Dagen i dag..

Slettet bruker
VOW 22.09.2020 kl 08:53 4766

Hvor reiser vi dag? over 35 eller ned mot 30?
Redigert 20.01.2021 kl 06:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 09:07 4686

Virker meget sterk! kom dere inn
unikum
22.09.2020 kl 09:34 4555

Har lyst på inngang her men ikke over 30. Syns det har gått litt fort, spesielt også når cruise farten har fått en slagside.. venter så for man se ut uka.
Slettet bruker
22.09.2020 kl 09:37 4521

Tror nok aldri du får denne på 20-tallet igjen. Ligger kursmål på 60, 100kr med litt flyt på land. Lykke til uansett:)
pingvinen
22.09.2020 kl 09:54 4405

Når man ser på prising av mye annet rundt omkring, så er jo VOW kjempebillig - de har jo noe så forfriskende som inntjening :-)

Dersom man regner på pe elelr pb, så er den selvfølgelig dyr, men jeg tror det er landbasert som kommer til å utgjøre den store forskjellen. Cruise er et relativt begrenset marked, mens landbasert er tilnærmet ubegrenset.

Hvis man justerer og trikser litt med tallene, så sier de i rapporten at Covid-19 har kostet dem 10 mill i ebitda på ettermarked. De sier også at landbasert egentlig har de samme marginer som prosjekt - drøyt 20%, men pga investeringer i salg og RD, kommer de ut med minus 7 mill. Landbasert omsetter 48, og skulle således hatt drøyt 10 i pluss dersom man ikke pløyde penger ned i bakken for fremtidig vekst. Blandt annet har de skrevet kontrakt med UK's største dekkjede for å håndtere end-of -life dekk - det slites ut noen dekk i året i UK......

Som jeg ser det, så har allerede nå VOW en styringsfart med en underliggende ebitda på ca 100 mill i året - og de har rekordstor orderbacklogg - dette er et firma som allerede tjener penger og er godt i gang med butikken. De tar med seg enormt med erfaring og et godt navn fra sjøen og krabber i land..... til motsetning til alle disse som skal finne en tomt hvor de kan bygge en fabrikk som skal gjøre noe en eller annen gang i fremtiden.... Quantafuel til 10 milliarder eller VOW til 4? For meg er valget lett - jeg følger pengene :-)
Slettet bruker
22.09.2020 kl 10:07 4325

Skulle ønske at vow kom med en oppdatering, enten den ene eller den andre veien. Kan ikke skjønne annet enn at cruise næringens havari i USA må få store konsekvenser for Vow' s ordreserve . Men kanskje vi får gode "landbaserte" nyheter som kompenserer for havaristene?
Tysla
22.09.2020 kl 10:13 4269

Hør På Q1 og Q2, Badin forteller om cruisenæringens fremtid og ordrereserve. Han var ikke videre bekymret
Record
22.09.2020 kl 10:15 4236

Om du hører på den podcasten som ligger ute ang carbon fangst og lagring ,høres det for meg ut at de må være langt i løypen med testing og produksjon.
Dette alene vil dobbel kursen når de kan legge noe konkret på bordet :-)
Hadde jo hvert greit om de kom på banen med den norske fangst og lagringen ved Norsems anlegg allerede nå .
pingvinen
22.09.2020 kl 10:18 4209

Det snakkes en del om dette i web-casten. Det er pr nå først og fremst ettermarkedet som lider av korona-krisen og de regner med at de tapte 10 mill i edbidta H1 pga korona. Når det gjelder nybygg, så er tidshorisonten så lang at det pr nå ikke er noen innvirkning. De kontraktene som skrives nå er for leveranse 2023-24 og helt frem til 27.
Dersom man ikke finner vaksine, og man ikke kommer tilbake til en slags normal, så vil selvfølgelig det begynne å få virkelige effekter - derfor er det en kjempefordel at VOW har krabbet på land - jeg er sikker på at landbasert kommer til å bli mye større en sjø om bare kort tid - skal vi gjette H2-21?
Slettet bruker
22.09.2020 kl 10:58 4066

En analyse av cruise Carnival Corporation konkluderte med at selskapet står i stor fare for å gå konk. (De har nylig solgt 18 skip). Forutsetningene for Badins tidligere uttalelser vil jeg da tro er redusert kraftig. Jeg tror også at vow på ett eller annet tidspunkt kommer til å ta av når ordrer på den landbaserte virksomheten tikker inn. Men noe konkret skjer neppe før neste år så da kan vi stå i fare for et kraftig kortsiktig kursfall. Men man vet jo aldri. Mannen med revestrekene har bommet 2 ggr nylig på denne og det kan skje igjen! La oss håpe det!
pingvinen
22.09.2020 kl 11:30 3969

De 18 båtene de solgte var de minste båtene deres.

En annen sak - Dersom Carnival cruises går konk - blir båtene hogget eller blir de tatt over av noen andre? På samme måte som når et hotell går konkurs - river de det da eller kommer det noen andre inn og driver? Betyr det noe for de som leverer tjenester til dette hotellet om det står Thon eller Scandic over døren?

At det kan bli endringer i næringen skal man ikke se bort fra, men det store spørsmålet er jo hvor stor industrien blir totaltsett fremover - ikke hvilket navn det står på pipa. Som jeg sa over - kommer man ikke tilbake til en ny normal, så kommer cruise til å slite skikkelig, og dermed kommer selvfølgelig den delen av VOW sin butikk også til å slite.

Det er mange ting på børs idag som er et bet på at verden kommer til hektene en gang ut i 2021.
Redigert 22.09.2020 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Record
22.09.2020 kl 11:55 3892

Jeg ser på utviklingen på båtene som en småskala test utvikling på noe virkelig stort .
Om de har lykkes der ,er det bare ett tidsspørsmål når tilsvarende komme på land .
Derfor har jeg satset rimelig stort i selskapet , om jeg må vente en stund er det etter min mening verd det .
I mellomtiden tar jeg noen trader , treffer sjelden på hverken topp eller bunn , men det blir nå litt igjen allikevel.
La nå bare de som lever av børs , bare pumpe å dumpe, trade opp og ned , bare å utnytte det .
De får vel ikke hånd om noe mere aksjer med denne adferd så når tiden er inne vil nok denne gå høyt .
Slettet bruker
22.09.2020 kl 13:15 3723

Sitter stille nå og venter på neste melding fra selskapet. Det er mye psykologi her, så den kan fort dale noen kroner på dårlige nyheter. For de som kan vente et halvår så betyr det neppe noe. 60 kr blinker i det fjerne. Men det er bedre å kjøpe på 25 enn 35!
Kursen var NOK 25,55 den 4 september og vel NOK 41 den 15.9. I dag på 34 - 35. Den kan skvette både opp og ned!
Redigert 22.09.2020 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 15:03 3509

Vow har ordrereserver på vel 1 milliard. Mye knuttet til cruise. Hvis krus (CCL) går på dunken, vil jeg tro at store deler av reservene tørker bort og da må det vel reforhandles om nye kontrakter. Vi hadde et liknende scenarie for EMGS for en tid tilbake. De hadde en masse ordrereserver, men plutselig dalte markedet. Ordrene ble annullert, og kursen gikk rett i dass. Nå vil jo vow ha flere bein å stå på etter hvert, men det kan hende de må ha krykker en stund.
Slettet bruker
22.09.2020 kl 15:14 3458

Lad os bare teste kurs 30 igen 👏
Fluefiskeren
22.09.2020 kl 15:26 3407

Under 30?

Den var for en uke siden på 41,7 og hvis du skal ha den på 29,9 vil det bety et fall på 28,3 %. Det får da være måte på i en aksje som ikke har kommet med noe negativt i løpet av siste uke.
Slettet bruker
22.09.2020 kl 15:39 3331

Den har gått opp som en hjort, og falt som en lort! Selvfølgelig kan den falle like kjapt som den gikk opp. Det har skjedd negative ting som har virket på kursen siste uke.
Jeg blir heller ikke overrasket om det blir emisjon. Det var ikke så mye peng i kassen 30.6, og de har ambisjoner om å vokse. Så pass på!!
Record
22.09.2020 kl 15:44 3302

Svært så aktiv , er vel bedre å kjøpe til 25 enn 35 ?
Her kan det gå begge veier , gambling blir det uansett i det korte bildet :-)
pingvinen
22.09.2020 kl 15:47 3288

Istedenfor å sitte her og tro og tro, kan ikke du gå til halvårspresentasjonen og se. Rundt 3min og 45sek snakker de om hvilke oppdragsgivere de har innen prosjekt.

Som jeg har sagt flere ganger, så kan det selvfølgelig bli endringer i bransjen, og det er ikke sikkert at dette er positivt. Kommer det ikke en løsning på Covid-19 i løpet av 2021, så kan det bli alvorlig for det segmentet, men det er litt trøttandes å høre på gnålet ditt om at VOW flyter eller synker avhengig av CCL - heldigvis har VOW flere kunder.

Covid-19 er helt klart en risiko som kan forsinke vekst, skade business osv - men det gjelder mange bransjer og selskaper.
pingvinen
22.09.2020 kl 15:48 3280

Det er stor forskjell på emisjon for å overleve eller for å vokse. Dersom man skaffer mer penger for å vokse, så behøver ikke det å bli mer enn en midlertidig dump i veien - se Quantafuel....

Hvilke negative ting har skjedd den siste uken? Tenker da på selskapsspesifikke - ikke generell markedsuro.
Redigert 22.09.2020 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2020 kl 16:01 3232

Cruise! Problemene som ccl har! Ser at kursen stiger med et par-tre % nå!
pingvinen
22.09.2020 kl 16:01 3230

Alt er gambling i det korte bildet. Selvfølgelig er det bedre å kjøpe til 25 enn 35, jeg min idiot kjøpte til over 36 :-)

Satte meg ned og kikket på denne litt sent, men jeg er sikker i min sak at denne skal opp på ett eller annet tidspunkt. Som jeg ser det, så er de mye lenger kommet enn mange av de andre "grønne" selskapene, og dersom man ser i forhold til tidligere verdisettinger, så burde de ikke bli ansett for å ha voksesmerter ennå.

Da blir spørsmålet om man har is i magen nok til å sitte gjennom en nedgang eller ikke - min løsning på det problemet er å spre risiko. Jeg har halvparten i fond og halvparten av pengene i aksjer, og disse er alltid fordelt på 4 aksjer. På denne måten har jeg ikke mer enn 12,5% av pengene i en aksje og forsøker å spre sektorer også. Dette er ikke måten å doble pengene på i løpet av en uke, men det er god måte å skape langsiktig vekst, da nervene ikke tar meg.
Når VOW gikk ned med 9% i går, så utgjorde dette ca 1% av portefølgen min - det kan jeg leve med. Selvfølgelig - i går gikk hele portefølgen i dass, men det var summen av ting, ikke bare dette fallet til VOW.
Når jeg handler så gjør jeg det enten fordi jeg tror det er mulig å få 5% på en måned eller 10% på et kvartal - jeg trenger ca 40 kr før nyttår for å kunne kalle min opptreden i VOW for vellykket.
Min svakhet er at jeg pleier å kjøpe litt for tidlig eller selge litt for tidlig - men den som tror at man skal treffe bunner og topper helt perfekt er naiv. Det som irriterte meg stort i går var at jeg tilfeldigvis satt uten cash, så jeg kunne ikke benytte fallet til å kjøpe noe - tenker ikke da bare på VOW, men aksjer generelt.
Slettet bruker
22.09.2020 kl 16:48 3142

Det er grenser for hvor mye is i magen en skal ha. Da kan det være ok med stop loss. Selv om det ikke alltid er løsningen. Gårsdagens kurs på vel 33 kan ha vært den foreløpige bunn i denne omgang. NOK 35 kan vise seg å være en ok inngang. Har selv en god del aksjer på denne kursen!
Framtia
22.09.2020 kl 17:11 3069

Cruise næringen bruker tiden til oppgraderinger, når de uansett ikke kan seile...Dette betyr aldeles ikke at VOW er arbeidsløse nå!
pingvinen
22.09.2020 kl 17:52 2953

Det har du selvfølgelig rett i. Jeg har tapt mye penger tidligere på å gå inn i "luft og kjærlighet" aksjer, og istedenfor å ta tapet, så har jeg snittet ned. Noen av selskapene har endt opp med å gå ned mot null, og siden jeg har snittet ned, så har jeg da hatt endt opp med å nesten utradere meg selv...

Jeg er mao en person som må beskyttes mot meg selv :-)

Min løsning er som jeg sa å ikke legge alle egga i samme kurv, og å ikke satse på aksjer som er binære. Derfor passer VOW for meg - den har inntjening, den står på mange ben og selvfølgelig kan den sikkert gå langt ned fra her, men det skal mye til før den er en konkurskandidat. Dersom den hadde f.eks gått ned til 23 kr og blitt liggende der, så måtte jeg før eller siden tatt tapet og brukt pengene til noe mer nyttig - men fortsatt ville tapet mitt bare vært på ca 4% av totale portefølgen...

Jeg sitter også med 7 ulike fond. Mye grønt, noe SMB, noe Nordisk indeks, noe emerging market, litt teknologi - ekstremt lite USA. I og med at jeg har en så god spredning, så ser jeg av utviklingen i portefølgen at den er mye jevnere enn markedet generelt - alt vil ikke gå ned samme dag og alt vil ikke gå opp samme dag - men så langt i år, så ligger jeg ca 12% over Oslo børs og 5-6% over global.

Min tanke er så enkel at dersom man klarer å unngå de største taperne over tid, så kommer det til å bli penger av det. Som nå har jeg ikke noe norsk indeks fordi jeg er skeptisk til olje og oljerelatert, jeg holder meg langt unna alle de mest populære tradingaksjene som NAS, KOA, Quantafuel osv - mitt valg i den sektor har vært VOW siden de har en running business som sikrer mot at aksjen går til null. Utover det har jeg litt bank (kjempebra i disse dager :-() Jeg har noe fisk, og jeg har Otello siden den også har en running business og at det er eiegrupper der som jobber for å synliggjøre verdier. Otello har jeg tradet en stund nå med hell, men sitter litt feil akkurat nå - da må jeg bare trekke pusten og vente til den er i pluss igjen :-)







Redigert 22.09.2020 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
dotcom
22.09.2020 kl 20:08 2677

Alt i alt så synes jeg egentlig ikke dagen ble så verst.
Jeg hadde håpet på en brattere rekyl, men føler at mye av fokuset ble trukket til aksjer som NEL og AOW.
Hvis dette er bunnen skal ikke jeg klage. VOW er ikke min eneste ESG, jeg har også AOW, ACC og QFUEL.
Alt i alt har forrige uke og starten på denne vært flott. :)
Slettet bruker
22.09.2020 kl 20:24 2612

Gnål og gnål, fru Blom. Kursen var kraftig på vei oppover, helt til meldingen om salget av de 18 skipene ble annonsert. I tillegg kom det en analyse fra en svenske som konkluderte med at ccl må ha enda flere milliarder dollar for å overleve. Med fare for konkurs! Klart at markedet reagerer på dette når selskapet har lagt så stor vekt på leveranser til cruise næringen. hvor de pt har de største ordrereserver . F. øvrig er jeg selv aksjonær (solgte 2/3 deler før det raste skikkelig). Har et betydelig antall aksjer , og teller på knappene om jeg skal øke på igjen. Mulig at vi så en foreløpig bunn i går.
En melding fra selskapet nå om nye landbaserte order hadde satt fyr i kursen igjen. Har lest gjennom denne presentasjonen:

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f854bfb3-bc4d-4f28-bb2b-87078aaaeff5
pingvinen
22.09.2020 kl 21:52 2398

Jeg sier ikke at cruisenæringen ikke er viktig - det jeg reagerer på er at du mener hele kursutviklingen henger på CCL. Ut fra hva jeg ser av presentasjonen, så er ikke CCL den viktigste kunden til VOW, og på prosjekter så er den en av 5-6 kunder. Dersom CCL går konkurs så er det selvfølgelig ikke likegyldig eller positivt, men jeg tror ikke et 20% fall i kursen kan tilskrives problemer med CCL - SÅ stor kunde er ikke CCL alene.

Selvfølgelig - finner man ikke ut av det med COVID-19, slik at verden går helt i vranglås og hele cruisenæringen klapper sammen - da blir det mer enn 20%. Godt at myndighetene nå forventer vaksine i løpet av året....