Natto - Mens vi venter på Q3

livsstil
NATTO 25.09.2020 kl 11:09 22127

Det er ikke noe å si på omsetningen, det byttes mye aksjer. Igjen ble vi vitne til at det ble krysset 172 000 aksjer til kurs 17,97. Det har jo blitt kjøpt mye på kurs 18,00 i det siste og de har vel fått nye eiere. Blir spennende å se aksjonærutskriften til uka hvem som står for kjøpene.

Ellers bør de gi en opptatering hva gjelder nytt produkt, som Herman påpekte så var det lovet en lansering i Q2, og av det kvartalet er bare dager igjen så må de vel erkjenne at det igjen blir en forsinkelse. Her bør de komme men en melding.
Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Herman*
20.10.2020 kl 16:19 4006

Det at det er stille fra selskapet, er vel deres måte å signalisere at de er komfortable med situasjonen. Da Kappa prøvde seg, var det ikke måte på hvor travelt de fikk det med å synliggjøre verdiene. Nå sitter de nok i ro og mak og vurder strategiske alternativer. Skal jeg tippe, tror og håper jeg de gjør en rettet emisjon mot en strategisk investor, og bruker provenyet på produktutvikling og markedsføring for å kunne legge grunnlaget for 40-60% årlig vekst de neste fem årene. Jeg legger da til grunn flere nye produkter og en egen ehandelssatsning.
Slettet bruker
21.10.2020 kl 00:37 3917

herremann, du vet bedre. ledelsen med .... i spissen har ikke kompetansen. sitter i ro og mak, d har di vel gjort i årevis, eller ????? kan hende selskapet ikke har større verdi enn dagens eller kan godt hende lavere, først når colli surnadal legger frem tall d er da en først vet verdien, før d, likegodt null som dagens.
dette er et forum og da kan en yttre seg. jeg tror neppe ingen i selskapet har kompetansen hvordan di skal gå frem. rettet emiss, nope. di store holder seg unna selskaper som lever av emisser. nå må dere slutte med synsing og drømming.
ha en trendi natt uten lureri
livsstil
21.10.2020 kl 10:50 3826

Ja, utviklingen er nitrist, og i stedet for å ha et gulv i aksjen på kr. 20,- så velger man en strategi med taushet slik at kursen blir 15% lavere på kr. 17,-
Dagens ledelse og styre er helt uinteressert i kursutviklingen og gjør ingenting for å få fart på likviditet og økende kurs. Ja, det er en strategi det også, men om det er det beste for alle aksjonærer er jeg usikker på. Det er helt tydelig at de ikke kommer til å si noe før Q3 tallene, men da håper jeg også de av oss som er misfornøyde med kommunikasjonen sier klart i fra. Business update må ikke nødvendigvis bli presentert ved resultatfremleggelse, men kan gjøres separat. Det er jo meget merkelig at den organisasjon som til stadighet ansetter nye mennesker ikke har noe å melde!!! Kursen får naturligvis som fortjent, og er heller ikke i nærheten av hva analytikerene har som target mellom kr. 21-24.
Sukiyaki
21.10.2020 kl 11:12 3811


livsstil, Kommunikasjonen er ikke blitt så mye bedre. Uansett hvem som har sittet på toppen og styrt, har det alltid vært en elendig kommunikasjon. Jeg tror ikke det vil bli noe bedring før enkelte i styret blir byttet ut.
Jeg holder fremdeles motet oppe, så lenge det sitter en på natterstid og skriver en masse ....
livsstil
21.10.2020 kl 11:29 3794

Ja, enig i det og na har de faktisk en dedikert person som har fått dette ansvaret, Robert. Det verste er at de år etter år har erkjent problemet, men de klarer ikke å gjøre noe med det. Det har dessverre blitt en ukultur som styret burde tatt mye mer alvorlig enn hva de har gjort. 2020 har i utgangspunktet vært et fantastisk år for Natto med knalltall i Q1 og Q2, men manglende kommunikasjon blir fort usikkerhet og det er ikke bra. Tallene og rapporten slippes 11/11 så vi blir nok nødt til å vente.
Computum
21.10.2020 kl 16:58 3700

Lett å bli utålmodig når man sitter foran PC-skjermen og ser på kursen i 3 måneder, som det er mellom presetasjonene, uten at selskapet melder noe.
Men dette er ikke spesielt for NATTO. Det går igjen i de fleste selskaper. "Business as usual"= ingenting å melde.
Noen få melder og sender pressemeldinger stadig vekk (jfr. LIFE) og får mange håpefulle småinvestorer i ekstase. Vi får se hvordan det ender.
Forbered spørsmål og send inn til kommende presentasjon!
livsstil
21.10.2020 kl 17:16 3680

Det kan du godt si, men mange seskaper avholder i tillegg Kaptalmarkedsdager og investorpresentasjoner, men for Natto er dette fraværende. Det er sikkert delte meninger om dette, men når ting blir utsatt bør man meddele markedet det.
bj111
21.10.2020 kl 17:19 3675

Notto har da kommet med resultatvarsel som var utenfor meldeplikt så er ikke helt god natt no. De har jo så langt hatt en stigende resultatkurve Foreløpig prises det som restavfallskurven på kjøkkenet til HBC som nylig måtte hente penger noe som vel ikke er noen fare hos Natto.

At det kommer mye meldinger hos andre selskaper betyr ikke annet enn at de har mer meldepliktige aktiviteter. og for Life sin del er det en aksjepost som lager meldinger og en ekstrem volatilitet for tiden.

Organisk vekst generere ikke børsmeldinger eller høy volatilitet men man trenger ingen av delene så lenge resultatene tikker oppover.
Herman*
21.10.2020 kl 17:21 3673

Det finnes en mellomting. En viss newsflow er viktig, og det er mange måter å skape engasjement og interesse på uten å måtte ty til et hav av innholdsløse haussemeldinger. Med selskapets nåværende IR strategi, vil det alltid bli verdsatt lavere enn sammenlignbare selskaper. Ledelsen har jo i alle år innrømmet at IR er et forbedringsområde, men de tar fortsatt bare små skritt i riktig retning. Understreker at jeg er fornøyd med hvordan Kjetil håndterer det operasjonelle, og er spent på hva de kommer med av mer strategiske nyheter på presentasjonen.
Bjarne Kanin
21.10.2020 kl 17:52 3646

Natto har en markedsverdi pt på 350 mill, og guider en omsetning på 350 mill i 2022 med ditto fortjeneste på 70 mill.
Da bør folk skjønne at selskapet i dag er drit billig med kurs på kr. 16.90, og i 2022 vil kursen være mye høyere, hvis seksapet ikke er kjøpt opp før det tidspunktet.
Har tro på at vi får en del info ved presentasjonen utenom selve tallene, som vil gagne oss aksjonærer.
Frem til da får man plukke opp nedfallsfrukt når det byr seg, som i disse dager, der utålmodige små aksjonærer selger.
Selv om det er stille, betyr det ikke at alt går til helvete, tvert i mot, det går veldig bra med det operasjonelle.
Ca. 3 uker til Q3 presentasjonen, og det er faktisk fortsatt rom for en melding før den tiden også, hvis behov.
livsstil
22.10.2020 kl 09:35 3469

Ingen tvil om at businessen går og at prisen er for lav, men markedet er brutalt og liker ikke dagens utvikling. Spennende å se hvor langt vi faller før tallene slippes. Hvis vi nå ser 15-tallet burde vi forvente noe innside som har vært fraværende (med unntak av Sjur) de siste årene. Vi får trøste oss med at det er jo ikke de store volumene så dette kan jo raskt gå oppover også.
RUTO
22.10.2020 kl 11:08 3416

De som selger nå er utålmodige småsparere som sannsynligvis kjøpte under siste oppgang. Det er ingen vesentlige endringer i topp 20 listen pr. 22.10.2020.
Computum
23.10.2020 kl 00:13 3293

Styremedlem Hallden's salg 6. august til kr 17,64 synes ikke lenger så håpløst.
Slettet bruker
23.10.2020 kl 00:13 3291

hva er d dere venter på? downhill rally? nå har jeg guru trendi gått igjennom mld fra natto. d er ingenting kursdrivende di siste 5mnd. d er tørke. når d er tørke kan d bety at d ikke står så bra til.
jeg har ennå tilgode å/og se hva loversen ser. d gjelder ikke bare meg. pr dagsdato er ikke natto verdt mere enn noen få kronestykker så lenge di ikke kan legge frem abs kolli surrnadal sin analyse
ha en trendi tørkefri natt
Bjarne Kanin
23.10.2020 kl 14:37 3162

For meg virker den dippen vi har hatt de siste dagene som en planlagt affære, og med lite volum.
I går og i dag ligger det en selger skjult på 16.70, og holder kursen nede.
Over denne kursen er det tynt med selgere, og med store sprik på nivåene.
Nytt bud rett rundt hjørnet ?
Herman*
23.10.2020 kl 16:27 3271

Jeg tror de som selger bare er lei, verken mer eller mindre.
Bjarne Kanin
23.10.2020 kl 17:16 3229

Plutselig lei litt over 2 uker før Q3 legges frem ?
Går vel an å vente til dette foreligger, kan jo hende at de som plutselig er lei rett før kan få bedre betalt da.
Kunne også solgt litt tidligere til bedre priser, men kanskje noen folk er bare litt rare.
Noen har sikkert belånte aksjer, og må derfor selge pga noen andre aksjer har falt kraftig.
Hvem vet, verden er jo litt rar. God helg.
Herman*
23.10.2020 kl 17:39 3225

Det er jo også slik at folk frigir midler for å satse på investeringer de anser som mer attraktive. Så lenge volumet er lavt, er det ikke så farlig. Synkende kurs på høyt volum er alltid litt mistenkelig hvis det ikke foreligger nyheter. La oss håpe at selskapet-hvis det ikke skal selges, snart fremstår i helt ny drakt: Nytt navn, mer fokus, bedre IR osv.
Jono
24.10.2020 kl 00:45 3153

Mange som har gode grunner for å selge sine aksjer i Natto, kanskje er dritt leie av å lese om noen nybegynnere som bare maser mer og mer om informasjon fra styre, som om de ikke har andre ting å gjøre ...
Derfor har bestemt meg for, å selge alle mine aksjer på mandag for 14 kroner!
Nei, ikke til "noen", men til meg selv, et AS! :-)
God natt, og håper alle sover godt nå, men blir en ny dipp på mandag kanskje? :-)
Ikke minst, alle drømmer om store overskudd, selv tror på at Kappa kommer til å kjøpe mine aksjer for, nei ikke har ringt meg enda, men håper og tror at de følger med på denne tråden, at vet hvem jeg er, at blir kontaktet i løpet av kort tid!
Slettet bruker
24.10.2020 kl 01:27 3142

jonern,dippen du snakker om,er d du som står for den? alle vet hvem du er, selv kongen vet hvem du er. du må eie en vanvittig post i natto?
ha en trendi natt uten at en må tenke på om noen vet hvem du er for at en skal få sove
Redigert 25.10.2020 kl 01:39 Du må logge inn for å svare
Computum
25.10.2020 kl 23:29 2896

"Nei, ikke til "noen", men til meg selv, et AS!"

Vet ikke om dine natteskriverier er like vidløftige som den andre natteravnen vi har på forumet?
Men hva er formålet med å overføre til AS nå når vi har ASK?
Jono
26.10.2020 kl 15:27 2766

Tror ikke ASK vil være noe alternativ for meg, men om jeg selger noen av mine taper aksjer til eget AS, ser for meg at jeg kan skrive tapet av på min personlige inntekt for 2020.
Nei, så er jeg ikke sikker på hvordan jeg kan eller skal gjøre dette, ikke tatt opp med revisor heller, men en stor mulighet for å bli null skatteyter for første gang, noe jeg burde benyttet meg av for lenge siden dette mao.
Problemet for mitt AS, bare vil være penger nok til å betale for, enten selge noen aksjer eller ta opp et lån, det siste -- noe som sitter langt inn!
Jono
26.10.2020 kl 16:00 2743

En oppfølger, har vært aksjonær i Natto mer enn 10 år, at er som et "kjæledyr" som jeg ikke ønsker å selge til andre enn meg selv, at mitt AS burde gjort for lenge siden som skrevet/sagt om! :-)
Mitt AS er mer enn 10 år gammelt også, mitt pensjonsfond og som består av bare aksjer, ca. 15 selskaper notert på børsen.
Ikke eier av like mange selskaper privat, men at dette er noe jeg burde foretatt meg for lenge siden.
Selv har valgt eget AS framfor ASK lenge før dette kom opp, at slik jeg oppfattet dette "tilbudet", at bare lønnet seg å overføre aksjer om disse var i pluss, at slo meg til ro med dette, at nå innser at mye bedre å ha bare en VPS konto å følge med på, noe jeg burde gjort eller begynt med for mange år siden! :-(
Computum
26.10.2020 kl 16:06 2740

Hvis du har store tap så er jo det beste å realisere tapene og få skattefradrag. Du får ikke skattefradrag i AS. ASK er det gunstige ved kjøp og salg av aksjer notert på hovedlisten. Selvfølgelig forutsatt at det opparbeides gevinst. Hvis ikke, er det beste en bankkonto :-)

Jeg har begge deler. Ser at jeg kan handle på Merkur med AS. Det går av en eller annen grunn ikke med ASK.
Slettet bruker
26.10.2020 kl 17:59 2712

dette ser ikke lovende ut. bare noen uker igjen til qtall, og mange begynner å kaste kortene. kommer det grums og verdien på selskapet er mye mindre enn det mange tror? surnadal kolli skal vurdere verdien, har di funnet noe grums?
Herman*
26.10.2020 kl 19:19 2671

Natto aksjen faller av to årsaker. For det første har både børsen generelt og små vekstselskaper spesielt, fått en liten knekk. For det andre har ikke ledelsen p.t. noe behov for å skape oppmerksomhet rundt selskapet, og det fører selvsagt til mindre interesse for aksjen. Dette ser vi jo på volumet i aksjen sammenlignet med i sommer.
Jono
26.10.2020 kl 20:23 2761

Hva jeg forsøkte å forklare deg om, at derfor! :-)
Heldigvis, at du kanskje har en LEI kode også i ditt AS?
Hvorfor du ikke får handle på MM med bare en ASK konto? :-(
Jono
26.10.2020 kl 20:28 2889

for første gang, svarer noen eller ikke har lest først, at "selv valgt", MEN ikke kan lese om dine meninger lengre dessverre! :-(
Jono
26.10.2020 kl 20:31 2890

Jada, mange som fikk panikk i dag. Ikke mer enn 2 av mine 20 aksjer jeg følger med som gikk i grønt!
Som jeg skrev om Merkur Markeds børsen, bl.a. Quantafuel fikk mest juling, aldri eid aksjer, men kjenner noen som solgt for 70 kroner! :-)
Slettet bruker
26.10.2020 kl 20:34 2888

herremann- du tar feil mht ledelsen ikke har behov for oppmerksomhet. hvis ledelsen er fornøyd med dagens kurs og utvikling og taushet, da finnes d ikke mye vekstpotensiale i aksjen. da vil kursen ligge rundt dagens nivå i all fremtid. kan være noen lik som ramler ut av skapet? d har skjedd mange ganger i selskapets levetid skulle d ramle ut noen lik ser en fort 8tallet igjen
Redigert 27.10.2020 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Computum
27.10.2020 kl 11:28 2772

Du tar feil angående den "strategiske gjennomgangen" som Sundal Collier gjennomfører for NATTO. Den skal ikke komme fram til en "verdi" på selskapet, men vurdere forskjellige mulige strategiske muligheter: Salg, sammenslåing eller fortsette som nå.
Det jeg frykter for kommende kvartalspresentasjon er skuffende salgstall. Markedet tåler ikke skuffelser nå, og selvom kursen har fallt ganske mye fra forrige presentasjon kan den godt falle videre. Selvom alt burde tilsi en høyere selskapsverdi enn vi ser nå. 312 mill. er blant de lavest verdsatte i sektoren, selvom NATTO er blant de få som tjener penger.
Sukiyaki
27.10.2020 kl 14:49 2727


Computum. Du frykter dårlige dårlige salgstall. Det er derfor jeg i en tidligere tråd har nevnt at ledelsen burde ha kommet med en oppdatering til aksjonærene om hva som skjer. Kan hende aksjen hadde holdt seg i intervalet 18-25, hvis nyheten hadde vært god. Tausheten til ledelsen ødelegger selskapet, og kanskje den gjør at nye investorer holder seg unna. Kanskje det er derfor NATTO er lavest priset i sektoren?

Troll_Leff
27.10.2020 kl 15:01 2724

Hva er det dere har drukket? Selskapet har jo sendt ut melding for lengst, til og med en egen melding med oppjustert guiding, er denne allerede glemt?

15.7.2020, 07:47 · TDN Finans Delayed
NATTO: OPPJUSTERT GUIDING FOR 2020
Oslo (TDN Direkt): NattoPharma har oppjustert guidingen sin for 2020 til en omsetningsvekst på 50-60 prosent, mot den tidligere guidingen om en omsetningsvekst på 35-50 prosent.
Det fremgår i en melding fra selskapet onsdag.

Videre er guidingen på justert ebitda oppjustert til 13-18 prosent for helåret, fra tidligere 10-15 prosent.

Bjørn Fredrik Gundrosen finans@tdn.no Infront TDN Direkt
Redigert 27.10.2020 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
27.10.2020 kl 15:52 2696

Noen er nok æresmedlem av Korttidsminne foreningen, og glemmer derfor fort.
Derfor drikker Jeppe :-)
Troll_Leff
27.10.2020 kl 15:55 2693

Hva er det du ikke skjønner? skal selskapet sende ut meldinger i hytt og pine slik andre selskaper som ikke tjener penger?
Er du ikke fornøyd med 61% vekst, som brakte YTD-veksten til 81%, de første 6 månedene i 2020, sammenlignet med første halvår i 2019 ?

Eksponensiell vekst første seks måned av 2020
Oslo, Norge (15. juli 2020) Etterfulgt av et ekstremt sterkt første kvartal, økte NattoPharma inntektene ytterligere i andre kvartal med 61%, og brakte YTD-veksten til 81% sammenlignet med første halvår i 2019. YTD Justert EBITDA kom inn på NOK 16,7 millioner. (NOK mill. /%) Q2'20 Q2'19 YTD'20 YTD'19 Driftsinntekter 48,4 30,0 104,6 57,8 EBITDA (adj.) 6,2 0,9 16,7 2,8 EBITDA (adj.) Margin 12,9% 3,0% 16,0% 4,8% CEO, Kjetil Ramsøy: "Vi er stolte av å kunngjøre nok et sterkt kvartal og et veldig sterkt resultatår hittil. Med en total omsetning på 104,6 millioner kroner og en EBITDA (adj.) På 16,7 millioner (16,0% margin) Vi fortsetter å levere veldig sterke resultater som gjenspeiler alt det harde arbeidet fra NattoPharma-teamet på tvers av alle fagområder.

https://newsweb.oslobors.no/message/509860



Redigert 27.10.2020 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2020 kl 00:26 2597

trolle leffe, mange fine tall som verken du ellers loversen skjønner noen ting av. qtallene er like rundt hjørnet. surnadal kolli sin vurdering kan komme samtidig. vil likene ramle ut av skapet? - Vi fortsetter å levere veldig sterke resultater som gjenspeiler alt det harde arbeidet fra NattoPharma-teamet på tvers av alle fagområder.
- harde arbeidet, hvilken hardt arbei? stillearbeidet?
ha en trendi natt til deg også jeppe kanin bjarne
Computum
28.10.2020 kl 00:45 2606

Hvis du følger litt med så ser du at det skal mye til å gjøre dagens kortsiktige investorer fornøyde når kvartalstall presenteres. Første halvår kom det positive resultatvarsler og slikt verdsettes av markedet. Men guidingen er allerede gammelt nytt og aksjen har fallt mye tiltross for den. Om resultatet kommer inn aldri så lite svakere enn guiding vil mange ("bortskjemte pappagutter") bli skuffet.
Slik er det dessverre blitt. Personlig synes jeg NATTO allerede fortjener mye høyere kurs. Men det er ikke jeg som bestemmer.
Computum
28.10.2020 kl 00:47 2609

Til trendi er jeg fristet til å si som Biden sa til Trump: "Oh shut up you clown!"
Sukiyaki
28.10.2020 kl 11:27 2511


Hvem bryr seg om gamle meldinger? Ledelsen kan ikke lene seg bakpå og tro at de kan leve lenge på en god melding i året.
Vi får se hva som kommer ved q-tallene.
Kan ikke akkurat si at vi aksjonærer er så veldig verdsatt i selskapet.
Til deg Trendi, akkurat sånne som deg gjør at en ikke selger seg ut.

Troll_Leff
28.10.2020 kl 12:28 2474

Å, informerer de ikke markedet? Hvorfor tror du selskapet oppdaterer aksjonærlisten over topp 20 hver dag? Det ligger vel ganske klart i kortene at noe er i gjære, når en konkurrent laster aksjer i selskapet, og kortene holdes tett inntil brystet, og topp 20 sitter med 76.95% av utestående aksjer.