Golden Ocean - Kjøpt inn her

Frodon
GOGL 21.09.2020 kl 09:52 192974

Var det lurt eller bommer jeg?
Redigert 21.01.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare

Eg er positiv til å kjøpe og utvide flåten på dette tidspunktet. 18 nye skip er mega. Problemet er hvordan vi kjøper disse skipene på. Vi bruker markedsverdien til Gogl, som ikke er veldig bra, fortiden. (Tenk Nav) Hadde heller sett for meg en emisjon mot eksisterende aksjonærer, slik at vi får hele verdien.... Dette er positivt for Gogl som selskap, men ikke for meg som aksjonær. Min andel hadde vært bedre tjent med å ikke kjøpe disse skipene. Likevel vil case Gogl bli veldig bra. Dette er jo pga hvordan jeg ser fremtiden og fremtidig inntjening. Nå er det flere som deler den, med mest sannsynlig ca 1/3 ny aksjer. Min andel blir betydelig mindre

Fredriksen fikk en fin pris for skipene, gratulerer JF, er ingen selvfølge at priser skal fortsette å stige, men Gogl må selvf satse på det siden de kjøper så nye skip selv etter den eksplosive asset stigningen siste tid.
Dessverre er dette ikke inn pdd, men utvannende hvis emien er på 53 kr.


Alt i alt må nå prisene tortsette opp, elles blir dette et blylodd.
Gøy så lenge alt er skyfritt, ikke like gøy når det skyer til, alle som har vært litt i drybulk markedet vet at intet stiger til himmels natta over.
Personlig hadde jeg foretrukket lav gearing og penger rett i foret fra dagens flåte, som var mer en bra nok.
Redigert 17.02.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.02.2021 kl 22:44 3423

Det er noe heftig skip som ble kjøpt ja. Samtlige med scrubbere.
Newcastlemaxene (10 stk) går på 130% av index + scrubber premium. Da går de vel for på ca. $26.000 med dagens index på $16.000?
Kamsarmaxene (8 stk) går på 123% av index + scrubber premium.

Ny BE nivåer:
Cape/newc.$12.860
Kamsar/pmx $8.560

Tror ingen skal si at dette var noe dårlig handel :-)

https://sec.report/Document/0000919574-21-001763/
Redigert 17.02.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare

Dine aksjer er jo finansieringen til dagens flåte, mens de nye aksjene finansierer den nye flåteandelen. Dersom antall nye aksjer og prisen på de er proposjonal med børskursen på aksjen, så er det vel (i teorien) ikke noe tap?

Jeg mener det. Begrunnelsen er at vi betaler disse skipene med aksjer. Hva er verdien på disse aksjene? Reflekterer disse verdien hva jeg mener de er verdt? Mitt svar er da nei. Hadde vi betalt med en emisjon mot eksisterende aksjonerer er forholdet 1:1. Skip - Penger/(ny aksjer jeg må kjøpe. Nå kjøper vi nye skip med å utstede nye aksjer/EK. Reflekterer dette verdiene i selskapet med disse aksjekursene? Jeg mener nei, så derfor er det en dårlig deal for meg som aksjonær. Frontline har vært ekstremt flink til dette tidligere. Bruker at de har høyere prising enn andre selskaper. Høyere nav og bruker aksjene som valuta. Det samme har skjedd i Tesla etc.
Dividend
17.02.2021 kl 23:15 3233

Rally after hours
Dividend
17.02.2021 kl 23:19 3216

markedet happy med liten rabatt?
Mollen
17.02.2021 kl 23:34 3121

Hva betalte Trøim og 2020 for sine Newcastlemaxer ? Noen som husker eller har info på det ?
Sector
17.02.2021 kl 23:36 3121

Dividend - ikke rare volumet i etterhanddken med
9,5k. Kunstig kjørt opp av meglere for å forsvare emi kurs 53 før åpning Oslo i morgen?
Dividend
17.02.2021 kl 23:40 3123

Mener du det er manipulasjon?

Ny supersyklus har nettopp startet. Estimerer 2021 cape på 24 000 snitt. Med høyere gearing så kan kjøpet være positivt på sikt, selv om det skulle gå litt trådt de nærmeste dagene.

https://www.hellenicshippingnews.com/multi-year-bull-market-for-dry-cargo-forecasts-shipping-strategy-ltd/

GOGL: GJORT RETTET EMISJON PÅ 54,2M AKSJER, KURS 53

Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean har hentet et bruttoproveny på 338 millioner dollar gjennom plassering av om lag 54,2 millioner nye aksjer til kurs 53,00 kroner pr aksje. Det fremgår av en melding fra selskapet onsdag kveld.

Til sammenligning sluttet Golden Ocean-aksjen på 57,00 kroner på Oslo Børs onsdag.

Emisjonen var betydelig overtegnet. Hemen Holding ble allokert om lag 27,1 millioner aksjer og vil ha en eierandel på 39,07 prosent etter emisjonen. I tillegg har Hemen TRS-avtaler med underliggende eksponering mot 4,905 millioner aksjer.

Styret i Golden Ocean foreslår en reparasjonsemisjon på inntil om lag 2,71 millioner nye aksjer.

Blir vel neppe noe av rep. emisjon, selv om emisjon var significantly oversubscribed. Regner med den kommer ned og under 53 i løpet av noen dager så blir mulig å handle de i markedet fro de som ønsker det.
Redigert 18.02.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Pilteri
18.02.2021 kl 07:31 2716

Det vil vel si at kjøp over 53 er bortkasta penger inntil emisjonsaksjene kommer? Kursen presses jo vanligvis ned til emikurs den dagen emisjonsaksjene slippes. Faller cape i perioden blir ikke dette gøy. Vanligvis kommer en kraftig korreksjon i ratene etter slike perioder med oppgang. Alt kan skje og det er spennende.

Jeg tror den fort blir "limt" til 53 om ikke Cape ratene skyter i været. Mange er nok interessert i å kjøpe på 53 når en ser at det er stor interesse på emisjon og supersyklus pågang. Stiger den for mye selger vi som har aksjer for å benytte oss av rep. emisjon. Blir ikke store bevegelser. Nå er det overlatt til hvordan ratene utvikler seg og hvordan en ser på fremtiden. Fremtiden ser lys ut enn så lenge:-)
Redigert 18.02.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.02.2021 kl 07:58 2585

Ser det er svært få som diskuterer innholdet i rapporten. Når man leser den og ser hva de sier om ordrebok, nye BE nivåer osv så kan en fort bli lett til sinns.

En annen ting er at Ulrik banket Star Bulk på yield, selv om en EPS på $0.18 kanskje var litt mindre enn det vi hadde håpet på.

Da Fro kjøpte skip fra trafigura sist ble aksjen handlet på 30-40% premium, skips handelen var meget god og innvannende for Frontline aksjonærene og Trafigura måtte godta aksjer på en høy pris.
Denne gang er det JF som handler med seg selv, han selger skipene rett over markedspris, han motar aksjer på nav, en god deal for JF som samtidig med å selge skipene inn i Gogl selger seg ned i skipene med om lag 50%,

Uten denne dealen og denne skips handelen hadde gamle aksjonærer sittet godt på det, forde den gamle flåten enda ikke var skrevet opp i bøkene .
Nå øker igjen rissiko og gjeld, hvorvidt det går ut over dividende grad kan en spekulere i,
Det som er helt sikkert er at med den gamle flåten sto Gogl i en possisjon der de teoretisk kunne gått for 100% dividende utbetaling utover normal gjelds håntering, det kan de neppe nå.

Mulig dette er kortsiktig hodepine, alt er avhengig av videre markedsutvikling,nå i langt større grad en før emisjon.
Selv om vi nylig har opplevd et ffa rally, og Pmax er meget godt pdd, må en komme ned på jorden, en cap rate under 20k er uansett ikke noe å hoppe i taket over..
Redigert 18.02.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare

Helt enig at dette ikke var ønske scenariet kortsiktig, men samtidig får en supersyklus er det ingen av de som velger sitte et par år som klager i ettertid på at det kom inn 18 moderne baljer. Alt er nå avhengig av at det blir et gode rater fremover de neste 2 årene. Gearingen har økt, det er kun positivt om varslet supersyklus materialiserer seg.
ronny40
18.02.2021 kl 08:40 2409

Noe om utbytte ??

Ingen utbytte, penger benyttes til vekst i en forhåpentligvis kommende supersyklus.
Mollen
18.02.2021 kl 08:55 2317

Ja, hvordan forholder vi eksisterende aksjonærer oss til denne reparasjonsemisjonen ? HVIS GOGL stiger over 53 kr frem mot 26. mars ville det vel lønne seg å bare selge litt aksjer og kjøpe tilbake på emisjonskurs ? Hvor mange aksjer blir vi eventuelt tilbudt ?

Longs - Dette har vel du greie på hva som lønner seg å gjøre ?
Redigert 18.02.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare

Skikkelig gøy å sitte og vente på å bli rævkjørt på åpningen kl.9 :o
heoks
18.02.2021 kl 09:10 2202

ÉN krone var jeg unna å avslutte et fire års mareritt i dette selskapet. En eneste krone til opp, så hadde jeg vært i null. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg hoppe av på evt 53? Orker ikke flere av disse årene i minus. Hva tenker dere som har greie på det? Blir dere sittende? Jeg tenker ikke bruke fem flate øre til. F... så lei jeg blir.

Date of approval: on or about 26 March 2021

Maximum number of new shares: 2,710,377

Subscription price: NOK 53.00

Skikkelig gøy å få en gavepakke på åpning. Kjøpte tilbake det jeg solgte i USA i går.
Mollen
18.02.2021 kl 09:13 2195

Ja, dette har jeg fått med meg, men hvor mange aksjer blir jeg tilbudt pr. aksje jeg eide fra før ? Blir det 2,7 mill delt på 144 mill = 2 % ? I såfall er det jo snakk om peanøtter..
Redigert 18.02.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare

Dersom det blir noe av: 2710377/143427697 = 0.01889..

Så rett i underkant av 2 aksjer pr 100
KJEPET
18.02.2021 kl 09:21 2160

Så om du eier 20k aksjer (for ca. 1,1 mill) så kan du selge snaut 400 aksjer pr. nå å "tjene" ca. 800.- NOK minus kurtasjen. Om det i hele tatt blir noe rep. emi.

Vil si at det er ganske bortkastet venting om du selger deg ut nå rett før syklusen vi har hørt lovord og ventet på i 3+ år... Men, forstår at du er lei ettersom du har holdt og ventet i 4 år...

Ja, er nok litt "risky" (er jo ikke snakk om store summene her...) å selge nå i påvente av en eventuell rep.emi. Må heller anses som et greit tilbud når det evt. kommer og heller fylle på med de aksjene du blir tilbudt til grei pris. Jeg tenker som så at det er god oppsidepotensiale frem til da.
Mollen
18.02.2021 kl 09:27 2154

Okei - jeg forstår. Da ligger ikke her noen særlig mulighet for oss med mindre kursen skulle stige noe voldsomt fremover da..
KJEPET
18.02.2021 kl 09:29 2150

Noen som kan forklare litt rundt hvordan kursen i en slik emisjon blir satt? Det skrives at den var en betydelig interesse og man kunne overtegnet den med 2.5 ganger. Hvorfor ble da ikke emisjonskursen høyere? Er det slik at alle ville ha trukket seg om den hadde blitt 54.-? Er ikke helt inne i hvordan en slik prosess foregår.
laser
18.02.2021 kl 09:44 2050

Fredriksen leverer alle sine aksjer til de som går inn i emisjonen nå mot å få aksjer etter generalforsamlingen og at nye aksjer er utstedt. Mao så har han ingen for utlån til short. Det har dog de nye aksjonærene - men short vil trolig ikke være i deres interesse/ ikke beskytte deres verdier. Vil derfor tro det blir mindre short interesse av denne grunn og kombinert med bedre fraktmarked.
Økt volum og økt aksjepris kan føre Gogl tilbake på topplisten på børsen, som gir en omsetningsdrivende effekt - mange fond er pliktig til å handle i disse selskapene.
Mollen
18.02.2021 kl 09:59 1951

Ja, det lurte jeg også på. Det som var naturlig var vel å sette emikurs til sluttkurs i går, nemelig 57 kr - med mindre man ser nødvendigheten av å gi en rabatt for å få fulltegning. Jeg trodde en akselerert bokbyggingsprosess gikk ut på at man bydde på emisjonsaksjene og at det var de som bydde høyest som fikk aksjer..

Vanligvis bygges det bok der interessenter byr i auksjonen, det er nok ikke tilfelle her, her er det nok JF som har bestemt kursen, klart han ikke vil by over nav

Du kan mene hva du vil om de nye skipene, dette er røv kjøring av aksjonærer og ikke aksjponær vennelig.
Ødelegger caset, makka deal
Redigert 18.02.2021 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.02.2021 kl 10:04 1900

Så det var ENORM interesse til 53.- NOK, men ingen vil kjøpe nå til 52,60.- (som den kan kjøpes til nå)? Noe jeg ikke skjønner helt, men det er ikke første gangen :-)

Capen i China opp 112% i dag :-) (etter ferie da.......)
https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp

Jeg har i alle fall kjøpt litt under emi kurs i dag......
Redigert 18.02.2021 kl 10:14 Du må logge inn for å svare

Bare miig prek, har du noengang lest om en emisjon der det ikke er "enorm interesse" ? bare en frase
Du ser den virkelige interessen i markedet i dag ang denne handelen.

syns virkelig synd på aksjonærer som har sittet fast i årevis her , og endelig så lys i tunnellen, og så kommer dette her?
Redigert 18.02.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare