HLNG – kan handelskonflikter og boikott bli en gave til HLNG?


Den 10.9.2018 ble det kjent at PetroChina Co hadde signert sin hittil største avtale med QatarGas Operating Co om kjøp av LNG. Avtalen løper i 22 år, og innebærer at Kina vil kjøpe 3,4 millioner tonn LNG årlig fra QatarGas Operating Co, med leveranser til flere mottaksterminaler i Kina, herunder Dalian, Jiangsu, Tangshan og Shenzhen.

Denne avtalen er nok fremskyndet av den pågående handelskonflikten mellom Kina og USA. Kina får sendt et kraftig signal til USA at det kan bli andre enn USA som vil stå som hovedleverandøren til Kina av den forventede kraftige veksten i LNG-import. Det forventes at Kina vil stå for 1/3 av verdens etterspørselsvekst de neste 3-5 årene ifølge Platts. I 2017 importerte kinesiske CNOOC alene 20,46 millioner mt LNG av Kinas totale import på 38 millioner mt LNG, og det forventes at den totale kinesiske importen øker med hele 45 % i 2018, til 50 millioner mt LNG. USA har en lang rekke LNG-prosjekter beregnet for eksport på trappene, minst 25 planlagte LNG-eksportanlegg, og ser nok med bekymring på at den største aktøren ser ut til å etablere omfattende avtaler med andre konkurrerende leverandører. Kina stod for 15 % av den samlede eksporten fra USA i 2017 iht US EIA. Sett fra Kina utgjorde importen fra USA kun 5 % i 2017.

Tall fra september 2018 viser at handelskrigen har hatt umiddelbar effekt. Mens Kina i 2017 hadde mottatt 17 skipninger med LNG i de første 5 månedene, var det tilsvarende tallet i 2018 kun 4 skipninger. Med den nylig ilagte tollen på 10 % tyder mye på at heller ikke siste del av året noe bedre.

Tollen fra Kina vil nok medføre forsinkelser på opptil flere av de planlagte amerikanske prosjektene. Sammen med den innførte 10 % tollen på import av LNG fra USA med umiddelbar effekt fra mandag 24.9.2018, gir dette et kraftig signal om at Kina ikke vil la seg presse av USA. Kina vil kunne finne andre leverandører av LNG enn de amerikanske, og tollen vil nok effektivt prise amerikanske leverandører ut av det kinesiske markedet.

Samtidig er avtalen strategisk viktig for Qatar, som siden 5.6.2017 har blitt utsatt for en boikott-aksjon fra sine nærmeste arabiske naboer – Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Bahrain og Egypt. Aksjonen har vært begrunnet til at Qatar angivelig støtter terrorisme, har nære bånd til Iran, og hadde brutt med en avtale fra 2014 mellom medlemmene av GCC (Gulf Cooperation Council). Senere har andre land sluttet seg til boikott-tiltakene, blant annet Senegal, Maldivene, Djibouti og Jordan. Boikott-aksjonene har vært ledet av Saudi-Arabia, som er en nær alliert av USA, og Trump har gitt uttrykk for støtte til Saudi-Arabia gjentatte ganger. Tiltakene har vært brudd på diplomatiske forbindelser, blokkerte grenser og havner til disse landene mv.

Quatar er verden største produsent og leverandør av LNG, en posisjon de akter å beholde. Det er Australia som kjemper med Qatar om å være største LNG-eksportør, også en interessant kontraktsmotpart HLNGs langvarige arbeid begynner å bære frukter overfor.

Legg så til at CNOOC den 20.9.2018 for første gang i historien auksjonerte bort delvis kapasitet ved å tilbe eksterne aktører tilgang til sitt LNG-importanlegg i Yuedong, så ser man hvordan Kina i raskt tempo tilpasser sitt indre markedet til en ny virkelighet. Ifølge kinesisk presse gikk det statlig eide Zhenhua Oil og det private Longkou Shengtong Energy seirende ut av denne første auksjonen. Dette er med å åpne det indre kinesiske LNG-markedet for øvrige interne aktører som bedre kan tilpasse seg forskjeller i pris (arbitrasje) mellom det internasjonale markedet og det nasjonale markedet med regulerte priser. Samtidig viser det hvilke enorme muligheter som kan åpne seg for HLNG via den viktige strategiske alliansen med CNOOC.

Interessant i denne situasjonen er at HLNG den 18.7.2017 meldte at det hadde inngått en strategisk allianse for i fellesskap å utvikle FSRU-prosjekter, gjennom signering av en MOU med det statseide Qatar Gas Transport Company – mer kjent under navnet Nakilat. Nakilat er verdens største LNGC-aktør og har 65 LNGC’er i sin flåte (70 inklusive JV-eierskap), flere av dem (31 skip) av Q-MAX-/Q-Flex-størrelse. MOU'en er ikke etablert for å bygge ut gassimport-terminaler i Qatar, men for å kunne gjøre dette for Qatars kunder.

Vi ser altså at HLNG har klart å manøvrere seg inn i en posisjon hos begge disse verdensledende aktørene, som begge ligger i konflikt med USA og/eller USA-støttede aktører (Saudi-Arabia mfl). HLNG har altså inngang hos begge disse verdensledende aktørene på hhv import- og eksportsiden, som nå får et ganske betydelig behov for FSRU’er for å håndtere disse betydelige leveransene.

Støles uttalelser i børsmeldingen 18.7.2017 antyder også hvilke muligheter HLNG så at avtalen kunne åpne for:

"We are pleased and very proud to be partnering with Nakilat, the largest LNG carrier company and look forward to jointly contribute to expanding the global market for LNG. The alliance with Nakilat is a confirmation of Höegh LNG's leading position in the FSRU market and offers the opportunity to further accelerate our market presence beyond the projects we undertake on a sole basis."

Selv Støle forutså vel ikke utviklingen av den handelskonflikten vi nå ser, da han ga sin uttalelse. I øvrige uttalelser til pressen i forbindelse med denne MOU'en har Støle uttalt at HLNG og Nakilat spesielt så for seg kunder i Sør-øst Asia (herunder Kina) og i Sør-Amerika.

Interessant er også uttalelsene fra Nakilats adm dir Eng. Abdullah Al-Sulaiti:

"Nakilat views this strategic alliance with Höegh LNG, a leading owner and operator of FSRUs, as a huge stepping stone for further growth. This agreement paves the way for greater business opportunities to create substantial platforms for local players to get involved in the project, exposing them to innovative technologies and expertise that would be beneficial to their growth and the development of Qatar's energy and maritime industry. Nakilat is always looking at opportunities of diversifying solutions to deliver clean energy worldwide, supporting the rising global demand of LNG."

Nakilat hadde på dette tidspunktet allerede opplevd at boikott-aksjonene mot landet var igangsatt. Qatars LNG-eksport er imidlertid ikke spesielt rammet, da de ikke hadde noen eksport til sine nærmeste naboland, hvis havner nå var stengt for dem.

Avtalen med Nakilat er ikke eneste aktør Nakilat samarbeider med. I juni 2018 ble det kjent at Nakilat også hadde etablert et JV med Excelerate, og kjøpte seg inn i 50 % av Excelerates FSRU Exquisite.

Nakilat omtaler selv avtalen med HLNG med ganske rosende/positiv omtale i sin årsberetning for 2017 (fra 2018), under daglig leders redegjørelse:

"Our strategic alliance with Höegh LNG seeks to expand our
long-term business growth as part of our diversification strategy.
The FSRU market is one of the fastest growing international LNG
business segments in recent years, offering an abundance of
opportunities to sell LNG into new markets as FSRUs are useful
for developing countries seeking access to natural gas on tight
budgets and timelines. Nakilat tactfully capitalized on our own
expertise in LNG transportation and that of Höegh LNG to
explore possible collaborations within this area, further sealing
our dominance in the dynamic global LNG market."

HLNGs langvarige og suksessfulle satsing på HMS (HSSEQ) med svært god LTI-historikk, er også tydelig av svært stor betydning for Nakilat, som uttaler følgende i beretningen nevnt i forrige avsnitt:

"Our utmost priority has always been to provide shipping and
maritime services in a safe, reliable and efficient manner. In this
respect, I am very pleased to observe the overwhelming initiatives
and support towards the implementation of the ‘Incident & Injury
Free’ (IIF) campaign throughout the organization. We conducted
intensive IIF orientation sessions for all employees, numerous
safety awareness sessions, process safety management
workshops, variety of health and wellness programs and many
more. I applaud the incredible energy put forward by the team
in striving to further improve our performance while giving
added attention to safeguard the lives of our people, safety of
our workplace, and integrity of all our assets and facilities. Our
efforts did not go unnoticed as Nakilat was listed as one of the
winners for the British Safety Council’s International Safety Award
2017."

HLNG kan rett og slett komme til å melde om at de har inngått avtale om ikke bare én, men flere FSRU'er samtidig, for å dekke deler av dette behovet. Kina vil nok ønske å sende disse signalene jo før jo heller...
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare

Interessant artikkel i Tradewinds nå med overskriften - verdt en titt:

Hoegh LNG steals the show on Norwegian expedition to China

Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
lynx
26.10.2018 kl 10:02 3678

Har dessverre ikke tilgang til Tradewinds. Hvis det er noe positivt har det ikke nådd ut til investorene. Kursen har vært under 39 i dag. Forstår det ikke! Her gjelder det å holde seg solvent.
Keynes: “The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
OB
26.10.2018 kl 10:36 3635

Mitt intryck (från artiklar) är att ytterst få LNGC operatörer drar nytta av dessa priser vi nu ser (de flesta gick troligen på multi month contracts över vintern per september). Att vi ser priserna på denna nivå är snarare för att det inte finns några spot market skepp att hyra så noteringarna är på "sub lets". MEN, när det är sagt... så undrar jag om Hoegh inte är en av de få som drar nytta av vad som händer: "earning a LNG carrier spot-market-linked day rate". Jag undrar också om kunden har rätt att välja FSRU raten fast den arbetar som LNGC. På det hela taget så räknar jag med bättre Q3 och sen igen bättre Q4. Där nu även den kinesiska FSRUn jobbar som just FSRU till högre rater. Jag jobbar mest med den amerikanska shippingbörsen. Värt att komma ihåg att sentimentet är massivt under isen just nu. Så illa att LNG shipping är svaga trots de fundamenta som blir alltmer uppenbara.

"Höegh Giant today commenced its time charter contract
with Gas Natural SDG, SA (Gas Natural Fenosa). As previously announced, the
initial term of the contract is three years, and it includes the option for Gas
Natural Fenosa to utilize the unit as an FSRU at a pre-defined day rate and for
a pre-defined term. Until FSRU employment is established, the unit will trade in
Gas Natural Fenosa's fleet, earning a LNG carrier spot-market-linked day rate."
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare

lynx,

Jeg forstår deg godt, men her gjelder det å ha litt tid, dvs holde seg både solvent og likvid.

Ifølge mine kilder er det DnB-fondene som over lengre tid nå har akkumulert. De passer på å presse kursen litt ned, hvis man kjøper, og det motsatte om man selger. Dette er ganske gjennomsiktig, så du kan benytte det om du vil handle...

HLNGen kommer, bare vent litt til...
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
lynx
26.10.2018 kl 16:12 3485

Jeg har valgt å kjøpt litt mer på disse nivåene. Høegh-familien økte med 500.000 aksjer på kurs 44,57 kroner i april, et bra signal. HLNG er en veldig langsiktig forretning, så det samme vil nok gjelde for aksjeeierne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare

Fra Tradewinds artikkel så har Hoegh leaset ut Giant på en spot-linket rate med en maks rate. Det betyr at Hoegh Giant ikke får uttelling for de kortsiktige stramme ratene vi ser nå.

Selv synes jeg Hoegh har skuffet i forhold til LNGC inntjening. De har kjørt Giant på spot-linkede lave rater i lang tid, og nå låst inn Esperanza på antatt middelmådig fast rate når den går som LNGC. For FSRU #9 så fikk de noe mer, ca. 70k for 16 måneder, men det kan ikke sies å være veldig smart når man ser dagens rater og long term charters.

Den beste raten fikk de for Gallant som Egas tok av kontrakt, men ironisk nok så tjener ikke Hoegh én krone på den dealen. De tar derimot en nedskrivning på materiell i Egypt.

Så dagens status er at Hoegh ikke evner å skaffe FSRU kontrakter, og ikke klarer å time LNGC-markedet heller.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
poppey
27.10.2018 kl 09:03 3264

Hoegh LNG steals the show on Norwegian expedition to China
China is giddy with gas as import demand threatens to outrun capacity — and Sveinung Stohle thinks Hoegh LNG’s FSRUs are the obvious solution
October 25th, 2018 16:00 GMT
by Bob Rust

A representative sample of Norway's shipping community took advantage of a royal visit last week to descend on China in an optimistic mood, signing contracts with local shipyards to construct vessels, and to furnish equipment and services.
But the most ambitious visitor of all may have been Hoegh LNG.
Company chief executive Sveinung Stohle told delegates at the Norway-China Business Summit that Hoegh LNG's 10 floating storage and regasification units currently on the water or under construction have a throughput capacity that would allow them to cover 70% of China's coastal import demand.

Hoegh LNG has the only FSRU in the Chinese market today, thanks to its charter of the 170,000-cbm Hoegh Esperanza (built 2018) to oil major China National Offshore Oil Corp, to be used as both a regasification unit at the Tianjin LNG terminal and a trading vessel.
China's geography and its incomplete pipeline network means that the country does not make up a single LNG-import market but is instead several regional markets. There were no announcements of further deals, but Hoegh LNG is clearly optimistic about the FSRU approach to furnishing import-regasification capacity quickly, as Beijing pushes energy companies to turn from coal to cleaner solutions.

Stohle was not impressed by the proposals to convert existing LNG carriers to FSRUs.
"With shipyard prices as they are today, there is absolutely nothing to be gained from conversion projects," he told delegates.
TradeWinds reported last week that another Norwegian visitor — Knutsen OAS Shipping owner Trygve Seglem — signed a letter of intent on behalf of Knutsen NYK Offshore Tankers to build up to four 154,000-dwt shuttle tankers at Cosco Shipping Heavy Industry.
Speaking to the conference delegates, Seglem looked back over 30 years of ordering ships in China, and he said that the country’s yards have vindicated his choice.

Seglem has built 10 vessels in China and recalls that he was warned of disaster in the 1980s when he ordered his first one for $37m. He paired that initial Chinese order with an identical one in Norway for $55m. The Chinese ship was delivered before the Norwegian one, was sold in 2007 for $46m, and is still in use today as the 111,600-dwt floating production, storage and offloading unit Dynamic Producer (built 1987).
'Quality in China'
"I wish I had many disasters like that one," Seglem said. "So don't worry about getting quality in China."
Norway's King Harald V, who was visiting China with Queen Sonja, opened the day with a speech at the Shanghai International Cruise Terminal, stayed to watch the signings and then left the summit. Entitled An Ocean of Opportunities, it covered topics including seafood trade, the marine environment, LNG shipping, automated shipping technology and Arctic shipping.
Unfortunately for those who found all the topics of equal interest, they were covered in six simultaneous sessions in nearby hotels, until the delegates hurried back to the cruise terminal to enjoy Norwegian seafood with the king and queen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
really
27.10.2018 kl 16:46 3137

Det er synd Hlng ikke er like kommersielt dyktige som de er industrielt og teknisk dyktige. De bommer jo gang etter gang.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
OB
28.10.2018 kl 14:33 2977

Valuefind: Kan du antingen ange den max raten eller länka artikeln/ange ungefär datum så jag kan läsa det själv är du snäll.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare

Tror kanskje det var denne: https://www.tradewindsnews.com/finance/1428930/hoegh-giant-gets-to-work-with-spot-market-exposure

Sveinung har kommentert at LNGC-ratene måtte stige en god del for å få samme inntjening som ved FSRU, men jeg antar at det er rundt FSRU-rate at max cappen ligger (100-120k).

Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
msmekk
01.11.2018 kl 16:01 2536

Kursen har nå vært blå og stigende også på røde dager siste uken. Tydeligvis kommer det en positiv nyhet i de nærmeste dager.
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
mimsa
02.11.2018 kl 14:57 2398

Msmekk,

Ser ut som mange forventet at det skulle komme en positiv melding i dag. Gikk veldig bra før lunch i dag, men har falt tilbake til utgangspunktet. Jeg har også tro på at vi vil høre noe snart. De var jo nettopp i Kina og venter fortsatt på godkjennelsen i Australia. Håper på noe i begynnelsen av neste uke, dersom ikke kommer det vel sammen med Q3 fremleggelsen. Har også tro på et brukbart Q3 resultat. Tror mange har tolket kontrakts-forandringen med i Egypt for negativt.
Jeg har stor tro på at dette blir en av vinnerene fram mot nyttår.

Lykke til å ha en god helg
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare

Tok 5000 idag denne er nær bunnen nå
Redigert 20.01.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare