Okeanis Eco Tankers - First fondet kjøper seg opp IGJEN

Frodon
OET 01.10.2020 kl 19:37 26162

Som sikkert ingen her husker, så kjøpte de seg opp i Okeanis i 2019 før Spetalen hamstret aksjer her og First solgte med god gevinst i november 2019 på kurs mellom kr 95 og 110.

Nå har de begynt å kjøpe igjen og dukket opp på 20 plass på største aksjonærer listen. De hadde langt flere aksjer i 2019, skal de fylle på enda mer? ;)

20 VERDIPAPIRFONDET FIRST GENERATOR 170,228 0,52

Kan også nevne at i tillegg til alle innside kjøpene på 328.100 antall aksjer siste uken, har også The bank of New York gått rett inn på 7 plass med 639.893 aksjer. Sykt hvor mye aksjer de klarer å kjøpe uten å dra kursen opp ;)

7 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 639,893 1,95

http://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/

Det er kanskje ikke så rart de kjøper aksjer i Okeanis, når fastkontraktene selskapet har signert, gir betydelige utbytter og selskapet er priset til halvparten av verdiene (p/b 0,51 pr 1.10.2020)
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
kamelen
09.11.2020 kl 20:55 5616

Uten å gå i dybden men mine tall er, 0.51 EPS for Q3 og 0.83 EPS for Q4.

OET er oslo børs desidert beste tankselskap.

tvitvi
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
09.11.2020 kl 21:05 5601

Etter å ha brukt kalkulatoren kommer jeg frem til at de vil presentere et overskudd på i overkant 12.100.100 usd. utbyttet blir 3.5 ish
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
09.11.2020 kl 22:02 5550

Jeg har EPS på 0,4 til 0,46, men føler jeg har vært ganske konservativ i utregningen min. Hvis vi antar det siste og 65% i utbytte, så får vi DPS på $0,3.

Blir veldig spennende, for mye kan skje i markedet før presentasjonen, så blir interessant å høre deres 'take'.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.11.2020 kl 22:40 5508

Litt for konservativ kanskje? (mine 60 cents er alt for optimistisk, med mindre de har noen lure kort i ermet).

Eller kanskje jeg har noen regnefeil? Tar jeg guidingen fra Q2-rapporten, men setter 0 i inntjening for alle ikke-inngåtte spotrater, samt benytter 23,69k som CBE, så får jeg 43 cents som EPS for Q3.

Ellers er jeg, som andre, mye mer spent på guidingen for Q4.
Benytter jeg EURN sine 22,5k for VLCC og 11,5k for Suez (og de 11,5k for Suez på Afra) for OET sine spotskip, så skal OET likevel klare EPS på 11 cents i Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.11.2020 kl 22:45 5488

DHT sine Q3 tall er ute «In the third quarter of 2020, the Company’s VLCCs achieved an average rate of $48,100 per day»

Her er guidingen for Q4:
«Thus far in the fourth quarter of 2020, 79% of the available VLCC days have been booked at an average rate of $38,400 per day»

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ba836318-2028-419a-a3b0-c97f6e54f909
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
09.11.2020 kl 23:53 5412

Ja, jeg har gjort det samme, men til og med lagt litt tap:

(B/E = $23800/dag)
VLCC $20000/dag x 60 dager
Suez $9500/dag x 114 dager
Afra $13000/dag x 25 dager

I de ratene har jeg tatt høyde for svak rateutvkling og at de ikke nødvendigvis klarer å utnytte alle dagene i et kvartal. Det blir jo gjetting, men ønsker heller en positiv overraskelse framfor å være for blåøyd. Jevnt over er de utrolig flinke til å jevne ut svakhetene i markedet, og til å utnytte premiumfordelen nyere ECO-skip gir.

Har de forresten anledning til å selge de fire skipene som er på bareboat-charter med via Ocean Yield eller følger avtalen da med på kjøpet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
10.11.2020 kl 09:12 5268

hmm Skeptisk til dette gitt; I Q2-rapporten splittet de opp Q3-guidingen mellom TC og spot (ref side 3 i lenken under), men nå så har de "glemt" å gjøre det samme... Har ikke fulgt DHT nok til å kjenne ledelsen, men har dårlig erfaring med slike stunt hvor rapporteringen endres med mindre transparens. Tolker det dit hen at brorparten av de oppnådde 38,4k skyldes tidligere TCer og at oppnådd spot (så langt) for Q4 er begredelig
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/b54a4a9a-949a-4282-8d33-595512900ed7

For Q2 sin del så var det dog imponerende;
Q2-rapporten; TC (894 dager) à 50,9k og spot (918 dager) à 51,4k = snitt 51,2k, men også 595 ledige dager (eks estimerte 77dager off-hire)
Fasit; 2445 dager (eks off-hire 39 dager) og snitt spot 44,9k.
918 dager * 51,4k + (2445-918) * X = 2445 dager * 44,9k -> snitt spot på det som ikke var inngått ved Q2-rapporten = 41,0k
41k som gjennomsnittlig spot for ikke-allerede inngått var bra

PS. Ser ut som at TCene deres genererte 2,1k i profit-split
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
12.11.2020 kl 06:47 5012

Oet Q3-resultat: $0,48 per aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Ratta
12.11.2020 kl 07:17 4937

Bra, litt skuffende utbytte, blir spennende å se hvordan markedet reagerer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
kaptah70
12.11.2020 kl 07:51 4854

Var det ikkje 0,53 per aksje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Scooby Doo
12.11.2020 kl 08:31 4730

Begge tar feil, ca 90 øre betales pr aksje.

«Styret i Okeanis Eco Tankers har besluttet et kvartalsutbytte på 0,10 dollar pr aksje.»
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Joppen
12.11.2020 kl 08:34 4717

De snakker om eps i US dollar
Ingen bestrider at utbytte er 0,1 $ eller ca 0,9 kr pr aksje
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
polakk
12.11.2020 kl 08:39 4699

Ser ut til at det blir et resultat på cirka $ 0,3 per aksje i Q4
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.11.2020 kl 09:52 4542

Jeg ble også overrasket over "lavt" utbytte, men jeg glemte å ta høyde for kontantstrømmen;
I CC Q1 så sa de at de var komfortable ved kontantbeholdningen ved utgangen av Q1 som var på 26,2MUSD (incl restricted)
Ved utgangen av Q2 så hadde de 33,1MUSD hvorav 24,3MUSD ble betalt som utbytte i løpet av Q3
Ved utgangen av Q3 så hadde de 25,8MUSD som er det samme som ved utgangen av Q1.

Har ikke tatt et dybdykk i kontantstrømmen for Q4, og ei heller hva EPS for Q4 blir (polakk har kommet frem til 0,30), men utbytte for Q3 ender kun på 3,2MUSD. Lukter det tilbakekjøp, bygger de litt større krigskasse frem mot H1/2021, eller har de en del andre forpliktelser i Q4?
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
fastinvest
12.11.2020 kl 10:05 4504

Resultatet er veldig bra og vi kan forvente samme utbytte for Q4.
Når ratene snur vil OET gå kraftig. Dette er en av de beste tank casene på børsen så er du long vil du minimum dobble dine penger ved å kjøpe OET, tror nå jeg.
Har kursmål 120kr i løpet av 2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Sensitivelover
12.11.2020 kl 10:34 4436

De betalte over 10 m på de nye Suezmaxene. Noe går til survey for Heraclea og Schinoussa også. Det forklarer nok at utbyttet var såpass lavt i forhold til resultat
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.11.2020 kl 10:45 4409

Litt plagsomt at de ikke har utregnet alt i guidingen sin som tidligere. Tror også de holder igjen litt utbytte for å bygge opp kontantkassen, slik at de kan være forutsigbare og utbetale noe hvert kvartal. De betaler vel også litt for scrubberfitting. For enkelte aksjonærer er det veldig viktig med stødig utbytte.

Q4
TC $38200 x 767 dager
Spot $18800 x 469 dager
Spot TBF $13796,61 x 236 dager (forutsatt like rater for Suez/Afra som nå)
Ikke i drift $0 x 92 dager
Med B/E på $22400 så blir redningen dette kvartalet TC'ene, og jeg estimerer EPS på $0,17 til $0,19 med utbytte $0,1 igjen såfremt utsiktene for Q1 21 ser greie ut, noe jeg absolutt tror.

P/B 0,51

Spent på hvor lenge det er til første Afra selges slik markedutsiktene er nå. I følge presentasjonen så taper de over $5000 per dag for hvert av dem, og rundt $1000 per dag i Q3. Nå har de riktignok levert varene så det holder tidligere i år.




Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.11.2020 kl 12:14 4296

Kan bli vanskelig med stødig utbytte i tank (med mindre man går for de som betaler lommerusk uansett hvordan det går), selv for oss som holder OET. Tror strategien er å være så offensive som de føler seg komfortabel med.

Med guidingen de ga så ser det for meg ut som at de vil havne på ca 15 cents EPS for Q4 (men da med CBE på 23,7k - de 22,4k er for FY2021. Jeg har ikke sett på hva vi kan forvente av CBE for Q4). Kythnos går dessverre av sin 85k TC i Q4, så vi er avhengig av en liten vinterboost for å opprettholde EPS for Q1 (det skal vi jo normalt ha, men dårlig med skraping så langt så vi kan risikere at det forblir mange om beinet også i Q1).

Q2&Q3 derimot kan bli stygge, men OET har ca 75 cents i kontanter pr aksje ved utgangen av Q3, og så stygge blir vel neppe Q2&Q3 når vi har 7 TCer gående på 3 år (i tillegg til den ene 1års TCen). Så får vi bare se hvordan 2021 utvikler seg mtp skraping, nybygg, rater og oljeetterspørsel.

Når det gjelder Afraene så uttalte de vel sist at de ikke ville selge skip til lave priser, men skulle skipsprisene gå litt opp som følge av vaksinenyhetene så vet man jo aldri.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
polakk
12.11.2020 kl 13:22 4204

Regnet litt på CBE for Okeanis sin båter neste år

Q1 2021
VLCC 4 stk på rate usd 32.615x 4 = 130460
VLCC Nissos Keros usd 47.945
VLCC Nissos Kythnos eller Donussa usd 34000
2 stk Suezmax fastkontrakt usd 28900x 2= 57800
Inntekter fra TC per dag - usd 270205

CBE 22400x 17 båter = 380800 - inntekter fra TC 270205 = 110595 som skal dekkes av 9 båter = 12288,33 for resterende 9 skip

Inntektene Q3 2021
VLCC 4 stk på rate usd 37.115x 4 = usd 148460
VLCC Nissos Keros usd 47.945
VLCC Nissos Kythnos eller Donussa usd 34000
2 stk Suezmax fastkontrakt usd 28900x 2= 57800
Inntekter fra TC per dag - usd 288205

CBE 22400x 17 båter = 380800 - inntekter fra TC 288205 = som skal dekkes av 9 båter = 10288,33 for resterende 9 skip


T
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.11.2020 kl 22:14 4017

Det hjelper veldig på resultatet i 2021 at kostnadene har gått ned ca usd 3 mill pr kvartal ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2020 kl 22:25 3991

De som blir overrasket over dette utbytte har fulgt dårlig med i timen, hva blir neste dividende? 0,05

Blir trolig større dividende i Hunter som koster 3,4+ tilbakekjøp?

Nei, resultatet var fint det, men skal det bli store utbytter fremover må de nok selge noe tonnasje.
Med fallende dividende blir nok aksjen bare rimligere fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.11.2020 kl 22:56 3958

Spørs om det kommer utbytte neste par kvartalene, ja - du kan nok fort få rett i det.

Hørte på webcast at de ønsket å ha litt mer kontantbeholdning, så da må de jo også holde igjen litt. De sa også at de har en del fordringer fra tidligere i år fra demurrage, men at dette mottar man vanligvis senere enn normal spotbetaling. Så da kommer det mer i balansen i Q1 og Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.11.2020 kl 23:07 3944

De kan fint utbetale usd 0,1 pr kvartal de neste 3 kvartalene, til ratene på nytt stiger H2/21. De 4 TC kontraktene går opp i mai 2021 ;) Da ender de på ca 30% utbytte på de 2 første årene etter de fikk skipene. Er det noen andre selskap på Oslo børs som noen gang har klart så store overskudd i forhold til mcap og gitt så store utbytter på nyoppstartet selskap? Og fortsatt prises de til p/b 0,51 og p/e 2,2

Book value of equity of $12.1 / NOK 115 per share
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
13.11.2020 kl 09:21 3789

Ja, de ønsket å øke unrestricted cash fra 17MUSD (utgangen av Q3) til (minst) 20MUD, så det er ikke så veldig mye sånn sett (utgjør ca 9 cents pr aksje).

Har ikke tatt et dybdykk i kundefordringer, men de nevnte demurrage på webcasten ja. Slik jeg forstod det så var det spesielt Q1 dette ville frigjøres, men også litt nå i Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.11.2020 kl 17:58 3495

1 års kontrakt på VLCC ligger på usd 24.250 nå. Suezmax usd 18.500 og aframax usd 16.375. Hva er best, binde opp et par kontrakter til på Suezmax og Aframax, så overskuddet blir enda høyere i 2021? Eller ha resten av skipene i spot?

Forøvrig hadde Cleaves cash break even på Okeanis på usd 28.096, mens fasiten var usd 24.112
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
03.12.2020 kl 15:27 2980

Blir interessant å se om det får noen effekt at de flyttes over på hovedlista.

Ellers litt skuffende kurs på utbytte; 0,879.

Fin rabatt på denne nå for øvrig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
JonasKr
03.12.2020 kl 16:59 2926

Det var vel ikke forventet utbytte i det hele tatt :-). Tank er en sektor det er helt meningsløst å sammenlige kvartalstall med tidligere kvartaler, men det skjønner tydeligvis ikke journalister i DN, e24 osv. Q4 blir selvsagt helt grusomt. I løpet av 2021 vil oljeproduksjonen gradvis økes med minst 10mill bpd, det vil ha vanvittig innvirkning på ratene. Med høyere råoljepris øker også spreaden på vlsfo og hfo. En kan jo spørre seg hvorfor rederiene ikke skraper VLCCer? Jeg er megabull, men må fortsatt ha litt is i magen. Jeg tror bunnen på ratene er nådd, men nøkkelen er å få flytrafikken igang
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
14.12.2020 kl 17:31 2623

Lite interesse her. Men en av de få gjenlevende pris/bok 0,5 og solide utbytter som er tilgjengelige. Artig å se at kroniske naut som analytikere glemmer denne nærmest konstant. Performance på selskapet er helt i toppklasse. 4 av VLCC går neste år også på t/c. Neste år må de ta stilling til om hva de skal gjøre fordi spennet til Nav er så stor.
Motsatt de såkalte "analytikere " sine spådommer har tankmarkedet strammet seg godt til de siste 144 dagene. Reell t/c på reisebasis er vel nå 30k usd/dag ex Atlanterhavet som er westafrica Northsea og USA til Østen. OPEC har fortsatt produksjonsbegrensninger Waf og us samt Nordsjøen har ikke dette. 50 usd tønna vil derfor dra plenty volum. Men det er få kontraheringer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Ratta
17.12.2020 kl 07:09 2425

https://newsweb.oslobors.no/message/520894

Blir vel ca 3kr/aksje i profit for q4.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.12.2020 kl 09:12 2338

Basert på "adjusted profit" på 10-12MUSD og 32.4M aksjer så skulle det bli ca 3NOK ja (2,7-3,2NOK med USDNOK 8,6).

Hvordan de kommer frem til adjusted profit på 10-12MUSD skjønner jeg ikke;
Forrige guidance (gitt CBE på 23,69) med off-hire på Afra/LR2 fikk jeg til å bli en EPS på 16 cents, mens 10-12MUSD tilsvarer en EPS på 30-37 cents :o

Kan det ha noe med splitt av besparelse fra scrubbere å gjøre? Fra guidinga sist så hadde de TCE på 24k på VLCCene sine og 100%, mens dette nå er 26-27,5k...
Mulig at de også har en hyggelig reduksjon i CBE (guiding for FY2021 er jo på 22,4k i snitt), og/eller høyere utnyttelse på Afra/LR2?
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
polakk
17.12.2020 kl 10:05 2274

Q1 2021
VLCC = 1x48k + 1x34 +1x30+ 4x32,615 k = 242,46 pr dag
Suez = 2x29k + 1x20000 = 78k pr dag (vel, en plass mellom 29 og 30 på hver av de)
Afra= 1x19 =19
11 skipen på TC tar da inn 339,46k pr dag

Cash break even ligger i 2021 på cirka 22400 for flåten samlet.
Dersom vi tar 17x23k så får vi 380,8 + 1,3 k scrubber finansiering = 382,1 per dag
Trekker vi fra skipene på TC til 339,46 per dag så får vi 42,64 k som skal dekkes av 6 skip
Vi får da 7,107 k per dag
Dersom raten er f.eks 17,1k per dag for disse skipen så vil rederiet tjene 60 000$ per dag


Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.12.2020 kl 10:07 2270

polakk skrev Innlegget er slettet
Jeg har sansen for å være konservativ, men jeg får ikke ting til å stemme :(

Noen som har regnet på EPS for Q4 før dagens oppdatering? Jeg fikk "kun" 16 cents, mens 10-12MUSD tilsvarer det dobbelte... (gitt at adjusted profit = net income)
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
17.12.2020 kl 11:15 2212

Husk de fikk to suezmax tankere overlevert fra verftet i september 2020. Begge disse skip gikk inn på ganske gode kontrakter ved inngangen til Q4.
Okeanis er et meget veldrevet rederi. Mange lange kontrakter som gjør at selskapet vil tjene penger i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
17.12.2020 kl 15:03 2101

Skarpt observert. Og det står i meldingen:

"For our scrubber-equipped vessels on time charter, we have included their rate premiums based on shipbroker
assessments of competing offers from non scrubber-equipped vessels at the time of fixing over the minimum duration of the charter; i.e. Nissos Donoussa
secured a one year time charter at $34,000 per day, representing a premium of $4,000 per day over the competing offer of $30,000 per day from an eco, non
scrubber-equipped VLCC and equating to a premium of ~$1.5m over the duration of the charter ("TC Premium")."

Verdt å merke seg at de nye TC'ene er veldig sterke gitt dagens marked:

Afra/LR2 N. Hereclea på TC $19k mot tidligere spot-guiding på $11k = differanse $8k i vår favør
Suez Kimolos på TC $20k mot tidligere spot-guiding på $17k = differanse $3k i vår favør
VLCC Nissos Kythnos på $30k mot tidligere spot-guiding på $24k = differanse $6k i vår favør, men er nok tidligere inkludert.

Dette gapet vil jo øke i takt med at scrubber-nedbetalingene. Og med nye TC'er så er jo enda mer av usikkerheten over nyåret borte, og det vil nok kommet et fint utbytte når Q4-rapporten presenteres.

For øvrig hadde jeg enda lavere EPS enn deg før dagens oppdatering, men det var fordi jeg regnet med fortsatt høy OPEX og 92 dager off-hire ifm. special survey. Vet ikke om derivathandelen påvirker noe særlig, vil ikke tro det...?

Så hver gang det meldes om en TC så kan man legge på summen:

VLCC - $5,2k
SUEZ - $3,9k
AFRA - $5,5k

Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.12.2020 kl 15:27 2055

Jeg hadde også lagt inn off-hire på Suez (26% off-hire). Klarer du å få så høy EPS med oppjustert guiding? Det er tross alt ikke mye de har økt guidingen på, så dette skjønner jeg rent lite av :(

Tallene de oppgir er EKS derivathandel (vel, Urealisert gevinst/tap i hvert fall), så det kan ikke være det heller.

Oppdatert guiding er TCE revenue på 42-44MUSD. I mitt regneark med (stort sett) gammel guiding så har jeg 41,4, så inntekten har ikke økt vesentlig ifht november. Vi har da 42-44MUSD i inntekt, og 10-12MUSD i adjusted profit. Differanse på 30-34. Fordeler vi det på 17 skip og 92 dager (inkl off-hire) så er det en CBE 19-21,7 (mot 23,69 som jeg bruker). Kanskje det er her det ligger - svært lav CBE (en god del mindre enn guidet CBE for FY2021). Den varierer jo fra kvartal til kvartal tross alt.

PS. Tar jeg ikke feil så var Donoussa sin TC på 34k (ut november 2021) med i rapporten, mens Kythos sin 11mnd 30k TC mener jeg er ny
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Grylls
17.12.2020 kl 16:19 2023

Nei, jeg blir litt svar skyldig her, og må regne skikkelig over. Hva med receivables fra demurrage som jo lagger litt etter?

Og de skriver 100% dekning for VLCC ved forrige guiding, så da er Kythos @ 30k kanskje inkludert i de tallene, men at den ble først børsmeldt i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.12.2020 kl 16:47 1985

Receivables burde vel være inntektsført når de opptjenes, selv om kontantstrømmen er forskjøvet - og så ser det ikke ut som at inntekten er nevneverdig økt, det er bare nettoen i bunn som har økt.

Når det gjelder Kythos så vil jeg anta at TCen på 30k gjelder fra nyåret en gang, siden 100% av tilgjengelig spot var inngått for en måned siden. Det er derfor jeg sporer av når spotratene for VLCC plutselig går opp. Spreaden mellom VLSFO og HSO har derimot gått opp en del den siste måneden (fra ca 55 til 70-75, så kanskje 30-35% økt scrubberpremie) uten at jeg vet om det er det som er forskjellen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare