Nordic American Offshore

tesch
NAO 20.09.2018 kl 08:31 6726


Ref Herbjørn,s litt desperate tone i tlf konferanse 10 sept - Han glemte nevne et brev TIL NAO 31 august fra US securities hvor de har 6 mnd til å få aksjer over usd 1

Dårlig timing med vinter,, coming,,

Får bare håpe , på aksjonærenes vegne , at det skjer noe positivt
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
really
20.09.2018 kl 12:31 6683

Iflg kommentarer på diskusjonsfora virket Hansson forvirret, snakket usammenhengende, glemte ting og ga lite fakta og mye snakk rundt grøten. Var lite tillitvekkende for å si det slik.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
desirata
20.09.2018 kl 12:52 6663

Herbjørn må snart kaste handkle, dette er fra www.fromthesouthsea.com (se full artikkel der)

NAO in 2017 (or materially in any other year) decided not to impair the value of their PSVs because they think they will earn their value back. NAO has 10 PSVs, debt of $~140m, ~$12 in cash, and having largely spent the $47.5m raised in 2017. In 2017 it spent ~$22.5m in costs to get ~$18m in revenue and it made another loss (obviously) for H2 2018, resorting to sending non laid-up PSVs to Africa to work. There is no realistic future for this company as a standalone enterprise and no industrial logic for this company to exist at current market demand levels. The vessels are worth less than the bank debt and their market is in a steep contraction. These PSVs are on the books at over £30m each!!! Sooner or later the facts of this market contraction with their cash position will collide.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 01:35 6597

Det var litt av en rapport, men jeg svelger ikke alt det som står. Uansett så brenner NAO penger slik det er i dag og de er nødt til å gjøre noe. Herbjørn begynner å bli en gammel kar og regner med at han er mer som en gallionsfigur en daglig leder i NAO og NAT. Med olje pris $77 så tjener olje selskapen grass med penger nå. De har klart ¨å få kostnaden så mye ned at en oljepris på $80 i dag tilsvarer oljepris på + $110 før krisen kom i 2014. Det begynner å bli høy aktivitet og aktivitets nivået tar seg opp. Første ledd i denne kjeden er oljeselskapene som drar nytte når markedet snur og der gjør de i dag. Verdi skapning forflytter seg videre i næringskjeden og noen deler service industrien høste av dette nå. Lenge ut i denne verdi kjeden er supply og her har ikke marked fått den store oppsving, men det er på vei. Det kan ta et år til før de begynner så se større rate økning og det kan bli en tøff vinter for de som ikke har klart å få kontroll over gjelda og har penger på bok(finansiering i orden). Jeg trur vi er i enden av syklusen på supply og regner med at de kan begynne å se bedre rater fremover. Om ikke mye men mer til at de kan klare å komme seg gjennom vinteren. Oljeselskapene er ikke interessert at supply skal gå under og mye skip blir skrapet. De ønsker balanse mellom tilbud og etterspørsel. Blir ragnarok i næring vil det gå fra vondt til være med at det vil være lite tilbud av båter at priser kan gå stort opp pluss at prosjekter må vente når større oppgang presser seg fram. Ingen er tjent med det, men at det trengs en opprydning av båter som blir faset ut er sikkert. AkerBP sjefen sa at for dem er det meget viktig at leverandørene tjener penge på de kontraktene de inngår for det ville være fordel for dem også. Det skaper sunnhet, Selskapene kan utvikle seg, fornye seg osv som kunden vil dra nytte av. Nå som oljeselskapene tjener gode penger så bruker de mer og ønsker å bruker mer, derfor trur jeg at supply kan være neste i kjede som får mer av kaka. Når det er på det mørkeste så bør en ta en bitt av markedet og jeg har kjøpt NAO. Med 10 båter er det alt for lite og Herbjørn har sagt at de skal vokse(over 30 båter). Jeg hørte/lest intervju med gamle far som kunne fortelle at de jobbet med prosjekter for å vokse. Han var positiv innstilt og det gikk så godt at han håpet på en form for avtale i nærmeste mnd. Hva som lå i dette ble ikke nevt, men NAO ser selv at slik det er i dag nytter ikke å holde på med. Jeg har plukket poster under $1 og forventer minimum 50% avkastning i de neste 12 mnd.(forsetter ingen krise i verdensøkonomien i denne perioden). Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
tesch
22.09.2018 kl 07:58 6548


Dysan- ønsker deg lykke til med NAO aksjene og de kan lett doble seg hvis de overlever vinteren

Problemet er lite cash pluss bokført verdi skyhøyt over reell verdi av skipene
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
desirata
22.09.2018 kl 13:22 6464

komm over et innlegg på CNBC hvor HH blir sint når noen kritiserer han. Han sier markedet ikke forstår hans modell!
Merk at bare for 2 år siden da stod aksjekursen i $15 mot 2 nå (NAT), samme har skjedd i NAO.

NAO vil snart måtte nedskrive PSV med 70%, uansett om HH er enig eller ikke og det vil bli et stort hull i regnskapet.

https://www.cnbc.com/video/2016/05/10/jefferies-doesnt-understand-our-model-nat-ceo.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.09.2018 kl 14:53 6424

Interessant og helt klar at NAO sliter. Det er det ingen tvil om, men når snur markedet??? Personlig trur jeg at vi ser bunn om ikke så lenge og klarer en å treffe nedre del så er det mulighet å ta noen kroner. Hm, NAO vil trenge kapital vis de forsetter å svi slik de gjør, men gamle far har nå tatt til hode med å stoppet å betale ut utbytte. I tillegg har NAO fått 2 ekstra båter i markedet slik at det nå er vel bare 1 som ligger i opplag. Det er vel 5 båter på kontrakt og 4 båter i spormarkedet. Når de børstet støvet av 2 båter så er det helt klar tegn på at de forventer å hente inn kontrakter. De er jo ikke helt amatører (eller???).Slik hjelper på bunnlinjen. I tillegg er det 10 nye båter som vil være attraktive for andre redere med sammenslå. Nå mørke er på det mørkeste og alle sier faens dritt da kan en begynne plukke litt.
Hvilken andre supply rederi som ikke har gjeld i dag og måtte inngått avtale med bankene? Trur hele bøtteballetten sliter???
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Krebb
23.09.2018 kl 16:18 6322

Sdsd
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2018 kl 17:51 6197



Spotmarkedet for plattform forsyningsskip (PSV) i Nordsjøen er i ferd med å stramme seg til for alvor.

Ifølge Westshore Shipbrokers er unyttelsesgraden nå oppe i 98 prosent.

På norsk side er det helt utsolgt, mens det på britisk side kun er to ledige fartøy.

Tilstrammingen sender ratene i været.

Onsdag har Solstad Farstad leid ut det 2005-bygde forsyningsskipet Normand Aurora til en rate på 16.500 pund per dag, noe som tilsvarer 177.000 kroner med dagens vekslingskurs.

Nao Thunder, et forsyningsskip eid av Herbjørn Hansson-dominerte Nordic American Offshore, oppnår hele 19.500 pund, eller om lag 209.000 kroner, per. dag for et kort oppdrag for Premier Oil E&P.

Det er dermed litt opp fra nivået på mellom 150.000 og 160.000 kroner dagen som tilsvarende skip har innkassert de seneste dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Knappen1
26.09.2018 kl 00:03 6132

i Q2 tok de ut 2 båter fra opplag som knapt hadde vært brukt. Det burde ikke komme som noen overraskelse at det ble litt dyrere enn forventet når båtene knapt ble brukt i claim perioden etter skipet forlot Aukra som nybygg. Samtidig var 2 eller 3 av båtene i dokk på 5 års klassing i Q2, og ratene var i snitt 8'500 - 9'000 GBP ifølge Westshore. I Q3 er det vel ikke pause i driften pga klassing eller lignende, samt at ratene har doblet seg nå på tampen av september. Galaxy har ifølge Westshore 14'500 pund pr dag, Power og Protector har begge 15'000 pund, Thunder har 19'500 pund, Guardian 135'000 nok, Storm 90'000 nok.. Prosper, Viking og Horizon er på litt lengre kontrakter og dag raten er ikke publisert. Alle 9 i drift er i full sving i skrivende stund mens den siste ligger i opplag. Jeg tror Q3 blir noe positivt sammenlignet med Q2. Krysser fingrene for slike rater fremover, og at det NAO jobber med som kunne løfte noen øyenbryn (ref. telefon konferansen i september) sender kursen opp før jul.
Jeg plukket noen aksjer under 1 dollar og tror jeg fikk en fin inngang på sikt. Det er mer aktivitet i Nordsjøen nå enn i fjor på samme tid. Oljeselskapene tjener mer og øker aktiviteten offshore. Det vil spre seg videre ned i næringskjeden i tiden fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2018 kl 13:11 5968


Se her ja, da skjedde det noe. Ikke dumt det nei.


Nordic American Offshore Ltd

Nordic American Offshore Ltd. (NYSE: NAO) - Contemplated business combination with Horizon Maritime of Canada

Bermuda October 1, 2018

Nordic American Offshore Ltd (NYSE: NAO) is pleased to announce it has entered into a Memorandum of Understanding (MOU) which contemplates a combination with Canada based Horizon Maritime Services Ltd.

Canadian businessman and investor Mr John Risley and his companies are supporting the transaction.

Subject to due diligence and the execution of a binding agreement within October 31, 2018, NAO shareholders will own 48% of the resulting business and Horizon shareholders 52 %. In NAO, Mr Herbjorn Hansson and the NAO Board of Directors, are the driving force.

Hansson will remain Chairman & CEO of the combined company. Horizon Maritime will maintain its organization and brand in Canada under the leadership of it's current CEO, Mr Sean Leet. Inherent in the transactions are an objective of strong expansion which can be expected to take place soon. The combined company is expected to be operational before the end of this year.

"The two companies are geographically complementary with focus on each side of the North Atlantic basin" commented Mr Risley and Mr Hansson.

Mr Risley said he was looking forward to offering the combined fleet to clients in Canada and elsewhere and build a more extensive operation. "The combined company has ambitions to increase the size and scope of the fleet going forward", he added.

NAO is a Bermuda-based company listed on the New York Stock Exchange. It owns and operates a fleet of 10 identical harsh environment offshore support vessels designed and built with the latest technology available. From operating offices in Norway and elsewhere NAO is positioned to support a global business and take advantage of the expected upturn in oil service activity in the North Sea and globally.

Horizon Maritime is a Canadian company operating a fleet of 7 vessels with deep experience in harsh environment marine and offshore operations. With offices across the country Horizon Maritime helps solve the unique challenges of operating in Canadian waters and is well positioned for the increased offshore activity in Canada in the coming years.

Clarksons Platou Securities is acting as financial advisor to the parties.

CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS

Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, objectives, goals, strategies, future events or performance, and underlying assumptions and other statements, which are other than statements of historical facts.

The Company desires to take advantage of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and is including this cautionary statement in connection with this safe harbor legislation. The words "believe," "anticipate," "intend," "estimate," "forecast," "project," "plan," "potential," "may," "should," "expect," "pending" and similar expressions identify forward-looking statements.

The forward-looking statements in this press release are based upon various assumptions, many of which are based, in turn, upon further assumptions, including without limitation, our management's examination of historical operating trends, data contained in our records and other data available from third parties. Although we believe that these assumptions were reasonable when made, because these assumptions are inherently subject to significant uncertainties and contingencies which are difficult or impossible to predict and are beyond our control, we cannot assure you that we will achieve or accomplish these expectations, beliefs or projections. We undertake no obligation to update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

Important factors that, in our view, could cause actual results to differ materially from those discussed in the forward-looking statements include the strength of world economies and currencies, general market conditions, including fluctuations in charter rates and vessel values, changes in demand in the PSV market, as a result of changes in the general market conditions of the oil and natural gas industry which influence charter hire rates and vessel values, demand in platform supply vessels, our operating expenses, including bunker prices, dry docking and insurance costs, governmental rules and regulations or actions taken by regulatory authorities as well as potential liability from pending or future litigation, general domestic and international political conditions, potential disruption of shipping routes due to accidents or political events, the availability of financing and refinancing, vessel breakdowns and instances of off-hire and other important factors described from time to time in the reports filed by the Company with the Securities and Exchange Commission.

Contacts:
Bjørn Giæver, CFO
Nordic American Offshore Ltd
Tel: +1 888 755 8391 or +47 91 35 00 91

Herbjørn Hansson, Executive Chairman
Nordic American Offshore Ltd.
Tel: +1 866 805 9504 or +47 90 14 62 91

Web-site: www.nao.bm






Press release (PDF)


This announcement is distributed by West Corporation (11808 Miracle Hills Dr., Omaha, NE 68154. Tel: 800.841.9000. www.west.com) on behalf of West Corporation clients. Source: Nordic American Offshore Ltd, Leif Weldingsvei 20, Sandefjord 3208, Norway
If you would like to unsubscribe and stop receiving these e-mails click here.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2018 kl 21:51 5877

Ned 4,1% i dag etter nyhet om sammenslåing viser at dette ikke ble tatt imot så bra. Hm, hm
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 15:35 5767

Se her ja, her er det noen som forstår litt mer av Fusjonen. Og tillegg ser for seg kursdobling. Bra, det hadde vært hyggelig for meg og andre NAO aksjonærer. Skal se at min investering blir Gullkantet. Uansett så ser det ut som en god deal for NAO og ikke minst tilgang til regulerte markedet i Canada. Det var faktisk nytt for meg meg. Bestefar som en gammel shipping rev hadde et ess i armen.

---------------------------
Spår kursdobling

Analytiker: Fusjonen er en vinn-vinn situasjon
Nordic American Offshore får tilgang til nytt marked med høyere rater samt etterlengtet likviditet gjennom varslet fusjon, ifølge analytiker.

- Vi venter en ganske så interessant endring å finne sted for dette selskapet veldig snart, uttalte styreleder Herbjørn Hansson i offshorerederiet Nordic American Offshore (NAO) på en telefonkonferanse for tre uker siden.

Han kom med flere tydelige hint om at en M&A-transaksjon, en mulig fusjon eller oppkjøp, var nært forestående.

- Og som jeg indikerte, jeg forventer at dette kan skje før eller senere, sa han.

Mandag kom nyheten som ikke kan ha kommet overraskende så veldig mange etter den nevnte telefonkonferansen.

Nordic American Offshore som er børsnotert i USA har inngått en intensjonsavtale om å fusjonere med det kanadiske offshorerederiet Horizon Maritime Services.

Dersom avtalen blir en realitet, vil NAO-aksjonærene sitte med 48 prosent av det sammenslåtte selskapet, mens Horizon-aksjonærene vil eie de resterende 52 prosentene.

Den kanadiske milliardæren og forretningsmannen John Risley er en av de dominerende eierne i Horizon, og ifølge pressmeldingen støtter Risley og hans selskaper transaksjonen.

- Dette selskapet skal vi veldig stort og ikke minst veldig lønnsomt. Vi snakker om fremtidige investeringer på mellom 2 og 3 milliarder kroner, og jeg blir sjef for hele butikken, sa Hansson til Finansavisen tirsdag.

Vinn-vinn
Analytiker Turner Holm i Clarksons Platou Securities mener, basert på informasjonen i meldingen, at transaksjonen er en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

- NAO får en større flåte, høyere markedsverdi, del av kostnadssynergier, tilgang til et nytt marked og en kilde til likviditet, skriver han i en oppdatering.

Ved utgangen av andre kvartal var selskapets kontantbeholdning skrumpet inn til 12 millioner dollar. Det tilsvarer i underkant av 100 millioner kroner med den gjeldende vekslingskursen.

Uten avtalen kunne NAO risikert å havne i pengenød, ifølge analytikeren.

- Samtidig får Horizon tilgang til en høyspesifikasjons flåte og en børsnotering på et tidspunkt der makroforholdene er i rask bedring, mens skipsverdiene fortsatt er lave, skriver han videre.

NAO har fra før en flåte på ti moderne plattform forsyningsskip bygget mellom 2012 og 2016 som verdsettes til 152,9 millioner dollar, eller om lag 1,3 milliarder kroner, av verdivurderingsbyrået Vesselsvalue.

Horizon kontrollerer syv fartøy, derav to flerbruks forsyningsskip (MPSV). I tillegg eier kanadierne en bemanning- og management-forretning, samt en supplybase i Nova Scotia.

Holm mener de to MPSV-ene utgjør hoveddelen av verdiene i Horizon.

- Vi estimerer at disse to fartøyene kan være verdt vel over 100 millioner dollar totalt, skriver han.

Nytt marked
I tillegg til skalafordeler med større flåte og bedre likviditet, peker Holm på tilgangen til det kanadiske markedet som et viktig element for NAO.

Krav til at fartøy som skal operere i Canada blant annet må seile under kanadisk flagg, gjør at svært få aktører har tilgang til markedet.

Ifølge Clarksons Platou har de fire største spillerne i Canada en total markedsandel på 90 prosent.

- Som et resultat av lokale reguleringer og et komparativt begrenset konkurransemessig landskap, er ratene i Canada kjent for å være mye høyere enn i Nordsjømarkedet hvor NAO nesten eksklusivt opererer i dag, skriver Holm.

- De to selskapene er geografisk komplementære med fokus på hver side av det nord-atlantiske bassenget, het det i en felles uttalelse fra Risley og Hansson.

Clarksons-analytikeren mener to av NAOs ti fartøy som har isklasse kan være kandidater for å flyttes over til Canada på et tidspunkt.

Varsler kursdobling
Herbjørn Hansson har tidligere vært tydelig på at han har store vekstambisjoner for NAO. Disse har ikke blitt mindre nå, og ifølge Holm åpner fusjonen for at disse kan realiseres.

- Det kombinerte selskapet planlegger å fortsette å utvide flåten fremover, og med den finansielle støtten fra Horizion virker denne ambisjonen å være innenfor rekkevidde, skriver han.

Clarksons Platou Securities opererer med en kjøpsanbefaling på det USA-noterte rederiet og et kursmål på 2 dollar.

Aksjen falt en drøy prosent til 96 cent på børsen i New York mandag etter meldingen om avtalen.

Dermed ser meglerhuset en oppside på rundt 108 prosent for rederiet som basert på den gjeldende aksjekursen verdsettes til vel 60 millioner dollar.

Det synet kan imidlertid endre seg.

- Vi venter å komme med en oppdatering på verdsettelsen ettersom flere detaljer rundt transaksjonen blir tilgjengelig.

Clarksons Platou Securities fungerer forøvrig som finansiell rådgiver for begge parter i den pågående transaksjonen.

Periodekontrakter
Mens Nordic American Offshore tidligere har fokusert utelukkende på spotmarkedet i Nordsjøen, har rederiet den seneste tiden satset mer på lengre kontrakter, samt tatt på seg oppdrag i fjernere farvann.

I løpet av noen korte sommermåneder har rederiet bundet opp halvparten av flåten på periodekontrakter av forskjellige varighet.

Av den resterende flåten, opererer 4 skip i spotmarkedet i Nordsjøen, mens ett skip – «NAO Fighter» – fortsatt ligger i opplag.

Det vil det forbli til markedet bedrer seg, har rederiet tidligere opplyst.

Et av rederiets skip skal nå bevege seg vekk fra Nordsjøen etter å ha sikret seg en kontrakt med Stena Drilling utenfor kysten av Gambia.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Analytiker-Fusjonen-er-en-vinn-vinn-situasjon
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 17:49 5731

Dette blir nok veldig bra, typisk at det går noen dager/uker før investorene har fått satt seg inn i fusjonen.
Greit å få tilgang på kapital til nye oppkjøp/fusjoner, så spørs det hvem som har skip som passer inn i det nye selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Krebb
02.10.2018 kl 18:21 5707

Det overrasker meg hvis det er kun jeg som har tenkt dette og gleder meg hvis jeg treffer riktig. Hansson planlegger å bruke 2-3 milliarder på utvidelse. SDSD har null gjeld, 5 heleide largePSV samt eierandel mindre og mellomstore PSV’er som er godt rustet til for både kanadisk farvann og god inntjening på denne siden av atlanteren. SDSD med nåværende mcap på rundt 850 mill. Etter mine øyne den perfekte oppkjøpskandidat for 2-3 ganger av dagens markedsverdi (2-3 milliarder). Jeg kjøper SDSD oh ser om jeg får rett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 23:06 5640

Jeg kjøpte NAO i dag. Analytikeren fremstår som megabull til dette og kursen beveger deg ikke.tok kanskje litt mye, men ser på dette som en fantastisk kjøpsmulighet
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 17:47 5544

Nå stikker den i us:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 08:04 5182

Offshorefusjon: Målstreken nærmer seg;

Due diligence-prosessen tar lenger tid enn planlagt for Herbjørn Hansson og Nordic American Offshore.
Nordic American Offshore (NAO) som er børsnotert i USA inngikk i starten av oktober en intensjonsavtale om å fusjonere med det kanadiske offshorerederiet Horizon Maritime Services.

- Dette selskapet skal vi veldig stort og ikke minst veldig lønnsomt. Vi snakker om fremtidige investeringer på mellom 2 og 3 milliarder kroner, og jeg blir sjef for hele butikken, sa styreleder Herbjørn Hansson til Finansavisen i forbindelse med fusjonsannonseringen.

Målet var å signere en bindende avtale innen utgangen av oktober.

Nå viser det seg imidlertid at dette vil ta noe lenger tid enn først antatt.

Partene er nå enige om hovedbetingelsene for fusjonen, men due diligence-prosessen pågår fortsatt, opplyses det i en melding fra selskapet.

- Selskapene ser frem til å kunne signere en bindende avtale som så snart som praktisk mulig, heter det.

Vinn-vinn
Analytiker Turner Holm i Clarksons Platou Securities mener, basert på den tilgjengelige informasjonen, at transaksjonen er en vinn-vinn-situasjon.

- NAO får en større flåte, høyere markedsverdi, del av kostnadssynergier, tilgang til et nytt marked og en kilde til likviditet, skrev han i en oppdatering etter annonseringen.

Ved utgangen av andre kvartal var selskapets kontantbeholdning skrumpet inn til 12 millioner dollar. Det tilsvarer i underkant av 100 millioner kroner med den gjeldende vekslingskursen.

Uten avtalen kunne NAO risikert å havne i pengenød, ifølge analytikeren.

- Samtidig får Horizon tilgang til en høyspesifikasjons flåte og en børsnotering på et tidspunkt der makroforholdene er i rask bedring, mens skipsverdiene fortsatt er lave, skrev han videre.

NAO har fra før en flåte på ti moderne plattform forsyningsskip bygget mellom 2012 og 2016 som verdsettes til 152,9 millioner dollar, eller om lag 1,3 milliarder kroner, av verdivurderingsbyrået Vesselsvalue.

Horizon kontrollerer syv fartøy, derav to flerbruks forsyningsskip (MPSV). I tillegg eier kanadierne en bemanning- og management-forretning, samt en supplybase i Nova Scotia.

Holm mener de to MPSV-ene utgjør hoveddelen av verdiene i Horizon.

- Vi estimerer at disse to fartøyene kan være verdt vel over 100 millioner dollar totalt.

Nytt marked
I tillegg til skalafordeler med større flåte og bedre likviditet, pekte Holm på tilgangen til det kanadiske markedet som et viktig element for NAO.

Krav til at fartøy som skal operere i Canada blant annet må seile under kanadisk flagg, gjør at svært få aktører har tilgang til markedet.

Ifølge Clarksons Platou har de fire største spillerne i Canada en total markedsandel på 90 prosent.

- Som et resultat av lokale reguleringer og et komparativt begrenset konkurransemessig landskap, er ratene i Canada kjent for å være mye høyere enn i Nordsjømarkedet hvor NAO nesten eksklusivt opererer i dag, skrev Holm.

- De to selskapene er geografisk komplementære med fokus på hver side av det nord-atlantiske bassenget, het det i en felles uttalelse fra Risley og Hansson.

Clarksons-analytikeren mener to av NAOs ti fartøy som har isklasse kan være kandidater for å flyttes over til Canada på et tidspunkt.

Varsler kursdobling
Herbjørn Hansson har tidligere vært tydelig på at han har store vekstambisjoner for NAO. Disse har ikke blitt mindre nå, og ifølge Holm åpner fusjonen for at disse kan realiseres.

- Det kombinerte selskapet planlegger å fortsette å utvide flåten fremover, og med den finansielle støtten fra Horizion virker denne ambisjonen å være innenfor rekkevidde, skrev han.

Clarksons Platou Securities opererer med en kjøpsanbefaling på det USA-noterte rederiet og et kursmål på 2 dollar.

Meglerhuset fungerer forøvrig som finansiell rådgiver for begge parter i den pågående transaksjonen.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Offshorefusjon-Maalstreken-naermer-seg
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
tesch
12.12.2018 kl 10:34 4671


Da var Herbjørn ute av kontroll i NAO - Neste er vel
NAT ?

Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 15:49 4577

Ja, hva skjer fremover. Forstod det slik at de tok over NAT og Herbjørg sine aksjer i NAO. Det er vel på ca 20% de kontroler nå i NAT og vil de forsette med slik andel eller???. Var ikke rare beløpet de betalte for den andelen og det må vel tyde på par ting. Enten trenger Herbjørn penger fort, eller så forventer en enda mer tap i NAO som gjør at de emisjon er på vei. Regner med at det er vel begge deler som gjelder for Herbjørn etter sønnen har kommet inn. De vir de penger som fyllesjømenn og NAT trenger vel snart innskudd av dollar også.
Nå fikk NAO ny kontrakt som var bra, men kan ikke se noe rate de skal få. Håper det er mer en det som dekker bunkers og mat til mannskap.
Ja, ja hvor går veien.. Blir det kapitall innhenting og nye eiere tar helt over eller forsetter det i samme lest. Spennende å se hva som skjer med min lille post i selskapet.
Nordic American Offshore har blitt tildelt en to-årig kontrakt for PSV-en NAO Viking (platform supply vessel), skriver selskapet i en børsmelding torsdag.

Kontrakten omfatter i tillegg to ett-årige opsjoner.

Skipet skal primært jobbe i Nordsjøen for et «førsteklasses selskap», som også er blant rederiets faste kunder.

Oppstart er rundt midten av desember 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 17:50 4297

Dysan, jeg vet ikke om du er dum eller stokk dum, men sist jeg sjekket har ikke HS solgt aksjer i NAO. De gjorde en emisjon mot Scorpio hvilket er ekstremt bull med tanke på scorpios historikk. Tviler på at NAO vil forbli et lite supplyredieri med 10 vessels... Markedet er som vi alle vet helt vanvittig dårlig, men det er da man skal gjøre dealer som dette og kjøpe aksjer. Tror vi vil se tilstramming i markedet f.o.m q2 i år
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 17:54 4292

Etter å ha sjekket Bloomberg ser jeg at NAT+Hansson fremdeles eier 23%>. Overhodet ingen bekymring
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
desirata
04.03.2019 kl 15:11 4001

Med dagens nedskrivning så kollapset modellen til HH. Båtene er nå ikke verdt mere enn gjelda i NAO.

Synd, men disse skulle aldri vært bygget av en tankreder som gikk inn i offshore kl. 5 på 12.

Alle som har satset penger i NAO kan nå anse GAME over, det blir kun krampe trekninger heretter -
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2019 kl 08:12 3941

skjønner at det går til helvete med selskapet når han driver med dette

https://www.dn.no/jus/herbjorn-hansson/nordic-american-tankers/turid-moe-sorensen/nekter-a-oppfylle-pensjonsavtale/2-1-556464

for en drittsekk håper søpla går konk!
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
12.03.2019 kl 14:15 3861

En uke sutsettelse i forbindelse med avklaring kreditorer til 18.mars.... vi snakke rom SOFF og DOF men er det noen som er i umiddelbar krise er det NAO...
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.03.2019 kl 10:30 3805

Fristen gikk ut igår, er det noe nytt? Kan ikke se noe på Hegnar/E24...
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
19.03.2019 kl 11:53 3778

NAO er helt ute av det. Værre stilt en Havila jo, med Solstad på 3 og Olympic på 4. plass. Spennende å se hvem som dukker under først.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare