VOW - No-sail order possibly set to expire 30. september!

the-inside-man
VOW 25.09.2020 kl 22:49 14409

https://www.travelpulse.com/news/cruise/cruise-lines-anxiously-await-cdc-decision-this-week.html

Legger også til denne: Gamle cruiseskip vil skrapes som følge av Covid-19. Bare positvt for vow som er markedsledende innen de store cruiseskipene!:)
https://www.maritime-executive.com/article/older-cruise-ships-are-not-surviving-the-covid-19-cruise-suspension

Ny aksjonærliste idag på bunnen av siden
https://www.vowasa.com/investor?subpage=share-performance
Redigert 20.01.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
the-inside-man
28.09.2020 kl 18:04 8038

Kursen henter seg inn igjen til nye høyder. For 1 år siden doblet kursen seg på denne tiden av året.
nolast
28.09.2020 kl 18:00 8061

Da ble det endelig en blå dag. Men her ser det ut for meg at noen pumper aksjen litt opp og langt ned for å riste
ut aksjer av nervøse vow`ere. Men helt greit. Den dagen folk holder på aksjene spretter vi opp. Tålmodighet må vi
ha etter siste måneds reise. Skulle bare hatt litt hyggelige nyheter fra Henrik gutten!
the-inside-man
28.09.2020 kl 12:05 8385

En meget fin bullish harami cross er under utvikling i chartet og venter bekreftelse i løpet av slutten av dagen. Dette er en bullish candlestick mønster. Minner dere om at kursen gikk fra 16 kr i oktober til 32 kroner i desember for 1 år siden. Kanskje kursen tar en dobling i år også. Jeg ville ihvertfall ikke sett bort ifra dette. Blir meget spennende å følge med neste ukes kursutvikling:)

CDC no-sail order er nå bekreftet opphevet!:) Sjekk link i TS inlegget på toppen.
Ingen overaskelse dette, men postivt for cruiseindustrien og alle dens leverandører. Vil bety mye for aftersalessegmentet til vow kommende kvartaler

Edit: Ser ut som en meget fin bullish harami i candlestick chartet, hvis kursen holder seg på dette nivået til stengetid. Sist gang vi hadde en bullish harami i chartet gikk kursen opp 8% påfølgende dag!

Ny edit: Endte opp med en ny litt bearish candlestick på slutten av dagen idag. Ellers hviler vi på støtten, og nye byks kan skje i morgen.
Redigert 28.09.2020 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.09.2020 kl 08:34 8660

"Slik var det også i Q2. Likevel leverte VOW KNALL tall!"

Også Q1-tallene var knall i følge Hammers, men likevel benyttet han sjansen til å selge seg ut i det stille.

"Selvsagt etter et kanonresultat - og en guiding som fortsetter i samme retning!"
"Jeg begynte selv å ane uråd dagen etter Q1-resultatet og reduserte."
Slettet bruker
28.09.2020 kl 00:54 8969

Morsom du Hammers

Hvor har du det fra at Etia er verdensledende? Har de solgt mer enn to containerbaserte destruksjonsanlegg etter at VOW overtok? Avfallsdestruksjon er et hot marked for tiden og flere og flere selskaper vil konkurrere om det beinet, og pyrolyse er en velkjent teknologi i dag.

«Om skipene for tiden ligger i opplag spiller liten rolle for VOW»
Kan du virkelig mene det? Cruise rederier som blør penger utsetter helt naturlig ikke strengt nødvendige nyinvesteringer og forpliktelser. Det vil naturlig bli lengre mellom Scanship kontraktene dess lengre nedgangstidene i næringen varer ved.

Nei da Hammers
Jeg har ingen baktanker med det jeg skriver om VOW. Jeg uttrykker bare det jeg føler og tror om markedet ut fra dagens situasjon slik jeg ser det. Og jeg er fortsatt aksjonær i VOW selv om jeg har solgt 80% av porteføljen på mangedoblet kurs. Husk jeg kjøpte meg inn på kurser før testanlegget i Drammen ble nevnt.

Husk Hammers. Selv om jeg som du sier ikke har peiling, så handler aksjer kun om følelser og tro.

Hammers
27.09.2020 kl 23:09 9196

Utrolig så mye SVADA "Far-Far" leverer. Jeg lurer på hvor han har det hele fra!
Du LATER som om du er aksjonær, men jeg tror du har baktanker med det hele.
Uansett bare USAKLIG SLUDDER du kommer med!

- Nye konkurrenter; VOW v/SSHIP har i dag "verdensherredømme" innen Cruise - på de STØRSTE skipene.
- De små overlates til andre!
- Har ikke hørt noe mer om testanlegget? Fra et testanlegg hører man selvsagt ikke mye!
- Her forsker man for framtidige produkter.
- Egenskaper rundt de ulike prosessene - ved ulike temperaturer. Dette for å finspisse egen kompetanse!

- ETIA er en verdensener på land - mens SSHIP er det til sjøs.
- Man har ikke kjøpt opp "i stedet for" - men "i tillegg til! Man har utvidet sin portefølje til å beherske ulikt over "hele fjøla"!

- Om skipene for tiden ligger i opplag spiller liten rolle for VOW.
- Kun mindre aftersales siden kun besetningen (fortsatt om bord) benytter systemene som vedlikeholdes.
- Slik var det også i Q2. Likevel leverte VOW KNALL tall!

- Ellers strømmer kontraktene til nybygg inn som aldri før. Så langt i år kontrakter til hele 6 NYE skip + 1 etterinstallering + annet.
- Rederne tar IKKE ned sine investeringer til et minimum. De ser FORBI Covid - for dette er skip som skal vare i 20-30 år.

- Det snakkes nå om vaksine ila 2021. Da er forhåpentligvis det hele glemt neste jul!
- Dessuten; BØRS ser gjerne MINST et halvt år fram i tid!

- HVIS kontrakter blir terminert har VOW forsikringsordninger for allerede levert utstyr.
- Det eneste som evt blir skadelidende er at ordrereserven på dagens ca 2 MRD blir redusert.
- Ender den MIDLERTIDIG på KUN 1,5 er heller ikke DET så verst. Det har egentlig NULL praktisk betydning for resultatet.

- Ellers kan jeg legge til at det er skip som skal på vannet i 2022/23 VOW for tiden jobber med.
- Installeringene deres kommer tidlig i byggeprosessen. Når DEN tid kommer er vi trolig alle vaksinerte og livet går som tidligere!

Hilsen Hammers......som konkluderer; Du har IKKE PEILING PÅ HVA DU SNAKKER OM! Slenger bare usaklig dritt rundt deg!
Akkurat som noen andre velkjente nick's her inne! Slike jeg har utestengt via mine låste tråder om VOW!
Redigert 27.09.2020 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2020 kl 21:46 9485

Hammers ser ut til å være godt orientert an Vow. Jeg er positiv til selskapet, men anser at det stadig vil komme nye konkurrenter innen avfallsbehandling. Jeg gikk inn i Vow dengang de opplyste at de hadde satt i gang et testanlegg i Drammen. Dette fordi jeg anså at vellykket behandling av avfall ombord i cruisskip kunne overføres til landbasert søppel som må være et enormt marked. Testanlegget i Drammen har vi ikke hørt noe mer fra, og i stedet kjøpte VOW opp Etia som behandlet avfall med lignende teknologi. Muligens var ikke erfaringene fra Drammen overbevisende mht overføring av VOWs cruise erfaringen til vanlig landbasert søppeldestruksjon.

Cruismarkedet tror jeg lite på i nær fremtid. Det blir vanskelig for cruiserederiene å få lønnsomhet innen dette segmentet på lang tid. Den store gruppen cruisepassasjer er pensjonister, og det er spesielt denne gruppen som er mest utsatt for smitteeffektene. Pensjonistene vil være skeptiske til slike turer fremover.
Lønnsomhet for rederiene vil bety nye ordrer for VOw, men i dag ligger det et stort antall cruiseskip i opplag, og de som fortsatt er i drift må man regne med er tapsbomber. Rederier som taper penger tar ned sine investeringer til et minimum, og VOW har allerede merket dette mht ordreinngang. Det er mest sannsynlig kun et tidsspørsmål før noen av allerede inngåtte og fremtidige kontrakter innen cruise blir terminert eller avlyst.

Foreløpig er det innen cruise VOW har sin hovedinntektskilde. Så............


Karybdis
27.09.2020 kl 08:36 10088

Høres nesten ut som Hammers har kjøpt seg inn igjen i Vow etter at han vel ble noe grepet av panikk og solgte det mye ut her nylig. Fair enough; det svinger jo på børs; forsåvidt så har jeg gjort det samme; tror lav 30 var en ny god inngang.
pingvinen
26.09.2020 kl 22:21 10401

Takk for svar, Hammers - da er jo VOW en "evighetsmaskin" - dagens salg skaper ikke bare inntekter i dag, men gjentagende inntekter i fremtiden - for hvert år som går så bør da aftermarked bli større - selvfølgelig dersom vi forutsetter at verden kommer tilbake som en normal etter covid-19.

Jeg kom sent til bordet og sitter med en litt stor minus pr nå - men jeg sitter :-)
Hammers
26.09.2020 kl 21:49 10487

Grovt sett har Aftersales ligget på ca 1/3 av totalen.
Dess flere ulike anlegg som selges dess mer jobb og inntekter blir det i ettertid.
Denne delen er for tiden noe hemmet av Covid-19 siden Cruise er midlertidig pauset.

Ellers ligger det mye info på ulike faner her; https://www.vowasa.com/

Hilsen Hammers
pingvinen
26.09.2020 kl 21:02 10596

Hammers - jeg er sylfersk i denne aksjen. Jeg har sterk tro på grønn sektor, og liker på generelt basis ikke "tro, håp og kjærlighet" aksjer - altså mener jeg VOW har en stor fordel fremfor mange andre grønne aksjer siden de har en inntjening og kontantstrøm som det er.

Nå forsøker jeg å lære meg mer mer om hvordan VOW fungerer - mitt store spørsmål er hvor mye inntjening ligger det i ettermarkedet - mao - en ting er å selge inn noe - enten landbasert eller sjø - det er en engangsinntekt. Hvilke inntekter skaper dette videre fremover i form av drift og vedlikehold?
the-inside-man
26.09.2020 kl 17:26 10932

CDC lov som forbyr cruiseskipene å reise i amerikanske farvann vil oppheves automatisk 31. september hvis ikke loven utvides av cdc i løpet av neste uke.
https://www.cdc.gov/media/releases/2020/s0716-cruise-ship-no-sail-order.html

Redigert 26.09.2020 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2020 kl 17:00 11012

Noe må det være som gjør at kursen har stupt, men den gikk raskt opp uten særlig nytt, og da er vel forklaringen at den går tilbake uten gode nyheter. Spørsmålet er hvor langt ned den skal før det snur igjen. På SIKT er dette et kanoncase. Norskbull anbefaler nå å SHORTE, men det kan være farlig!
the-inside-man
26.09.2020 kl 00:05 11637

Fordi hos VOW ledelsen lyder slagordet: "aksjonærene først!". Ledelsen + ansatte i vow gjør bokstavelig talt gråstein om til gull til alle dere som ikke er klar over det fra før. Gi dem en penger, en trestokk, bildekk, eller colaflaske eller hva som helst og tilbake får du noe av verdi. Du er nærmere sannheten enn du er klar over, og som du selv sier: Starte produksjon innen noe man allerede leverer utstyr til! Hvorfor ikke? Kanskje jeg m flere her burde skrive en mail til Vow? Når traderne i quantatull kan prise et slikt selskap til 8 mrd så burde vel vow med et tilsvarende produksjonsselskap -minst- få det dobbelte!

Går fort til jul heldigvis
Redigert 26.09.2020 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.09.2020 kl 23:27 11801

Hvorfor håper DU på emisjon - og ikke minst; hvorfor ønsker LEDELSEN emisjon?
Ledelsen må i så fall dekke ca 52% av den for ikke å bli vannet ut. MAO; et DØDT tema!
Ønsker du flere aksjer er det bare å kjøpe over børs! Billigere nå enn over 40! Ca 25% rabatt!

Ledelsen kjøpte GULLEGGET ETIA på en smart måte: Cash/Lån/Nye aksjer!
Slik blir det nok også i fortsettelsen hvis man kjøper annet! Noe jeg ikke har tro på før en evt STOR strategisk endring skjer!
F.eks at man vedtar å starte egen produksjon innen noe av det man allerede leverer utstyr til. Kanskje hydrogen/karbonfangst eller annet?
DA bidrar jeg MER ENN GJERNE med flere NOK!

Hilsen Hammers
Redigert 25.09.2020 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
the-inside-man
25.09.2020 kl 23:10 11867

Jeg nevnte aldri driften. Selvfølgelig har ikke dette noe å si for driften for Vow. Nå falt kursen fra 41 kroner til 32 som startet ved en nyhet om at Carnival solgte 18 små cruisebåter. Handler vi ikke aksjer for kursen? Og samtidig se hvordan et fantastisk flott selskap som Vow vil utvikle seg til å bli verdens største på landsiden? Cruise-selskapene holder ut i lengre tid, og snart vil pensjonistene strømme tilbake til cruiseskipene igjen, og driften vil være akkurat som før for vow i aftersalses segmentet! Kanskje bare noen flere landkontrakter med nestle og elkem i ordreboka på si :)

Faktisk håper jeg på en emisjon, hvor kanskje vi nåværende investorer kan tegne oss nye aksjer. Hvor pengene fra emisjonen kan brukes til større markedsførings apparat for vow, eller flere knalloppkjøp av nye selskaper akkurat som med ETIA i fjor høst.
Redigert 25.09.2020 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.09.2020 kl 23:05 11958

Dette med cruise har vist seg å ha relativt liten betydning for VOW.
Ref hva som skjedde i mars - da koronafrykten var som verst.
Kursen deiset ned til 12 - før sannheten om påvirkningen kom på bordet og det raskt ble en dobling.

Avfallssystemene er levert og skipsordrene strømmer inn som aldri før.
Det selskapet i dag jobber med er systemer som skal leveres til nybygg i 2022 og 23.
Innen cruise er det kun Aftersales (vedlikehold av leverte systemer) som rammes med redusert kapasitet!
Når det er sagt; selvsagt kjempepositivt med nyheter om gjenåpning innen sektoren.

Hilsen Hammers.......som venter MER på landsiden! Det er DEN som for tiden er DESIDERT mest spennende!