TECO 2030 - Grønt skifte i shipping

Ole86
21.09.2020 kl 11:34 3634

https://e24.no/boers-og-finans/i/jBPplw/vil-paa-boers-med-hydrogensatsing-virker-som-det-er-litt-medvind-der-ute

TECO 2030 satser på hydrogen til skip. Fint å se at norske selskaper med lang fartstid i den maritime bransjen gjør nye satsninger for å bidra til et grønt skifte.

Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 11:47 3600

På grønn skipsfart burde Norge bringe seg opp i ledelsen. Og hva med å bruke Arktisk Råd til å bli enige
om at bare grønn skipsfart får krysse Polhavet ? Polhavet kan kanskje brukes som brekkstang for å få
påstartet grønn skipsfart raskere enn ellers globalt ?

Hydrogen er en mulighet. Hva med LNG med utslippshåndtering ?
Og hva med batterier ? Det kan tenkes at det om ikke så langt frem kommer
batterier med helt andre ytelser enn de som foreligger i dag.
Og hva med ulike hybridløsninger ?

En kan tenke seg å sette vindmøller og solpaneler på skipene, som ekstra fremdriftsmiddel.
Men dette vil kanskje ikke monne noe særlig. Og derfor egne seg dårlig. Skovlhjul på skipssiden
for produksjon av strøm. Kanskje også et for marginalt tiltak ? Løsningene må fungere, og ha
en rimelig grad av å monne over seg.

Hvordan få til god utslippshåndtering for LNG ?
På disse tingene kan Norge gjøre suksess, om vi kommer opp
med de rette løsningene.

Skrogdesign, materialbruk og vekt har også sitt å si. Og skipsstørrelse ?
Mer bruk av katamaran eller trimaran skrog ? Eller mer bruk av avlange
smale skip med mindre motstand i sjøen ? Lettere materialer enn stål ?

For vikingene hadde både valg av byggematerialer, valg av materialbearbeiding,
og valg av byggemetode mye å si. Og dette igjen påvirket hvordan skipets design,
sjøegenskaper og egenskaper forøvrig, kunne bli best mulig etter behovet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 12:29 3567

https://www.airbus.com/innovation/web-live-zero-emissions-day.html

Det er liveoverføring kl 14 i dag fra Airbus, om null utslippsløsning.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
repsol
21.09.2020 kl 18:17 3474

Ja Tore Enger var vel også grunder av Teco maritim en gang som i dag heter VOW

repsol
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
May-Liss
21.09.2020 kl 18:37 3445

Tore Enger var styreformann i Scanship (dagens Vow) og Teco Maritime var største eier.
Fasit : det var etter at Tore Enger/Teco solgte til Reiten at Scanship/Vow startet veksten.
Basert på dette og tidligere "børseventyr" i Teco regi - tar jeg ikke lodd i denne.

Tore Enger har for øvrig med seg en meget dyktig kar i Sigurd Gaarder Lange (tidligere CFO i Scanship)

Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
gakko
21.09.2020 kl 19:53 3395

Slimålen, hvor er du?
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2020 kl 20:28 3356

Det hører vel også med til historien at Tore Enger reddet Scanship fra konkurs og startet å bygge det som har blitt til VOW.
Jeg har veldig troa på hydrogensatsningen i TECO 2030. De har ansatt de rette folkene og har veldig dyktige folk i styret. For ikke å snakke om samarbeidet de har med AVL. Anbefaler alle å sette seg inn i hvor imponerende dette selskapet er. De designer alt fra Formel 1 teknologi til store skipsmotorer og fuel cells. https://www.avl.com/
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 20:30 3347

Seil?
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 20:33 3336

Spørsmålet er om de skal hente penger, eller om de skal selge unna egne aksjer til en overpris uten sidestykke..

Jeg har ikke noe imot selskaper som noterer seg på børsen for å HENTE penger.. Å kjøre en IPO for å dumpe unna egne overprisede aksjer, vil ihvertfall ikke jeg bidra på..

Grønne aksjer er jo helt hinsides i vinden for tiden og det er lett for slike grundere å tjene seg søkk rike bare ved en notering på børsen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2020 kl 20:54 3308

Her skal det hentes penger for å utvikle hydrogen fuel cell teknologien, samt en del annen miljøteknologi. Trykkes 2 -2,5 mill nye aksjer.

Dette er et selskap som skal vokse og tilby løsninger for dagens miljøutfordringer i shipping og de utfordringene man ser komme med IMO2030.

I dag tør ikke rederne bestille nye skip av frykt for at de skal være utdaterte om 10 år. Her vil TECO 2030 være en del av løsningen.

Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
May-Liss
21.09.2020 kl 21:13 3273

Ole86
Scanship ble ikke reddet fra konkurs av Tore Enger.
«Gamle» Scanship gikk konkurs i 2008.
Tore Enger sammen med management sørget for kapital og startet opp igjen på ny.

Som skrevet tidligere var det først etter at Tore Enger gikk av som styreformann og solgte sin eierandel til Reiten at ting «begynte å skje» i Scanship/Vow. Husker jeg rett ble aksjene solgt for under 2kr.
Ser at det skrytes på E24 av at Tore Enger hadde vært styreformann i Scanship/Vow - men han skapte ikke verdier hverken for selskapet eller aksjonærene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2020 kl 21:28 3241

Tror uansett at de ansatte som fikk bli med videre var ganske fornøyd med at kapital ble hentet og at man startet opp på ny umiddelbart etter konkurs.

Kursen i selskapet har utviklet seg ekstremt siden den gang, men teknologien og det som lå til grunn for veksten ble hovedsaklig utviklet i den perioden Tore Enger var storaksjonær og styreleder (2008-2017).
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
May-Liss
21.09.2020 kl 21:53 3209

Ole86
Utrolig at hvis Tore Enger er så dyktig som du hevder - valgte å selge seg ut av Scanship/Vow. Han har nok gått «glipp av» en gevinst på en milliard på drøyt tre år.Den opprinnelige teknologien var forøvrig utviklet lenge før Tore Enger investerte i Scanship.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2020 kl 22:05 3185

Du er ekstremt negativ til et nytt selskap som kommer med gode løsninger til shippingindustrien, basert på at grunnleggeren solgte seg ut for tidlig av et selskap han eide i nesten ti år og som ble en enorm suksess.

Dette lukter personlig agenda lang vei.

Har du noe konstruktivt å komme med rundt hydrogen og annen miljøteknologi i shipping så er du velkommen.

Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
May-Liss
21.09.2020 kl 22:14 3174

Tore Enger er ikke grunnlegger av Scanship/Vow.
Jeg har ingen personlig agenda. Skrev i mitt første innlegg at basert på hva Tore Enger tidligere har vist som styreformann i Scanship samt i tidligere selskap han hatt på børs, ikke ville ta noe «lodd» i hans nye prosjekt.
End.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Ole86
21.09.2020 kl 22:22 3158

Jeg henviste selvsagt til at han er grunnlegger av TECO 2030.
Redigert 20.01.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare