VOW - No-sail order possibly set to expire 30. september!

the-inside-man
VOW 25.09.2020 kl 22:49 14355

https://www.travelpulse.com/news/cruise/cruise-lines-anxiously-await-cdc-decision-this-week.html

Legger også til denne: Gamle cruiseskip vil skrapes som følge av Covid-19. Bare positvt for vow som er markedsledende innen de store cruiseskipene!:)
https://www.maritime-executive.com/article/older-cruise-ships-are-not-surviving-the-covid-19-cruise-suspension

Ny aksjonærliste idag på bunnen av siden
https://www.vowasa.com/investor?subpage=share-performance
Redigert 20.01.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.09.2020 kl 23:05 11910

Dette med cruise har vist seg å ha relativt liten betydning for VOW.
Ref hva som skjedde i mars - da koronafrykten var som verst.
Kursen deiset ned til 12 - før sannheten om påvirkningen kom på bordet og det raskt ble en dobling.

Avfallssystemene er levert og skipsordrene strømmer inn som aldri før.
Det selskapet i dag jobber med er systemer som skal leveres til nybygg i 2022 og 23.
Innen cruise er det kun Aftersales (vedlikehold av leverte systemer) som rammes med redusert kapasitet!
Når det er sagt; selvsagt kjempepositivt med nyheter om gjenåpning innen sektoren.

Hilsen Hammers.......som venter MER på landsiden! Det er DEN som for tiden er DESIDERT mest spennende!
the-inside-man
25.09.2020 kl 23:10 11819

Jeg nevnte aldri driften. Selvfølgelig har ikke dette noe å si for driften for Vow. Nå falt kursen fra 41 kroner til 32 som startet ved en nyhet om at Carnival solgte 18 små cruisebåter. Handler vi ikke aksjer for kursen? Og samtidig se hvordan et fantastisk flott selskap som Vow vil utvikle seg til å bli verdens største på landsiden? Cruise-selskapene holder ut i lengre tid, og snart vil pensjonistene strømme tilbake til cruiseskipene igjen, og driften vil være akkurat som før for vow i aftersalses segmentet! Kanskje bare noen flere landkontrakter med nestle og elkem i ordreboka på si :)

Faktisk håper jeg på en emisjon, hvor kanskje vi nåværende investorer kan tegne oss nye aksjer. Hvor pengene fra emisjonen kan brukes til større markedsførings apparat for vow, eller flere knalloppkjøp av nye selskaper akkurat som med ETIA i fjor høst.
Redigert 25.09.2020 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.09.2020 kl 23:27 11753

Hvorfor håper DU på emisjon - og ikke minst; hvorfor ønsker LEDELSEN emisjon?
Ledelsen må i så fall dekke ca 52% av den for ikke å bli vannet ut. MAO; et DØDT tema!
Ønsker du flere aksjer er det bare å kjøpe over børs! Billigere nå enn over 40! Ca 25% rabatt!

Ledelsen kjøpte GULLEGGET ETIA på en smart måte: Cash/Lån/Nye aksjer!
Slik blir det nok også i fortsettelsen hvis man kjøper annet! Noe jeg ikke har tro på før en evt STOR strategisk endring skjer!
F.eks at man vedtar å starte egen produksjon innen noe av det man allerede leverer utstyr til. Kanskje hydrogen/karbonfangst eller annet?
DA bidrar jeg MER ENN GJERNE med flere NOK!

Hilsen Hammers
Redigert 25.09.2020 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
the-inside-man
26.09.2020 kl 00:05 11589

Fordi hos VOW ledelsen lyder slagordet: "aksjonærene først!". Ledelsen + ansatte i vow gjør bokstavelig talt gråstein om til gull til alle dere som ikke er klar over det fra før. Gi dem en penger, en trestokk, bildekk, eller colaflaske eller hva som helst og tilbake får du noe av verdi. Du er nærmere sannheten enn du er klar over, og som du selv sier: Starte produksjon innen noe man allerede leverer utstyr til! Hvorfor ikke? Kanskje jeg m flere her burde skrive en mail til Vow? Når traderne i quantatull kan prise et slikt selskap til 8 mrd så burde vel vow med et tilsvarende produksjonsselskap -minst- få det dobbelte!

Går fort til jul heldigvis
Redigert 26.09.2020 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2020 kl 17:00 10964

Noe må det være som gjør at kursen har stupt, men den gikk raskt opp uten særlig nytt, og da er vel forklaringen at den går tilbake uten gode nyheter. Spørsmålet er hvor langt ned den skal før det snur igjen. På SIKT er dette et kanoncase. Norskbull anbefaler nå å SHORTE, men det kan være farlig!
the-inside-man
26.09.2020 kl 17:26 10884

CDC lov som forbyr cruiseskipene å reise i amerikanske farvann vil oppheves automatisk 31. september hvis ikke loven utvides av cdc i løpet av neste uke.
https://www.cdc.gov/media/releases/2020/s0716-cruise-ship-no-sail-order.html

Redigert 26.09.2020 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
pingvinen
26.09.2020 kl 21:02 10548

Hammers - jeg er sylfersk i denne aksjen. Jeg har sterk tro på grønn sektor, og liker på generelt basis ikke "tro, håp og kjærlighet" aksjer - altså mener jeg VOW har en stor fordel fremfor mange andre grønne aksjer siden de har en inntjening og kontantstrøm som det er.

Nå forsøker jeg å lære meg mer mer om hvordan VOW fungerer - mitt store spørsmål er hvor mye inntjening ligger det i ettermarkedet - mao - en ting er å selge inn noe - enten landbasert eller sjø - det er en engangsinntekt. Hvilke inntekter skaper dette videre fremover i form av drift og vedlikehold?
Hammers
26.09.2020 kl 21:49 10439

Grovt sett har Aftersales ligget på ca 1/3 av totalen.
Dess flere ulike anlegg som selges dess mer jobb og inntekter blir det i ettertid.
Denne delen er for tiden noe hemmet av Covid-19 siden Cruise er midlertidig pauset.

Ellers ligger det mye info på ulike faner her; https://www.vowasa.com/

Hilsen Hammers
pingvinen
26.09.2020 kl 22:21 10353

Takk for svar, Hammers - da er jo VOW en "evighetsmaskin" - dagens salg skaper ikke bare inntekter i dag, men gjentagende inntekter i fremtiden - for hvert år som går så bør da aftermarked bli større - selvfølgelig dersom vi forutsetter at verden kommer tilbake som en normal etter covid-19.

Jeg kom sent til bordet og sitter med en litt stor minus pr nå - men jeg sitter :-)
Karybdis
27.09.2020 kl 08:36 10040

Høres nesten ut som Hammers har kjøpt seg inn igjen i Vow etter at han vel ble noe grepet av panikk og solgte det mye ut her nylig. Fair enough; det svinger jo på børs; forsåvidt så har jeg gjort det samme; tror lav 30 var en ny god inngang.
Slettet bruker
27.09.2020 kl 21:46 9437

Hammers ser ut til å være godt orientert an Vow. Jeg er positiv til selskapet, men anser at det stadig vil komme nye konkurrenter innen avfallsbehandling. Jeg gikk inn i Vow dengang de opplyste at de hadde satt i gang et testanlegg i Drammen. Dette fordi jeg anså at vellykket behandling av avfall ombord i cruisskip kunne overføres til landbasert søppel som må være et enormt marked. Testanlegget i Drammen har vi ikke hørt noe mer fra, og i stedet kjøpte VOW opp Etia som behandlet avfall med lignende teknologi. Muligens var ikke erfaringene fra Drammen overbevisende mht overføring av VOWs cruise erfaringen til vanlig landbasert søppeldestruksjon.

Cruismarkedet tror jeg lite på i nær fremtid. Det blir vanskelig for cruiserederiene å få lønnsomhet innen dette segmentet på lang tid. Den store gruppen cruisepassasjer er pensjonister, og det er spesielt denne gruppen som er mest utsatt for smitteeffektene. Pensjonistene vil være skeptiske til slike turer fremover.
Lønnsomhet for rederiene vil bety nye ordrer for VOw, men i dag ligger det et stort antall cruiseskip i opplag, og de som fortsatt er i drift må man regne med er tapsbomber. Rederier som taper penger tar ned sine investeringer til et minimum, og VOW har allerede merket dette mht ordreinngang. Det er mest sannsynlig kun et tidsspørsmål før noen av allerede inngåtte og fremtidige kontrakter innen cruise blir terminert eller avlyst.

Foreløpig er det innen cruise VOW har sin hovedinntektskilde. Så............


Dolly
27.09.2020 kl 21:53 9400

Så hva? Ligg unna denne en stund?
Hammers
27.09.2020 kl 23:09 9148

Utrolig så mye SVADA "Far-Far" leverer. Jeg lurer på hvor han har det hele fra!
Du LATER som om du er aksjonær, men jeg tror du har baktanker med det hele.
Uansett bare USAKLIG SLUDDER du kommer med!

- Nye konkurrenter; VOW v/SSHIP har i dag "verdensherredømme" innen Cruise - på de STØRSTE skipene.
- De små overlates til andre!
- Har ikke hørt noe mer om testanlegget? Fra et testanlegg hører man selvsagt ikke mye!
- Her forsker man for framtidige produkter.
- Egenskaper rundt de ulike prosessene - ved ulike temperaturer. Dette for å finspisse egen kompetanse!

- ETIA er en verdensener på land - mens SSHIP er det til sjøs.
- Man har ikke kjøpt opp "i stedet for" - men "i tillegg til! Man har utvidet sin portefølje til å beherske ulikt over "hele fjøla"!

- Om skipene for tiden ligger i opplag spiller liten rolle for VOW.
- Kun mindre aftersales siden kun besetningen (fortsatt om bord) benytter systemene som vedlikeholdes.
- Slik var det også i Q2. Likevel leverte VOW KNALL tall!

- Ellers strømmer kontraktene til nybygg inn som aldri før. Så langt i år kontrakter til hele 6 NYE skip + 1 etterinstallering + annet.
- Rederne tar IKKE ned sine investeringer til et minimum. De ser FORBI Covid - for dette er skip som skal vare i 20-30 år.

- Det snakkes nå om vaksine ila 2021. Da er forhåpentligvis det hele glemt neste jul!
- Dessuten; BØRS ser gjerne MINST et halvt år fram i tid!

- HVIS kontrakter blir terminert har VOW forsikringsordninger for allerede levert utstyr.
- Det eneste som evt blir skadelidende er at ordrereserven på dagens ca 2 MRD blir redusert.
- Ender den MIDLERTIDIG på KUN 1,5 er heller ikke DET så verst. Det har egentlig NULL praktisk betydning for resultatet.

- Ellers kan jeg legge til at det er skip som skal på vannet i 2022/23 VOW for tiden jobber med.
- Installeringene deres kommer tidlig i byggeprosessen. Når DEN tid kommer er vi trolig alle vaksinerte og livet går som tidligere!

Hilsen Hammers......som konkluderer; Du har IKKE PEILING PÅ HVA DU SNAKKER OM! Slenger bare usaklig dritt rundt deg!
Akkurat som noen andre velkjente nick's her inne! Slike jeg har utestengt via mine låste tråder om VOW!
Redigert 27.09.2020 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2020 kl 00:54 8921

Morsom du Hammers

Hvor har du det fra at Etia er verdensledende? Har de solgt mer enn to containerbaserte destruksjonsanlegg etter at VOW overtok? Avfallsdestruksjon er et hot marked for tiden og flere og flere selskaper vil konkurrere om det beinet, og pyrolyse er en velkjent teknologi i dag.

«Om skipene for tiden ligger i opplag spiller liten rolle for VOW»
Kan du virkelig mene det? Cruise rederier som blør penger utsetter helt naturlig ikke strengt nødvendige nyinvesteringer og forpliktelser. Det vil naturlig bli lengre mellom Scanship kontraktene dess lengre nedgangstidene i næringen varer ved.

Nei da Hammers
Jeg har ingen baktanker med det jeg skriver om VOW. Jeg uttrykker bare det jeg føler og tror om markedet ut fra dagens situasjon slik jeg ser det. Og jeg er fortsatt aksjonær i VOW selv om jeg har solgt 80% av porteføljen på mangedoblet kurs. Husk jeg kjøpte meg inn på kurser før testanlegget i Drammen ble nevnt.

Husk Hammers. Selv om jeg som du sier ikke har peiling, så handler aksjer kun om følelser og tro.

oivindl
28.09.2020 kl 08:34 8612

"Slik var det også i Q2. Likevel leverte VOW KNALL tall!"

Også Q1-tallene var knall i følge Hammers, men likevel benyttet han sjansen til å selge seg ut i det stille.

"Selvsagt etter et kanonresultat - og en guiding som fortsetter i samme retning!"
"Jeg begynte selv å ane uråd dagen etter Q1-resultatet og reduserte."
the-inside-man
28.09.2020 kl 12:05 8337

En meget fin bullish harami cross er under utvikling i chartet og venter bekreftelse i løpet av slutten av dagen. Dette er en bullish candlestick mønster. Minner dere om at kursen gikk fra 16 kr i oktober til 32 kroner i desember for 1 år siden. Kanskje kursen tar en dobling i år også. Jeg ville ihvertfall ikke sett bort ifra dette. Blir meget spennende å følge med neste ukes kursutvikling:)

CDC no-sail order er nå bekreftet opphevet!:) Sjekk link i TS inlegget på toppen.
Ingen overaskelse dette, men postivt for cruiseindustrien og alle dens leverandører. Vil bety mye for aftersalessegmentet til vow kommende kvartaler

Edit: Ser ut som en meget fin bullish harami i candlestick chartet, hvis kursen holder seg på dette nivået til stengetid. Sist gang vi hadde en bullish harami i chartet gikk kursen opp 8% påfølgende dag!

Ny edit: Endte opp med en ny litt bearish candlestick på slutten av dagen idag. Ellers hviler vi på støtten, og nye byks kan skje i morgen.
Redigert 28.09.2020 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
nolast
28.09.2020 kl 18:00 8013

Da ble det endelig en blå dag. Men her ser det ut for meg at noen pumper aksjen litt opp og langt ned for å riste
ut aksjer av nervøse vow`ere. Men helt greit. Den dagen folk holder på aksjene spretter vi opp. Tålmodighet må vi
ha etter siste måneds reise. Skulle bare hatt litt hyggelige nyheter fra Henrik gutten!
the-inside-man
28.09.2020 kl 18:04 7990

Kursen henter seg inn igjen til nye høyder. For 1 år siden doblet kursen seg på denne tiden av året.
bare meg
28.09.2020 kl 18:24 8229

Den kommer til å gå framover sakte men sikkert helt til ny melding da spretter den nok opp en del 😊
Slettet bruker
28.09.2020 kl 20:20 7992

Kommer sikkert noe før innsamlingsaksjonen 18.10
Slettet bruker
03.10.2020 kl 00:41 7201

Hvor er han med glasskula, opptatt med SoftOx ?
rischioso
03.10.2020 kl 02:21 7113

Det kommer til å bli mange røder dager i oktober pga Covid-Donald og ikke minst usikkerheten rundt valgresultatet frem til 3 nov så 30 tallet er nok veldig snart historie ...
the-inside-man
03.10.2020 kl 02:21 7093

Orakelet på FaForum har sin egen tråd hvor han skriver om Vow
Redigert 03.10.2020 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 12:01 6692

Tryggest å holde seg til farma fremover.
bålfreak
04.10.2020 kl 09:57 6259

Ja, dette har du greie på Risk. Du har full kontroll på verdensøkonomien tenker jeg.
Bare tullball og vrøvl som vanlig. Du håper på lav inngang her og sitter klar til å kjøpe ............
Lykke til.
Lav 30 virker som en god inngang her nå....
Kommer det kontrakter kan den gå mye....
Håper regjeringen etterhvert oppdager Vows løsninger vedrørende dekarbonisering.
Kan ikke du ringe Erna da Risk........., og fortelle henne om Vow, men husk å kjøpe deg inn først.
Hardly
04.10.2020 kl 11:48 6086

Det er vel ikke Vow som skal sitte med henda i fanget og vente på at de skal bli oppdaget av regjeringen.
Det er Vow som må få ut fingern og fortelle våre byråkrater hva de har å tilby.
Slettet bruker
04.10.2020 kl 21:03 5688

Finner ikke VOW finanskalender. Når skal Q3 presenteres?
Fluefiskeren
05.10.2020 kl 11:00 5220

Veldig stille både fra selskapet og her på forumet nå. Ned 10 kroner eller 24 % på snaue tre uker.

Tydet ikke TA på at det skulle gå så bra likevel?
bare meg
05.10.2020 kl 11:22 5126

Det kommer men det tar tid for de store fiskene å få ned kursen og de har vært heldige til nå fordi når det kommer en liten kontrakt så er det over for dem. Denne skal høyt bare håper det kommer en kontrakt snart. Egentlig veldig stille fra Badin?
mr invest
05.10.2020 kl 13:53 4890

En rød dag for VOW. På tide å sette en stop-loss?
rischioso
05.10.2020 kl 14:07 4822

Blir spennende og se hvor lenge den klarer å holde seg over 30nok - grei støtte på 26,30 som virker å skulle bli testet nok en gang - holder den så kan det bli en ny tur opp til taket på 35nok - men holder den ikke så er det ingen støtte av betydning før 19,40 ...

Ned over 4% på en knallblå dag på OSE burde fortelle de fleste at en dipp ned på 20-tallet er det som ligger nærmest - JustSaying ....;)
the-inside-man
05.10.2020 kl 15:54 4601

4% ned på kjempelavt volum. De fleste som kjøpte på oppgangen i september sitter rolig på aksjene sine. Få kjøpere riktignok, men pipa vil få en annen lyd når vow melder noen nye kontrakter. Da eksploderer det! Ingenting som antyder at vi skal ned til 20 kr.
Redigert 05.10.2020 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
mr invest
05.10.2020 kl 16:48 4478

Noen tanker om når eventuelle nye kontrakter annonseres? Hvor tror du bunnen er?
Fluefiskeren
05.10.2020 kl 17:15 4398

Du ser meg ut som tak du. Den var jo godt over 40 for mindre enn en måned side.
mr invest
05.10.2020 kl 17:19 4372

Hva skal til for at kursen drives oppover igjen herr Flue? Vente på et mirakel? Hvorfor skal denne aksjen stige i verdi fremover?
Fluefiskeren
05.10.2020 kl 17:23 4352

Velger å snu på det. Hva har gjort at den har falt 10 kr på kort tid eller 25 %? Har det kommer noe negativt?