Okeanis Eco Tankers - First fondet kjøper seg opp IGJEN

Frodon
OET 01.10.2020 kl 19:37 23378

Som sikkert ingen her husker, så kjøpte de seg opp i Okeanis i 2019 før Spetalen hamstret aksjer her og First solgte med god gevinst i november 2019 på kurs mellom kr 95 og 110.

Nå har de begynt å kjøpe igjen og dukket opp på 20 plass på største aksjonærer listen. De hadde langt flere aksjer i 2019, skal de fylle på enda mer? ;)

20 VERDIPAPIRFONDET FIRST GENERATOR 170,228 0,52

Kan også nevne at i tillegg til alle innside kjøpene på 328.100 antall aksjer siste uken, har også The bank of New York gått rett inn på 7 plass med 639.893 aksjer. Sykt hvor mye aksjer de klarer å kjøpe uten å dra kursen opp ;)

7 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 639,893 1,95

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/

Det er kanskje ikke så rart de kjøper aksjer i Okeanis, når fastkontraktene selskapet har signert, gir betydelige utbytter og selskapet er priset til halvparten av verdiene (p/b 0,51 pr 1.10.2020)
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
01.10.2020 kl 19:40 10847

Spennende 😉
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.10.2020 kl 20:30 10783

First hadde 331.450 aksjer forrige gang. Er det noen som har analysen dems på Okeanis?

Fondet sitter nå på 331.450 aksjer verdt 32 millioner kroner.

https://e24.no/boers-og-finans/i/GGX50m/spetalen-med-nye-tankkjoep-oeker-kraftig-i-okeanis-eco-tankers
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Det har vært mange positive signaler her i det siste. Store innsidekjøp flere dager etter hverandre er spennende. Det gir også en trygghet å kjøpe når ratene ikke kan falle særlig mye mer. Skal ikke store ratehoppet til før det kommer en rekyl.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Fox
02.10.2020 kl 09:47 10478

Tank = FRONTLINE = KVALITET OG LIKVIDITET.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Grylls
02.10.2020 kl 10:00 10454

Det er ikke nødvendigvis gunstig for eget selskap, men men...
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
06.10.2020 kl 11:43 10198

Denne tweeten (som vel er fra COO i OET?) fikk meg til å trekke så hardt på smilebåndene at jeg bare må dele den;

"What rates are you assuming @JHannisdahl? With OUR Vs averaging 20kpd, we will still generate net income of $28MM in 2021. Contact us to fine tune your model!!" https://twitter.com/Aristidis/status/1313361057373728769
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Takk for den. Det er jo rimelig klar tale. Jeg følger JH for å oppdatere meg på sektoren og utsiktene hans for tankmarkedet, men prisingen hans av enkeltselskap synes jeg ofte virker ganske ville. OET er vel det selskapet jeg mener han bommer aller mest. Med et lite tankrally i USA i går bør det kun være et tidsspørsmål før også OET begynner å røre på seg igjen. Det vi trenger er litt volum. Nå er det jo verken kjøpere eller selgere ser det ut som.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
06.10.2020 kl 18:04 9966

Jeg får følge opp med denne (som svar på redselen på breach of covenants);
"$OET has full support of its banks, as evidenced by 4 recent financings (2 refis / 2 loans) that were all concluded with existing lenders. Charter portfolio is a source of comfort as our lenders understand that we will be cash generative even in the worst case rate scenario" (https://twitter.com/Aristidis/status/1313487799098769412)

Velger å lese mellom linjene her at COO er trygg på at utbyttepolicyen står støtt selv i et worst case (rate) scenario (skjønt det er ikke gitt at de i så fall kan være så offensive som det de legger opp til)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.10.2020 kl 22:28 9843

Hva er du usikker på her? De kan selge alle skipene og utbetale utbytte langt høyere enn dagens aksjekurs. Med dagens kurs får du ca 12 til 17% i utbytte det neste året, kommer litt an på spot prisene de får på tank skipene uten fast kontrakter. Med Eco skipene til Okeanis, bruker de mye mindre drivstoff, frakter mer olje enn de eldre VLCC skipene og scrubberne gjør at de bruker billigere drivstoff. Derfor tjener de også mer og konkurrerer i et helt annet marked enn de gamle tank skipene ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
07.10.2020 kl 13:39 9660

Usikkerheten (ifht utbytte i H1/2021) går på at Hannisdahl mener at OET kan komme i brudd på lånevilkårene sine (husker ikke om det var gjeldsgrad, kontantbeholdning eller hva han spekulerte i). Jeg har stor tro på at OET navigerer det godt, og har ingen planer om å selge noen av aksjene mine, men det kan jo være at långiver krever ekstra nedbetaling og/eller at OET bygger krigskasse dersom (...) OET kommer i brudd med lånevilkårene (husker jeg rett så var det bare så vidt at OET kom i brudd på lånevilkårene etter Hannisdahl sin modell, så det i seg selv er jo spekulasjon). I så fall vil utbytte måtte settes på hold (det kan bety at utbytte for H1/2021 reduseres eller utgår, men det kan også hende at det i så fall kompenseres i utbyttet for H2/2021)

Når det gjelder salg av skip så har de signalisert temmelig kraftig i Q2-rapporten at det ikke blir salg på dagens nivå (skjønt skulle de komme i strid med lånevilkårene OG långiver er vanskelig, noe jeg ikke tror, så vil det jo fort bli et salg).
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.10.2020 kl 20:47 9536

Hannisdahl har lavere utbytte i analysen sin for 2020 enn selskapet allerede har utbetalt, hvis ikke han har rettet opp dette nå? ;) Han hadde også kursmål på Okeanis på kr 169, 172 og 178. De bommet han stygt på. Eneste kursmåket Hannisdahl har truffet på i Okeanis, var når han satte kursmålet ned til kr 68, da kursen sto på kr 68. Så hvorfor noen gidder å høre på de gratis analysene skjønner ikke jeg ;) Pareto og Fearnley Securities sine analyser på Okeanis har truffet langt bedre til nå.

Hvordan forklarer du de store overskuddene Hannisdahl har i analysene sine på Okeanis de neste 3 årene, som er høyere enn dagens aksjekurs? Hannisdahl har eps usd 0,53 i 2021, usd 3,00 i 2022 og usd 4,34 i 2023. Med dollar 9,29 utgjør det overskudd pr aksje på kr 73,11 de neste 3 årene og dagens kurs er kr 56. Når kundene og vennene til Hannisdahl har lastet opp alle aksjene de skal ha, kommer kursmålene på kr 150-170 tilbake ;);) Hannisdahl vet i hvert fall at Okeanis ikke kommer i brudd med lånebetingelsene. Hvordan en analytiker klarer å få noen med egen kalkulator til å tro på slikt tull, forstår ikke jeg noe av. Men det er sikkert mange nye investorer på børsen som kun ser et kursmål og handler etter det ;)

First fondet solgte Aker Carbon Capture, nå som kursmålet dems ble nådd der. Bra de fyller opp med Okeanis aksjer igjen da! Hvor mye blir kursmåket dems på i Okeanis?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Grylls
07.10.2020 kl 21:40 9475

Til Hannisdahls forsvar så var det vanskelig å forutse at 2020 skulle bli som det er. Det gir også ringvirkninger utover året i år. Utover det, så er jeg helt enig i at det er spesielt at han ikke justerte kursmålet etter Q2-rapporten. Jeg sitter roligere enn noensinne i denne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.10.2020 kl 22:04 9456

Nja, hvis jeg skal være litt hard mot Hannisdahl, har ratene i 2020 vært lang lang LANG høyere enn noen spådde før imo2020 begynte. 28.11.2019 spådde Hannisdahl at Okeanis skulle gi utbytter i 2020 på usd 0,46, fasit ble usd 1,25 bare i 2 av kvartalene. Da hadde Hannisdahl kursmål kr 178. Du så tallene jeg skrev over, fra Hannisdahl sin egen analyse og da setter han kursmål kr 34? Det er bare en ting å si, analysen hans er gratis og han prøver å hjelpe kundene sine til å få billigst mulig aksjer, før kursmålet blir dratt opp igjen. Har du regnet på kursmålet hvis Hannisdahl treffer med overskuddene neste 3 årene?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Helt enig Frodon, helt bortkastet tøv å lese slikt sludder. Ja jeg kaller det sludder for i ettertid viser det seg aldri å stemme.
Det skremmende er at disse analysene, kursmålene, forventet dividende, forventet nav osv osv stadig blir gjengitt her på forumet, det tyder på at folk tror på det og at noen amatører faktisk handler aksjer ut fra slikt svada.

Gutta er delvis flinke til å forutse retning i shipping, that´s it.
Har enda ikke sett de har truffet på et eneste kursmål så langt, ikke et eneste uansett shipping segment forøvrig.

Det beste er nok å bruke hue sjøl.
Har ikke noe aksjer i Oet
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Ganske drøyt ja.. Men som Hannisdahl har vært tydelig på, det er baljepriser som driver aksjekursene mest i shipping. Og båtverdier er synkende, og vil kanskje være det i 12mnd fremover.

Før den store rateoppgangen ble det jo solgt nybygg til nesten $110m.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.10.2020 kl 23:00 9352

Hehe, helt enig med deg også ;) Hannisdahl guidet Avance gas til kr 81 og utbytter på 33% i 2020 og 38% i 2021. Han bommet kraftig der også ;)

Hva tenker du om Okeanis? Eller har du ikke regnet på caset?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.10.2020 kl 23:09 9333

Uansett bommer han på kursmålene og utbyttene ;) Det er liksom jobben hans. Det ser mer ut som at han prøver å være megler? Hva hadde din sjef sagt hvis du bommet i jobben din så ofte? ;);)

Det ble ikke solgt nybygg for usd 110m før ratene ble høye. Skipsverdiene gikk opp etter ratene hadde vært høye i 3-4-5 måneder. Husk at analytikere spådde rater på usd 35-45.000 pr dag. De mest positive spådde rater helt opp til 70-80.000, men de fleste lo av dem. Se på ratene som har vært og ratene Okeanis fortsatt har, opp mot spådommene ;);)

Pareto har en EPS på usd 1,3 for 2021, dvs i krise året i tank, før rate festen er ventet i 2022 til 2024. Dvs du kan få ca 21% direkteavkastning i Okeanis med dagens kurs i krise året. Så langt i 2020 har de delt ut 20% i utbytte

"29.9.2020 PAS today: OET: Ties up another VLCC through most of 2021 } Yesterday morning. Okeanis announced another 1Y VLCC TC at USD 34,000/day (spot on our est.), with start-up in November. } As such, the ship will be free for the expected strong ‘21/’22 winter-market, and this also means that 6/8 VLCCs now are covered in 2021 at ~USD 35,300/day vs. our 34,250/day estimate. With now roughly 50% of 2021 fixed (8 out of 17 vessels), Okeanis’ EPS of USD 1.3 (ROE of 11%, P/E of 4.4x) is largely de-risked. } We would not be surprised to see some vessel divestments this winter, most likely on the aframax side. The share is in our view completely mis-priced and offers superior risk/reward. We reiterate BUY, TP NOK 80; a 5% discount to a conservative YE’20 NAV"
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
polakk
08.10.2020 kl 09:05 9171

Tenker litt det samme. Det henger ikke på greip. Kursmål 34 NOK , samtidig som han forventer at OET skal ha et overskudd på 9,29 dollar dei neste 3 årene.

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.10.2020 kl 10:14 9110

@frodon;
Å, jeg har da radbrekket Hannisdahl sine analyser på forumet her tidligere jeg :) F.eks da han tippet elendige rater gjennom hele 2021 OG 2022 UTEN at det medførte særlig skroting. Hver for seg ikke umulig, men kombinasjonen syntes jeg hørtes svært merkelig ut. Nå har han jo snudd her og spår at 2022 blir (meget) bra.

Jeg har skrevet noen ganger, før han snudde om 2022, at jeg så på hans estimat som en slags worst case scenario. Og jeg har også skrevet om akkurat det du er inne på nå; at selv om 2021 skulle bli så dårlig som han spår, så vil OET fortsatt gjøre det bra og ha mulighet for å betale ut hyggelige utbytter mens vi venter på kanonutbyttene fra og med 2022.

OET er min nest største post, og jeg er komfortabel med det. Har som sagt stor tro på at OET navigerer dette godt, selv om 2021 skulle bli så fæl som Hannisdahl spår. Tweeten fra COO i OET til Hannisdahl (og øvrig tweet) tyder også på at det ikke er stor grunn til uro her :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
08.10.2020 kl 10:20 9100

@polakk;
En annen ting jeg har radbrekket Hannisdahl for er at han har endret kursmålene sine far "fair value" (derav de høye kursmålene tidligere) til "hva Mr Market finner på om 1 år" (derav de lave kursmålene nå). Jeg har prøvd å spørre han på twitter hva han synes er FAIR value nå, men det svarer han ikke på...

Jeg har også påpekt at hans modell medfører f.eks at kursmålet på Hafnia er lik operating cash flow alene (da han stryker hele dagens NAV) og spurt om han syntes at det var "fair". Fikk ikke svar på det, men det var ikke så rart da jeg tweetet det som kommentar på hans tweet om at P/NAV ikke var fair for et eller annet bulkselskap (han hadde sikkert rett i det, men dersom P/NAV ikke var fair fordi det var for lav for bulk, er da et kursmål hvor hele dagens NAV slettes fair når han selv tror på et heftig bullmarked om 1-1,5 år? lol)

Det er forøvrig her vi langsiktige har et stort fortrinn; dersom OET faktisk går med et samlet overskudd på 9,29 dollar de neste 3 årene, og OET er tro mot utbyttepolitikken sin (hvilket jeg tror), og gitt at dollaren ikke kollapser, så er det bare å sitte stille i båten og vente på at pengene kommer. Temmelig god avkastning her pr år i så fall :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Det eneste problemet Oet-aksjonærer vil ha de neste årene, er å bestemme hvor de skal reinvestere utbyttene
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.10.2020 kl 15:39 8884

OPEC: ETTERSPØRSELEN VENTES STIGE SÆRLIG MYE I 2022/2023

Oslo (TDN Direkt): Etter å ha hentet seg inn fra et turbulent 2020 er global oljevæskeetterspørsel ventet å fortsette opp til 103,7 millioner fat pr dag i 2025. De årlige økningene ventes være relativt høye, særlig i 2022 og 2023, med henholdsvis 2,1 millioner og 1,5 millioner fat pr dag.
Det kommer frem av World Oil Outlook-rapporten (WOO) til Opec for 2020.

Opec begrunner dette med at økonomisk vekst vil falle tilbake til nivåene sett før koronavirusutbruddet, særlig i utviklede land, og at sektorer som har vært påvirket av restriksjoner vil gjøre en innhenting med økt etterspørsel blant annet innen luftfart, industri og veitransport.

Resten av markedsutsiktene på mellomlang sikt merkes av Opec med lappen "videre normalisering" på etterspørselssiden der langsiktige trender og faktorer vil gjelde og lede mot moderate nivåer med inkrementell etterspørselsvekst på noe over en million fat pr dag.

I 2019 representerte olje 31 prosent av den globale energietterspørselen og er ventet å forbli den største bidragsyteren i energimiksen frem til 2045 med mer enn 27 prosent.

Opec anslår at primæretterspørselen etter energi globalt vil stige til 361 millioner fat oljeekvivalenter pr dag i 2045 fra 289 millioner fat oljeekvivalenter pr dag i 2019.

Opec venter at naturgass vil være det raskest voksende fossile brennstoffet mellom 2019 og 2045.
Global etterspørsel etter gass er ventet å stige til 91 millioner fat oljeekvivalenter i 2045 fra 67 millioner fat oljeekvivalenter i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Vil Cleaves sette kursmålet på Oet enda lengre ned nå som nyere vlcc selges på Atl ?
Lukter ny sell analyse på Hegnar forside nå der budskapet gjentas pga fallede skips priser, der er jo Oet meget utsatt med sin unge flåte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Dado83
11.10.2020 kl 16:45 8445

Gjesp!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
awkward
11.10.2020 kl 18:18 8360

Leste jeg ikke at du var bull på Hunter nylig?
Da skal det godt gjøres å være negativ til OET.
OET ligger litt foran i samme løypa som Hunter. Bare flere skip, og ikke helt ulik gjeldsprofil.
Antar de kvitter seg med en Aframax eller tre i løpet av vinteren, så blir det tunge utbytter også i perioden fremover.

Skulle kursavviket mot bokført være for stort når vi skriver 2021, skal selskapet aktivt starte med å selge unna resterende båter også. Utelukkende for å realisere verdiene for aksjonærene. Særdeles aksjonærvennlig modell.
Du var tilsynelatende positiv til dette på Hunt-tråden?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Ja, er bull i Hunt.

Hva tror du Hunter salgene gjør med Nav i selskaper som Oet?

Er det kursmål 34 kr Cleaves har her I Oet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
awkward
11.10.2020 kl 20:38 8206


Det samme som det gjør med NAV i Hunt.
Og begge selskapene har betydelig rabatt mot NAV selv med salgspris på 84 MUSD. Betydelig rabatt!

Anbefaler deg å regne litt på NAV i OET, mulig du får deg en overraskelse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Hvis vlccer er verdt 84m, hva går da en afra-/suezmax for?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.10.2020 kl 22:23 8058

Det beste er om han får holde på, så får vi kanskje enda flere aksjer enda billigere ;) Han skal tydeligvis kjøpe aksjer her ;);)

Jeg regner med at ingen har regnet på aksjekursen i OET med VLCC prisen hvis Hunter selger sine tank skip nå?

Siden analysen til Cleaves blir nevnt her, står det overskudd kr 73 pr aksje i den analysen i 2021-2022 og 2023...med kursmål på kr 34 😂😂😂 Hannisdahl i Cleaves har pr dags dato aldri truffet på et eneste kursmål i Okeanis. Kanskje ikke så rart når han setter kursmålet til halvparten av eps han selv har regnet ut neste 3 årene?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 09:47 7850

DCM trår riktignok i kraft fra 01.01.2021, men OET endret litt på pipa i rapporten&presentasjonen i september så det leder meg til å tro at de ikke kommer til å selge skip før markedet tar seg (noe) opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.10.2020 kl 12:58 7593

Dette er noe de har gjort i flere ti år med stor suksess, så de har min tillit til at de tar riktige beslutninger nå også ;)

Hannisdahl i Cleaves har økt kursmålet på Okeanis idag, som ventet. Dette er bare begynnelsen på økningene på kursmålet fra den siden. Om ca 1 år er kursmålet fra Cleaves over kr 100 igjen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
14.10.2020 kl 15:29 7509

Ja, jeg har også stor tillit og tro på ledelsen. Og med den aggressive utbyttepolitikken de har så holder jeg gladelig på mine aksjer til tiden er moden for OET å selge skip :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Hannisdahlen forventer 0% utbytte i 2021, og 3%(?) i 2022.
Må innrømme at da blir jeg ganske skuffet😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
14.10.2020 kl 16:44 7393

Tror selv OET blir overrasket og skuffet da...

Børster litt støv av denne tweeten jeg; https://twitter.com/BullOnTank1/status/1313198227957731328
Legg merke til de to tweetene "Aristidis A" (COO OET etter hva jeg forstår) har her;

"What rates are you assuming @JHannisdahl? With OUR Vs averaging 20kpd, we will still generate net income of $28MM in 2021. Contact us to fine tune your model!!"

"$OET has full support of its banks, as evidenced by 4 recent financings (2 refis / 2 loans) that were all concluded with existing lenders. Charter portfolio is a source of comfort as our lenders understand that we will be cash generative even in the worst case rate scenario"

Dumt at ikke Hannisdahl tok denne oppfordringen, spesielt siden han har gjort OET til et spesielt (sårbart) case...
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Ansatte burde holde seg for gode til twitterkriger mot analytikere.

Generelt ikke et godt tegn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Hvordan skal de betale utbytter når de ikke har inntjening? Enda ikke skjønt at rederiene ikke tjener penger nå ? Oet skal vel også inngå nye slutninger som alle andre, Endel lån skal vel betjenes.

Venter de lengre vil skips prisene trolig bli enda lavere, ikke uten grunn Hunt er på selger´n

Hannis har milevis aksjekursmål en Oet sin markedskurs, Ikke uten grunn det.
I dag oppgraderte han Hunt, trolig da det skal selges skip nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare

Tullegutten:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare