Golden Ocean - Kjøpt inn her

Frodon
GOGL 21.09.2020 kl 09:52 246522

Var det lurt eller bommer jeg?
Redigert 21.01.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
bankersen
01.12.2020 kl 09:46 5770

Vel utbyttene som kommer kan ingen ta fra oss. Med inngang på 32 regner jeg med å komme ganske så nær 10% utbytte neste år på denne aksjen. Ser ikke mange tilsvarende selskaper på OSE med samme potensiale. Skulle den stige i tillegg så får det være bonusen:-))
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
01.12.2020 kl 13:09 5616

Får en en tilsvarende resultat 4. kvartal som 3. kvartal 2020 så er GOGL i 0 på driften inkludert alle kostnader sett året under ett. Altså ikke en krone tjent eller tapt i 2020. Refinansieringen har medført lavere driftskostnader, i tillegg høster en av scrubber investeringene (kaster bedre av seg jo høyere oljeprisen blir). Får en et normalår for ratene (H1 ratene 50-100% over 2020 som jeg mener er realistisk historisk sett) i 2021 så bør overskuddet bli mellom 60 - 100mill USD neste år. Det bør kunne gi mellom 0,4 - 0,7 USD i utbytte for 2021 ettersom det ikke planlagt noen større investeringer. Blir det slik er aksjekjøp i GOGL på 30 tallet bli god butikk tatt i betraktning alt annet som er overpriset der ute som jeg mener er langt høyere risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.12.2020 kl 13:20 5604

Pre-trade godt i gang i US. Etter 6% opp i går for SB, er pre-trade opp nye 6% foreløpig :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
01.12.2020 kl 13:29 5610

SB prises 20% høyere enn GOGL som har gitt bedre avkastning de sist 3-4 årene en SB. Må ha gjort mye galt for å fortjene det tenker jeg, eller så kan jo tenkes at gapet tettes de neste månedene:-))
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
laser
01.12.2020 kl 13:35 5655

Tilnærmet null volum. Hadde vedkommende innsider som kjøpte 50.000 aksjer heller kjøpt i markedet, hadde det gitt dobbel effekt. Markedet fikk volum og selskapet slapp å måtte ut med aksjer det har kjøpt på kurser over 40.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.12.2020 kl 14:11 5677

$8.8 nå :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.12.2020 kl 14:34 5646

Vurderer seriøst nå å øke i GOGL og hedge med en short i SBLK. Det som holder meg tilbake er frykten for at det kan være rykter om oppkjøp eller lignende som driver SBLK opp. Volumet var så høyt i går at jeg aner ugler i mosen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.12.2020 kl 14:56 5607

$9. Full gass når smitten slipper taket :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.12.2020 kl 20:21 5419

Jeg skulle nok lyttet til magefølelsen og shortet SBLK på 8,8-8,9 og samtidig kjøpt mer GOGL. Hadde bestemt meg for det, men ble skeptisk da jeg så volumet på oppgangen i går. Derfor ble det ikke noe av. Siden det har SBLK falt 10% mens GOGL har steget 3%. Men får glede meg over at det endelig er litt driv i GOGL-kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.12.2020 kl 20:45 5380

Der kunne du gjort gode og kjappe penger fattig:-) Utrolige svingninger om dagen. 10% intradag er ikke uvanlig lenger. Spesielt.

Streiken blant kullarbeiderne i Colombia er forøvrig over etter 91 dager i streik.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
02.12.2020 kl 10:33 5088

Nå må dere ikke snakke dere alt for bull i desember da, foran det som tradisjonelt er de to verste månedene i tørrlast sesongmessig. Desember FFA på ny ATL nå nettopp.

Jeg heller mot tolkningen at GOGL er den eneste tørrlastaksjen som er noenlunde fair priset, mens SBLK er overvurdert, iallfall på $9.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 11:51 5011

Fornekter seg ikke.
Januar klart ikke å holde 9k, faller bare 5 prosent
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
02.12.2020 kl 12:34 4962

Holder med deg i det, så får vi se hva fair prising er når vi kommer til april. Skal ratene H1 2021 ned på samme snitt som H1 i år. Magefølelsen sier meg at vi kommer bedre ute H1 i 2021 enn hva vi gjorde i år. Kina holder bla. igjen kull import til starten av 2021 ettersom importkvoten er nært brukt opp for 2020, Vale ser ut til å kunne lever bedre og vi så nylig et uventet dropp i malmlagrene i Kina i november.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
02.12.2020 kl 13:32 4888

Og svært tight supply på stål i China nå. Prisene stiger kraftig. Vi får se hva det fører til. Økte rater synes ikke å være nært forestående. Bare å være tålmodig før man går inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
02.12.2020 kl 14:09 4822

Ser ikke ut som det er mye jernmalm å få tak på og prisene skremmer vel kjøperne. For soya så kansellere nå Kineserne ordre, prisene blir for høye og ingen lønnsomhet til disse prisene. Ser vi et stigende inflasjonsproblem i verden og det er renteøkning i vente? Et paradoks å få til det under en pandemi. Noen statslederen har muligens kastet på for mye køl og en må begynne å bremse nå som pandemien slipper taket. Regner med skrapingen av caper tar seg opp i disse dager. .
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
02.12.2020 kl 14:36 4793

Vale på farten igjen med lavere produksjons estimater for 2020, opprettholder 2021 guidingen og pellets produksjon for 2020. Det er vel grunnen til den raske prisøkningen på jernmalm kanskje, bør vel trigge økte investeringer for jernmalmprodusentene?

Oslo (TDN Direkt): Vale venter en jernmalmproduksjon på 300-305 millioner tonn i 2020 fra tidligere minst 310 millioner tonn.
Det fremgår av en produksjonsoppdatering fra den brasilianske jernmalmprodusenten onsdag.

For 2021 estimerer de en produksjon på 315-335 millioner tonn. Selskapet opplyser at de ikke gjør noen endringer i tidligere guiding for pellets-produksjon i 2020.

Selskapet opprettholder estimater for investeringer på 4,2 milliarder dollar for 2020. For 2021 anslår selskapet investeringene til 5,8 milliarder dollar.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
ShippingProf
02.12.2020 kl 15:14 4792

Skulle bli 10 mill tonn mindre fra Brasil i november/desember da, eller når de nå kom med det siste alt for optimistiske anslaget... Er vel mest værrelatert (for mye regn) i år som de siste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
02.12.2020 kl 15:44 4739

Er nok mye regn ja i tillegg har de stigende COVID -19 smittetall. Det blir nok ikke problem å finne kjøpere til jernmalmen deres neste år om de skulle klare en økning på 10% neste år. En ser nå at ratene er sterkt påvirket av både Kina/Australia konflikten og sikkert mindre frakt av jernmalm fra Brasil en forventet nov/des. Var smart av GOGL å siker seg på kort sikt og satse på større spot eksponeringen når "forhåpentligvis" markedet forbedrer seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2020 kl 20:52 4578

Blir noen stygge cape fall resten av desember ser det ut til, raten skal vel falle 40 prosent rasten av måneden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.12.2020 kl 08:37 4341

Interessant å se at Joakim har sluttet å skrive om både selskap og hendelser rundt sitt "top picks" innen shipping som er dry bulk på Twitter.Går bare i tank og gass for tiden. Kanskje ikke så rart når man ser på ratene i Q4. Han spådde $36.000/d i sommer, og resultat blir nærmere $16.000/d. Da har man kanskje bommet "litt" :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.12.2020 kl 10:11 4247

Vanskelig for både han og oss å forutse det politiske spillet som påvirker tørrbulk. Kinas valg har kuttet frakt av kull på sjøveien, men det kan slå tilbake på de når billig kull nå går til stålprodusenter i Japan og India, noe som har lagt press på marginene til Kinesiske stålprodusenter. Det betyr at båtene nå frakter kullet lenger fra Australia og at jernmalmen kan følge samme vei. Blir spennende å se hvordan dette innvirker på ratene på sikt.

https://www.hellenicshippingnews.com/australian-coal-wins-attention-but-indonesian-exports-to-china-have-fallen-the-most/
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.12.2020 kl 10:25 4235

Enig i at det er vanskelig, men kullet står for ca. 23% av den totale capesizefrakten. Han forventet også 34mt iron ore både nov og dec fra Vale. Hvordan går det tro? Var vel også under estimatet for okt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.12.2020 kl 11:06 4177

Ja, Vale må nok nedjusteres den påvirker også, i tillegg til Australia og Kina konflikten. Pellets produksjon til Vale er på guiding så tapt leveranser i nov/des kommer kanskje i jan/feb slik at vi får høyere aktivitet derfra i Q1 og Q2 2021 sette i forhold til samme periode i år. Kull importen vil garantert ta seg opp i Kina på nyåret med nye importkvoter tilgengelig for 2021. Spenningen er hvor mye av kullet kommer sjøveien og fra hvor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.12.2020 kl 12:23 4089

Ja, kullimporten tar seg nok opp snart. Men ikke minst drar det seg ytterligere til på stålsiden nå. Høy demand kombinert med tight supply nå bidrar til at prisene stiger bratt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.12.2020 kl 12:29 4209

Ser det, men skjønner ikke helt hvorfor prisen på ferdig stålet (Steel Rebar) faller bratt mens jernmalm stiger bratt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
03.12.2020 kl 12:42 4183

Etter en prisstigning på over 15% bare siste måneden er det ikke unaturlig med en korreksjon vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
03.12.2020 kl 14:29 4080

Ja, ser ut som den trengte en pust i bakken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2020 kl 07:02 3863

Den positive NR1 tar nå ikke uventet grep inn mot lav sesong, skylder på asset priser.
Har ikke tilgang men antar han tar ned kursmålene over hele linja?
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
sh030158
04.12.2020 kl 08:11 3803

Ja - JH tager røven på alle igen og sætter kursmål ned med 25%.
Hvordan kan man kårer en som nummer et - som løbende ændre kursmål og beregninger ?
Hvis man sætter hans TP og den aktuelle kurs for dagen -ved alle hans Shipping Weekly - ind i et diagram - over en periode tegner sig et billede af at enten ligger hans TP op til 50% over eller under den aktuelle kurs

Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.12.2020 kl 08:33 3767

He, he. Ja, da kom den årlige "jeg har bommet totalt igjen, så nå må jeg redde meg inn nok en gang" :-) Tror ikke mange investorer tar hans råd på alvor lenger. Man får stole på sine egne vurderinger. Som dansken nevner her så har han vært helt på jordet i dry bulk lenge nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2020 kl 08:35 3805

Akkurat ja, som forventet det og reprise av 2019, når en tar så feil så justeres kursmålene, i stedet for å opprettholde kursmålet, noe det hadde stått mere respekt av.

Kunne like godt satt kursmålet til 40 kr først som sist, da hadde aksjen stupt og en ville fått kjøpere på banen
Uansett, blir vel stup nok av denne nedgraderingen tipper jeg, Hegnar er nok tidlig på banen og videre formidler budskapet, alltid kjapp på labben når det er noe negativt å melde.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.12.2020 kl 08:47 3801

Negativt? Du så vel hva som skjedde i Avance etter at #1 kom med kursmål 22NOK og SELL tidligere i høst? Kursen gikk rett til værs :-)

(Ser forresten av Star Bulk er opp 13% siste uken, GOGL bare ned 4% hittil)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.12.2020 kl 09:34 3731

Kan se ut som Scrubber investeringene til GOGL var smart grep det også. 2818 dollar høyere på Cape (27%) er ikke så verst. Investeringer er unnagjort og kostnadsført så nå er det bare å høste.

“It is still worthwhile to mention that 2020 year-to-date average spot market earnings for a scrubber-fitted capesize have exceeded that of a non-scrubber fitted capesize by USD 2,818 per day (+27%),” says Sand.

https://www.hellenicshippingnews.com/47-of-all-newbuilt-dry-bulkers-delivered-in-2020-are-fitted-with-a-scrubber/
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.12.2020 kl 11:48 3594

Positiv FAA for Cape i dag. Januar skjøt opp over 9000 igjen. Opp over 20 % fra bunnen.

Cape
Dec 11800 +525
Jan 9700 +1050
Q1 8566 +667
Cal21 13139 +108
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2020 kl 12:03 3567

Tja, om det blir 8K eller 9K i januar har vel ikke den helt store betydningen
Veldig lavt volum i oppgangen og FFA gjør jo ofte noen rare krumspring på fredager
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.12.2020 kl 12:48 3473

Vel om januar/Q1/ H1 2021 kommer inn på omtrent på doble rater i forhold til i år så mener i hvert fall jeg det har mye å si. Så får vi se om markedet er enig med meg:-)

Indeksen også opp:
Baltic Capesize-indeks er opp 2,7 prosent til 12.606 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.12.2020 kl 13:05 3441

Endelig noe negativt fra No 1. Da er det kanskje håp om oppgang snart:-))
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.12.2020 kl 13:28 3407

Når #1 nedgraderer så stiger ratene og kursene, og omvendt. Det er nærmest en uskreven regel :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2020 kl 15:30 3246

Takk for den, tar ned kursmålet med 1,5 dollar på Gogl, mer riktig kursmål det

Gogl kan nok tjene rundt 10 kr/aksjen i 2021 med litt tur, en eps på 4-5 på 40-50kr, er vel der det ligger i shipping.
Avventer denne litt
Redigert 21.01.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare