttet, solgt 2020 og kjøpt Gogl i dag mener jeg din negative holdning til 2020 er feil.
Du blander hummer og kanari, 2020 har en mye mer attraktiv flåte en det gogl har og den er splitter ny, tonnasjen skal selvsagt verdsettes langt høyere og de er i god utbyttepossisjon, i tilegg er de også et mulig asset play.
Gogl bør definitivt begynne å selge noen skip for å få frem verdiene i selskapet, jobbe litt for aksjonærene, men det skjer vel ikke tipper jeg,

Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.10.2020 kl 06:35 3720

Det var ikke negativt ment, og hadde heller sett en beregning av hva ett skipssalg kunne gjort med verdiene. Om begrunnelsen er splitter ny tonnasje, så er jo ikke et skip splitter nytt så lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.10.2020 kl 06:47 3711

Glemmer du ikke inntjeningspotensialet til Newcastlemax er høyere? Scrubber fordelene? Utbyttene? Og evt lave gjeldsgraden til 2020 Bulkers?

Ca $52mill per skip skal gi ca 64kr per aksje etter gjelden er betalt. Da er ikke fremtidig inntjening / utbytter betalt ut priset inn. Slenger du på utbyttene bare for sept og oktober i år vil du være godt i pluss :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.10.2020 kl 08:15 3669

Takk. Alle her inne er vel investorer, og gir tallene mening, så er vel det interessant for alle :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
14.10.2020 kl 10:14 3615

Ikke glem at 2020 allerede har "solgt" 2 av skipene til Ocean Yield, men med tilbakekjøps opsjon når leiekontrakten går ut...
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.10.2020 kl 12:01 3577

Har JH vært på fylla? https://twitter.com/JHannisdahl/status/1316286300278976512/photo/1

Nytt kursmål på 111NOK, hvordan får han til det?
64nok på dagens assets pluss all inntekt i en overskuelig fremtid. Er det forventinger om at annenhåndsverdien skal øke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
16.10.2020 kl 12:17 3453

Ratene raser under 20.000/dag og snittet for oktober har også falt under 30.000 (28.705), bunner vi ut på ca 15.000 som var nivået før ratene skøyt fart?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2020 kl 12:37 3435

I fjor bommet Joakim totalt på kursmålet i drybulk. Hittil i år har spådommene hans gått MYE verre :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
21.10.2020 kl 12:07 3256

Omsider var bremsene satt på:

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +0,2% TIL USD 17.151/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 0,2 prosent til 17.151 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
23.10.2020 kl 12:37 3036

Ratene noe opp de siste dagene, men ikke nok til at jeg tror vi får se 10 cent i utbytte for oktober. Snitt så langt i oktober = 25.554/dag som trolig vil gi 9 cent/aksje (9,71/10.02 cent gir mine 2 beregninger for fri kontantstrøm). Mest sannsynlig vil snittet falle noe og tror vi havner på 8 eller 9 cent i utbytte for oktober.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
just4fun
30.10.2020 kl 12:15 2814

Da har månedens siste rater kommet 15.550 USD/dag, for oktober blir da snittet: 23.661 USD/dag. Mine to kalkyler gir da 9,02 cent og 9.33 cent så kan vi da anta at utbytte kommer inn på 8 cent per aksje for oktober? Selskapet har så langt valgt å legge seg rett under 100% utdeling så greit å holde igjen noe da vi fort kan se svakt negative tall for q1 2021 så fremt de ikke klarer å sluttet 2-3 skip på faste kontrakter før nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
kazynor
30.10.2020 kl 12:34 2790

Er snakk om at 2020 skal over fra Axess til Oslo Børs, vil det gi noen muligheter for å få kjøpt dem via VPS? Eller vil Bermuda-registreringen fortsatt holde dem ute av dette?
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2020 kl 23:11 2578

Du tenker nok ASK og ikke VPS, men tipper du har rett i at den ikke går likevel siden den ikke er registrert i EØS.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
kazynor
31.10.2020 kl 23:19 2569

Takk, var ASK jeg mente ja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
d12m
01.11.2020 kl 23:24 2374

2020 + ASK kan man bare glemme. 2020 er registrert i Bermuda og er utilgjengelig for ASK.
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
01.11.2020 kl 23:57 2352

Aksjen er nesten uomsettelig med dagens eierstruktur. Hovedeiere må foreta et spredningsalg dersom 2020 skal bli relevant
Redigert 21.01.2021 kl 07:21 Du må logge inn for å svare