GIG - Noe vi ikke vet - hvor er ledelsen ?

Slettet bruker
GIG 19.09.2018 kl 11:26 40659

som skrevet opp og ned i mente så faller kursen varje dag. Det kan selvfølgelig være mange grunner til det, men dette begynner jo å lukte litt
Før teppebombet ledelsen markedet med nyheter. Men nå når kursen er ned 50% så holder de helt tysst... ei heller kjøper de eller deres nærtstående...
Noen vil da si jammen den faller på lavt volum. vel hadde de institusjonelle eller ledelsen selv vært overbevist så hadde de kjøpt.. det gjør de altså ikke

Dette lukter ja, noen som kan spørre ledelsen ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
bokaj70
26.09.2018 kl 13:30 6994

Delvis enig Orakel.

Uanset hvordan du vender og drejer det har B2C ikke performet som forventet. Her er det ikke bare et spørgsmål om, at man nu skal høste frugterne fra tidligere anstrengelser. Der skal fokus på at rette op på dette segment, som udgør over 60 % af omsætningen.

Det er der også - det fik vi at vide under Q2 præsentationen. Men hvor godt man lykkes med dette er vigtig for GiGs succes.

Værdierne ligger der ikke allerede og venter på at blomstre. Kun delvist. Det er også bydende nødvendig at der skabes værdi på centrale områder fremadrettet.

Jeg forventer stadigt 200 % forbedring på EBITDA margin over de næste par år. Men der er en grund til at vi ligger som vi gør

Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
InnerTier
26.09.2018 kl 13:57 6942

Prognosene lover god ( Inger SHORT i GIG) t:
- Selskapet venter å få en omsetning i helåret 2018 på 155-162 millioner euro og en ebitda på 16-20 millioner euro.
- Selskapet viser videre til at strategiske initiativ forventes å forbedre lønnsomheten i Gaming Operators, samt at de forventer å signere nye kunder for Sport
- Betting Services og GiG Comply i tredje kvartal. Lansering av første egenutviklede spill i andre halvdel av 2018.

-----------------------------
www.hegnar.no
Gaming Innovation Group rapporterer tall for 2. kvartal tirsdag 14.august.

Resultatet endte på minus 4,45 millioner euro, mot minus 0,24 millioner euro i fjor.

Resultat før skatt kom inn på minus 4,25 millioner euro, mot minus 0,23 millioner euro året før.

Driftsresultatet ble minus 3,23 millioner euro, mot minus 0,22 millioner euro ved samme korsveis i fjor.

Ebitda kom inn på 1,66 millioner euro, mot 1,93 millioner euro året før.

Omsetningen beløp seg til 36,89 millioner euro, mot 26,58 millioner euro i 2. kvartal 2017.

- GiG har investert betydelig for å utvide på tvers av alle segmenter innen iGaming. Vi bygger en komplett plattform der ethvert selskap som driver seriøs iGaming-virksomhet ønsker å være. Med de tyngste løftene bak oss og den sterkeste delen av året foran oss, bør vi se vekst i både inntekter og fortjeneste i de kommende kvartalene, samtidig som vi jobber mot vårt mål om å bli den største fullservice-aktøren innenfor iGaming-industrien, sier Robin Reed, konsernsjef i GIG.

Selskapet venter å få en omsetning i helåret 2018 på 155-162 millioner euro og en ebitda på 16-20 millioner euro.

Prosessen for børsnotering på NASDAQ Stockholm går i henhold til plan, opplyses det videre.

Selskapet viser videre til at strategiske initiativ forventes å forbedre lønnsomheten i Gaming Operators, samt at de forventer å signere nye kunder for Sport Betting Services og GiG Comply i tredje kvartal. Lansering av første egenutviklede spill i andre halvdel av 2018.

Rapporten

Presentasjonen

Webcast

Resultatrapport gaming innovation group
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
boreren
26.09.2018 kl 14:50 6846

Det hjelper ikke hvor mye positivt som blir postet på HO. Aksjonerene vil noe annet, og sender kursen nedover. Det er hverdagen for oss aksjonerer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
terningmanden
26.09.2018 kl 15:05 6808

Til 7invest. Jeg danner mig som regel et overblik over et selskab på 4-traders, hvor du på flertallet af selskaberne kan få et godt billede af de forskellige regnskabskvartaler (GIG mangler nøgletal på EPS på i Q1) og hvis jeg ser nogle interessante ændringer, så tager jeg fat på selskabets egne regnskaber og kigger efter regnskabstal, ledelsens skrivelse til regnskabet osv..

På Hegnar prøver jeg at aflæse hvem der kommer med relevante og konstruktive skrivelser (det er ofte få..), hvor resten blot er fyld, tomme ord og en masse ærgelser over fortiden, som jeg ikke kan bruge til noget.

InnerTier viser fint Q2-tallene + fremadrettede forventninger :-)

Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Warom
26.09.2018 kl 15:24 6752

boreren;
Vi sloss med "overmakten". De vil ha det slik og dermed blir det gjerne slik.

https://goi.nf/?mlkstyolqqdd

Det virker ikke som om at det er noe som biter på. Trøsten får være at om det plutselig kommer noe(som biter på) så er det ganske "greie åpninger" i pris/volum på turen nordover. RSI nå 18,88(ATL så det holder)

Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
26.09.2018 kl 15:30 6738

Jepp. Tror det er ganske så mange som har aksjen på radaren, men alle venter på det samme: At vi får en definert bunn med trendbrudd oppover. Når det skjer kan det fort bli trangt inn døra.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
anderix
26.09.2018 kl 15:32 6731

synes likevel det er litt merkelig at det ikke finnes flere kjøpere her nede. Bare jeg som kjøper jo;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Warom
26.09.2018 kl 15:38 6718

anderix;
kan vel forsåvidt være enig i deg med det, men "alle" ønsker jo å treffe en bunn. Det litt "morsomme" i slike tilfellet(når det snur) er at da skal plutselig "alle" kjøpe godt over den bunnen. Kan jo forstå det, alltid greiere å være sikrere(og dermed kjøpe litt dyrere) men jeg er ganske sikker på at det blir ett "greit rally" når "de" sier seg fornøyd.

EDIT;
Vi har jo allerede sett ett eksempel fra Orakel om hvem som selger(retailere). Har vel en mistanke om hvem som kommer "vinnende" ut av den kampen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Fredpåjord
26.09.2018 kl 15:44 6700

Huff dette er trist.
Og ja, nå skal jeg være litt negativ.
Tenk at vi nærmest jubler over en ISO sertifisering som er vel og bra med tanke på akkurat det, det gjelder. Men gir en sånn sertifisering penger i kassa? Jeg vil påstå at det ikke betyr noe for noen. Det er så lite nyheter og updates ifra GIG om dagen, og at det ikke kommer ut en melding ifra noen når kursen har hatt totalkolaps i 6mnd er merkelig. Det ble også ansatt en IR som skulle være knallbra. Har noen hørt ifra henne? Håper inderlig hun har fulle dager med å hente inn folk til q3 fremleggelse og capital day.

Det skulle vel også signeres flere avtaler iløpet av august? Mener det ble sagt under q2 fremleggelsen. Det endte opp med en bitteliten en.
Vps-en er blodrød, jeg har ingen kursmål for jeg har trudd dette ville snu for lengst, men nå gjør det bare vondt og frustrerende å følge.
Jeg blir sikkert hakkekylling for å være negativ og kalt idiot for fortsatt sitte i det, men sånn er det.

Kjære GIG, gi oss noooooe matnyttig!
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
terningmanden
26.09.2018 kl 15:48 6688

Til Warom. PÅ en dagsgraf ville jeg anbefale at bruge RSI 9 = 11 (og kan se GIG er på den laveste RSI siden 2014 og var også lavere i 2013).RSI 14 = 18,88 bruger jeg på månedsgraf. Du kan læse "Finansielle Markedsanalysers Anatomi", som giver en fyldig forklaring på hvorfor (du kan blandt andet se vendingerne før...)

MA 100 på ugegrafen kan være et godt pejlemærke, hvor GIG er lige over og ofte finder en bund, hvis den ikke holder, så sælger jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
jetbmw
26.09.2018 kl 15:50 6679

Ikke fortvil Fredpåjord, fordi det finnes flere av oss som er i samme båt. Fattig trøst men dog....vanskelig å holde hodet over vannet her nå og det positive er virkelig snudd til noe negativt. Har vært med lenge i GIG men nå sitter jeg her og spør meg selv hvor lenge skal jeg være med! Fraværet av selskapet i dette klimaet må jo bekymre mange rundt omkring. Blir liksom en negativ spiral rundt hele selskapet når det er som nå.
Frustrert dått no
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Nirvana
26.09.2018 kl 16:01 6638

Ledelsen er komplett udugelig. Dessverre. 60% ned på kort tid og det eneste de kommuniserer er signert pølsebod i latvia og noe sertifisering greier.

Har selv troen på GIG og er i utgangspunktet long, men dette har gått for langt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Warom
26.09.2018 kl 16:01 6639

terningmannen;
Du må huske på en ting og det er at i 2013 het dette selskapet Nio og drev med noe helt annet enn igaming(nettauksjoner). Det var først tidlig i 2015(febr) vi kan se starten på det selskapet vi i dag kjenner som GIG.



Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Dr. Goodhead
26.09.2018 kl 16:02 6635

Problemet er vel at nye kunder på GIG Core ikke lengre meldes. Det ble sagt under Q2 presentasjonen at de alt hadde signert en ny GIG Core kunde i Q3, men for alt vi vet så kan det være flere. Er også usikker på om de kommer til å fortsette å melde kunder på GIG Comply og i og for seg også GIG Sports. Informasjonen under Q2 var at det var 6 brands som skulle lanseres på GIG Core i løpet av andre halvdel av 2018. Så det er tydlig at det er ting om skjer, men det børsmeldes ikke.

For kursen sin del så hadde det kanskje vært mer virkningsfult å melde GIG Core kunder fremfor ISO sertifiseringer...
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
boreren
26.09.2018 kl 16:17 6584

Det er i hvert fall stor salgsvillighet når en ser hvor mange aksjer som er til salgs på disse nivåene. Så mye av dette må da selges med store tap.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
anderix
26.09.2018 kl 16:33 6540

Er nok mange som har gitt opp og tar tapet ja. Jeg nekter å være en av dem og biter tennene sammen og venter på bedre tider. Kan vel ikke gå så mye lenger ned nå? Sa vel det samme når vi vaket på 3,40-3,50 også men, men.....en eller annen dag må det jo snu;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
26.09.2018 kl 16:35 6496

Fascinerende greier. Å falle så mye uten negative nyheter er meget, meget spesielt.
Q2 var kanskje litt under forventet, men fallet virker uavhengig av dette både før og etter presentasjonen.
Med mindre aksjen manipuleres lurer jeg fortsatt på hvem som selger på 2,65
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
anderix
26.09.2018 kl 16:38 6488

det manipuleres vel i denne aksjen som i alle andre aksjer på Oslo børs. Håper bare den snart manipuleres oppover;-) GIG posten i VPS'n min er nå herved blodrød!
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Warom
26.09.2018 kl 16:38 6489

Eller..... alt etter hvem som selger, med STOR gevinst(som selvfølgelig kunne vært mye større).
Nå er det jo også de som "kalkulerer" med midlertidig tap, noe som jo har vært svært enkelt med de små volumene som har måttet til for å få kursen ned. De ligger jo på kjøp lenger ned, og slik går det igjen og igjen. Når kursen evnt starter å gå så har de fått kjøpt mer en nok aksjer til å ta en ny kjempegevinst(eller vil få tid til det under oppgangen).

EDIT;
Nå ble det i SA solgt ned 281k. Enda var det 202k som ble liggende igjen og som ikke fikk kjøpt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
26.09.2018 kl 16:38 6485

Når det er sagt, å sitte å vente på en nyhet som kanskje aldri kommer mens aksjen går i dass og Oslo Børs når stadig nye høyder må være definert som enten idioti eller ubegrenset optimisme. Sannsynligvis begge deler.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
boreren
26.09.2018 kl 16:41 6475

En ting er sikkert. 278.474 aksjer gikk i sluttauksjonen
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2018 kl 17:00 6453

Jeg har spurt spørsmålet tidligere. Er det noen som kan fatte å begripe at GIG fortsatt er priset såpass høyt? Markedsverdien er over 2 milliarder kroner! 2 milliarder kroner for et selskap som ikke engang klarer å levere en middelmådig bettingside.



Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
7invest
26.09.2018 kl 18:29 6285

Må si innleggene virkelig minner meg om Opera når den var i fritt fall. Masing om sluttauksjoner, manipulering, utmerkelser, rakker ned på kritiske innlegg, ikke villig til å diskutere forusetningene, fyller trådene med gammelt og intetsigende påstander. Mye av dette er bare støy fra multinick's som forsøker å skape frykt & grådighet som de enkelt kan day-trayde på.

Kjernen i dette har terningmanden, bokaj70 og Orakel skrevet om - forventning om inntjening, ..... eller manglende forventninger.

terningsmanden skriver :
«Jeg ser et selskab der kan konkurrere i en hård branche, men mangler at se indtjeningsmarginerne bedres, som er vigtigt for mig, da det fortæller noget om selskabet er rentabelt og ikke bare sælger en vare/produkt/ydelse, uden fremtidige indtægter.»

Orakel skriver :
"Ang inntjening og inntekter er det uhyre viktig å ha med seg at man har bygget bredt i flere år nå, for så videre å skalere oppå denne plattformen. Man har bygget eget produkt og teknologi i alle segmenter. Det er nå fremover man skal starte å skalere dette man har tatt mye kostnader up front i lengre tid. Man må derfor gi GIG tid til å å prøve produktene i markedet og se hva avtaler man kan gjøre og hvor mye man kan hente ut i skalerbare synergier før man bedømmer marginer."
Orakel forklarer sine antalgelser om "revenue building" her : https://twitter.com/Orakel_O/status/1026360374549991424

bokaj70 :
"Uanset hvordan du vender og drejer det har B2C ikke performet som forventet. Her er det ikke bare et spørgsmål om, at man nu skal høste frugterne fra tidligere anstrengelser. Der skal fokus på at rette op på dette segment, som udgør over 60 % af omsætningen.
Det er der også - det fik vi at vide under Q2 præsentationen. Men hvor godt man lykkes med dette er vigtig for GiGs succes.
Værdierne ligger der ikke allerede og venter på at blomstre. Kun delvist. Det er også bydende nødvendig at der skabes værdi på centrale områder fremadrettet."

Noen kommentarer og spørsmål knyttet til fremtidig inntjening:

1) Fremtidig vekst
Jeg får inntrykk av at fremtidig inntjening (som tidligere aksjekurser har basert seg på) .... hovedsakelig skal komme fra nye kunder (i hvilket segment ?)
Da blir spørsmålet : hvor skal disse kundene hovedsaklig komme fra.
a) Skal de "stjeles" fra konkurrenter, eller tror man at
b) "vekst i industrien" skal dekke både GIG sin vekst + alle konkurrentene sine forventninger til vekst (alle har jo en "forward PE" som benyttes for kursmål)
For meg er dette en helt sentral avklaring.....da dette gir innsikt i FORUTSETNINGENE som Orakel og andre som er positive til GIG benytter.
Det er ved å se på FORUTSETNINGENE og ikke påstandene , vi kan vurdere om vi er enig eller uenig i "forward PE"

Jeg er klar over at dette helt sikkert er en forenkling, men noen ganger må man ta et steg tilbake for å sjekke sine egne antagelser. Det var her ALLE analytikernebommet på Fingerprint og Opera, de stolte blindt på hva selskapet selv gav av guiding, uten å sjekke forutsetningene for bransjen.

Jeg forventer IKKE at veksten i denne industrien skal dekke ALLE disse selskapene sine drømmer & guiding'er ; dvs at GIG må kjempe hardt om nye kunder.
Da blir det også feil i min bok å bruke "sammenligning mot Peers, som et grunnlegende argument for at GIG skal prises høyt.
Dersom det ikke er nok vekst til at ALLE kan oppnå sin guiding, ja da er de fleste priset for høyt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
InnerTier
26.09.2018 kl 19:08 6222

Fatte og begripe etc...... :) ? Markedet har alltid rett ;) Tar ikke utfordringen!

gig.no
GIG er komplett. med ti års fartstid
Står på, fungerer, leverer og er kapabel til å mestre vekst
Solid veri- og sertifisert
Ekspanderer og produserer meget bra nå

Det er budsjettert med stor omsetning og solid EBITA i 2018.

More than 700 GiGsters from 35 different countries are going all in to make a whole industry open and connected,
like never before. We make great stuff and never settle for anything ordinary.
We are game changers, because what else is there?

Gaming Innovation Group Inc. (GiG), has been awarded the coveted ISO 27001:2013 certification after...

https://www.gig.com/news/gaming-innovation-group-awarded-iso-27001-certification-on-its-gig-core-platform/


Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Dealsen
26.09.2018 kl 19:23 6181

For et mas om Opera i det siste. GIG har da vitterlig ingenting til felles med dem. Kan jo finne en drøss av selskaper på pluss- og minussiden å begynne å "sammenligne".
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Osloeke78
26.09.2018 kl 19:34 6153

For de som følger Gig på face så ser man at i dag at de har idol for sine ansatte. Stadig noen festligheter ser jeg. Så virker som om de innad har kontroll og null bekymringer for fremtiden:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Krilan
26.09.2018 kl 19:39 6141

Det er Igamingidol for deler av industrien, ikke kun for GIG.

De har 9 nominerte, så ingen ting å si på kompetansen :)

https://igamingidol.com/company-leaderboard-2018/

GIG ligger på topp ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
TommyLee
26.09.2018 kl 19:57 6103

Det ser ut som mange ikke helt har skjønt software-tjenestene som danner forretningsgrunnlaget til selskapet.
GIG tilbyr produkter og tjenester gjennom hele verdikjeden i iGaming-industrien.
Som Dealsen så skjønner jeg heller ikke dette gnålet om Opera.
Det eneste som er likt med Opera caset, er at de begge er teknolgi bedrifter og kursen går i dass.
Der Opera hadde et bein å stå på, så har GIG mange.
Mange av tjenestene til GIG er hyllevare produker som B2C aktører i dag kan bytte ut med gamle moduler. Software er ferskvare og det kan være mye å spare for store aktører.
Ser flere henger seg opp i B2C modulene, men selv uten disse produktene er vi på et helt latterlig nivå.

Jeg må si meg enig med Nirvana og har selv troen på GIG, men dette har gått for langt.
Warom sendte en e-post til RR i august og fikk et bra svar som jeg limer inn her for de som ikke har lest den.
Men avslutningen på den e-posten har han ikke fulgt opp og vi er vel snart ned nye 30% siden da.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GIG - Svar fra RR på min mail.
Warom
GIG09.08.2018 kl 09:338264
________________________________________
Jeg er jo i likhet med mange her ikke veldig fornøyd med kursutviklingen siste måneder. Man henger seg opp i(som naturlig er) kursutviklingen i seg selv, men kan ha en tendens til å glemme den fundamentale utviklingen i selskapet.

I går skrev jeg en mail til Robin R, og som vanlig tok det ikke lang tid for svaret kom.
Jeg stilte noen spørsmål jeg jo egentlig ikke forventet å få svar på(ref kursutviklingen) men det er jo lov å prøve seg ;)
Jeg synes uansett jeg fikk ett veldig bra svar der både fokus og ikke minst litt selvkritikk når det gjelder å kommunisere til markedet kommer godt frem.

Jeg er glad vi har en CEO som i alle fall tar oss aksjonærer så pass alvorlig at han selv tar seg tid å svare(og ikke minst med gode og relevante "svar" når det gjelder selskapet) Ikke noen "breaking news" men likevel noen fine linjer fra vår CEO :)

Her er min mail og etterpåfølgende Robins svar:

Hei igjen Robin, og kondolerer med kursutviklingen må en vel kunne si ;)

Fra spøk til alvor.
Selskapet er nå ned 42%(3,70) siden toppen i mars i år. Dermed er verdier for ca 2,5 milliarder NOK «blåst vekk»

Som aksjonær er jeg jo ikke spesielt imponert og regner jo heller ikke med at dere er fornøyd.
Jeg har ingen problemer med at dere ikke føler at dere må informere markedet slik dere gjorde i starten, men nå synes jeg dette begynner å bli noe som fortjener en kommentar ut mot markedet.

En nedgang i ett selskap med GIG’s markedsverdi på disse nivåene fortjener at ledelsen på en eller annen måte kommuniserer med markedet selv om dere ikke har noen formening/forklaring på nedgangen. Da ville i alle fall en melding om at dere ikke forstår den være «gull verdt»(gjerne litt mer begrunnet enn akkurat det;))

Dere ansatte en IR for ikke så mange mnd siden og jeg må jo ærlig innrømme at jeg så frem til akkurat den ansettelsen. Nå skal vel ikke hun sende ut meldinger i «hytt og gevær» men noe burde vel «vanlige aksjonærer» kunne regne med å få ut av en slik viktig rolle.

Man kunne selvfølgelig sende henne en melding(noe jeg ikke har gjort) om man lurte på noe, men jeg ville som sagt trodd at den rollen ville vært litt mer «pre marked», selvfølgelig på en lovlig måte.
Jeg er sikkert «forbannet» i likhet med dere, men det er ett eller annet her som foregår som markedet ikke har full tilgang på(det er i alle fall jeg sikker på)

Håper du tar deg tid å svare, jeg ser i alle fall frem til svaret :)

Hilsen xx

-------------------------------------

Hei xx,

Pga. anbefalinger og god skikk så velger jeg å ikke kommentere kursen. Men det gir jo seg selv at jeg er minst like misfornøyd som deg med utviklingen.

Det er særs uvanlig at et seriøst børsselskap kommenterer kursen. 'Markedet har alltid rett' og vi må fokusere på jobben med våre objektiver, formidle disse til markedet etterhvert som vi når(eller ikke når) dem. Følgelig har vi et ansvar for å dele informasjonen på en god måte og følge opp våre aksjonærer for at de skal forstå våre prioriteringer. Jeg tar selvkritikk på at vi ikke har løst sistnevnte jobb på en god nok måte, for i en periode hvor vi har oppnådd flere milepæler og sist levert vårt sterkeste rullerende 12 måneders resultatet og omsetning, har kursen gått motsatt vei.

I mitt brev til aksjonærene i årsrapporten manet jeg til tålmodighet. Jeg viste til behovet for å transformere virksomheten i takt med de regulatoriske vindene som blåser over spill bransjen, og E-Commerce. Dessverre er dette arbeidet ressurskrevende og kommer på oppløpssiden av vårt veikart for å ekspandere horisontalt ut i hele verdikjeden i vår bransje. Vi har nå lansert GIG Sports og vi er live med Hard Rock i USA. Vi nærmer oss som kjent første lansering av in-house utviklet spill, på vår egen teknologiske infrastruktur og software.

Tiden med investeringer og fokus på horisontal utvikling kan således etterfølges av 'monetisation' og vertikal lønnsom vekst. Dette betinger selvfølgelig at vi har lykkes i å skape skalerbare og attraktive produkt og at vi klarer å konkurrere i kategoriene. Om så tror jeg potensialet i selskapet er høyt all den tid dette følgelig vil gi potensielle synergieffekter utover underliggende isolert lønnsomhet i hvert område. Det vil også gi oss flere ben å stå på for å trygge selskapet mot de raske endringene man står ovenfor i vår bransje.

i GIG har vi lagt bak oss 20 kvartal hvorav 19 har hatt rekord omsetning. Som nevnt over så hadde vi ved Q1 det høyeste rullerende LTM resultat og EBITDA. Vi har sertifisert våre tjenester i den tøffeste og mest krevende regulatoriske jurisdiksjonen i USA og vi har entret den største iGaming vertikalen i form av Sportsbetting. Det er en tøff satsning og som toppleder er det trist å se kursutviklingen men jeg har selvfølgelig tro på planen vi følger. Nå går vi inn i den sterkeste sesongen for iGaming og da må vi bli langt flinkere til å kommunisere vår plan, både i form og hyppighet.

Mvh.

Robin
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Dealsen
26.09.2018 kl 20:12 6071

Jeg er enig i at man på sett og vis skulle hørt noe fra ledelsen. Men la oss se det fra deres side - hvorfor hører man ikke noe? Det mest innlysende er at grunnen -ikke- handler om at de "ikke gidder". Hva er så grunnen? Kan det være at de rett og slett ikke har noe å si. Og skulle komme frem med noe, som ikke er konkrete meldinger, rett og slett kan virke litt desperat m.t.p. kursutviklingen. Jeg håper og tror at det jobbes intenst og hardt med konkrete gjøremål, som vi får info om så snart det lar seg gjøre.

De kan ikke gjøre noe med vakumet son har oppstått etter melding om Sverige - en melding som vi alle mer eller mindre forlangte skulle komme.Sies det noe mer for å "stagge" den negative kursutviklingen, så er det også starten på en evig tirade med spørsmål og krav på å høre noe fra ledelsens side fremover, såfremt kursen fortsetter negativt/nøytralt. Åpner de munnen en gang nå, så blir kravet om informasjon ikke stagget før kursen er oppe og går igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
fredrik1330
26.09.2018 kl 20:31 6040

Skjønner at det er mye frustrasjon her nå. Det er forståelig. Det er hyggeligere å se på en voksende VPS enn en synkende. Ikke vet jeg når denne nedgangen stopper, men det kan egentlig være det samme dersom man tror på selskapet og ikke trenger penger fra realisasjon snart.

Har skrevet litt igjen. Denne gangen med mye fokus på cash flow. Var litt inne på det sist. Det er sikkert å slå inn åpne dører for mange, men jeg synes det er veldig lite oppmerksomhet rundt noe som er helt essensielt, både i praksis for GIG, men også for å forstå det litt bredere finansielle caset GIG. Som sist, de får lese de som vil.

Man skal være forsiktig med å undervurdere markedet og jeg har derfor lest siste Q-rapport flere ganger for å se om det er noe jeg misser. Det skuffende er i mine øyne fortsatt først og fremst OpEx Y/Y og litt skuffende topplinje Q/Q. Ifm økning i OpEx (77% Y/Y), kan man imidlertid merke seg at det inkluderer en del kostnader til konsulenter. Økning i personalkost er «kun» 48%. Det er en vesentlig mer levelig vekst. Ref. side 12 i Q2-rapporten. Men i det store bildet går GIG riktig vei. Og de HAR god finansiell helse (se under). Det er dessuten et litt negativt sentiment mot bransjen ute og går. For meg er det rart. Gambling og spill er en eldgammel bransje og den forsvinner garantert ikke. Og at gambling, som bransjer ellers, flytter seg fra det analoge til det digitale er vel heller ikke verken overraskende eller unaturlig. Og vi snakker nå om et marked som endelig åpner seg og dereguleres over en lav sko. Så markedet er der i beste velgående, GIG er totalt sett i god form og i en god posisjon i alle deler av markedet. Men de prises nå som om de skulle være i alvorlig trøbbel. Jeg finner ikke gode forklaringer på det.

En mulig forklaring, kan være den såkalt svake bunnlinjen (dvs EBIT), som flere påpeker. Fair enough, men i den forbindelse regner jeg med at de samme personene er klar over regnskapets rolle som en i stor grad teoretisk øvelse (særlig delene etter driftsresultatet). Det som på mange måter ødelegger bildet for GIG er avskrivninger (dvs teoretisk verditap). Verditap på investeringer er ofte reelt det, men GIGs investeringer/eiendeler er ikke som en maskinpark for eksempel, som definitivt har en gitt levetid. For alt jeg/vi vet, så kan verdien av affiliates o.l. øke med tiden. Kanskje hadde det korrekte bildet av GIG vært å skrive verdiene opp eller å holde dem konstante? Ikke vet jeg. Men uansett, og mye viktigere, så representerer avskrivningene cash som allerede har forlatt GIGs konto og nå jobber med å generere cash tilbake på konto. Og i mine øyne er det dette som er det virkelig interessante her: cash flow.

CF deles rapporteringsmessig i tre og av dem igjen er cash flow from operating activities (CFO), den mest interessante. Dette er tallene som sier om saldo på konto synker eller minker i forbindelse med DRIFT av butikken. Om man har penger til å betale utestående fordringer og lønninger, betjene sin gjeld og forhåpentligvis gi noe til eierne. CFO er det som til syvende og sist er viktig for ledelsen (særlig hvis selskapet sliter) og som bør være det for investorene. Det er en god grunn til at standardverktøyet for verdsettelser av selskaper er Discounted (free) Cash Flow – DCF – og ikke «Discounted EBIT».

Hva så med GIG?? Man finner GIG’s cash flow på side 18 i Q-rapporten: https://newsweb.oslobors.no/message/457029

CFO viser at GIG har generert drøyt EUR 10m netto PLUSS i cash OVER DRIFTEN det første halve året 2018. Og dette er et vekstselskap med betydelige utgående kontantstrømmer ifm forretningsutvikling (ref for eksempel de nevnte konsulenter)! Pasienten er altså frisk! Og som sagt før; hva skjer med CFO hvis/når de netto utgående kontantstrømmene (les Sports & Gaming) snur til inngående kontantstrømmer, eller at man i verste fall dropper dem? CFO går naturligvis opp og det bør samtidig selskapets verdivurdering gjøre. At GIG i det hele tatt har positiv CFO i den nåværende fasen er ganske sterkt.

En mulig emisjon ble slengt ut av noen i panikken på GIG-forumet her inne. Vel, selskaper som er i ferd med å tømmes for cash (og ikke har andre muligheter, som bank eller bonds) må typisk emittere – men GIG har cash og øker! Rene bankinnskudd er EUR 4m OPP fra nyttår til EUR 16m og nok til å dekke f.eks. et kvartals OpEx. Regner med at utspillet om emisjon er basert på en «svak» EBIT, som igjen viser tvilsom forretningsforståelse. Det gir meg imidlertid en teori om hva kursnedgangen (delvis) kan skyldes, og det har ikke bare med selskapet å gjøre..

Min forventning er at GIG i løpet av de neste årene vil forbedre marginene i Core og Media ytterligere, snu Gaming og Sports til pluss (i verste fall null, dvs avvikling eller salg – men har egentlig ingen tro på det), nedskalere investeringer (CapEx), samt skalere opp alle deler av driften (vokse) med relativt lave(re) marginalkostnader. I sum vil det gi veldig positive utslag for GIGs cashflow. GIG er i mine øyne ganske fair priset på ca 3 kr med kun den FCF de potensielt har i dag, dvs ca EUR 25m per år hvis de slutter å investere (kjøpe vekst) og bare driver som et rent utbytteselskap (dvs ca 25 øre per aksje = ~8,5% yield @ 3kr). Det betyr at NULL ny vekst eller forbedringer er priset inn! Uansett er det ingen krise i selskapet GIG per Q2. De har penger til å dekke sine kostnader og mer til. For alle som er nervøse om dagen, så er dette veldig viktig!

Det er nødvendigvis ikke automatikk i et selskaps utvikling og utviklingen til dens aksje. Det ser man eksempler på hele tiden, både opp og ned. I alle fall ikke kortsiktig, men det bør jo selvsagt være en langsiktig korrelasjon. Selskapet styres av eiere/gf -> styre -> ledelse, mens en aksjekurs styres av tilbud og etterspørsel i et marked. Det overrasker at en del her ser ut til ikke å (ville) forstå det, og gi bl.a. OO, Warom, m.fl. «skyld» for aksjens manglende utvikling og/eller at de har satset på «feil» aksje. Det er urimelig og småabsurd fra det som presumtivt er oppegående og selvstendige, voksne mennesker. Aksjekursen har de selvsagt minimalt med å gjøre. De deler med seg om selskapets(!) utvikling og mener at selskapets aksje bør reflektere det de mener bor i selskapet. Det er ikke rart. Men aksjekursen er nå en gang utenfor deres kontroll. Det betyr ikke at det de mener og deler om selskapet ikke er riktig eller viktig. Jeg er veldig takknemlig for alt de deler og håper de fortsetter med det. Videre er det i mine øyne rart og ulogisk å kreve at selskapet/ledelsen selv skal komme ut og «hjelpe» aksjekursen. Det skal de for det første være svært forsiktige med rent juridisk ift kursmanipulasjon. For det andre bør ledelsen fokusere på selskapet, da aksjekursen er en funksjon av utviklingen av selskapet og ikke omvendt (driver de selskapet riktig vil kursen komme til slutt). For det tredje har de allerede etablerte kanaler for å kommunisere ganske hyppig med markedet; først og fremst Q-presentasjoner/rapporter. For det fjerde ville et sånt fokus sendt svært dårlige signaler både internt og eksternt.

Få selskaper gjør alt riktig, men GIG gjør i mine øyne det meste riktig. Omsetningen (LTM) har tatt fem-gangeren på 24 måneder og da var kursen høyere enn i dag! Et OMG (evt. WTF), har vel sjelden passet bedre?! Hvis du kunne gått tilbake til fremleggelsen av Q2 2016 og fått fasit for de neste to årene - hadde du da tenkt at aksjen var et godt kjøp? Det hadde jeg. Og nå er den enda billigere!

OK, så har de hatt noen hick-ups, men det skal jaggu godt gjøres å unngå i den farten. Hvordan tror dere kalenderen og mailboksen til ledelsen i et selskap som vokser sånn ser ut? Jeg ser i beste fall for meg et «kontrollert kaos», men RR & co har dessverre bare 24 timer i et døgn de også. Så jeg synes i den forbindelse at mange stiller urimelig tøffe krav til at driften skal være optimalisert allerede, ref for eksempel OpEx. Det er så godt som umulig å ha full kontroll på kostnadene i en organisasjon som vokser i et slikt tempo. Det fikser man etter hvert som ting stabiliserer seg – gjerne avdeling for avdeling. Som aksjonærer skal vi imidlertid være glade for at selskapet har så mye cash tilgjengelig at de faktisk KAN leie inn arbeidskraft/konsulenter og få ting på stell i en heseblesende periode. Veldig mange vekstselskaper mangler den dimensjonen, noe som igjen hindrer dem fra å ta de valgene de mener er langsiktig best for selskapet. Ofte kan det være helt åpenbare grep som må utsettes og som skader det langsiktige potensialet. GIG er ikke i den posisjonen og jeg er helt sikker på at RR & co ikke er sløsaktige med GIGs midler, men bruker penger på det som optimaliserer aksjonærenes verdier på sikt. Han er tross alt en av de største aksjonærene selv og av hver hundrelapp brukt er drøyt 7 kr fra "hans lomme".

For de som mener at veksten ikke stopper her og/eller at RR & co vil klare å optimalisere driften når veksten roer seg, så er dagens nivåer en gavepakke. De som ikke mener det, får selge til oss andre. Det er et fritt marked.
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
Warom
26.09.2018 kl 20:46 6004

fredrik1330;
Foreløbig har jeg bare ett ord å si: Amen :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:22 Du må logge inn for å svare
InnerTier
26.09.2018 kl 20:46 5684

TommyLee,

"i GIG har vi lagt bak oss 20 kvartal hvorav 19 har hatt rekord omsetning. Som nevnt over så hadde vi ved Q1 det høyeste rullerende LTM resultat og EBITDA. Vi har sertifisert våre tjenester i den tøffeste og mest krevende regulatoriske jurisdiksjonen i USA og vi har entret den største iGaming vertikalen i form av Sportsbetting. Det er en tøff satsning og som toppleder er det trist å se kursutviklingen men jeg har selvfølgelig tro på planen vi følger. Nå går vi inn i den sterkeste sesongen for iGaming og da må vi bli langt flinkere til å kommunisere vår plan, både i form og hyppighet.

Mvh.

Robin"

Langt flinkere skriver Robin, TommyLee, - for en og en halv måned siken. Ja, da er det ikke lenge til ny melding. Sikkert innen ei uke. Ultimo september melding er innafor forventning GIG-standard.
terningmanden
26.09.2018 kl 20:50 5671

Enig, men TA tager ikke hensyn til dette, men tager mere eller mindre kun udgangspunkt i psykologiske faktorer i markedet, som kan aflæses i fx en blanding RSI og MACD mm.
Redigert 26.09.2018 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Dealsen
26.09.2018 kl 21:00 5647

Man kan spørre seg hva som er "riktig" kurs. De fleste vet at det varierer hva kursen er, sett bort fra fundamentale forhold, i et månedsperspektiv. Men man ser også at det varierer i et perspektiv som er mye lengre enn noen måneder. Men trenger en LANG graf for å bli tilfredsstilt - "that`s what she said" :)
Redigert 26.09.2018 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
terningmanden
26.09.2018 kl 21:09 5626

Mange køber aktier som et "spil" (i Danmark har vi matador) og nogle få kan være heldige og resten taber penge. Overordnet gælder det om at sætte sig ind i casen og finde ud af om man tror på selskabet og vil investerer i det.

Dem som bruger tid på at sætte sig ind i tingene, tjener penge på den lange bane, mens de andre ikke gør. Når min kone og jeg køber hus eller bil, så gør vi det ikke som et "spil" og det samme gælder for mig. Find den rette strategi, sæt dig ind i tingene og brug tiden på dette, så er sandsynligheden for du lykkes meget større.

Der har alle dage været en opsplitning mellem den fundamentale- og tekniske analyse, men hvorfor ikke bruge det bedste fra begge metoder og blive bedre til at tjene penge? Det tager forøvrigt tid og lære at læse et regnskab og finde ud af hvad man specielt skal kigge efter og det tager endnu længere tid at finde ud af hvordan forskellige tekniske redskaber virker og hvorfor de virker nogen steder og ikke andre (når et markedet går op/ned, sidelæns mm)

Jeg tror på GIG, men naturligvis er min tilgang lavet ud fra, at jeg har en erfaring fra lignende selskaber og regnskaber mm, hvor min erfaring fortæller mig at der er en god sandsynlighed for selskabet lykkes i fremtiden. Lige nu er jeg KUN med på den KORTE BANE og TA-baseret og imens prøver jeg at sætte mig endnu bedre ind i casen.



7invest
26.09.2018 kl 21:45 5557

Se denne: https://t.co/OEwTKXpd1A?ssr=true
Hvem er de viktigste konkurrentene til GIG og hvor stor markedsandeler har GIG sine viktigste produkter ?
terningmanden
27.09.2018 kl 09:14 5274

Ser ud til GIG fandt bunden i det niveau jeg tidligere beskrev.

Rigtig god nyhed fra selskabet i dag :-)
Slettet bruker
08.10.2018 kl 13:42 4744

Tilbake til trådstart.

Dette lukter rett og slett ett eller annet udefinerbart. Og her skal det sies at jeg er både pro gambling + GIG. Likevel så stiller jeg meg dyrisk kritisk til hva som skjer nå
Vi ble teppebombet med news/kommentarer tidligere. Samt at enkelte medlemmer her tok direkte kontakt med ledelsen med jevne mellomrom og fikk flotte svar.
Nå er det mer eller mindre kryptisk stille før stormen, hvorfor ??

siste aksjonærliste anyone ?
bokaj70
08.10.2018 kl 14:25 4664

Du kan finde børsmeldinger på Hegnar.no, Newsweb og GiGs hjemmeside.

Der har været flere meldinger siden sidste kvartalsrapport, både i august, september og oktober.
Slettet bruker
08.10.2018 kl 14:34 4633

dem ha jeg grei kontroll på. Men de meldingene har stort sett bare vært bekreftende meldinger på ting vi allerede har visst.

ledelsen har ikke kommentert noen av dem, før ble vi teppebombet med kommentarer?

"den gamle ledelsen" ville vært i markedet og kommentert en aksjekurs som faller dag ut og dag inn.. - det skurrer