Saipem avbryter kontrakten etter halvgått løp.- Normand Maximus

BlueFox
SOFF 18.09.2020 kl 16:31 7709

Når galt blir verre.

Hentet fra Finansavisen.
Solstad Offshore-kontrakt terminert
Saipem avbryter kontrakten etter halvgått løp.

Early termination of charter party - Normand Maximus
Normand Maximus Operations Ltd, a wholly owned subsidiary of Solstad Offshore
ASA and disponent owner of the vessel "Normand Maximus", has today received a
notice of early termination of the charter party for the vessel from the
charterers, Saipem (Portugal) Comercio Maritimo LDA.

The charter party includes early termination provisions. The original charter
period for the vessel was eight years. The early termination means that the
charterers terminate the charter after approximately four years of chartering.
The estimated back-log lost following the termination is approximately USD 200
million. Normand Maximus Operations Ltd. will be entitled to an early
termination fee of approximately USD 45 million following the termination.

Skudeneshavn, September 17[th], 2020

Contact
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89

Solstad Offshore ASA
www.solstad.com

This information is subject of the disclosure requirements according to the
Norwegian Securities Trading Act section § 5-12.
Redigert 21.01.2021 kl 04:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2021 kl 15:24 1966

Så krise kan det ikke være. Kursen er upåvirket - tilnærmet.
Puffen
03.03.2021 kl 15:28 1955

Nei. Tror ikke jeg heller. Med mindre hovedaksjonær skal mane frem en krise, som gjør at de må foreta en hurtig fortrinnsrettsemisjon. Det er ikke et egnet kursnivå å måtte emitere på, med mindre alle får delta.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 16:12 1900

Forrige uke friskmeldte Lars Peder Solstad selskapet ifbm q4 i et intervju med Haugesunds avis.
Personlig sliter jeg derfor med at NM skal velte lasset en uke eller tre senere.

Meldingen er for min del høyst uklar og egentlig fryktelig vanskelig å tolke.
Men, kursen endret seg lite og hvor den er nå ville den nok også vært uten den meldingen tipper jeg, de store sitter i ro(ref. volum), antar de har kontroll på hva meldingen egentlig sier.
Redigert 03.03.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.03.2021 kl 06:29 1713

Det er kommet mer informasjon nå- kort sagt er det de andre eierne av selskapet bak NM som fører saken videre, noe som er fornuftig, da kan SOFF fortsette med de skal til daglig. Det er fortsatt en potensiell "nedside" ved at SOFF kan måtte løse ut de 75% av NM de ikke eier pr.idag, den risikoen er ikke endret nå. (Strent tatt kan manm argumentere for at den er mindre siden de andre eierne åpenbart mener det er verdt å ta kampen med Saipem)

Fra FA:

"Solstad Offshore er blitt gjort kjent med at det er satt i gang en juridisk prosess rundt subseaskipet Normand Maximus.

Skipet, med en pris på rundt 3 milliarder kroner, ble finansiert gjennom en salgs- og tilbakeleieavtale da det ble levert i 2016, der det ble solgt til et selskap eid med 75 prosent av leasingselskapet AGC og 25 prosent av Solstad Offshore. Sistnevnte står for driften av skipet.

Skipet var leid ut på en lang kontrakt til Saipem, men i september i fjor terminerte det italienske oljeselskapet kontrakten fire år før opprinnelig utløp.

Solstad Offshore krevde da 44,3 millioner dollar i termineringsgebyr, men samtidig krevde Saipem tilsvarende beløp for påstått kontraktsbrudd. Saipem skulle ha betalt termineringsgebyret i desember, men dette er så langt ikke gjort.

Solstad Offshore har tidligere opplyst at rederiet vil forfølge kravet rettslig om det ikke ble betalt.

I en børsmelding onsdag skriver rederiet at den juridiske prosessen som nå er under oppseiling er satt i gang av tredjeparter og at Solstad Offshore ikke er part.

– Kan ha betydelig negativ effekt

Rederiet viser ellers til sin egen kvartalsrapport fra forrige uke.

Der opplyses det at Solstad, som befrakter, fortsatt er i diskusjoner med eierne om en løsning på forpliktelsene.

Der gjentar også Solstad Offshore, og som Finansavisen har skrevet tidligere, at leasingavtalen for Normand Maximus er garantert av rederiet og at mislighold kan føre til at Solstad Offshore i verste fall må kjøpe ut skipet dersom det ikke sikres ny kontrakt.

«I dagens marked er det en risiko for at Normand Maximus Limited som befrakter ikke vil klare å finansiere et slikt kjøp eller andre krav, » skriver Solstad Offshore i kvartalsrapporten.

I børsmeldingen onsdag skriver rederiet at siden alle forpliktelser er garantert av Solstad Offshore, kan dette ha «betydelig negativ effekt på Solstad Offshores finansielle situasjon».

I desember ble for øvrig Normand Maximus sikret en fem måneder lang kontrakt i Sør-Amerika.

Solstad Offshore skrev ned verdien av sine aksjer i Normand Maximus med 295 millioner kroner i fjerde kvartal."
R1234
04.03.2021 kl 06:55 1696

Positiv med rettslig førelse med SOFF sin ledelse og eiere.
De har blod på tann og det er positivt. SOFF og mao eiere hadde ikke gått så langt som dette om de ikke mener de har en sak.
Men kortsiktig selger vel Ola normann for full fart idag....
Redigert 04.03.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Met1976
04.03.2021 kl 07:04 1681

Vet ikke helt. meldingen kom jo flere timer før børsslutt, men kan jo være artikkelen i FA skremmer noen småinvestorer...kan bli kjøpsmulighet :-)
kuka
04.03.2021 kl 07:09 1676

Tror vi ikke skal overdimensjonere den negative effekten av om Solstad kommer i den situasjonen at selskapet "må" overta Normand Maximus. Vel å merke skriver Solstad at kan ha betydelig negativ effekt på den finansielle situasjon, men samtidig kan det også ses på som "utgifter til inntekts erverv".
Met1976
04.03.2021 kl 07:15 1661

Det er fortsatt slik at de "må" få jobb til NM for at den ikke skal henge over dem- må de overta hele ansvaret blir risikoen større-men det vil da også inntekene bli om den får jobb...
kuka
04.03.2021 kl 07:33 1630

Er enig i det du skriver, men det gjør det neppe enklere å få jobb så lenge det er usikkerhet knyttet til fremtidig eierskap av skipet.
Met1976
04.03.2021 kl 07:47 1609

Er det en ting vi har læørt siden 2014 er at det ikke er noe stort hinder- SOFF har jo vært under refinansiering i 1.5 år, DOF, SIOFF, Havile etc etc er det fortsatt :-D
Slettet bruker
04.03.2021 kl 08:55 1533

Vi snakket vel om dette på Sharville i går. Men jeg syntes du fanger saken på en god måte gjennom det du skriver. Noen andre av aktørene bak finansieringen av SOFF tar det legale med Sapiem. Tenker selv det er en "no brainer" at dem forfølger Sapiem grunnet tro på at saken kan vinnes.
Det er fortsatt en risiko allokert til Normand Maximus, dersom fartøyet ikke "jobber" og nedbetaler gjeld må SOFF, som garantist, betale leasing av egne midler. Skal heller ikke glemme at SOFF er i diskusjon med eierne vedrørende om en løsning på forpliktelsene.