PoLight - Norges teknologiske hemmelighet!

Myrabakk
PLT 29.09.2020 kl 15:43 121565

Det fundamentale i poLight - et forsøk på forklaring

Jeg forstår ut fra diskusjonene på ulike forum de siste dagene at ikke alle har helt 100% klart for seg hva som er det grunnleggende bildet i poLight. Jeg velger derfor å legge inn et innlegg for de som ønsker å forstå mer av selskapet. Dette er ment bare som et supplement, og fyll gjerne på mer her.

Aller først: forskjell mellom vcm og tunable lenses. Vcm er voice-coil-motor. Dagens kamera funker ved at en motor flytter på linser for å få til fokusering. Det er omtrent som når man bruker et forstørrelsesglass for å se på ting, man flytter det frem og tilbake. Denne teknologien er relativt treg, bruker mye strøm, koster mye penger, osv. Tunable lenses er linser som ikke trenger å flyttes. Man setter på strøm på en linse slik at den endrer form. Da får samme fokuseffekt som om man flytter linser.

For å se fremtidsvyene vi snakker om her så må man forstå dette. I dag er absolutt ALLE kamera i smarttelefoner, overvåkningskamera, droner, biler osv. basert på vcm. Det finnes altså ikke ett eneste kamera i disse segmentene med noe annet enn vcm! Tlens kommer nå inn her fra sidelinjen og skal forsøke å kjempe mot denne etablerte teknologien. Da vil Tlens være såkalt disruptiv teknologi, som forsøker å ta markedsandeler. Det er vanskellig! Nå har de jobbet i mange år for å forbedre produktet sitt, og endelig ser det ut til at det er gjennombrudd. Tlens kom som første «ikke-vcm» inn i et slikt produkt i klokkene fra Xiaomi. Dette er stort! Salget på en million eller to er ikke så viktig, det er gjennombruddet som er viktig. Etter et halvår i klokkene ser vi en eksplosjon i antall patenter med Tlens. Det betyr at verden har fått opp øynene for at det er kommet et alternativ til vcm. Herav litt hallelujastemning i poLight og blant oss aksjonærer. Tlens kommer til å ta andeler, sakte, men sikkert. Hvor mye er umulig å si.

Så var det barcode… også her brukes vcm i omtrent alt, men i tillegg finnes det linser som minner om Tlens, bare at de er basert på flytende væske som settes på strøm, såkalte «liquid lenses». Disse har fått andeler i barcode, og er meget gode. Det at nå Tlens kommer fra sidelinjen her også, som disruptiv teknologi, og kjemper mot både vcm og liquid lens med suksess viser hvor god denne Tlens er. Ingen bruker titalls millioner på patenter, forskning og bygging av nye scannere med Tlens uten at den er bedre enn det som allerede finnes, som er mye billigere å bare kopiere inn i produktene sine. Det at poLight fikk selveste Honeywell som kunde her er større enn vi i Norge antakelog forstår. Det er et av verdens største selskaper innen teknologi, og har grener inn i det meste. Det at scan-engine med Tlens selges som markedets beste, null delay i distanser 10-2000 cm er helt rått. Denne scanengine er solgt inn i minst 6 ulike konkurerende scannere fra andre selskaper i tillegg til Honeywells egne. Dette kommer vi til å høre mer om fremover!

Så var det smartbriller, av type AR/VR/MR/XR (artificial, virtual, mixed, extended – reality). Disse er ikke kommersialiserte enda. Det betyr at det ikke finnes noen standard for om man bruker vcm, liquid eller Tlens som teknologi. Her stiller derfor Tlens meget sterkt! De er med fra starten og starter likt med de andre. Da velges den beste teknologien fra starten. Her er Isaksen tydelig på at Tlens allerede har en sterk posisjon og er i ferd med å bli inkludert i noen tidlige produkter. Det er stort! Da kan vi oppleve at Tlens faktisk blir standard i smartbriller. Vi vet nå at Tlens konkurrerer ut både vcm og liquid på det meste. Dette markedet er stort, og absolutt alle vendorer satser enorme summer her. Det er antatt at i løpet av de neste årene så vil smartbriller i stor grad erstatte smarttelefoner. Vi har funnet patenter som viser Tlens som en av få alternativer i både Apple, Facebook, Alphabet(Google), Microsoft, Magic Leap, Varjo og mange flere.

Ser vi på kamera som er tenkt under skjermen i smarttelefoner er det også slik som med brillene. Det er ikke teknologi som er brukt til slikt før, og Tlens stiller meget sterkt her. Add-in modul, der Tlens settes inne i mellom andre linser gjør frontlinsen mulig å gjøre veldig liten, small-nose, og vil gi svært lite synlighet i skjerm eller under skjerm. Isaksen sier på Q4-rapporten at det nå er kommet så langt som "til hvilken modell og når".

Dersom jeg ikke hadde brukt så mye tid på å sette meg inn i selskapets fundamentale så ville jeg neppe vært så positiv som jeg er i dag. Jeg finner svært få sammenlignbare eksempler med dette selskapet. poLight er i besittelse av en teknologi om er ettertraktet i aller høyeste grad. Dette KAN erstatte dagens kamerateknologi i mange områder. Nå har altså poLight rokket ved dette vcm-monopolet.

Dette vet poLight, dette vet vi som har gravd i lang tid, men der er ikke så enkelt å formidle på kort tid når det kommer nye aksjonærer. Da vil slike aksjesalg som de siste par dagene virke skumle. Når vi nå ser at det er diskusjoner om store tall i fremtidschartet til poLight så er det fordi noen av oss som har gravd oss dypt inn i patentene ser endringer i aktivitet etter kommersialiseringen. Det er åpnet en rekke dører. Vi ser at Tlens patenteres inn i en hel myriade av produkter. Skulle bare en brøkdel av disse bli realisert så vil slike hårete regnestykker faktisk kunne realiseres.

Jeg vil ikke si noe om mitt kursmål for poLight, men kommer jeg med en påstand om at jeg tror kursen er for eksempel 1000 om et par år så vil det være noen som nikker anerkjennende og noen som tenker at det har rablet helt for meg. Dette kommer av at det er vanskelig å formidle hvor stort marked poLight egentlig jobber inn mot. Det er milliarder av linser som selges årlig.

Skulle nå Tlens bli foretrukket av noen av produsentene av smarttelefon, smartbrille, overvåkningskamera, droner, actionkamera, automobil osv så vil vi garantert se store salgstall. Skulle for eksempel Xiaomi byttet ut alle kamera de har, i absolutt alt, så ville vi sikkert sett nær en milliard Tlens. Det skal vi ikke ha forhåpninger om med det første. Men velger nå kun 1 produsent Tlens i en stor modell så ser vi fort noen timillioner med Tlens sendt av gårde. Da er plutselig regnestykkene på forum realistiske. En eneste stor mobilmodell vil gi så store inntekter at vi snakker om P/E kanskje helt ned i 1, dvs inntjening på størrelse med aksjeverdien på dagens kurs.

Sannsynligheten for at Tlens får innpass i en slik stor modell er umulig å angi. Det eneste vi vet sikkert er at sannsynligheten har økt MYE med modulvendorens ønske om å lage en større Tlens.
Jeg har nå gravd så mye i patenter, selskaper og tekniske analyser at jeg tar det litt for gitt at Tlens blir en etablert standard i smartbriller og til dels i under-screen-camera. Derav min optimisme.

Håper dette var til nytte, kommenter gjerne om det er noe som er glemt eller virker helt absurd.

NB! Oppdaterer her: Det skjer ting hele veien, og poLight har vunnet enda en kontrakt i enda et nytt segment. TLens er integrert i industrialprodukt innen MachineVision. Dette er enda et nytt milliardmarked som åpnes. Kontrakten er ikke så stor, men nå er den tekniske løsningen bygd, så da er veien lagt klar.

Også innen consumer er det kommet ny designwin, denne gangen i konferanseutstyr. Maxhub har integrert TLens i webkamera, og dette er deres toppmodell. Et par deltakere på Shareville har testet produktet, og det skal være svært hurtig på å fokusere med god kvalitet.

Innen smartphone er det gjort store framskritt. TLens er designet inn i en konkret smarttelefon, og denne skal utgis senere i 2021, eller tidlig i 2022. poLight har fått beskjed om å være klar til levering til denne modellen i 2021. Senest Q4 skal de starte å levere, så det er litt usikkert om de starter leveranser allerede i Q3. Kontrakten om levering kommer før dette har jeg fått bekreftet, men vet ikke hvor lant tid før. poLight er i opprampingsfase der alt av bestilt materiell monteres nå, så de kjører på maks. Dette gjør de før bestillingen kommer. Det vil si at det fortsatt finnes en risiko, men den ser liten ut nå når alle mann er i produksjon. Kraftig de-risking dette i alle fall!
Redigert 27.05.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
03.05.2022 kl 21:19 4792

Jeg tror du leser nyheten om splitt feil. Tipper dette skjer med tanke på fremtiden, når salgene kommer vil aksjeprisen lett stige til litt uhåndterlige nivåer. Og da er det lurt å ha alt klart. Altså en svært optimistisk nyhet, på linje med det meste annet fra samme hold.
tunktee
03.05.2022 kl 19:32 4865

Fra dagens innkalling til GF:

«Styret ønsker å tilrettelegge for økt likviditet i Selskapets aksjer, og vil derfor foreslå at det gjennomføres en aksjesplitt i forholdet 1:5, slik at Selskapets 10.385.873 nåværende aksjer, hver pålydende NOK 0,20, omgjøres til 51.929.365 aksjer, hver pålydende NOK 0.04. Forslaget innebærer at nåværende eiere vil få 5 ganger så mange aksjer som de har i dag. Selskapets aksjekapital vil ikke endres, og den enkelte aksjeeiers samlede aksjebeholdning vil være like mye verdt som før. Styret foreslår derfor at generalforsamlingen fatter følgende vedtak:»

Jeg har ikke opplevd splitt i aksjer med slike lave kronekurser tidligere.
Ser at argumentasjonen er bedret likviditet, men nå er det svært lenge siden minste børsposter ble fjernet på OB.
Er det mange som handler aksjer for mindre enn 150 kroner på børsen?

Jeg håper at tiltaket vil øke likviditeten.
Men er også usikker på om vi kan lese noe mer av denne splitten? (Som f.eks at styret og ledelse mener at selskapet skal opp i verdi)

Med fare for å starte konspirasjoner; noen som har synspunkt?
Jeg tror i det minste at kursen vil styre seg noe i morgen.

Takk også til Kraamz og Myrabakk for å finne og dele info av den mer avanserte typen.
Jeg har i tillegg hørt på podcasten på Spotify, men ikke kommet helt i mål ennå.
Redigert 03.05.2022 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
03.05.2022 kl 07:15 4999

Meget bra Myrabakk, gleder meg sykt til fortsettelsen. Dette håper jeg blir veldig stort, tenker at innen sommeren 2023 vil vi ha en finfin aksjekurs 🤩
Myrabakk
02.05.2022 kl 23:33 5055

PoLight holdt presentasjon på den årlige internssjonale MEMS-konferansen denne uka, og der kommer det frem noe som er svært interessant.

poLight bekrefter at de jobber sammen med samtlige av verdens 10 største kameramodulselskaper. Det er veldig stort! Ser vi på hvem dette er, så er det relativt lett å finne de 10 største CMMs... der ligger LG Innotek, Sunny Optical, Q-Tech, Samsung, AMS(/Osram), Foxconn/Sharp, Truly Opto, Ofilm og flere.

Dette bygger så til de grader opp under uttalelser fra både CMMs og poLight selv at TLens I add-in small nose kan bli standardisert i selfiecams, og sannsynligvis også i AR og andre segmenter.

Men, ikke nok med dette, poLight forklarer også at de har lyktes med å produsere en optisk stabilisatormekanisme for kameraer, der TLens besørger OIS ved hjelp av kun linsen og en dobbel piezofilm som alltid styrer lyset slik at bilde/video alltid er stabilt. og det er i tillegg til AF med TLens!

Dette er vanskelige problemer med enda mer vriene løsninger for alle CMMs, men dersom poLight kan løse dette så rimelig og så enkelt så kan dette fort bli veldig, veldig stort.

Dette vil jeg gjerne høre mer om på Q1!

Nå er det 7 børsdager igjen til Q1-presentasjonen👌
Redigert 03.05.2022 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
21.04.2022 kl 23:11 5389

Tror ikke du har følgt helt med i timen, Equinor har en markedsverdi som er noe høyere en 60 mrd 🤣 Hydro er du noe nærmere, 185 mrd!!
Redigert 21.04.2022 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
21.04.2022 kl 23:07 5390

Følger med på shareville, veldig mye spennende som skjer rundt polight, det blir et spennende 2022. Det jeg ikke liker er begrensingen i produksjonen, ser ikke helt at plt kan bli så store med så begrenset produksjon! Markedsverdien er jo allerede på 1,7 mrd… Kanskje derfor Isaksen er så konservativ med et target på 100 mill $ i 2025…
Myrabakk
20.04.2022 kl 21:27 5565

Er vel ikke noen grunn til å diskutere snøen som falt i fjor, for det er alltid noen som kommer med spreke mål og uttalelser, uten at dette trenger å være det som skal vektlegges sterkest når man søker informasjon om et selskap. Jeg vil anbefale å ta en titt innom Shareville på både poLight-tråd og på gruppen "poLight fra lille Horten"

I løpet av de siste 3 ukene er det delt en rekke fantastiske patentfunn og linker til store selskaper der. Blant annet ser vi at Samsung jobber med TLens I selfiecam, Apple jobber med "varifocal lens" i under-screen-cam selfie (varifocal er det samme som linse med varierende fokus, noe ingen andre kan klare å levere på noe i nærheten av like godt vis som poLight), i tillegg til at et par av kameramodulselskapene har kommet så langt i utviklingen av moduler at de er på forbedringspotensiale for masseprodulsjonsstadie der yieldforbedring er tema.

Gøy å se at det går mot noe stort for poLight nå fremover. 12.mai er det presentasjon av rapport, og der kan vi håpe vi får bekreftet smartphoneplanen. DA skal det bli hyggelig å være poLight-aksjonær!
Lim Gordon
20.04.2022 kl 20:10 5591

Det er nok du smart nok til å overse, du finner knapt noe forum som er mer seriøst enn dette.
Slettet bruker
20.04.2022 kl 14:51 5668

Hadde ikke denne rosgun et kursmål på 6000 kroner for selskapet her i fjor? 6000 kroner uten begrunnelse og uten tidshorisont. Verdsettelse tilsvarende Hydro eller Equinor om man drar fram kuleramma og regner på det. Ganske vilt å se hvordan enkeltpersoner leker seg inne på dette forumet. Det må sies.
Redigert 20.04.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
20.03.2022 kl 00:04 6180

"We believe the Mini2P is a game changer, and we want to share it with neuroscientists and labs across the world."

Slik beskriver teamet til Nobelprisvinnerne i medisin, Edvard og May Britt Moser, sin revolusjonerende utvikling!

https://norwegianscitechnews.com/2022/03/mini2p-an-open-source-miniature-brain-microscope/

Hva dette har med aksjemarkedet å gjøre? Jo, det som muliggjør hele denne utrolige fremgangen er en norsk mikrolinse fra selskapet poLight; TLens!

Nå ser forskerteamet fremover etter utrolige resultater med mus: nå skal gåten ved alzheimer løses:

"The new tool could also play a major role in understanding brain diseases.
“Alzheimer’s disease often starts with damage in the entorhinal cortex,” says Edvard Moser. "

Det er mye spennende som skjer, og klarer de å løse gåten alzheimer så vil det være et enormt gjennombrudd i medisinverden. Dersom Mini 2P blir redskapet som løser gåten alzheimer så skal sannsynligheten for en ny Nobel-pris være svært stor, siden dette er av de absolutt største mysteriene som gjenstår å løse, og er forsøkt løst i over 30 år. Dette vil i så fall være en helt enormt stor prestisjewin for poLight!

Jeg anbefaler å se den lenkede artikkelen og filmsnutten på et par minutter. Det er helt utrolig hva de har fått til! Jeg kan ta et lite utdrag for å vise at det er TLens:

Zong, en av forskerne forklarer:

"One of several brilliantly engineered features of the Mini2P is a tiny electrically tuneable lens. By using static voltage, Zong was able to manipulate the curvature of the lens without causing a rise in temperature. Changing the lens’s curvature will trigger Mini2P to shift focal plane between the surface and deeper cell layers of the cortex, also enabling 3D structure recordings of brain tissue."

Egenskapene med Trademarkregistreringen til TLens om "InstantFocus" og "All In Focus" kommer til nytte her:

"Mini2P records simultaneously from μTlens
Individual Tlenses were constructed by a layer of glass membrane attached to a circle MEMS piezo actuator (thickness: 0.05 mm), a layer of transparent polymer (thickness: 0.1 mm), and a layer of thin glass (thickness: 0.03 mm) (Figure 2Aii). Depending on the voltage applied, the MEMS piezo bends the glass membrane to generate a divergent lens, a flat lens, or a convergent lens. For MINI2P, four Tlenses were centered and stacked together, and the alignment accuracy was determined by measuring the wavefront error under an interferometer thousands of brain cells. It can follow the same brain cells for more than a month, and keep them in focus even through the most vigorous of activities, like repeated jumps from a 22-centimetre tall tower."

Dette er gøy å få være en del av som medeier i poLight!

poLight står nå på kanten til gjennombrudd i flere store markedsvertikaler, der de har fått kontrakt om levering til AR-briller som skal ut om kort tid, og de er svært nærme gjennombrudd i høyvolumsmarkedet smartphone. Antatt leveringsstart i smartphone er i Q2-22 om alt går etter planen.

For å holde seg oppdatert på nyheter kan jeg anbefale å følge newsfeeden fra poLight. De melder aldri noe som ikke er kursdrivende, så meldinger som kommer derfra er enten veldig store eller obligatoriske pålagte meldinger.
Myrabakk
18.03.2022 kl 22:17 6350

https://www.oneplus.com/no/launch/10-pro#subscribe

OnePlus er som kjent et av de mest aktuelle selskapene for TLens å debutere i, etter det velkjente intervjuet med CEO Pete Lau i mars 2021, der han nevnte at de i fremtidige modeller skal utgi et utrolig raskt autofokuserende kamera med "T-Lens, we call it "Bionic Lens".

Nå tenkte ikke jeg å hausse opp noe omkring dette igjen, men ta en svært interessant timeline på OnePlus, og dra en spekulasjon ut fra sammenslåingen mellom Oppo og OP:

11.januar 2022 ble OnePlus 10Pro offentliggjort i Kina, med åpning for et begrenset antall telefoner til forhåndsbestilling. Det tok ca 1 sekund før partiet var utsolgt! Så tok det flere uker før OP10pro ble sluppet til resten av Kinamarkedet, og først i disse sene marsdager slippes modellen i resten av verden.

https://www.google.com/amp/s/www.gizmochina.com/2022/01/04/oneplus-10-pro-goes-on-pre-sale-china/%3famp=1

Nå slippes altså 5G-versjonen av OnePlus 10Pro snart, som vist i den offentlige nyheten som OnePlus har delt i den øverste lenken her. Det er en egen modellversjon med egne specs. Denne modellen kommer til våren, sier de. Jeg tror kanskje ikke TLens er i denne, men denne modellen passer svært godt i en tidslinje på hva som kommer som neste modell, og NÅR. Det er altså ca 3 mnd mellom modeller her.

OnePlus har tidligere sluppet sine toppmodeller i mars-ish og i september-ish. Det har alltid vært omtrent 6 måneder mellom high end, med en mid-end ca midt mellom dem. Nå etter sammenslåingen med Oppo slipper OnePlus altså i januar, mens Oppo slipper sin toppmodell i mars! Tilfeldig? Neppe! De er samme selskap, og unngår derfor samtidig release av flaggskip som skal sloss om oppmerksomhet.

Når kan man da forvente neste release av flaggskip fra OnePlus?
Det aner jeg ikke, men en wild guess blir selvfølgelig tidlig juli, der noen få enheter selges i forhåndssalg, mens det større salget åpner opp en måned eller to senere.

Hva betyr det for poLights leveringskapasitet, PO (Purchase Order) og tilhørende børsmelding til oss??

Jo, det kan kanskje bety at poLight får litt bedre tid til produksjonen, siden en DesignWin vil komme når OnePlus lanserer for forhåndssalg, mens litt større bestilling kan suppleres etter hvert som produksjonen pågår og OnePlus ser hvor stor interessen er for modellen.

Dersom dette stemmer, så vil dette passe med en mulig oppstart av forsendelse av TLens i Q2, med lansering i H2. Da MÅ det være minst 1 Design-melding på 12.mai-rapporteringen i alle fall!!

Dette blir en del spekulasjon, så jeg lurer på om det er noen som har noen tanker om dette?

(NB! Det er ikke opplest og vedtatt at OnePlus er de som har avtale om å komme med TLens først, selv om de skryter av at de jobber med teknologien!)
Cumulus
16.03.2022 kl 13:57 6581

Fin oppsummering. Vi burde kanskje hatt mer enn 6-7 kroner på kursen på en slik sentral melding, men det kommer etter hvert.
Myrabakk
16.03.2022 kl 10:45 6629

Denne børsmeldingen er nok større enn mange kanskje tror.

Gårdagens Design-In er en helt ny løsning, og poLight bekrefter nå på spørsmål at det IKKE er en av løsningene med STMicroelectronics eller Brighterwave, dette er ENDA et oppsett. Det at det er knyttet opp til displayet gjør dette svært interessant, for da er vi designet inn I et nytt bruksområde med en ny løsning, dvs i tillegg til kameraløsningene som er nevnt av selskapet til nå.

Så kan jeg opplyse om at dette prosjektet ble rapportert som "ongoing POC" på Q4, altså IKKE completed POC. Her går de altså direkte fra ongoing POC til Design In I et konkret prosjekt/produkt, med 3.500.000 i bestilling. Dette vitner om at det er umiddelbar suksess i testfase.

Videre kan jeg dra en kort slutning på forståelsen for poLights posisjon i AR... De er nå inne i utvendig kamera med AutoFocus. Det er nå Design In med Add-In-design i et prosjekt, OG det er Design In I dagens meldte displayprosjekt. Nå har vi derfor TLens-mulighet i en hel rekke løsninger inn mot AR-segmentet, og vi vet at per Q4 så var det i tillegg til disse 5 kundene også ca 18 andre parallelle prosjekter i samme segment! Mye ser ut til at poLights troverdighet på uttalelser om at de kommer til å bli en nøkkelspiller i AR holder vann💪

I går kveld ble forresten ukas podcast spilt inn, med AR som tema. Her vil det, når episoden er gjort klar, bli en gjennomgang av dette segmentet. Regner med den slippes fredag, og kanskje litt før til Patreons om podmaster "poLightlig" rekker redigeringen. Denne børsmeldingen passet derfor perfekt til allerede planlagte temagjennomgang👏👏

Nå ser jeg at aksjekursen i poLight forsøkes å holdes nede av 1 aktør, noe som mest sannsynlig er JPMorgan Bank De har drevet og solgt og kjøpt en del aksjer siden jul, og øker jevnt og trutt oppover i antall. En meget pen strategi for å bygge opp beholdningen sin uten å øke kursen, og per i dag så har de kommet seg opp som 10.største aksjonær i selskapet. Men for oss som ikke kan gjøre slik, så er disse dagene med JPM-salg kjekke, for da er det lettere å få spart et par kroner på kursen.

Så får vi se hva som skjer når det første AR-produktet med TLens slippes på markedet. Det er satt en antatt plan på 1.halvår 2022 i den som er meldt DesignWin på allerede. Det gleder i alle fall jeg meg til, for når navnet offentliggjøres så tror jeg vi vil få oppmerksomhet fra mer enn Norge😉
Bettil
15.03.2022 kl 09:56 6798

Der kom den ja.

Blir vel fort dagens vinner på en ellers laber børs.
Slettet bruker
15.03.2022 kl 09:40 6765

Design-in award i AR (Augmented reality). Bestilling på kroner 3.500.000,- og det forventes mer leveranse. Leveranse i Q3 2022.
https://newsweb.oslobors.no/message/556536
Redigert 15.03.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
14.03.2022 kl 07:02 6948

Mye som skjer i AR-segmentet for tiden!
Både Vuzix og Magic Leap har showcaset neste versjon av AR-briller, og begge ser ut til å være aktuelle som mulige poLight-produkter. Blir spennende å se om en av disse er den meldte DesignWin:

Magic Leap
https://preview.redd.it/kv7d0x3w9mi81.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=d7b6e774705c4017e5bff43c103b391698e617da

Vuzix
https://youtu.be/YyZThnR3uxM

Begge disse selskapene er Major Players, så det kan passe med disse!
Slettet bruker
04.03.2022 kl 21:14 7183

Episode 6 i poLight-podden er nå tilgjengelig på Spotify. Del 1 av samtalen med poLight sjef Øyvind Isaksen. Fortsetter i samme informative spor.
Redigert 04.03.2022 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
22.02.2022 kl 18:40 7525

Apple's first AR/VR headset will enter mass production this fall with a launch taking place before the end of the year, according to industry sources cited today in a report from DigiTimes.

https://www.macrumors.com/2022/02/22/apple-ar-vr-headset-mass-production-fall/

Apple's first AR headset, mainly targeting professional vertical market applications, is expected to undergo EVT3 soon and enter volume production in August-September before hitting the market by the end of the year, the sources said.

Nå begynner det å bli spennende omkring Apple!!

Dersom EVT-fasen er på slutten så skal de ha meldt Design-In på linsene, eller kommer med DI veldig snart.

poLight har 3 prosjekter med AR-glasses som er meldt som Design In. De har 1 prosjekt som er meldt som Design Win, men som ikke er lansert på markedet enda. I tillegg er det 18 andre AR-brille-prosjekter de er involverte i.

poLight sa på Q4 at de jobber med alle de store i AR-markedet.

Da er konklusjonen min todelt:

-Dersom ryktene om Apple-lansering i høst stemmer, så skal det være en meget pen mulighet for at TLens er med! 🤩

-...og, dersom TLens IKKE er med i Apples AR-satsing så er det 22 konkurrenter med bedre kamerateknologi enn Apple (noe Apple selvfølgelig ikke ønsker!)
Myrabakk
21.02.2022 kl 12:06 7579

Nå har jeg endelig fått sett Q4-presentasjonen, med pres. og Q&A

Nå snakker vi om en meeeeget komfortabel CEO. For eksempel i introduksjonen av poLight, når det snakkes om smartphone, så drar han frem denne:

"...and that will happen!"

Smartphonekundene har en "strong willingness" til å få dette til, og det kommer til å skje. Det er kjekt å høre. Han sier også at "Progress in this Q is significant".
Så sier han at det er vanskelig å definere når det går fra POC til Design In, mens han konkluderer med følgende: "They are at a very mature state!".

Nå er altså selskapet så nære smartphone at sjefen sier at dette kommer. Tidspunkter for levering, release etc er bevisst gjort mer unøyaktige, og de vil ikke fortelle oss at de er designet inn selv om det er veldig modne prosjekter.

Da lurer nå jeg på om vi kanskje får sett noe innen smartphone om veldig kort tid! 🤞

Innen AR så ble jeg helt utsatt, og måtte høre 2 ganger. Alle kunder av betydning kjenner til poLight og TLens! poLight jobber med "all of the MAJOR players". Det er gått opp fra 19 til 22 prosjekter, der flere og flere modnes mye. Vi fikk beskjed om at det kom enda en Design In i AR-brille på Q-pres, med ADD-IN!

Kunden som meldte Design Win 1.desember får vi vite navnet på når de lanserer bredt. Det gleder jeg meg til!! For det er en av MAJOR players💪

Videre ble jeg imponert over hvor mye han nevner Honeywells grad av fornøydet. Det at Honeywell sier det er "a unike product" og at det "means a lot for Honeywell" er interessant! Viktigheten for poLight er også stor, så nå er pipeline økt til 20 prosjekter i vertikalen!

Fantastisk god presentasjon, og mange gode spørsmål som ble sendt inn av flere. Nice!
Myrabakk
21.01.2022 kl 12:12 8112

Brighterwave+poLight=AR++++!🤩

Janne Kontinen i Brighterwavesendte meg mail for et par dager siden med info om at nå kunne de endelig dele teknologipatentet sitt med poLights TLens og Brighterwaves leserenhet for samarbeid om å lansere samarbeidsprodukt.

Dette er en meget god applikasjon for projisering av bilde på AR-glass, men denne løsningen har faktisk et MYE større bruksområde enn det jeg hadde antatt!

Sjekk denne listen!

18. An electronic device comprising a light beam scanner according to any of claims 12-16, wherein the electronic device is anyone of:
- a camera module,
- a portable computer device such as a smartphone, a watch, a tablet,
- a camera,
- a pair of spectacles,
- a measurement device arranged for scanning distances,
- an image projector arranged for creating an image by scanning light beams,
- another electronic device.

Ikke nok med det, men dette er ikke det eneste samarbeidsprosjektet poLight og Brighterwave har. Denne fulgte med som en kommentar fra Janne:

"For the more recent applications you need to wait for a bit longer."

Altså, det er mer i vente derfra! Hva annet de har bygd opp vet jeg ikke, men det at de kjører så hardt på med TLens-applikasjoner er i alle fall positivt!

Nå er patenteringen på laserscanneren Altså i boks, og da er det ikke noe i veien for at kommende smartbriller, ToF-sensorer, scannere og mye annet kan komme med enda flere TLens!

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2022002907&_cid=P12-KYMQXF-03361-1

https://www.brighterwave.com/?p=technology

Kan kanskje se ut til å være både retinascanner OG displayprojisering av bilde på gang sammen med Brighterwave...?

Dersom det stemmer, så kan faktisk TLens snart ha kvalifikasjon på samtlige optiske behov i AR-glasses...
happi67
18.01.2022 kl 12:28 8428

Nydelig arbeid igjen myrabakk 😁. Nå får vi håpe på at ting ikke tar så lang tid👍
Myrabakk
18.01.2022 kl 00:27 8600

Dette er så herlig å se!
ZEBRA TECH CORP [US]

Zebra, Honeywells hovedkonkurrent, med GRANTED patent på scanner, og TLens nevnes direkte. Men ikke slik vi er vant til å se det... Her er noen stikk til konkurrentene, og en kanongod pekepinn på at TLens er i ferd med å bli etablert som en egen kategori.

Vi har nå de 3 autofokuserende teknologiene VCM, Liquid Lens og TLENS! Det er nice og litt av en anerkjennelse av poLights produkt!

Legg merke til at hastighet er viktig her. Patentet forklarer at i barcodescanning, machine vision og linjescanning er det viktig med korrekt fokus, og tre fokusområder tas fortløpende for å korrigere scanningen. Vi kjenner til at TLens tar bilder med utrolig kort intervall (les; light field-funksjon), og kan gjøre dette raskere enn alle andre.

Legg også merke til at det problematiseres at liquid lenses har stor aperatur og dårlig bildekvalitet. Det er også problemer med optisk drift og varmgang, i tillegg til at det er behov for mer nøyaktig avlesing på raske samlebånd og alle håndholdte scannere. Det er i dag for mange feilscanninger..

Patentnavn:

Focus stabilization of imaging system with variable focus lens

Utdrag fra claims:

9. The method of claim 1, wherein tuning the optical focus of the imaging system comprises tuning the focal distance of a variable focus lens by applying an operating voltage to the variable focus lens.

10. The method of claim 9, wherein the variable focus lens is one of a T-lens or a liquid lens.

11. The method of claim 1, wherein obtaining the first plurality of images comprises: obtaining a first image by obtaining a plurality of frames at a first optical focus; obtaining a second image by obtaining a plurality of frames at a second optical focus; obtaining a third image by obtaining a plurality of frames at a third optical focus; and wherein identifying a region of interest in at least one image of the first plurality of images comprises identifying, by the processor, a region of interest in at least of the first image, second image, and third image of the first plurality of images.

12. The method of claim 1, further comprising: identifying, by the processor, the indicia in the region of interest, with the indicia having a decodable payload.

Abstract
Method and apparatus for the focus stabilisation of an imaging system 106 comprising a variable focus (VF) lens for imaging an object of interest (OOI), such as a barcode. The system includes a controller configured to provide a voltage to the VF lens, an imaging sensor, and a processor. The processor obtains a calibration parameter 404 and the imaging system obtains a plurality of images of the OOI 408, with images optionally being captured in near, middle, and far focus-planes. A region of interest is identified in one or more of the images 410. A set of quality values are determined for each image 414 and an alignment parameter is determined from the quality values 416. The quality value may be a sharpness, contrast, or special-frequency content value. The alignment and calibration parameters may be the ratio of the quality values determined for the near and far focus-planes. A tuning parameter is determined 418 by comparing the alignment parameter and calibration parameters. The controller tunes the focus of the imaging system according to the tuning parameter 420. The variable-focus lens may be a T-lens or a liquid lens. The calibration parameter may be acquired by capturing a plurality of images, assessing an image-quality value for each, and comparing the quality values.

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/076954379/publication/GB2596650A?q=pn%3DGB2596650A
Myrabakk
16.01.2022 kl 20:53 8857

Måtte bare dra fram denne igjen, Q3 poLight;

The new camera module concept, based on add-in TLens design, is attracting good interest. This camera module concept has the potential to become a widely used solution for selfie cameras and may represent a route to the main camera (back camera) for TLens. During the quarter, several Proof of Concept (PoC) projects, with OEMs and camera module (CM) vendors, made progress.

TLens is currently being considered for use in next generation augmented reality (AR) headsets by key market participants, and testing/prototype building is continuing. TLens’ low power consumption, and compactness are being highlighted as key technical benefits. Currently, the company is engaged in three projects (design-ins) and six ongoing PoCs. In addition, four OEMs are considering starting PoCs. The ongoing projects (design-ins) are all related to professional use cases, i.e. low volumes, and have the potential to conclude in the first half of 2022/beginning second half 2022. Three of the ongoing PoCs target the consumer market (i.e. higher volume). The use case for TLens mainly relates to world-facing cameras, but the company is also involved in a laser display application.

I barcode er det helt enorm interesse etter Honeywells suksessprodukt! Det er 6 kunder som har konkrete prosjekter de jobber med nå, og hele 8 nye OEM (8 ulike kunder!) som går inn i konsepttesting nå.

Er det flere som har begynt å glede seg til Q4-rapporteringen om drøye 4 uker?
tunktee
01.12.2021 kl 22:58 9673

👍
Muligens er konkurransehensyn til de 18 andre som tester T-Lens i AR, grunnen til at det foreløpig er konfidensielt hvem som er kunden.
Myrabakk
01.12.2021 kl 21:16 9793

AR-briller er prioritet nummer 1 for både Apple, Samsung, Microsoft, Oppo, Huawei, Google, og egentlig alle andre store tech-aktører. Hundretusener av ingeniører, softwareutviklere og andre yrkesgrupper jobber med AR rundt om. Det satses enorme summer, og alle store er enige om at AR-teknologien kommer til å være "the next big thing" i utviklingen, dvs neste skritt i den digitale utviklingen. Eller nesten alle. Det er selvfølgelig noen som ikke tror AR kommer til å slå an, men det begynner å bli få av disse. Dette ligner faktisk på situasjonen som var omkring telefon med ledning set opp mot den revolusjonerende telefonen UTEN ledning. Mange som ikke hadde tro på den, og i alle fall ikke smarttelefoner... men det er en annen diskusjon. Det satses enormt på AR blant store selskaper. Punktum.

Vi ser altså nå at AR-teknologien bygges opp. For å ikke gå på den store smellen der man utvikler et produkt som det ikke finnes nok og god nok programvare til, så jobbes det enormt med å klargjøre verden for AR. Det er apper til smartphones, spill med AR-følelse, osv... Alt peker mot at AR-briller faktisk skal bli det neste steget mot en mer digital hverdag. Selvfølgelig med de fordeler og ulemper som følger med. De som argumenterer for eller imot AR-briller argumenterer gjerne på bakgrunn av nytte sett opp mot ulempe. Det er noe som må diskuteres når man kommer dit, men det er altså ikke det jeg ønsker å diskutere her. Jeg mener vi nå går mot en verden med AR som helt sentral, og sannsynligvis det neste store som tar over mye av smartphonemarkedet. Da snakker man selvfølgelig om milliarder av enheter på verdensbasis. Ikke i 2021 eller 2022, men på sikt. Innen et tiår ble nevnt i 2019, i 2020 ble 2025 nevnt som mulig år for gjennombrudd, men poLight nevner nå faktisk 2024 på siste intervju. Ser vi til apple og Microsoft så kan ting skje ganske fort allerede fra 2022. Dette kan altså gå fortere enn først antatt!

AR vil ha behov for enorme mengder med kamera, sensorer og diverse laserstyringssystemer etc som krever en mikrolinse. Markedet her er derfor utrolig mye større enn smartphone, som typisk har bare 3, 4 eller 5 kamera. Vi har sett patenter med 15 kameraer, der flere har et flertall med tlens i enkelte av kameraene også. Det kan på sikt (men ikke enda) bli et tosifret antall TLens per enhet som produseres!

Men så poenget her; siden AR i dag ikke har etablert en kamerateknologi så er det slik at alt som finnes av tech vurderes, og de store aktørene vil garantert velge den beste teknologien som er mulig å oppdrive. De som velger det nest beste vil sakke akterut for de som kommer med det aller beste. Den beste teknologien vil derfor raskt etablere en markedsledende posisjon, og ofte ha en majoritet av store OEMs på kundelisten sin. (Basert på prinsippet om at disruptiv tech alltid strever opp mot etablert tech).

Et tidlig innpass i markedet, når det er et nytt segment som utvikles, er derfor alfa og omega for teknologiutviklerne. Dette betyr ofte stor markedsandel, nesten alltid over 50%. (VCM har hatt 100% i alle smartphonekamera med fokusering...!)

I dag kom faktisk den meldingen jeg har håpt på, men som jeg nesten ikke har turt å dagdrømme om!

I DAG FIKK POLIGHT DESIGNWIN I AR!

Det er en ordre på noen hundre tusen kroner, ikke et stort beløp, men du verden så viktig! For meg betyr dette en helt enorm de-risking av caset. poLight har gått skritt etter skritt inn mot AR, fra et par testprosjekter i 2020, til 3 design-ins i Q1 eller Q2 2021, med eksplosjon opp til 19 AR prosjekter på Q3, og toppet dette med å lande sitt første prosjekt med Win i dag. Det som kanskje er enda viktigere; ingen prosjekter er stoppet eller avlyst, de går videre. Det er minst 18 andre som har TLens på testing!

Med dette tenker jeg derfor at dagens DesignWin i AR-briller er den største nyheten i poLights historie, og et enormt viktig steg mot det å bli det foretrukne valg når AR kommersialiseres. Ser vi Designwin i noen flere av disse 18 gjenstående, så kan vi konkludere at det er en svært høy sannsynlighet for at polight kan bli hovedleverandør til AR-markedet når dette eskalerer.

Da tror jeg det er greit å se tilbake til emisjonen i år;
poLight hentet penger for å klargjøre organisasjonen for veksten de forventer fremover. Dette var et så utrolig viktig steg for selskapet at jeg ikke klarer å foklare det på annet vis enn med klisjeer...

"It's a small step for TLens, but a giant leap towards AR-dominance" (Myragubben, 2021)
happi67
08.11.2021 kl 10:34 10173

Takk for velformulert innlegg, myrabakk. Når jeg gikk inn i polight i 2019 så hadde jeg troen på teknologien. Nå er det bevist at polight er i en egen divisjon. Dette prosjektet er helt unikt. Responstid ned på 0,4 sekunder, ufattelig. 10 av 10 poeng på maxhub. Teledyne fikk gullprisen. Xiaomi klokken skal selges til helsepersonell. Dette er fullstendig unik teknologi. Gleder meg videre.
Eqnrqec
08.11.2021 kl 07:17 7008

Nevronene er nøkkelen til utviklingen av AI! Hva står forkortelsen AI for?
Myrabakk
08.11.2021 kl 07:05 6954

Gamechanger!

Det er et ord vi ha hørt Isaksen bruke om to forskjellige segmenter for poLight, og det er gamechanger når det gjelder utviklingen i smartbriller, og i tillegg når det gjelder mulighetene inntog i smartphone selfiecam vil gi med en mulig bransjestandard.

Nå leste jeg gjennom kommentarene på Twitter i forbindelse med det nye TLens-mikroskopet til Moser&Co, 2P miniscope. Her svarer May-Britt ut en kommentar om hvor betydningsfull hun mener dette faktisk er:

"Yes, this is amazing - a gamechanger - both the 2Pminiscope and the data! All this effort of eminent people, I am so proud and so happy!"

Det er interessant!

Gamechanger er for meg ensbetydende med noe som endrer en standard. Er dette det virkelig store gjennombruddet for TLens? Dersom dette er en gamechanger for forskning på nevroner i hjernen, så kan det føre til en rekke store oppdagelser. Det igjen leder til mye oppmerksomhet for poLight. Da endte det opp med en laaaang runde med lesing. Jeg tror dette er stort. Skikkelig stort!

I dag forskes det på neureal network, og dette er på vei til å bli en stor greie. Nevronene er nøkkelen til utviklingen av AI, men foreløpig har det bare vært en teoreti på det som skjer i cortex. Det er en 40-50 år gammel teori som man har jobbet svært lenge med å bekrefte. Det har ikke vært mulig uten å følge rekken av nevroner og signalene som sendes, og til nå har det ikke vært muliggjort pga mangel på teknologi som faktisk kan klare dette.

Sjekk denne:
https://norwegianscitechnews.com/2020/11/10-million-euros-to-international-brain-research/

Moserteamet fikk tildelt ca 100millioner av Eu-fond for å forske på dette, og det er bare 1 år siden. Resultatet er rapporten som kom for noen uker siden. Grunnlaget for tilsagnet var, selvfølgelig, ny mikroskoptech...!

10 million euros to a new international collaboration on brain research

“At the Kavli Institute for Systems Neuroscience, we are now replacing the old single-cell recording systems with high-site-count Neuropixels silicon probes and portable 2-photon microscopes,” he said.

These tools, developed within the last year or two, allow Kavli researchers to record and visualize simultaneous activity from thousands of neurons interacting with each other during cognitive operations.

However, experimental measurements alone are not enough. Experiments must be guided by theoretical models of how neural networks create their outputs, which can in turn be tested experimentally. It is a matter of testing whether the map fits the landscape and of understanding the landscape through the map.

Some of the most promising theories in neuroscience during the last 40-50 years are called continuous attractor network (CAN) theories. Attractor network theories predict how neural networks in the brain operate through specific connections between cells in the network.

Our goal is to uncover how a cognitive brain function is generated through interactions between thousands of cells in the cortex,”

Attractor network theories propose that activity patterns in the brain are formed through specific connections within neural networks. In the case of spatial orientation, attractor networks result in activity patterns that enable a sense of location and direction.

Verdien i linsesalg kommer ikke til å være veldig stor for poLight her, men tenk den referansen dette er allerede, og hva det kan bli om det resulterer i ny Nobelpris for å ha løst mysteriet med neureal network!

Hele kjerneideen med mikroskopet er at det skal være open source, altså at alle som ønsker det kan bygge et maken. Tegningene ligger fritt tilgjengelig, så det er bare å bygge i vei. Det er ment for at ulike forskningsteam skal kunne bruke dette. Dette kan vel kanskje føre til noen henvendelser til poLight for å kjøpe TLens, også fra andre enn forskere? For, den tunable lens som TLens nå erstatter i 2P-mikroskopet er en populær liquid lens, og er Optotunes minste linse. Den er 120 ganger så tung som TLens...!

Ha en fortreffelig uke!
Myrabakk
21.10.2021 kl 22:09 7689

Sjekk denne!!!!
Enda en svær referanse som sier at T-Lens er det som anbefales i selfiecams for fremtiden!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dmegc.de/file_folder/DMEGC%2520Compact%2520Camera%2520Module%25202021.pdf&ved=2ahUKEwj-n537itzzAhWvk4sKHbx3CdwQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw3kr6hbrkgZKeMqIwE5k8gY

Nå har vi 4 av verdens største aktører som alle refererer til at innen smartphone selfiecam så er T-Lens fremtiden😁

Jeg har vært gjennom Ofilm, Q-Tech, Sunny, og nå disse. Alle disse har nå arbeid med CCM-moduler til smartphone selfie, og alle disse har faktisk direkte T-Lens-referanser🙉
Myrabakk
09.10.2021 kl 01:27 8208

https://youtu.be/urXqdmTT6mQ

Maxhub reklamerer for TLens, og selger nå webcam med TLens fra svært mange kanaler og butikker over hele verden. Kan vel fort resultere i suppleringsbestillinger i høst, og jeg er spent på fremtidig utvikling. Deres uttalelse om at TLens kan bli aktuell i mange andre produkter fra dem borger for mer aktivitet.

Er representert i over 50 land, og er blant de største i verden på konferanseutstyr.
Myrabakk
08.10.2021 kl 14:58 8351

Nobelprisvinneren Edvard Moser skryter TLens opp i skyene!

TLens gir med sine egenskaper medisinforskere muligheten til å forske på neuroner i levende vesener, noe som aldri før er gjort på en så god og stabil måte.

Denne TLens-saken er bare delt på Reddit og aksje-gruppen, så jeg deler den her på poLight-tråden. Ikke meg som fant dette, men dette er så stort at det tåler en deling her også!

https://twitter.com/EdvardMoser/status/1440321277600751616?s=20

Tidligere kunne man bruke et mikrokamera i bare et par minutter før liquid lens gikk varm, og man måtte stoppe arbeidet. Temperaturen i liquid lens gikk opp 20 grader på 10 minutter, bildet begynte å "drifte", og fokus forsvant.

Nå har altså Moser og forskningsteamet utviklet et mikrokamera som ikke økte temperaturen i løpet av en hel time testing, og alt er i fokus. Det består av 4x TLens! Det er myyye mindre og lettere enn alt som er funnet opp til dette bruk tidligere.

Dette åpner for helt ny forskning, og vi ser muligheter som aldri har vært mulig å få utforsket før.

Jeg blir litt stolt over å være aksjonær i poLight når jeg leser slikt. Tøft om TLens blir sentral i Nobel-prisvinnende forskning! Moser har i alle fall klart dette før!

Akkurat dette mikrokameraet blir det neppe store volumer av, men du verden for en verdi dette har som signaleffekt og kvalitetsstempel for egenskapene til TLens og poLight!

Fra rapporten;

Large-scale two-photon calcium imaging in freely moving mice

We developed a miniaturized two-photon microscope (MINI2P) for fast, high-resolution, multiplane calcium imaging of over 1,000 neurons at a time in freely moving mice. With a microscope weight below 3g and a highly flexible connection cable, MINI2P allowed imaging to proceed with no impediment of behavior in half-hour free-foraging trials compared to untethered, unimplanted animals. The improved cell yield was achieved through a new optical system design featuring an enlarged field of view (FOV) and a new micro-tunable lens with increased z-scanning range and speed that allowed for fast and stable imaging of multiple, interleaved planes as well as 3D functional imaging. A novel technique for successive imaging across multiple, adjacent FOVs enabled recordings from more than 10,000 neurons in the same animal.

(I selve rapporten kommer det frem at dette er TLens fra poLight)
Myrabakk
01.10.2021 kl 14:02 8799

PoLight nevnes i nyhetsbrevet fra DN

"– Nordnets kunder har i september måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i selskaper som både har vekstimpulser og er eksponert mot syklisk industri. Her kan man nevne Polight, 2002 Bulkers og Yara International, skriver Johannessen.

I tillegg til Golden Ocean var det Telenor og kameralinseselskapet Polight som var de mest kjøpte aksjene blant Nordnet-kunder i september, med nettokjøp på henholdsvis 60 og 44 millioner kroner."

Interessant at Finansavisen utelater poLight når de skriver om september...
2211
21.09.2021 kl 18:36 9307

Ja dette er veldig godt nytt👍 Det er ikke ett spørsmål om de lykkes men ett spørsmål om hvor lang tid det går før neste bestilling / dw. Nå er kassen fylt på med 120 mil og for selskapet ser ting virkelig lyst ut. Nå får vi håpe alle kortsiktige snart er ute så vi kan få en stigende kurs frem mot neste bestilling😅
Myrabakk
21.09.2021 kl 16:20 9405

Da kom det enda en bestilling til medical, ser jeg. Det er til levering innen Q4, altså ser det ut til at medical kan bli framskyndet. Med ordre på 4.000.000 til dette prosjektet så skjønner vi fort at dette kan bli et lukrativt høyvolumsprodukt om kort tid. Design-Win er ikke kommet enda, men det ser da virkelig ut til å nærme seg!

https://e24.no/boers-og-finans/i/7dqvrB/ny-kontrakt-kan-vaere-meget-god-medisin-for-polight-aksjen
Sima1
20.09.2021 kl 23:05 9622

Mye frykt som har herjet i dag. Gi det noen dager, så er nok markedet på vei opp igjen.
Sima1
20.09.2021 kl 20:04 9726

Mange som selger seg ut etter denne emisjonen. Enkel og kjapp gevinst.
Dagen i dag har vært blodrød. Vanskelig for polight og unngå samme nedgang som alt annet.
Myrabakk
20.09.2021 kl 19:51 9736

For ei uke siden stod poLight i 150 kroner.
I dag står poLightaksjen i 106,2 kroner. Det er 3,8 kroner under emisjonskurs som ble satt for ei uke siden, en emisjonskurs som for øvrig ble overtegnet mangfoldige ganger. Vi vet ikke hvor mange ganger, men "several" er mer enn 3 i begrepets forstand. Det betyr at markedet var villige til å spytte inn mer enn 50% av hele selskapets verdi for aksjer til 110,- kroner per stk.

Oppgangen i poLight på 12 måneders basis er nå kun 6,7%!

Hva er endret i poLight siden forrige mandag? Ingen ting!

Hva er endret i poLight siden 20.09.2020? Enormt mye!

Det som er endret i poLight de siste 12 måneder er at det er innpass i flere nye segmenter, det er bare noen uker til AR-briller lanseres, smartphone skulle vi egentlig hatt inn bestilling på nå snart, men modellen ble kansellert. I stedet får vi ny modell med samme kunde, pluss flere andre kunder som er kommet langt i planlegging av flere smartphones. Dette vil vi få en god oppdatering på ved Q3.

Vi har også fått en millionbestilling i medical, og det er siste finish på et produkt som vil kunne gi stabile inntekter fremover, siden det er engangsutstyr som masseproduseres.

Vi har fått melding om at det er 3 AR-produkter fra major players som er på vei de neste månedene, deriblant 1 som nevnt ovenfor.

Vi har fått meldt at enda en ny barcodekunde går for TLens, og denne vil nok komme som designwin snarlig.

Vi har fått klarhet i at Sunny optical har klar TLens-modul for masseproduksjon til smartphones når bestillingen kommer, og denne oppgir Sunny som en potensiell ny standard for selfiecam. Kanskje derfor poLight sier at det er rom for flere designwins i smartphone i H2-2022!

Så nå ser det ut til at Pareto kanskje styrer kursen "litt" med sine 2 kontoer? Sannsynligheten for en rep.emi synker betraktelig på denne kursen, og på aksjonærlistene kan det se ut til at de som deltok kortsiktig allerede er ute.

Nå har poLight fått 125 millioner på bok til tidenes oppramping av produksjon, og i tillegg nok cash til 2-3 års drift!

Da er spørsmålet:
-Hvor lang tid tar det før poLightkursen korrigerer?

For makan til overreaksjon har jeg ikke sett makan til - vi er jo omtrent tilbake på september 2020-nivå!

For all del, jeg skal vel ikke klage på kurs. Vi får handlet rimelig nå, og stort sett hele topp50 øker. Men jeg er nå spent på hva som skjer når alle skal inn igjen når bestillingene kommer, eller design-in i smartphone kommer?

Den modellen som ble kansellert er vel forresten mest sannsynlig denne, som ble ryktet samme dag som poLight meldte at modellen med TLens ble kansellert, og det at debut i smartphone flyttes noen måneder:
https://www.xda-developers.com/oneplus-9t-officially-canceled/

OnePlus er i så fall enormt stort å komme inn i, for OnePlus og Oppo er samme selskap, og de selger nesten en kvart milliard enheter årlig...!

1 stk TLens koster mellom 14 og 50 kroner, alt etter volumbestilling. Flere smartphonekunder tenker nå på TLens, og 4 kameramodulmakere har TLens i R&D på selfiecam, der minst 2 er ferdige (Ofilm og Sunny). Disse har store kunder, blant annet Apple, OnePlus, Oppo, Vivo, Microsoft og mange flere. Da får det bli opp til oss å se hvor lenge vi tør vente før vi tror poLight snur oppover. For dersom poLight når enhjørningsstatus, så skal vi se en formidabel korreksjon her! Med enhjørningsstatus så vil de være verdt 1mrd$. I dag er de verdt 1 mrd NOK...
happi67
11.09.2021 kl 19:46 10462

Takk for godt innlegg,myrabakk. Er det noen som vet om vuzix har patent med TLens. De skal ha en presentasjon den 15/9.
https://finance.yahoo.com/news/vuzix-discuss-augmented-reality-market-130000814.html
Myrabakk
11.09.2021 kl 13:43 10506

Her er et eksempel på hvilke problemer verden står overfor. Dette MÅ løses i henhold til personvernets regler, ellers er wearables raskt en sikkerhetsrisiko for mennesker;

https://www.wareable.com/wearable-tech/lumen-apple-watch-app-review-8554

J2C tilbyr mange ulike enheter for irisgjenkjenning, men de fleste er for større enheter, som f.eks inngangskontroll etc. J2C har nå sitt mest lovende produkt på vei, en enhet for wearables og smartphones.

J2C er et relativt ferskt selskap, og når et ferskt selskap skal utvikle noe som ikke eksisterer enda, så sjekker de ut all tilgjengelig teknologi. Behovet for wearables er enkelt forklart slik;

-Det er viktig med lav byggehøyde, lite volum, lavt strømforbruk, ekstremt rask AutoFocus, i tillegg til at kamera for all del ikke må føre til elektromagnetisk interferens med andre andre integrerte sensorer.

Når J2C sjekket ut all tilgjengelig kamerateknologi gikk de først gjennom VCM. Det er dagens løsning for AF. Den treffer faktisk ikke noen av kriteriene!!! Tunable lenses som er på markedet nå er f.eks Optotune, Varioptics, og et par SMA-versjoner. Disse er bedre egnet til behovet enn VCM, men det er noen kriterier de misser totalt. Noen misser på hastighet, optisk stabilitet, strømforbruk, etc. Altså, ingen perfekt match.

I 2019 deltok både J2C og poLight på samme arrangement, og der fant J2C TLens. J2C ble vel kåret til en av de mest lovende startups fra Korea i etterkant. Blant annet for muligheten til skalering og nyvinning. Ganske utrolig historie, en mikrolinse fra kalde nord er den ultimate løsningen på irisgjenkjenning for et koreansk selskap.

Jeg tror vi kommer til å høre mer fra J2C i året som kommer. De jobber rett inn mot Apple, Google, Garmin osv... med denne irisscanneren for bruk under skjermen sin.

Som et lite apropos:
Kuo, den mest anerkjente Apple-leakster i verden, forteller at iPhone jobber med en fremtidig smartphone uten notch, altså uten felt øverst på skjermen. I dag MÅ iPhone ha dette "dødfeltet" for å få til face-recognition og diverse. Dette vil de ha videre, men for å løse dette må de ha noe kameratech under skjerm. Dette kan IKKE være VCM, for da tuller man til kamera og diverse. Hva står vi igjen med da?

Joda, det er ikke BARE TLens som kan løse dette. Man kan jo ha Lidar/Radar/ToF, men dette drar strøm, og noen løsninger kan også skape interferens. Ergo, kommer J2C frem til Apple med sin TLensmodul så kan vi få en suksesshistorie av dimensjoner.

Her er J2Cs presentasjon. Siste sidene viser 5MP AF, nederst står poLight som NDA-partner.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cybersec-alliance.org/exhibition/file_down/company_down.jsp%3Fidx%3D8&ved=2ahUKEwiTmeeR0v3vAhUul4sKHWCJBkAQFjACegQIBBAC&usg=AOvVaw1DObsFXIoQnM-e5-S7aj53

Videre så anbefaler jeg å sjekke J2C co sin Facebookside. Der er det nylig delt et svæææært spennende innlegg.
Myrabakk
08.08.2021 kl 07:59 11485

Sjekk denne!!!!
Ny add-in cameramodule-supplier!
Isaksen fortalte oss på Q1 at prosjektet var meget godt mottatt, og flere smartphone- og cameramodul-vendors var allerede i gang med egne prosjekter på samme prinsipp.

Denne CM-supplier har patentett et add-in TLens-kamera for bruk i både smartphones, pc og wrarables (som klokker etc.).

I tillegg til at det rr mange tekniske fordeler med denne, er det ifølge oppfinneren en modul med lav kostnad. Akkurat det kan vel være et godt salgsargumen?

Dette patentet er funnet av RNJG, og jeg har fått lov å dele dette. Se denne:

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/076252735/publication/CN213426288U?q=Cn213426288u

Tlens camera module and terminal
Abstract
The utility model discloses a Tlens camera module and a terminal, comprising a lens, a Tlens module, a lens holder, a photosensitive chip and a circuit board.

The utility model has the following advantages:

(1) Put the lens module inside the camera, so the lens module is close to the surface of the circuit board, which is convenient for signal transmission, so the reliability is good, and it can effectively avoid the problem of the lens module breaking when the camera falls;

(2) Since the Tlens module is close to the surface of the circuit board, the common lens holder can be inlaid with conductive metal sheets to realize the electrical connection between the Telens module and the circuit board. Compared with the LDS process laser engraving conductive circuit to realize the The way the circuit board is electrically connected, the utility model has the advantage of low cost.

In this embodiment, since the Tlens module 3 is placed inside the camera module, it has the advantage of good reliability. At the same time, since the lens module 3 is placed inside the camera module, the lens module 3 is close to the surface of the circuit board 7, so the ordinary lens holder 2 is used to inlay the conductive metal sheet 5 to realize the electrical connection between the lens module 3 and the circuit board 7. Compared with the method of laser engraving the conductive circuit using the LDS process to realize the electrical connection between the Tlens module 3 and the circuit board, the Tlens camera module described in this embodiment has the advantage of low cost.

As shown in FIG. 4, in this embodiment, the electronic components include a photosensitive chip 1, a driving chip 10, etc., and the driving chip 10 is electrically connected to the Tlens module, the photosensitive chip 1 and the connector 9 respectively. The Tlens module 3 mainly receives the driving power provided by the driving chip 10 through the conductive metal sheet 5 embedded in the lens holder 2, so as to deflect the internal curvature and achieve automatic focusing. The driving chip 10 mainly drives the Tlens module 3 through instructions fed back from the photosensitive chip 1 and an external device.

The photosensitive chip 1 is used to receive and process external images and transmit them to the external device through the connector 9. The connector 9 is used to connect the Tlens camera module with an external device. If the Tlens camera module is used on a mobile phone, the external device is a mobile phone.

In this embodiment, a terminal includes the Tlens camera module as described in this embodiment.

In this embodiment, the terminal includes a mobile phone, a tablet circuit, a palmtop circuit, a notebook computer, and other wearable devices. The foregoing is only an example and not an exhaustive list, including but not limited to the foregoing terminal.