Folket må nekte staten å bruke 17 mrd. på tysk sement i Brevik.

Slettet bruker
HEIDEL 21.09.2020 kl 13:00 1139

Airbus snakker om ACROSS THE INDUSTRY. Slik må det være vedrørende karbonfangst i Brevik også. Totalt meningsløst at norske
skattebetalere skal bli ranet for 17 mrd. kr. til ET TYSK KJEMPEKONSERN innen sement, Heidelberg Cement.

Karbonfangst ved en tyskeid sementfabrikk i Brevik må finansieres via et spleiselag med alle sementfabrikkene i EU/EØS området.
Den eneste fornuftige måten å gjøre dette på. Om de europeiske sementfabrikkene ikke deltar, med de pålegges KLEKKELIGE
utslippsavgifter. Som er verre enn å delta på spleidelaget i Brevik.

https://www.heidelbergcement.com/en

Og Fortum i Oslo er et finsk konsern. Det må bli på samme måten der. Alle søppelforbrenningsanlegg i EU/EØS området må
pålegges å spleise. Ellers så må de pålegges høyere utslippsavgifter.

https://www.fortum.no/

Redigert 20.01.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 13:48 1087

Prosjektet skal koste 25,1 mrd. kr. (Dette er vel med mottaksentralen på Øygarden og røret derfra og 2600 meter under havbunnen ?).
Av dette tenkes staten å dekke 16,8 mrd. kr. Dette inkl. 10 års drift.

Sveriges energi- og digitaliseringsminister hadde uttrykt positivitet til dette. Det måtte han kanskje gjøre, så hardt som vi nå har tatt
opp betenkeligheter rundt Telia i Norge. Å andre deler av grunnen kan ha vært et raffineri det er snakk om i Lysekil, på Sveriges
vestkyst.

Det er klart, bygger Norge et ordentlig lagringsanlegg og tilstrekkelig trygt, burde andre land kunne bruke dette. Akkurat her har
formodentlig Norge et fortrinn.
Redigert 21.09.2020 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 14:13 1029

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-frp-holde-fingrene-av-fatet/72866634

Det høres dyrt ut.
Dette er dog nybrottsarbeid.
Lagringsbiten kan jo muligens knyttes til en grønn type skipsfart som dreier seg om LNG
med utslippshåndtering. Og sånn sett kan Øygarden være en god lokalisering. Vitsen må
være å få store deler av Europa til å bruke Øygarden, og betale noe for det. Her må Norge
stå på krava.
F.eks. Fortum er finsk. Skal de få tog til Kirkenes, burde vi kunne stille noen krav motsatt vei.
Andre industrier i Sverige enn raffineri i Lysekil burde bruke Øygarden. Og skal den store motorfabrikken
i Skövde i Sverige kanskje få lov til å bygge grønne motorer for norsk skipsfart, må annen svensk
utslippsindustri bruke Øygarden. Det fins også sementindustri i Sverige.
En rekke land har allerede vist interesse for Øygarden. Her kan muligvis Norge kapre markedet. At
Øygarden blir det naturlige deponeringsstedet, og at man spleiser litt for å kunne bruke det. At opp-
legget i Europa gjøres slik at deponering koster litt penger til deponeringsholder.

Og Norge kan kanskje få presset igjennom i Arktisk Råd at skipsfart gjennom polhavet må være
grønn. Og at vi der kobler Øygarden til dette. At utslippsfangst på grønne skip gjennom polhavet
deponerer utslippsfangsten på Øygarden.

Bare noen ideer.

Noe av løsningen her kan være at Norge stiller motkrav til andre land for å kunne bruke norske
goder. Og at Norge er oppfinnsomme her.
Ambisjonen bør jo være at vi blir leverandøren av grønn bunkring, redningstjeneste, sjøtrafikk-
sentral, servicetjeneste og vakttjeneste m.m. i forbindelse med seilinger i Nordøstpassasjen.

Og at Norge skaffer seg god oversikt over hvor utslippssynderne i Europa befinner seg.
Og de stedene som er potensielle for fangst og lagring.

For å få bunkre grønt billig hos oss, må utlandet betale litt for å deponere karbon i vårt
velegnede anlegg for dette. Om om EU ikke hører, så kutter vi i EØS-kontingenten og
andre ting. (Eventuelle strømleveranser osv.)

Kapre markedet - få Europa til å begynne å bruke det.
Og hva med et lagringssted nr. 2 ved for eksempel Ekkofisk-området ?
Og evt. bygge en kunstig øy der. Det er ikke så dypt der. Vi kan trenge en kunstig øy
i dette området til andre ting. I forbindelse med havvind, grønn bunkring, redningstjeneste osv.

Nytt jungelord : Grønn bunkring.
Redigert 21.09.2020 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 19:11 936

https://www.nrk.no/ytring/tenk-a-vaere-sa-heldige-1.15169567

Jeg er litt enig med Frp her. Dette må de se grundig på. Mongstad svarte ikke til forventningene.
Dette var på Dagsnytt atten i dag. Og jeg synes må pakker dette inn i vel mange flotte ord og
uttrykk som northern light, langskip osv.
Tidligere het det månelanding.
Visstnok er det et testanlegg på Mongstad. Hva er forskjellen på det, og det man nå foreslår.
Det er sunt av vi er kritiske rundt dette.

Vi bør vel få litt mer konkrete napp ute i Europa først ?
Jeg er enig i at et sånt anlegg kan ha høy demonstrasjonsverdi verden over. Men da må det
virke, og være en noenlunde fornuftig økonomi i det.

Å skylde på at Norge har drevet med olje og gass, det holder ikke. Hele verden har brukt olje
og gass. Andre land tjener penger på andre ting. Bl.a. sol og varme.

Håper media viser frem tegninger, fotografier og forklaringer til hvordan dette virker. Og hvorfor det
koster som det angivelig gjør.
Norcem i Brevik virker som et litt småslitent sementutvinningsanlegg.
Kunne ikke hele sementbransjen i Europa pålegges å være litt med her ?
Ellers blir det avgifter på sementbransjen i Europa. Det er jo sånn man må
tenke her. Hvorfor skal Norge ta kostnadene alene her ? Får vi kutt i EØS avgift for dette ?
Marketwatch
21.09.2020 kl 19:43 885

Ser du har nicket Gratis Lading. Går da ut fra at du kjører elbil. Kostnaden på karbonrenseanlegget, som fjerner
co2 tilsvarende utslippet fra 200.000 fossilbiler, vil være lavere enn subsidiene og skattetapet på et tilsvarende
antall elbiler.
Slettet bruker
22.09.2020 kl 00:32 776

Jeg har endret mening. Det må være et europeisk spleiselag. Klarer ikke Norge å få den aktuelle industrien i EU og EØS området til å
spleise på kostnadene, bør staten droppe dette. Heidelberg Cement er dessuten tysk og ikke norsk.
Vi det norske folk kommer om nødvendig til å ta i bruk mye makt her. Vi har mye makt å kalle opp. Stortinget MÅ PASSE SEG !!!