NAS-Regjeringen hjelper

Slettet bruker
NAS 20.09.2020 kl 15:53 2251

Regjeringen vil forlenge lånegarantiene for luftfarten ut året
Regjeringen ønsker å forlenge lånegarantiordningen for luftfart fram til nyttår. Målet er å hjelpe norsk luftfart gjennom en krevende økonomisk periode.


FORLENGER: Næringsminister Iselin Nybø (V) ønsker å forlenge garantiordningen for luftfart.
Luftfart
NTB
15:20 - 20. sep. | Oppdatert 15:36
Endringen må godkjennes av Eftas overvåkingsorgan Esa før den kan tre i kraft.
– Endringen vi foreslår nå, vil tilrettelegge for at ordningen kan være til hjelp for flere flyselskaper enn de som foreløpig har benyttet seg av den, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.
Så langt har Norwegian og Airwing benyttet seg av ordningen som regjeringen lanserte 19. mars. Ordningen lød på inntil seks milliarder kroner. Tre av dem var rettet mot Norwegian, mens 1,5 milliarder kroner var rettet mot SAS, og 1,5 milliarder mot Widerøe og andre flyselskaper.
– Situasjonen for luftfarten i dag er mer langvarig og alvorlig enn forventet da ordningen opprinnelig ble vedtatt i mars. Regjeringen vil bidra til at norsk luftfart opprettholdes gjennom en økonomisk svært krevende periode, sier Nybø.
Støtteordninger som tidligere har blitt gitt til luftfarten, innebærer blant annet avgiftsfritak, momskutt, kjøp av kapasitet og den nevnte lånegarantiordningen. Tiltakene varer i utgangspunktet til slutten av oktober.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
SL
20.09.2020 kl 17:54 2155

Off, folk har enda troa på nas, kos dere videre med utvanninga og 75 milliarder gjeld 😂😂, rekyl kommer haha
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 20:54 1926

Regjeringen vil gjeninnføre flypassasjeravgiften og normale momssatser fra 1. november.

I forbindelse med coronakrisen har Stortinget vedtatt flere avgiftslettelser. Blant annet har flypassasjeravgiften vært opphevet mellom 1. januar og 31. oktober, og den lave avgiftssatsen for moms, som vanligvis er på 12 prosent, er satt ned til 6 prosent i perioden mellom 1. april og 31. oktober.

Mandag bekreftet regjeringen at de ikke vil forlenge disse tiltakene.



https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/09/21/195706989/regjeringen-vil-gjeninnfore-flypassasjeravgiften
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 00:44 1789

NAS har jo allerede trukket opp hele ramma, din løk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Janic
22.09.2020 kl 21:28 1545

Nå må Statsrådene bare legge dette frem for Erna og Jan Tore, så får vi håpe og tro på et godt utfall som monner skikkelig.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gWPjGL/norwegian-i-ministermoete-dette-er-ikke-aa-sette-penger-i-et-tapssluk
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Hoasis
22.09.2020 kl 21:59 1497

Hva tenker dere om muligheten til å tjene raske penger her? Virker som kursen foreløpig har stabilisert seg på rundt 1 kr, vurderer å kjøpe en stor post å satse på at snille Norge spytter inn enda flere milliarder så NAS kan holde hodet over vann noen måneder til, da vil sikkert kursen sprette 15-20 %. Mange som ikke vet hva de kjøper her!
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 22:04 1487

Det kan jo også bli litt mer lån fra staten samtidig som vi får nok en emisjon og ytterligere gjeldskonvertering. De kan uansett begynne med å spleise aksjene 10:1.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 22:35 1432

Janic 22.28 - helt enig.

Higlighter dette fra artikkelen, siste ord om Norwegian er ikke sagt tror jeg! :-)
.....
Jeg mener det Norwegian som kommer ut på andre siden av coronapandemien kan bli et sterkere Norwegian enn noen gang. Derfor er ikke dette å sette penger i et tapssluk, sier Schram.

LES OGSÅ
Norwegian vil ha klimavennlig flybensin: – Vi er klare for inngå langsiktige kontrakter
Norwegian-sjefen forteller at det var viktig å fortelle ministrene hvilket selskap Norwegian ønsker å være på andre siden av coronapandemien. Han forklarer at det jobbes på tre plattformer for å få dette til:

Grepene som tas økonomisk: Kostnadene skal kuttes, man skal få et realistisk forhold til inntektene, og man forbedrer og styrker balansen
Grepene som tas i strategien for virksomheten: Man går gjennom hva slags flyflåte man skal ha i fremtiden, hvilke forretningsmessige endringer som må til i driften og har klare klimamål
Grepen som tas i organisasjonen for å ha et apparat som kan sørge for at Norwegian når målene sine.
– Hvordan opplever du regjeringens vilje til å støtte dere og bransjen nå. Er det interesse for å støtte dere på nytt?

– Jeg opplever at de har stor forståelse og tar et stort ansvar for Norge. De skjønner at infrastruktur er eksternt viktig for Norge – kanskje mer viktig enn for noe annet land. Jeg opplever også at de lytter til våre argumenter, sier Schram.

Han lister opp arbeidsplassene og verdiskapningen Norwegian skaper i Norge, infrastrukturen, samarbeidet med små og store aktører i reiselivet rundt i landet og det relativt sett lave klimaavtrykket sammenlignet med noen andre flyselskaper.

– I tillegg er de veldig interessert i tredje fase av den finansielle restruktureringen vår. Vi har diskutert det, forretningsplanen vår og alt vi har gjort organisatorisk, sier Schram som beskriver det som et godt møte.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 22:44 1412

Særlig det med tredje fase i restruktureringen. Det betyr enda en emisjon på godt norsk. Men det forstod du muligens.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Janic
22.09.2020 kl 22:56 1380

50-100% kan også være godt mulig her, enten det går kjapt, eller med noe mer tålmodighet.
Situasjonen for Norwegian vil nok løse seg, på den ene eller andre måten etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.09.2020 kl 23:01 1377

Dette er jo svada-prat fra Schram. En samlet toppledelse i NAS med årlig samlet lønn på sikkert over 30 millioner greide det fantastiske kunststykket å skrape sammen 1,2 millioner for kjøp av aksjer selv i emisjonen som var i våres. Litt av et "kjøpesignal", og signal om tro på eget selskap, å bruke skarve 3% av ett års topplederlønninger for virkelig å understreke hvor bra investering NAS er.

Oh yes. NAS er selvsagt et av Norges største tapssluk om dagen, de er vel heldige om de slipper å bikke 10.000.000.000 kroner i underskudd i 2020.

Kom gjerne med de 10 største tapsslukene blant børsnoterte selskap i Norge for 2020, jeg tror du får plass til NAS nokså høyt på den listen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 23:28 1341

Blir dette statens sløseripris for 2020??
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 23:33 1325

Hvorfor i svarte skal Norwegian kun ta betalt under tusenlappen for en flytur OSL - Alicante tur/retur??
Sjekket nettopp et tilfeldig reisemål..

Hadde de solgt flybilletter med FORTJENESTE, så hadde de kanskje sluppet at Ola Nordmann sine skattepenger skal subsidiere flybilletter til Familien Nilsen som må skaffe seg noen nye skryte-ferie-selfies på facebooksiden sin.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.09.2020 kl 02:10 1249

Folk med rød nese SKAL fly billig til Spania. Det er derfor de kaller seg Red Nose Warriors.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare