(6 Oktober)PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

Fresh Prince
SALME 06.10.2020 kl 09:37 276693

SALME-ME: PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

09:10
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning av Salmon Evolution med kursmål på 9 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

Pareto ser stort vekstpotensial i Norge, hvor Salmon Evolution har lisenser til å produsere opptil 31.000 tonn. Videre venter de også at selskapet vil ekspandere betydelig utenfor Norge, med Sør-Korea som det naturlige første steget.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Tradinator
03.05.2021 kl 13:05 12007

Salme er en aksje for hovedlisten. Ny type oppdretter som ikke kan sammenlignes med øvrige innen Laks. For en inngang de får de som kommer inn nå.
Simma
03.05.2021 kl 22:05 11840

Når får folk opp øynene for denne mon tro
Slettet bruker
03.05.2021 kl 22:32 11808

Tror mange følger nøye med på denne. Og den kan absolutt bli en svært god investering på litt sikt. Da snakker vi sikkert 20-30kr når de kommer igang med slaktingen. Men jeg tror fortsatt man har litt tid til å komme seg inn, da slakting ikke skjer før q4 2022.
urix
04.05.2021 kl 02:39 11664

Er enig i det du skriver, men alikevel å komme inn på rundt 5,80 til 5,85 er så stor forskjell fra f. eks fra 6 til 6,50 kr. Husk siste emisjon nylig var på 6 kr. de fikk inn 500 mill. kroner. etter det stabla de på beina et lån hos Nordea og Sparebanken Vest 625 mill. kroner, har penger i bøtter og spann, i motsetning til andre landbaserte prosjekter. Forresten er ikke et år lang tid, hvor ble det ev åra fra årtusenårsskift til 2021, for meg et pust i sivet, tida går altfor etter min mening, lite å få gjort noe med, vil du være med så heng på!
La festen begynne, den kommer til å vare i mange år!!!
Fresh Prince
04.05.2021 kl 19:04 11386

Er bare fordi atlantic sapphire (-7,7%) drar ned hele bransjen i fallet som pågår nå. Salmon Evolution er helt fremst i rekken etter Atlantic Sapphire, bare at jeg personlig mener de har mye bedre løsning på hele systemet fra A til Å og vil dermed unngå de enorme problemene ASA har hatt.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 19:05 11401

Jeg er absolutt positiv til aksjen. Og tror dette kan bli et av de ledende landbaserte selskapene i tiden fremover. Slik jeg har forstått det er mye av teknologien eksklusiv og spesielt i forhold til temperaturstyring.. uten at jeg skal påberope meg ekspertkompetanse på oppdrett. Mulig jeg bommer på 1 kr eller 2 på inngang, men jeg tror pengene kan gi bedre avkastning flere steder en stund til. Men på sikt her så skal nok denne opp på 20-30kr det er jeg overbevist om. Så følger nøye med på denne.
Tradinator
04.05.2021 kl 22:42 11206

Helt enig at det vil ta tid, men for meg handler det om å få tak i så mange som mulig å være i god posisjon før oppturen starter, for den slutter ikke på en stund.
urix
05.05.2021 kl 05:50 11146

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Ingen store selger seg ut, det er bare å se på antall aksjer omsatt i går, 398948 stk. , du bør slutte å skrive mye tull, ser du skriver veldig dårlig norsk, bruk tida di til forbedre dine norskkunnskaper.
Til alle: Last opp, løp og kjøp!
NullBull
05.05.2021 kl 12:02 11028

Er man litt langsiktig (og det bør man være for å bli med på reisen) så er det nærmest likgyldig om man kommer inn på 7, 7,50 eller 10,-. Jeg har handlet på over 7,50 og har null problem. Det at man i dag kan plukke på under 6,- fra kortsiktige investorer er jo hyggelig og uventet, men vi snakker nå om en sektor som dagens laksenæring (priset til flere hundre milliarder) har vært livredd for. Og den sektoren mener jeg SALME nå er i ferd med å få lederrolle i. Om jeg innregner kostnader med de hendelser som Sapphire har i sin produksjonssyklus, så vil ikke de kunne "holde" SALME på avstand. Tiden vil vise hvem som vinner.

I dag prises landbasert-sektoren til rundt 20 milliarder og det er utrolig lavt for å utgjøre en disrupsjon som en "multi hundre-milliard næring" har som største skrekk. Her vil det komme store verdiendringer. Dagens kurs er en vits. Helt utrolig.
Redigert 05.05.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
urix
05.05.2021 kl 12:47 10986

Er jo stort sett enig med deg, men uansett hyggeligere med snitt under 6 kr. enn over 7 kr. , men er enig med deg dette vil ikke få stor utslag når kursen ligger mellom 70 -100 kr., jeg er langsiktig har 5 års som minimum mål, tida flyr fort, og ila disse 5 åra skal det bli mange oppturer.( investert 4 mill allerede).
Mange av disse analytikere på landbasert skjærer alle over en kam, de snakker som landbasert er synonymt med RAS teknologi, men Salmon Evolution har HFS teknologi, som skiller seg mye fra RAS.
Som jeg har skrevet tidligere, alle tradisjonelle oppdrettere følger med på hva Salmon Evolution`s framgang, finansiering og teknologi, samt de fleste er imponert av avtalen med Dongwon i Sør Korea som er så langt rosina i pølsa, men snart kommer flere rosiner i flere pølser.
Dagen kurs er en vits, enig, til de som selger på disse nivåene, vi får be vårherre om å tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.
Holder kursene seg fram mot lønning med feriepenger, kjøper jeg flere under 6 kr.
Ha en god dag!!!
Redigert 05.05.2021 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
urix
05.05.2021 kl 13:50 10924

For oss som er positive til landbasert lakseoppdrett, så er vi (Tradinator, Null Bull, Artic Ocean, Oljerigg 1, Fresh Prince, Optimist 68, Promo, Ronny Pøbel, Zolly, JPM, og Urix) stort sett ganske enige:
Salmon Evolution er i førersete.
---------!!------------ har den beste teknologien (HFS)
---------!!-------------har den beste finansieringa. Fått lånefinansiering fra Nordea og Sparebanken Vest, 625 mill. kr. Dnb var svært imponert over avtalen.
---------!!-------------har penger i bøtter og spann, fase 1 på Indre Harøy i Norge og annlegget i Sør Korea er fullfinansiert.
---------!!------------ har de beste folka ansatt. Odd Frode Roaldsnes nylig fått jobben som Asia -sjef, lang erfaring fra Asia.
---------!!------------ er grisebillig. Under emisjonspris hvor de enkelt hentet 500 mill. kr.
---------!!-------------er framtida i forhold til miljø og bærekraft. ESG.
---------!!-------------kommer til å bli en gullgruve for oss alle om vi er langsiktige.
---------!!-------------vil vokse meget i åra som kommer, nye lokaliteter utenlands vil komme.
---------!!-------------ligger flere år foran de fleste av sine konkurrenter. (Proximar bl. a. )
---------!!-------------oppfyller alle krava til taksonomi som vil komme som krav fra Eu neste år, krav om bærekraftig produksjon i forhold til miljø.
---------!!-------------vil på sikt oppfylle alle våre økonomiske drømmer om vi gjør det viktigste, viser tålmodighet.
Redigert 05.05.2021 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Ronny Pøbel
05.05.2021 kl 14:49 10913

Dette er et skifte vi ser, men langt fra alle vil klare å nå guidinga de selv har satt. Spesielt tenker jeg da på raset med selskaper som kom på børs i Q3-Q04 i 20, som i effekt bare er et skallselskap med en vag plan. Med andre ord gjelder det å finne et selskap man er komfortabelt med å investere i, på bakgrunn av teknologi, ledelse eller guiding.
Her scorer salmon evo høyt i min vurdering. De har en kompetent ledelse, selskapet guider noe som virker oppnåelig, de har allerede en formell partneravtale i asia, disruptiv teknologi - og de har fått støtte av staten! Jeg prøvde å få støtte av enova for noen år siden selv, riktignok til renovering av et hus, men de folka der godkjenner ingenting halvveis. Mot de andre aktørene er de allerede igang med et byggetrinn, og prises nesten ned mot innskutt kapital. Når jeg leser tråder om proximar, kingfish, sapphire så ser man allerede "villprising". SALME er et røverkjøp, og på 5-10 år kan dette, i likhet med Andfjord bli markedsledende.

Har idag 50.000 aksjer, men ser vi salmon evolution ned mot 5 kroner skal jeg vurdere et lite oppkjøpsraid igjen. Det å treffe markedet er umulig, og for å kompansere mot dette må man ha en horisont som er tilsvarende lang.
JPM
05.05.2021 kl 14:50 10953

Gode argumenter Urix. Har selv fylt på med 100000 aksjer. Her må vi bare være tolmodige. Skjer vel saker og ting til høsten tenker jeg.
NullBull
05.05.2021 kl 14:52 10965

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Emisjonen på 500 mill er gjennomført og ble overtegnet. Så ville de, som ett av få selskap som bryr seg om små aksjonærer, stelle i stand med en reparasjonsemisjon på inntil 50 mill kr. Denne ble til slutt avlyst ettersom handelen i aksjen i noen uker lå under emisjonskursen på 6,-. Så nå er det slutt på emisjoner. Det er drøye 300 mill aksjer i selskapet fullt utvannet og det gir rundt 1,8 mrd i verdi på knappe 6,- i kurs.

For øvrig er verdien av dette fantastiske selskapet rundt 500 MNOK om en ser bort fra innskutt kapital. Så selskapet er på dagens kurser bare priset noen hundre mill for teknologi, fremgang, folk, finansing, vekstpotensiale, industrielle eiere, ingen emisjons-risk +++++. Du betaler ca 1,30 per aksjer i pris for alt dette. De øvrige kr 4,50 per aksje er innskutt egenkapital (cash). Ingen plasser på børsen finner du billigere kjøp av substans per aksje, og i tillegg får du alt det øvrige.

Dette er blant annet en stor forskjell fra Andfjord: der er det skutt inn 5-6 kroner på en aksje som koster 50,- kroner (eller rundt 350 mill og selskapet er verd 2 mrd).
Redigert 05.05.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
urix
06.05.2021 kl 05:08 10738

Du har rett med det i forhold til Andfjord, så er spørsmålet hvorfor ser ikke andre investorer det samme? Blir som Obos ligaen skulle sammenlignes med Premier League! Det er det så vidt jeg vet ingen som er villige til gjøre.
Snart vil det komme en stor endring i forholdet mellom Andfjord / Salmon Evolution, enten at Salme stiger kraftig eller at Andfjord faller.
Babbai
06.05.2021 kl 09:14 10325

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Høres veldig smart ut. Det er bedre å tenke selv og kjøpe aksjer som har stort potensiale enn å sitte og trøkke opp mot ATH i de mest populære aksjene. NOD er superpopulær nå, Kahoot! også. Se på en av de største aksjonærene i NOD, Passesta AS, han var styreleder i flere år og har 2.65 millioner aksjer. Regn litt på verdien av de aksjene i dag du. Han er også største aksjonær i Elliptic Laboratories - et selskap som nå går under radaren på de fleste. Han har ca. 1.2 mill aksjer i Elabs, og kursen er 192 nå. Om noen år vil nok folk være like misunnelige på de aksjene som de er på NOD-aksjene hans. De fleste er vel misunnelige allerede nå (ca. 200 mill kr).

NOD, SALME, ELABS og flere slike aksjer krever også at folk setter seg litt inn i teknologien. Det er mye enklere for folk å kjøpe ting som er kjent. Det er f.eks. enklere å forholde seg til Lerøy og Mowi enn SALME. Og det er enklere å forholde seg til et selskap som selger barneklokker enn et selskap som selger software-baserte sensorer, sensorfusjoneringssoftware og gesture feature technology som Elabs. Og i disse dager har ikke folk tålmodighet til å vente på at SALME skal bli ferdige med å bygge eller begynne å slakte fisken. Men bare vent til den tid kommer, da vil de si at "skulle ønske jeg kjøpte aksjen for et eller to år siden..." Sånn er det alltid.

Min konklusjon: Gjør egne analyser, les deg litt opp på det andre ikke orker å bruke tid på - hvis du ser et potensiale, så er det nok faktisk det (hvis man kan litt analyse). Og da er det bare snakk om å være tålmodig.
Ronny Pøbel
06.05.2021 kl 17:50 10083

Som jeg ser det nå, så er spørsmålet hvor bunnen er? Kan vi forvente et fall ned til 5,5 -5,3?
Madscore
07.05.2021 kl 12:02 9805

Salme tar snart igjen andfjord, hvis det ikke blir utsettelser for de og.
https://ilaks.no/nye-forsinkelser-i-forste-smoltutsett-for-andfjord-salmon/
JPM
07.05.2021 kl 13:24 9733

Håper endel investorer hos Andfjord heller ser mot Salme som et selskap med større gjennomføringsevne og generelt sett et bedre case.
Nå tror jeg kursen bunner ut på dagens nivå og begynner ferden oppover.
Tradinator
07.05.2021 kl 13:27 9733

Et gullegg på dsgens kurs om du er på jakt etter langsiktig investering som kommer til å kaste bra av seg.
NullBull
09.05.2021 kl 22:30 9122

Et veldig godt råd du går.

ANDF er priset til rundt 2 milliarder, som er ca 1,7 milliarder mer enn det som er skutt inn i kapital. SALME er priset til ca 4-500 mer enn innskutt kapital.
Og hvordan ser anleggene ut? Dere har sett at SALME deler bilder og videoer av sine enorme konstruksjoner som settes opp i henhold til plan og kost. På ANDF sprekker stadig smoltutsettet, og nå er det visstnok til sommeren.

ANDF er heller sparsommelig med å vise børsen bilder, men se bildet på denne linken: https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Her-skal-det-svoemme-laks-i-loepet-av-sommeren

Hvis dette er "patentert teknologi" som priser et selskap til 2 milliarder, så vet ikke jeg. Kan nesten minne om reisen noen fikk med China-scamen Sino Agro Foods, men dette får folk bedømme selv. Det tragiske er at når de begynner å drepe fisk, så vil det (igjen) kunne være negativt for sektoren.
urix
10.05.2021 kl 02:24 9016

Når er bildet på Kvalnes tatt? Har de bare et basseng?

Ellers også enig med rådet til JPM, Salmon Evolution er i en egen divisjon, underpriset så det holder, men en dag vil "svanen" skinne !!
JeanPaul
10.05.2021 kl 10:43 8825

Satser på at det har etablert seg en god støtte ved 5.70- 5.80 og at nedturen er over for denne gang. RSI er meget lav og kanskje vi ser en oppgang nå. De med dårlige nerver og belånte midler til en emisjons-trade (som ikke gikk så bra) har forhåpentligvis solgt seg ut.
ArcticOcean
10.05.2021 kl 10:57 8812

Jeg noterer meg med stor interesse at mannen som bygde transportselskapet Torghatten ASA fra ingenting til en milliardbedrift, og solgte livsverket til Altor tidligere i år, nå går inn i landbasert oppdrett (Gaia Salmon).Han har helt frem til nå vært svært skeptisk til landbasert oppdrett.
Tradinator
10.05.2021 kl 11:19 8771

Aner vi bunn nå? Ser ut som den lange reisen kan starte sakte men sikkert.
ArcticOcean
10.05.2021 kl 11:40 8720

Tror nok en del større investorer sitter og følger SALME med argusøyne og vurderer å posisjonere seg. Det eneste som holder de igjen er at SALME er første selskap ut med deres teknologi, og at mange avventer og ser hvordan de vil lykkes. Det sørgelig for disse er at de i mellomtiden går glipp av en masse avkastning når aksjen etterhvert setter kursen nordover.