DAB fiaskoen

Slettet bruker
20.09.2018 kl 12:42 1563

Hvem skulle på død og liv trumfe igjennom dette? Vesentlig dårligere enn FM nettet. Var vel NRK for å tjene penger. Var bedre radioforbindelser i 1912.
PSI- Investor
13.12.2018 kl 10:52 1060

Siden tlf først blir koblet til så må jeg innrømme at det nå egentlig går mest i lydbøker. Storytel funker godt i bil, og har kommet meg gjennom en hel haug med bøker mens jeg har kjørt.
Prelle
13.12.2018 kl 10:36 1064

Jeg ble utrolig provosert over at politikerne skapte et problem da de fjernet de store stasjonene fra FM.
Derfor løste jeg irritasjonen med å få montert en adaptor med bedre antenne og kjøpte meg den friheten
til å selv avgjøre om jeg vil høre på radioen mens jeg kjører.
Den politikerskapte stillheten i bilen var det vel verdt pengene å kjøpe meg vekk fra!
Slettet bruker
13.12.2018 kl 10:12 1077

Hadde FM i bilen før. Nekter konsekvent å betale for DAB. Da foretrekker jeg heller stillheten. Ja, det er merkelig med alt fokus på miljø, at millioner av FM radioer skal skrotes og hives på dynga.
Blåveisen
13.12.2018 kl 09:56 1083

DAB/DAB+ ble unnfanget i et samrøre mellom Ap og Nrk.
Legg merke til Nrks påfallende aktive rolle i dette.
Mens verden beholder FM vedtok de rødgrønne å skrote FM til fordel for DAB+
som kun er ei blindgate da det er internett som er fremtiden for radiosignaler.

Derfor venter andre land til teknologien for internetts sending av radiosignaler blir enda
bedre før det gradvis vil overta for FM.

Dere som har Tinys adaptere i eldre biler bør montere glassantenne da antenna som følger
med er for dårlig.
Load
13.12.2018 kl 09:49 1088

Det er fordi du har vesentlig bedre dekning på telefon med 4G enn radioen har med DAB
PSI- Investor
11.12.2018 kl 22:31 1116

En ting som forundrer meg litt er hvorfor radio via tlf funker så mye bedre enn dab. Dab må ha egen antenne i vinduet, detter ut både her og der. Tlf ligger og slenger i midtkonsollen uten ekstra antenne, får inn nrk ( hører bare på nrk) over alt.
Hadde det kommet frem før all reklamen for dab dro i gang hadde vel alle skjønt at dabadapter i bil er helt bortkasta penger
Slettet bruker
11.12.2018 kl 12:36 1136

Fra teknisk ukeblad

"Fordelene er langt større enn FM-sutrerne synes å ha forstått, mener TUs Jan M. Moberg"

videre

"
FM ble for dyrt
En hovedgrunn til at FM avvikles, er behovet for mer kapasitet kombinert med kostnaden med å bygge ut FM videre. Mange av senderne var gamle og måtte fornyes. I tillegg ville det bli vanskelig å få plass til mangfoldet av radiokanaler i et (analogt) FM-nett. En digitalisering (DAB) gjør det mulig å sende flere kanaler over større områder.

Å bytte teknologi fører gjerne med seg overganger der ikke alt virker som det skal. Det gjelder om du skal bytte epostsystem på jobben (spør meg!), få ny fjernkontroll på TV-en, eller digitalisere bakkenettet for TV (NRK og Riks-TV). Det er derfor ikke overraskende at det er støy rundt avvikling av FM til fordel for DAB. "
.
https://www.tu.no/artikler/det-er-pa-tide-a-legge-fm-drommen-bak-seg-det-er-dab-som-gjelder/445767

Slettet bruker
11.12.2018 kl 12:22 1141

https://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting

"Som eksempel gir FM-båndet (87,5 og 108 MHz) på ca 20 MHz i Norge plass til 5 riksdekkende radiokanaler og om lag 150 lokalradiokanaler. I frekvensbåndet som brukes til DAB (VHF Band III) er ca 3 MHz disponert til to riksdekninger som gir plass til mer enn 30 DAB-kanaler. I tillegg er 7,5 MHz disponert til et regionsoppdelt riksnett med plass til 7 x 15 kanaler. Ytterligere 20 MHz gir plass til mer enn 600 lokalradiokanaler"

Litt overaskende at det ble startet prøvesendinger med DAB allerede i 1995.
Vomit
11.12.2018 kl 08:41 1167

I New York og andre store byer er det plass på FM til flere stasjoner enn det er på DAB+.
Rørende at Ap,som jo sto for Nrks monopol,ville ha DAB+ for å gi oss valgfrihet........
Jeg hører på DAB+ og liker valgfriheten,misliker lydkvaliteten og lurer på hvor hensynet
til miljøet,som ellers alltid er såååå viktig,var da millioner av FM-radioer må kastes...
Slettet bruker
11.12.2018 kl 00:13 1186

"Valgmuligheter og mangfold, med andre ord.."

Det er litt enklere og litt bedre lyd enn det var den gangen?
Jeg har mellom 30 og 50 DAb stasjoner i bilen. Musikk for enhver smak. En kan gjerne argumentere med at DAB var unødvendig og kostbart for forbrukerne fordi andre digitale løsninger er rett rundt hjørnet, men en kan ikke si at tilbudet var bedre før. Det var ikke praktisk mulig å skvise like mange radiostasjoner inn på det gamle FM nettverket.
Prelle
10.12.2018 kl 20:30 1213

DAB er et politikerskapt problem!
Heldigvis fikk jeg montert inn en Tiny
i den ene bilen min.
Standardantenna holdt ikke,men med glassantenne fungerer
det greit nok og like bra som den fabrikkmonterte i min
nye bil.
Irriterende problem,men det var mer irriterende å kjøre bilen
uten mine favorittstasjoner og kun halleluja og støyende
musikk på FM.....
brahman
10.12.2018 kl 20:21 1218


For noen tiår sida, for de som husker det, hadde man flere radionett : kortbølge, langbølge, AM, og FM.
Valgmuligheter og mangfold, med andre ord..
Slettet bruker
10.12.2018 kl 18:34 1233

Det heter partivalgte Hammers. Ikke folkevalgte. I Norge har vi bare partivalgte. Det er en stor feil vi må rette.
Slettet bruker
10.12.2018 kl 18:17 1242

Fant 4-5 rene julesang kanaler på DABBen i dag. Slik spamming drev de ikke med i FM tiden.
kokkohill
21.09.2018 kl 22:34 1379

Ja bygging bør overlates Statsbygg ?. Ikke olemikker....
Hammers
21.09.2018 kl 00:56 1426

Kokko.
Ikke helt enig med deg - for det er ikke ALT politikerne overlater til andre.
Jeg tenker spes på diverse BYGGEPROSJEKTER rundt Stortinget!
DET håndterer de folkevalgte selv......og alle vet vel hvordan DET går! I hvert fall de som MÅTTE gå!

De folkevalgte, ja - men representerer de FOLKET som har stemt dem fram - eller kun PARTIET? Jeg lurer (egentlig ikke).
Folket ønsket ikke DAB, men det ble presset fram. Skulle bli "50x" bedre enn FM, men jeg hører liten forskjell.
Bortsett fra at bilen min har blitt taus! Heldigvis har jeg CD'er - og bor like ved svenskegrensa - og DER er det FULL FM!

Personlig hørte jeg DAGLIG flere timer på spes NRK P2/P1 før DAB. Hjemme og i bilen.
NÅ hører jeg vel under 2 timer ukentlig på radio........selv om jeg har både DAB og god tid til å lytte!

FØR overgangen lovte Kringkastinssjefen gull og grønne skoger, men personlig tror jeg at det som skjedde KUN var en undergraving av egen virksomhet! Millioner av kroner ble lastet over på lytterne (kjøp av DAB til hus/hytte/bil....osv) - "millioner" av FM-radioer ble skrotet og man sitter igjen med et LITE følsomt radiosystem for den norske geografien. Et system som folket STRØMMER fra!

NOK EN SKIKKELIG OFFENTLIG SKANDALE........som NRK bør ta opp på Debatten.......eller tilsvarende!
Men DET er de vel ALT FOR feige til!!! Å diskutere sin egen udugelighet!
Redigert 21.09.2018 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
kokkohill
20.09.2018 kl 21:22 1455

Politikerene overlot dette til NRK ,for politikerene gjør bare det. Overlater til andre å finne ut hva som er best.

NRK styrte dette og resultatet ble en katastrofe ,og enda har ikke politikerene baller til å rette opp skuten.

Energipolitikken er satt ut til Statkraft og Statoil. Statkraft har med denne makten gått fra å betjene folket med elkraft ,til å flå folket på til enhver tid dyreste strøm i Europe.

Og dette med å styre landet er selvsagt også satt ut til de som vet best, EU gjennom husmannsavtalen EØS.....

Dette folket har ikke livets rett og vil gå under i løpet av 15 år.......
Cortex
20.09.2018 kl 19:54 1475

Ap var sterk motstander av at Nrks monopol skulle avvikles.De skremte med hvor slt ville bli om nærradioer,TV Norge,TV2 ,P4 og andre reklamefinansierte radio- og tv-stasjoner fikk lov å etablere seg.
Selvsagt var dette bare sosialistisk propaganda for at Ap skulle beholde full kontroll med Nrk og propagandaen om Ap.

Ap er bakstreversk og har selvsagt ingen troverdighet når de forsvarer vrakingen av FM i Norge!
convert
20.09.2018 kl 19:40 1482

AP og islamsosialistene hadde nok en baktanke med dette, nemlig å bedre muligheten til å kontrollere ytringer og meninger.
Slettet bruker
20.09.2018 kl 19:36 1485

Norge er molboenes høyborg.
CS_invest
20.09.2018 kl 17:25 1506

Ja -dette er idiotenes parade! Betale milliarder for noe som (langt fleste kanaler) har lydkvalitet som er massivt dårligere end FM, selv med perfekte modtakerforhold!

Men gjøkene presenterer jo det som en hellig gral og fremtiden - med den ene begrunnelse at det er DIGITALT! Så slipper men jo den vanskelige kunst at tenke og argumentere...!
Blåveisen
20.09.2018 kl 16:37 1518

Et åoenbart samrøre mellom Ap og Nrk da daværende kulturminister Giske kokte sammen denne DAB-suppa.
Dessverre vedtok regjeringen til Solberg å videreføre galskapen fordi enorme beløp som allerede var investert ellers ville gå tapt iht. Høyre.
Frp har stått rakrygget mot stengingen av FM,men igjen blitt nedstemt da kjøttvekta avgjør.

Trist at ikke private kan drive FM og la Nrk få holde på med sitt DAB.

Hvem har tjent penger på dette tøvete vedtaket og hvorfor satset de rødgrønne på dette?
Slettet bruker
20.09.2018 kl 15:04 1535

Er som å gå tilbake til steinalderen ja. Men noen tjente gode penger på dette og det var jo hensikten med fiaskoen. De eneste tingene Norge er alene om i verden er stort sett bare vrøvl. har øreklokker på jobben med DAB, får inn kun enkelte NRK kanaler, været til sjøs og samiradio.

Med FM fikk jeg inn alt
Baren
20.09.2018 kl 14:43 1542

AP hadde vel et ønske om å ha full kontroll over Media med å bestemme hva vi skal høre på dah...FM ble der for mange private aktører.
Wish
20.09.2018 kl 14:06 1552

https://www.dagsavisen.no/kultur/frp-ble-filleristet-i-dab-debatt-1.899348

Frp greide ikke å få stoppet stengingen av FM,som Norge er alene om i verden å gjøre!
Alle de andre partiene ivret for å slukke FM og satse på DAB+........