Napatech: kapitalforhøjelse nu vil være genistreg!

Finans360
NAPA 03.10.2020 kl 11:06 2524

I lyset af den imponerende turn-around og de meget stærke fremtidsudsigter bør Napatech nu foretage en kapitalforhøjelse.

Investorer, som ikke forstår casen og/eller den branche som Napatech opererer i, vil allerede her begynde at tænke på 'aktionærudvanding' osv. Det er fordi de antager at kapitalforhøjelse er forbundet med krisetegn.

Lad os gennemgå forretningsmodellen i den branche som Napatech opererer i så det står klart for enhver hvorfor en kapitalforhøjelse med al sandsynlighed vil booste Napatechs omsætning (og dermed aktiekurs) eksponentielt:

OEM-aktører som DELL, Futijsu, HP, Cisco (og mange andre mindre kendte brandnavne) er "gate-keepers" til primær-omsætning i branchen. OEM-aktører laver "pakke-løsninger" til globale slutkunder baseret på forskellige leverandørers/producenters (såsom Napatech) produkter. Det er hos OEM-aktørerne at den HELT store omsætning for producenterne ligger.

Udviklingafdelingen hos OEM-aktøren (f.eks. Cisco) planlægger løbende nye produktlanceringer- og udviklingstiltag. På baggrund af denne planlægning/design brief byder forskellige producenter ind med hver deres løsning til OEM-kunden. Den producent hvis løsning vælges af OEM-kunden noteres for et 'design-win'.

Det er vigtigt at forstå at dette design-win IKKE er ensbetydende med producent-omsætning FØR OEM-kunden har solgt løsningen ind til slutkunden. Måske køber slutkunden løsningen - måske ikke.

Det følger heraf at der er risiko for producenten forbundet med at udvikle et løsningsforslag til OEM-kunden som måske viser sig ikke at være omsætningsgenerende.

Store producenter har kapital til at pitche et meget stort antal løsninger ind til mange forskellige OEM-kunder med forskellige behov. Hvis f.eks. 10% af disse løsningsforslag slår igennem i markedet er investeringen i de øvrige 9 forslag betalt hjem tusindvis af gange.

En aktør med mere begrænsede ressourcer (som Napatech) er afhængig af at udvælge den OEM-kunder hvor sandsynligheden for et design-win er størst OG hvor sandsynligheden for at OEM-kunden kan sælge løsningen ind til slutkunden er størst.

Hvis Napatech rejser f.eks. 200-500 mio. NOK vil det betyde at man kan byde et voldsomt højere antal løsningsforslag ind til OEM-kunder og med Napatechs evne til at ramme plet ift. løsningsforslag vil det medføre et meget højt antal design-wins og dermed i sidste ende adskillige 'blockbusters' i markedet.

En kapitalforhøjelse nu vil ikke ske til spotpris pga. den succesfulde turnaround så de eksisterende aktionærer kompenseres i form af en virksomhed, der kan accelerere væksten til et helt andet niveau. Vi taler om en mangedobling af omsætningen. En melding om en kapitalforhøjelse vil betyde en øjeblikkelig kursstigning er mit bud. Hvis man sågar får en stor, industriel aktør (OEM-aktør ell producent) ind som medejer tør jeg slet ikke spå om hvor højt kursen skal op fordi Napatech overnight ville flerdoble omsætningen via salg direkte ind i aktørens kundenetværk.

Lad det være en opfordring til ledelsen og storaktionærerne!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Tradinator
03.10.2020 kl 12:46 2434

Det er sikkert noe som kan bli luftet ifm Q3. En EMI for videre vekst og utvikling i et gryende marked er bare bra for oss som sitter long. Tror nok vi nærmer oss 17-18 kroner i løpet av denne måneden, og tror NAPA ville hatt få problemer med å hente penger med de utsiktene som ligger foran dem, mot hva aksjen handles for i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2020 kl 14:01 2358

Interessante tanker, og dette kan nok kanskje bli virkelighet innen relativt kort tid, men først bør man arbeide hardt for få opp market cap (aksjekursen) til et anstendig nivå, helst til ATH.

Når dette er sagt, så har jeg såpass stor tiltro til at ledelsen med CEO Ray Smets i spissen og styret med leder Lars Boilesen vil overveie og behandle et ønske om emisjon med størst mulig profesjonalitet og med belysning av alle aspekter.

Vi skal heller ikke glemme at selskapet nå har klart å opparbeide seg en anselig kontantbeholdning på 69.9 DKKm, (NOK 102,8 mill).
I tillegg har de guidet økt bruttomargin til 70-72%, og guider omsetning i 2020 på mellom 185 og 205 DKKm (NOK 272- 301 mill).

Vi skal heller ikke se bort fra at de 3 største aksjonærene med oppkjøpsselskapet Verdane Capital i spissen og med Sundt og Ludvig Lorentzen på de neste plassene vil ha et ord med i laget om hva som skal skje med selskapets fremdrift i tiden som kommer.
Disse 3 hovedaksjonærene eier tilsammen 46,77% av utestående aksjer iselskapet, alle er solide, og disse kan ha en viss innflytelse på økonomiske avgjørelser.
Det er også spennende at oppkjøpsselskapet Verdane Capital eier så mye som 27,22% av aksjene i Napatech.

Spennende tider i vente, og bare 16 handelsdager igjen til Q3,

Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Torashe
03.10.2020 kl 14:29 2310

Uff uff, jeg tror en emi nå ville ikke vært bra.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Tradinator
03.10.2020 kl 16:03 2223

Ingen i selskapet har nevnt noen ting om EMI, vi diskuterer et mulig scenario for å posisjonere seg for videre vekst. En evt EMI under slike forhold kan være smart. Vi pløyer snart gjennom ATH her og det er få skyer på himmelen akkurat nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Finans360
03.10.2020 kl 16:08 2212

Igår ville have været en god dag at købe
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Torashe
03.10.2020 kl 16:41 2184

Jeg har troen på selskapet og har planer om å sitte på lang tid til. Men jeg klarer ikke se at det ville slått positivt ut nå med EMI. Men om interessen for Napa øker og den klarer holde seg litt mer stabil mellom q, så ja da kansje. Hvorfor skulle di evt hatt behov for påfyll? Penger på bok har di, kunder har di. Akkurat nå ville jeg personlig ikke sett det positive med en emi, hadde nok mer sett på det som en svakhet at di nå måtte henter penger, tjener di ikke nok? Skjønner jo at penger=vekst og alt det der.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Finans360
03.10.2020 kl 19:36 2060

Hovedindlægget bør besvare dit spørgsmål

Med en langt større likviditetsbeholdning vil man kunne accellerere væksten eksponentielt. Så taler vi ikke længere 30% årlig vækst. Prøv 300% istedet.

Som sagt afspejler en kapitalforhøjelse ikke pr definition en krisesituation
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
repsol
03.10.2020 kl 21:37 1974

En rettet emisjon mot sterke industrielle investorer som skjønner seg på hvem vei Napa må ta for bli stor , helts Svenske eller amerikanske investorer , la oss si 15 mil aksjer på kurs 15 kr da skulle vi sett fart i aksjen da )

repsol
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Struts
04.10.2020 kl 11:08 1784

Jeg må innrømme at dersom det er TO ting i aksjemarkedet som får meg til å fryse på ryggen, så er det når et børsnotert selskap (det være seg OSE/Merkur eller hva som helst) sender melding om EMISJON eller RESULTATVARSEL. Min erfaring er at i 9 av 10 tilfeller følges det av en tsunami av flere dårlige nyheter og ditto kursutvikling. Beste råd da (igjen min mening) er å selge ALT man har i selskapet første dagen, for de nevnte foran følges gjerne av ikke bare én med TRE fallende knivers netter.

Jeg skal ikke påstå at jeg forstår "caset" her F360 (det har jeg vel heller aldri gjort), men jeg har fulgt med på hva du (og flere andre, deriblant MMM2) har skrevet, og valgt å tro på det. Noe jeg aldri har angret. Så jeg håper (igjen) at du får rett, og i tilfelle en emisjon at det da vil utgjøre det ene av 10 tilfeller som resulterer i at et såkorn blir til en frodig åker, og ikke en ørken. Og i tilfelle emisjon, så håper jeg den ikke bare vil bli rettet mot de store haiene - selv en liten gullfisk burde få være med på laget. Særlig sannsynlig er det siste ikke, men selv en som nærmer seg de "tress" må få lov til å drømme! Når alt kommer til alt, er det ofte det man sitter igjen med, og håpet om at det ikke skal bli et mareritt. Jeg ønsker (selvfølgelig og uansett) alle oss aksjonærer lykke til på DENNE ferden. I korthet; en emisjon samt resultatvarsel (som melder om signifikant BEDRE bunnlinje enn forventet) tar jeg i mot ANY TIME OF THE WEEK!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2020 kl 11:10 1778

Takk for gode tips. Og forklaring hva en EMI fører til. Dette skal jeg huske på selv fremover. Særlig med å selge første dag. Jeg er ny så alle slike tips er gull verdt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Struts
04.10.2020 kl 12:13 1719

Ja, jeg vet nå ikke om det var noen GODE tips, bare min generelle erfaring. Men når det gjelder Napatech, så ville jeg velge å lytte til F360 (og en del andre). Uansett, lykke til med dine investeringer!
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2020 kl 12:46 1683

Når man ser på den sterke ledelsen og hva CEO Ray Smets har fått til med Napatech de siste 2 årene, så er utgangspunktet for stor suksess overveldende.

Når en i tillegg ser på den imponerende rekken av verdenskjente selskaper de samarbeider med blir man enda mer overveldet.
Her finner man kjente merkevarer som:

IBM - Facebook - YAHOO - INTEL - HP - FIJITSU - APPLE - DELL og en lang rekke andre verdenskjente selskaper.

--We work with these great companies:--

https://www.napatech.com/about/

Skroll ned under midten på siden.

Dette selskapet kan umulig være oppdaget av markedet etter snuoperasjonen fra 2018 og videre.
Her er det bare å glede seg til fortsettelsen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Seriøs
04.10.2020 kl 15:06 1567

Hva tenker dere rundt Techstep ? Vet de er ulike men på mange måter i tiden begge to
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Alby
04.10.2020 kl 18:24 1446


Kanskje vi klarer 15,- neste uke ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2020 kl 18:47 1417

Personlig har jeg stor tro på at på at langsiktighet vil lønne seg i Napatech enten kursen er 14 eller 18 neste uke.


Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Alby
04.10.2020 kl 18:52 1410


Jeg tar de små skritt 😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Tradinator
04.10.2020 kl 19:49 1339

Kjøpt lodd der, men et ikke direkte sammenlignbart selskap. Veldig positiv til et løft der.
Redigert 20.01.2021 kl 23:47 Du må logge inn for å svare