Golden Ocean - Kjøpt inn her

Frodon
GOGL 21.09.2020 kl 09:52 193218

Var det lurt eller bommer jeg?
Redigert 21.01.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare

Raten lå på ca 35000 ved nyttår ifjor også kom lavsesongen q1 og corona.. raten falt til 2600

Nå er den på 12 000 samme tid .. i år og neste blir det laveste flåtevekst noensinne.. høy stålpris gir økt skraping..
Skal bli spenstig utover.. sier seg selv at en slår fjorårets rater på 35000

45k høres meget sannsynlig ut og hva med panamx? Skal en tippe over 20k?
Redigert 08.02.2021 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Sector
08.02.2021 kl 19:57 2977

Nman:
.....

Før jul skrev Finansavisen at John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean hadde solgt sitt eldste skip, den 2007-bygde panamaxen «Golden Shea» for 9,90 millioner dollar, til Kina.

Golden Ocean skal på kort tid ha solgt tre av sine eldste skip. Et overraskende sterkt tørrlastmarked har sendt skipsverdiene opp.

Nå rapporterer skipsmeglere at også de 2008-bygde panamaxene «Golden Opportunity» og «Golden Sagunay» har fått nye eiere - i Hellas.
Prisen skal være mellom 8,50 og 8,80 milioner dollar pr. stykk. Den lavere prisen skyldes trolig at disse er bygget i Kina, mens førstnevnte ble ferdigstilt ved et japansk verft.
Etter de foreløpig ubekreftede salgene, er kun fire av Golden Oceans skip fra 2008 og 2009. Resten er fra 2010 eller senere.
Golden Ocean-sjef Ulrik Uhrenfeldt Andersen kan ikke kommentere eventuelle transaksjoner, men sier på generelt grunnlag at rederiet alltid ser etter attraktive muligheter i markedet for kjøp og salg.
Skipsverdiene stiger
– Vi har en strategi om å fokusere på moderne og drivstoffeffektiv tonnasje med lavt utslipp, sier rederisjefen.
Tørrlastmarkedet har vært overraskende sterkt de siste månedene i det som vanligvis er en sesongmessig svak periode. Dermed beveger også skipsverdiene seg nordover.
Ifølge Clarksons Platou er verdien av 15 år gamle panamaxskip opp 21 prosent den seneste måneden. Spotratene på nær 15.000 dollar pr. dag er tre ganger høyere enn på samme tid i fjor.
– Når det gjelder annenhåndsmarkedet for tørrlastskip er det ingen tvil om at prisene styrker seg, konstaterer Andersen, og legger til:
– Etter hvert som den globale økonomiske veksten kommer tilbake kombinert med den laveste ordreboken på 30 år, venter vi at verdien av tørrlastskip vil fortsette den stigende trenden i år.
Redigert 08.02.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
rascal
08.02.2021 kl 20:01 2971

Capesize- raten lå på ca. 11.000 tidlig i januar 2020 og ca. 16.000 på samme tid i år. Hvor kommer 35.000 fra ?

KJEPET
08.02.2021 kl 20:34 2925

Litt historikk på caperatene:
Siste gang caperatene sto i $35000 var 11. september 2019, og sank deretter gradvis frem til julaften 2019 til $14337. Deretter sank ratene ytterligere til bunns frem til 2. mars hvor det bunnet ut med $2172. Deretter steg det veldig sakte, og var ikke over $10000 før 11. juni igjen (foruten en peak 20. april). Toppen høsten 2020 var 6. oktober med en rate på $34896.

Feil dato beklager, det ble feil med utgangen av q4, riktig er inngangen av q4*
Redigert 08.02.2021 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
nman
08.02.2021 kl 22:01 2797

Takker Sector!
God strategi å selge vekk «de eldste» nå.
Lurer på hvor mye de Rong Sheng panamax’ene har seilt inn siden 2008...:)
Sector
08.02.2021 kl 22:49 2711

Nman - bare hyggelig :-)
Kjepet - hyggelig med flere anbefalinger, takk for st du deler👍
KJEPET
08.02.2021 kl 22:58 2701

Bare hyggelig Sector. Får ta med en ny (noen dager gammel nyhet men) Panamax på vei til de evige jaktmarker også :-)
https://splash247.com/ningbo-marine-scraps-elderly-bulker/
KJEPET
09.02.2021 kl 08:10 2593

Og der kom det nok en oppgradering :-)

"Danske Bank Markets høyner kursmålet på Golden Ocean til 51 kroner pr aksje fra 43, og gjentar en kjøpsanbefaling."

(Men fremtidsutsiktene til selskapet ser veldig dårlig ut de neste tre ukene, så da blir det nok ned mot 30-tallet først.)
Redigert 09.02.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
09.02.2021 kl 09:12 2497

Ser 2020 raket inn $27.400 i januar. Spot samme tid i fjor var ca. $7.600. Ser mørkt ut nå :-)

Har det klikka helt for folk? Kjøpe aksjer tre dager for nyttårsfeiring i China. Det er jo høyrisiko. Syke mennensker :-)

FFA for februar for panamax viser nå $14000. Spot feb i fjor ble $4700. Klart at det tynger aksjen når forskjellen er såpass stor fra år til år.....
Redigert 09.02.2021 kl 11:37 Du må logge inn for å svare

Flokken kommer nok når vi skal selge. Dumt å kjøpe nå:-))
Gasman
09.02.2021 kl 11:44 2326

Nedtur i Cape ved kinesisk nyttår er jo like forutsigbart som at omsetninga på puben går ned på mandag.
Så at noen skal selge på det, virker rart, selv om det selvsagt alltid er kjedelig med lange fall i ratene, om det er aldri så forutsigbart.
Derimot er jo FFA for mars lavere enn februar, så jeg ser ikke noe cape-bonanza umiddelbart etter CNY. Jeg vet at FFA er troløse greier, men de siste årene har det ikke snudd opp før i april. I fjor kom det jo også et voldsomt fall i mai, men det ser jeg ikke noen grunn til at skal gjenta seg, ettersom det var sterkt relatert til Covid19-nedstengninger.

Sector
09.02.2021 kl 12:09 2276

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,8% TIL USD 11.359/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 5,8 prosent til 11.359 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com

Infront TDN Direkt

De siste årene har det ikke vært så høye caperater i forkant av CNY. De siste årene har ikke jernprisene vært så høye. De siste årene har ikke caperatene vært så høye mens CNY har vært nært forestående. De siste årene har det ikke vært så høyt press på pmax i lavsesong. De siste årene har det ikke vært så lav ordrebok på nye baljer.

Hva var Jan FFA @ Cape medio Desember?

FFA baseres på historisk data og sikkerhetsmarginen skal såklart reflektere usikkerheten (e.g. nedre enden av en konfidensintervall i historisk lavssesong og vica versa i høysesong). Mars er lengre frem i tid og har dermed høyere usikkerhet enn Februar. Men; det er ikke historiske dataene som bestemmer spot-ratene. Der er den faktiske etterspørselen og tilbudet av bulkfrakt på det gitte tidspunktet som gjør.

Man kan alltids se til historiske data, men da kan man fort gå glipp av de få gangene det er en supersyklus (evt. Megatrend, ref. Myrseth) liggende rundt hjørnet (hvilket, etter min mening, mye tyder på at det gjør).
Gasman
09.02.2021 kl 12:37 2214

Er klar over alt det du skriver der @Golden Goat. Og jeg legger heller ikke så mye vekt på FFA fremover i tid. Men det er en del ting som normalt tilsier at det er lavsesong også i mars. Det betyr ikke dermed sagt at GOGL skal holde seg nede helt til "festen" starter. Jeg vil bare påpeke at det ikke er sånn at vi skal forvente en boom 18. februar, når kineserne er tilbake på jobb.
KJEPET
09.02.2021 kl 12:45 2194

Om vi skal dra analogien tilbake i fjor så snudde ratene 2. mars. I år med CNY 14 dager senere (12.- 27. februar) enn i fjor, så vil jeg kanskje forvente at ratene snur rundt midten av mars. Selvsagt helt umulig å angi en dato for dette. Ingen forventer rateeksplosjon i mars på cape. Men derimot i Panamax kan det bli heftige rater i slutten av mars og i april.

(Men som dere ser så trades aksjen som "limt" til utviklingen i FFA, minutt for minutt). Når dette løsner blir det kjapt en dobling av kursen)

Men mest sannsynlig vil det mye raskere i år får ratene tar seg opp igjen.
" Recent slump in #ferrous markets seems to have halted as focus shifts to the potential rapid restart of work after the holiday, and demand optimism, Huatai Futures Co. noted"
Redigert 09.02.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare

Panamax 💪


Freight futures am update
Capesize flat
Panamax up ~4%

Panamax +3.36% to $14,328

Jøss


14:39:14 44,15 500 000
14:38:42 41,63 500 000

20227 14:38:00 44,15 500 000 OffBook On Exchange
19971 14:38:00 41,63 500 000 OffBook On Exchange

"OffBook"???
Gasman
09.02.2021 kl 14:53 2048

Ligner rulleringer av terminkontrakter? I så fall skal det meldes.
Gasman
09.02.2021 kl 14:57 2059

Med nærmere ettertanke, er terminkontraktene ganske mye større.
Kan være utlån til short eller tilbakelevering av ditto.

Evt. Longsit som har måtte biti i det sure eplet og lastet opp?:-)

Gidder noen å forklare hva dette er, for oss som ikke vet det fra før?

Utfra handels-ID ser det ut som at det dreier seg om institusjonelle aktører. Har ikke funnet noe treff på disse foreløpig.

Som sagt, jeg har mine 37 kr aksjer, har ikke kjøpt mer, men jeg fikk dekt shorten jeg satte på 46 på 40 så er strålende fornøyd sa langt
KJEPET
09.02.2021 kl 17:01 1903

Huff, ser ut som Gogl må følge resten av verden. Får prøve å holde den nede igjen i morgen. Lykke til :-)

Rt 45.5 over Atlanteren

Bra kok på dakka: 5,39 (~45,62 NOK pdd.)

GOGL pmax er jeg ganske sikker på er lang på båt og kort på last i Q1.
Kamsar får usd 30+ på FH og de får vel en del premium for is-trade. Burde bli et bra Q1..

Spratt opp 5,2% der over
Shortcover imorgen? 😁😎
Redigert 09.02.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Gasman
09.02.2021 kl 21:53 1536

Er nok dessverre mer short i USA enn her, eller det har det i alle fall vært. Tror ikke det er rigga for noe short squeeze på OSE.
Men hadde vært hyggelig hvis de vanlige kjøperne våknet til liv.
KJEPET
09.02.2021 kl 22:15 1548

En ny uke har gått der skipsverdiene nok en gang øker.

https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-february-09-2020/
Redigert 09.02.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare