APCL - Sierra Leone

Q10ps
APCL 20.09.2018 kl 10:04 11417

Den nye lederen i Sierra Leone høres ut som en meget fornuftig mann, og denne bør absolutt høres, i hvert fall fra ca 9:30 til ca 13:00, da nevnes vi.

Kan vel ikke si jeg misliker sitater som «Very soon they are about to do something in our basin» ?

https://snradio.net/timothy-kabba-talks-on-oil-and-gas-exploration-in-sierra-leone/

Jeg er jo overvekst om at vi kommer til å bore etter olje både i Senegal og Gambia, men alltid greit å minnes på at man har enda flere bein å stå på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:42 Du må logge inn for å svare
Aldara
27.09.2018 kl 15:41 4817

Nå er vi jaggu nede og surrer ved 1,10 igjen...
Herregud for en faens jalla aksje...
Slettet bruker
27.09.2018 kl 15:42 4811

Solux, slapp litt av. Du må ikke føle på at du er nødt til å henge rundt på APCL-trådene og baisse kun fordi du sannsynligvis atter en gang har solgt på bunn! Kun tiden vil vise hvor dette ender, men ingen har kjøpt APCL kun pga muligheter i Sierra Leone...
Slettet bruker
27.09.2018 kl 16:00 4758

Solux, så det du sier er at ingen har boret olje på 3000+ meter dypt hav før? Har du kilder? Kan tenke meg at teknologien som kreves er en helt annen enn den som brukes i Nordsjøen. Der de fleste felt er på 30 - 150 meters hav dybde.

Hva med cash? Hvor mye brennes det av i kvartalet/året?

Greit å vite for en som vurderer å gå long.

FAR100
27.09.2018 kl 16:07 4744

kommer gode Gambia nyheter, så er 6-7-..-10 kr
Slettet bruker
27.09.2018 kl 16:11 4730

Stor omsetning, men det meste dumpes på kjøpskurs
Slettet bruker
27.09.2018 kl 16:15 4715

Det er nå dere skal kjøpe..
Takk for billige aksjer!
Og jeg er klar for mega rally..

1,6 til helgen?
Redigert 27.09.2018 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Aldara
27.09.2018 kl 16:19 4701

Hango... din falske dritt!
Håper du kaster deg av for tidlig neste gang vi går opp!
Slike som deg trenger ikke firmaet som aksjonærer!!
Aldara
27.09.2018 kl 16:27 4683

Dette som startet så bra idag....
Endte driiiit dårlig!
Hva hendte..?
Noen som ønsker å komme med en kvalifisert gjetning..?
Slettet bruker
27.09.2018 kl 16:29 4670

Når vi fikk det store kjøpet, da skulle plutselig millioner sv aksjer ut.
leteretterverdi
27.09.2018 kl 16:34 4657

Var en pump & dump gone wrong. Sikker på at selgeren er den sake løken som kjøpte halvannet mill aksjer.
tuja
27.09.2018 kl 16:34 4365

Merkelig dag. Men, det er bare å vente på noe konkret fra selskapet.
Det bør vel nærme seg en oppdatering på ståa?
Slettet bruker
27.09.2018 kl 16:45 4334

Det er fremdeles mye frykt i APCL.
Derfor dumpes det på oppgang.
I mitt tilfelle var det penger på gata, så jeg ble fristet.
Ellers er det svært få som innser at dette går mot en tvist i en eller annen form.
APCL vil komme til å få en ny, mulig siste?, mulighet til å fullføre prosjektet. Etter dette er det krokken dersom det ikke går veien.

Ellers kan jeg jo minne om at selskapet har en kasse på 9,4mill usd ved utgangen av 1H. Og det med en burnrate på 3,6mill usd.
Dersom selskapet klarer å holde burnraten i kjakk, så skulle dette tilsi at dem har nok penger frem til Q2-q3 2019.
Og her regner jeg med at en ny emisjon på mellom 5-10kr blir gjennomført når det grønne lyset gis.
Redigert 27.09.2018 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
tuja
27.09.2018 kl 17:34 4258

He he, du fikk tydeligvis fylt på igjen, Hango.
Når blir du negativ igjen. Emisjon på 5-10kr?
Ja, slik går no dagan. Egentlig litt morsomt. :)
FkL
27.09.2018 kl 17:57 4209

Niky
Jeg anbefaler deg å gå inn på newsweb og bla igjennom selskapets egne rapporter. Her finner du finansdata og skikkelig status så langt. Hvis du er relativt ny når det gjelder APCL så vil det ta en stund å få oversikt igjennom disse trådene. Du får også lære deg hvem man bør lese her inne. Det er mye vås dessverre.

Pr. 30/6 hadde vi 9,4musd på bok. Det er nok ikke lett å si hva en brønn i SL vil koste og her er det nok best at noen med mer ekspertise svarer, men ihvertfall 20musd++

Derimot så vil jo en slik kostnad deles med en partner ut i fra delingsforhold.

Som jeg har nevnt før så må alle gjøre opp sin egen mening basert på sin egen risk/reward vurdering. Merkelig at det er så mange her inne som Ikke kan forstå at vi ikke mener det samme som dem. Tror noen har litt tungt for det. Ingen her inne har fasit.

Selv er jeg godt inne i aksjen og gikk inn for andre gang etter ar problemene oppsto. Gylden mulighet med masse risiko. Passer meg veldig bra.

Redigert 27.09.2018 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2018 kl 18:05 4192

Tuja!
Hvor høyt trur du kursen fyker når Apcl får grønt lys til å fortsette?
Og tror du ikke ledelsen da kommer til å gripe sjansen til å kjøre en ny emisjon for videre vekst?
Jeg tipper dem vil klare en emisjon på ihvertfall kr.5, minst.
For slik som ståa er nå, vil det iallfall være umulig å samle inn penger av betydelig størrelse.
tuja
27.09.2018 kl 18:14 4161

Får de medhold, eller forlik både i Gambia og Senegal, vil kursen legge
på seg flere kroner. En emisjon da vil være bra for både selskap og aksjonærer.
Slettet bruker
27.09.2018 kl 18:54 4087

Du tror de er tomme for penger i Q2/Q3 2019. Altså med tanke på tidsbruken i oljesektoren så vil det si rett rundt hjørnet. Kanskje ikke tiden for meg å gå long her nå.
Andyo
27.09.2018 kl 19:13 4044

Selskapet må ta en avgjørelse vedr drill/drop innen utgangen av oktober, så svar får alle tidsnok:) Mest modne lisenser da det er investert og tolket seismikk, som myndighetene har informert kjører vi vårt eget løp. Så får vi se om det materialiserer seg
Redigert 27.09.2018 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
FkL
27.09.2018 kl 19:14 4039

Ja tuja, vi får satse på at dette ikke går rett West og at ISCID sakene har den Pace vi håper på. Da blir dette riktig bra.
thief
27.09.2018 kl 19:28 4014

Regner med apcl med dagens beholdning har penger til rundt q3-q4 2019!Og innen den tid har det kommet avklaring på alle lisensene.Apcl selv sier jo ganske tydelig at de har finansielle muskler til å kjøre disse sakene hele veien,hvis de må!Så hvis man har troa nytter det ikke å vente til apcl er tom for penger:)Da har det kommet avklaring(hvis positiv),og kursen muligens mange kroner opp:)Og da blir det neppe problemer med å fylle kassa igjen!:)
Tipper selv det kommer avklaring i Senegal først,der de allerede har vært i dialog,selv om det ikke ble en endelig løsning(ENDA)!De sitter ikke i 5mnd(2 på overtid) uten å ha en viss vilje til å gi og ta!Og med total som skal drille på rop i 2019,vil neppe ha voldgift på lisensen mens de setter i gang.Og som den major Total er,har de nok en påvirkningskraft på Senegal!Så ser det som VELDIG sannsynlig at apcl iallfall beholder sosp,allerede der spretter vel kursen et par kroner +:)Så har vi SL,som en joker!Gambia nærmer seg vel avklaring på rule41(5).Vært en del frem og tilbake nå,så tipper vi i løpet av okt har et svar.Blir ikke saken avvist,kan ting skje fort.Gambia har vel et håp om avvisning,blir det ikke tilfellet,kan de fort komme til forhandlingsbordet.Som vi vet,de har NULL kroner i banken,så det frister vel ikke med en langvarig sak,der i tillegg sjansen for tap er tilstede.

Så nei,apcl er nok ikke tomme for penger før vi har fått viktige avklaringer(tror jeg)!
fremogtilbake
27.09.2018 kl 19:33 4001

Niky,

(EDITERT - jeg postet opprinnelig feil link til artikkelen)

så langt er det vel kun ONGC i India som har boret brønner og (forsøkt å) bygget ut felter over 3,000 meter, men det har ikke vært særlig med suksess. Der det er gjort mest på ultradypt vann er i Brasil, men jeg TROR de stort sett så langt kun har boret på 2,000 til 3,000 meter (og grunnere). Her har du en artikkel om ultradypt vann fra begynnelsen av året. https://www.offshore-technology.com/features/deepwater-development-outlook-2018/

Jeg er ingen ultradyptvanns ekspert, men du må nok regne med kostnader på langt over 100 millioner USD pr brønn, vil nok tro det også raskt går over 200 millioner USD. Problemet er heller ikke så mye boringen, som den eventuelle utbyggingen og produksjonen senere. Men det er ikke i noe tilfelle APCL som vil bore eller finansiere dette, det tror jeg ingen forventer. Det er såpass dyrt og vanskelig, at et lite oljeselskap aldri vil ta på seg dette om de ikke blir carried gjennom borekostnadene. Utfordringen er jo å finne noen som vil gjøre det, og gjerne innen drill-drop fristen den 1. November, dersom de ikke får en forlengelse.

Det blir snakket en del om cash burn og kontantbeholdningen til APCL her. Får de beholde lisensene, enten ved en minnelig overenskomst eller ved at de vinner en eller flere av voldgitene, er det ikke urimelig at de får farmet dem ut slik at de klarer seg. Med andre ord, får de et positivt svar på noen av lisensene i Senegal eller Gambia i løpet av et halvt års tid, har de nok ikke så store problemer med finansieringen. Men det avhenger jo også av at de faktisk er attraktive og får farmet dem ut.

Avhengig av hva som skjer på nabolisensen A2 i Gambia der det er planlagt borestart i Oktber, blir det nok enklere eller verre å farme ut Gambia lisensene. Er det et funn på A2 lisensen, bli det nok enklere, blir det en tørr brønn vil det nok være mindre interesse for APCL sin A1 og A4 lisenser. Samtidig, blir det en tørr brønn der, er det ikke sikkert Gambia kjører like hardt på med voldgiften, da kan det godt hende de gir seg fordi interessen fra andre blir mindre.

Med andre ord, det er nok mye man vet i løpet av et det neste halve året. Dette kan gå riktig godt, og det kan gå riktig dårlig.
Redigert 27.09.2018 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
FkL
27.09.2018 kl 19:38 3983

Det er også verdt å merke seg at det har vært liten fremdrift i ISCID saken mot Senegal. Ikke engang utnevnt sakførere. Det er uvanlig og jeg TROR at dette betyr at dette kun er en sak de bruker som pressmiddel og at de ikke forventer å måtte gå fullt ut med denne.
Fluefiskeren
27.09.2018 kl 19:54 3948

Verdensrekorden i 2016 var en brønn utenfor Uruguay. 3400m. Kan selsagt være slått nå, men det skal jommen meg være høy reward for bore på slike dyp. På Sierra Leone til Apcl snakker vi om over 4000 m på det dybeste, men de holder seg nok borte derfra.

Enig med FoT at det er utbyggingen som er det vanskeligste og dyreste.Hvor lang tid bruker en ROV ned og opp igjen. En halvtime, en time?
Redigert 27.09.2018 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
27.09.2018 kl 20:06 3915

Flue,

jeg skrev litt feil, jeg mente egentlig at jeg tror det kun er ONGC som har forsøkt å bygge ut felter over 3000 meter. Mulig det er flere, men mange er det ikke. Sikkert noen flere som har boret på den type dybder. Personlig mener jeg at dette ikke er noe som helst for et lite selskap som APCL og har aldri forstått hvorfor de har dratt på seg de lisensene. Det sto vel ikke folk i kø for dem når de fikk dem, så de var vel ikke så dyre.

Men vi får jo se i løpet av en måneds tid om hva som skjer med deres drill-drop, er det ikke interesse for dypt vann i SL, kan det jo være at de bare velger å la APCL beholde lisensen allikevel. Kan jo være bedre å ha en partner, enn ingen partner på den dybden.
Redigert 27.09.2018 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.09.2018 kl 20:33 3838

FoT
Vi snakker visst om forskjellige ting. Du om utbygging, jeg om letebrønn

Her er letebrønnen som ble boret på 3400 m dyp utenfor Uruguay i 2016.

«First offshore well in four decades is currently being drilled in Uruguay. Being the first well in years to be drilled off the country’s coast is a milestone in itself, however there is more.

The well is a world record breaker. It is the deepest offshore well by water depth ever to be drilled.

Using a drillship owned by the Danish drilling contractor Maersk Drilling, Total, a France-based oil company is hoping to unearth oil and/or gas from the well sitting in water depth of 3.400 meters, beating the current record of 3.170 meters set by ONGC off the coast of India.

The well is so deep below the water surface that it almost meets the maximum operating depth of the Maersk Venturer drillship of 3.600 meters. According to a recent Bloomberg report, Total will be drilling 3.000 meters below the seabed, hoping to strike an elephant discovery.

The drilling operation on the Raya-1 well started on Wednesday, March 30, and it will take around a hundred days to complete. Total is drilling the well in cooperation with the U.S. oil company Exxon Mobil.

The Raya-1 prospect in Block 14 is located in ultra-deep waters, 250 kilometers from the Uruguayan coast. A Total exploration manager earlier this month said that if the well proves to be a big success, first oil from the project could be expected in 2021.»

https://www.offshoreenergytoday.com/uruguay-first-offshore-well-in-years-breaks-world-record/
Slettet bruker
27.09.2018 kl 20:40 3818

Takk for god info. Er mulig jeg tar noen lodd her.
Fluefiskeren
25.10.2018 kl 19:03 3396

Bare fem børsdager igjen før siste sjanse til «drill or drop» avgjørelse. Eller får de utsettelse ennå en gang?
Redigert 25.10.2018 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
FkL
25.10.2018 kl 20:13 3312

Slik jeg ser det så har det generelt ikke vært så stor interesse for SL foreløpig. Det blir spennende å se hva som blir meldt, for en eller annen info bør jo komme uansett løsning.
Old guy
27.10.2018 kl 23:07 3064

Man forstår i hvert fald at gøre det spændende i apcl, ved at trække alt til sidste øjeblik.. Skal. Man dog tro på. At historien gentager sig, så vil apcl gå efter en forlængelse uden reelt at have gjort en dyt, bliver spændende at se hvor lang tid Sierra Leone har tålmodighed med apcl. Hvis interessen er stor smider de nok apcl på porten, bliver apcl forlænget uden drill afgørelse, viser det nok at interessen nok ikke er så stor igen, uanset hvad bliver der endnu en spændende uge for apcl :)