(6 Oktober)PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

SALME-ME: PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

09:10
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning av Salmon Evolution med kursmål på 9 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

Pareto ser stort vekstpotensial i Norge, hvor Salmon Evolution har lisenser til å produsere opptil 31.000 tonn. Videre venter de også at selskapet vil ekspandere betydelig utenfor Norge, med Sør-Korea som det naturlige første steget.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt

Veldig bra innlegg. Vurdert å bytte flere ganger når jeg ser andre aksjer fly. Men bestemt meg får å sitte i denne nå.

Men hva kan realistisk kurs på denne aksjen om 3 år ? Vanskelig å tippe. Men kan denne gå til 50-100-200 ?

Jeg tror nok selskapet først skal begynne å tjene penger før man ser kurser over 15-20 kroner. På sikt er det helt umulig å si hvor langt kursen skal. Aksjen jeg ikke kjøpte i 2006 traff veldig godt med utviklingen i markedet, og tjente grovt med penger. SALME er i startfasen, men er man tålmodig kan dette bli en veldig hyggelig reise.

Hvis vi sammenligner med Atlantic Sapphire, så var vel børsverdien 7,5-8 milliard før de tjente penger eller mer presist sagt begynte å få inntekter. Hvor mye gjeld de har er jeg usikker på men la oss si de har en verdsettelse av selskapet på ca 5 milliard fratrukket innskutt kapital. Salmon Evolution har hentet over 800 MNOK i kapital og har fått over 100 MNOK i ENOVA og Skattefunn.

Ved kurs på 5,- er Salmon Evolution priset til 1,1 milliard og fratrukket 900 MNOK i innskutt kapital så er prisen på denne kursen ca 200 MNOK. Dette gir 25X for å få samme prising av konseptet/setup som i Atlantic Sapphire, altså en kurs på 125,- NOK i Salmon Evolution. Er ikke det korrekt sammenstilling, selv om tallene blir ville?

En annen sammenligning er å bare se helt enkelt på markedsverdiene på Atlantic vs Salmon Evolution på ca 8 mrd vs 1,1 mrd (på 5,-). De er da priset 7,3X mot S.E. Dette tilsier at kursen i Salmon Evolution er 36,30 NOK for å tilsvare verdsettelsen i Atlantic Sapphire (!). Er det noen av dere som kan hjelpe meg med å forstå denne differansen?

Det er fremtidspotensialet og de stadige kvalitetstegnene fra ledelsen her som tilsier at vi her snakker om et landbasert selskap som har det som skal til for å nå toppen - inkludert teknologivalget med "sweetspot" mht energiforbruk. Jeg tror at energiforbruk blir stadig mer i fokus når en skal sammenligne landbaserte.

Salmon Evolution har uttalt at de ønsker å skape et ledende landbasert selskap. Atlantic Sapphire er så vidt jeg har fått med meg, kun fokusert på anlegget i Florida. Så jeg synes egentlig at det er konservativt å tro at kursen når 15-20 kroner når selskapet "begynner å tjene penger". Denne kursen kan komme allerede lenge før nyttår hvis noen av de store/nye blir ferdig å selge.

Og om selskapet lykkes med et prosjekt i Korea eller annet, så vil det kunne trigge betydelige verdihopp ;) . At Salmon Evolution priser til kun ca 2-300 mill mer enn verdien av "sparegrisen" de har 900 MNOK i nå, er bare helt utrolig. Når skal ESG-stjernen i matvaresektoren få korrekt prising vet ikke jeg, men det kommer vel :)
Redigert i går kl 17:03 Du må logge inn for å svare

Du har nok mye rett her, men bekymringen min er ikke selskapet som sådan, de vil lykkes. Utfordringen slik jeg ser det med prisingen før de tjener penger, er at det har kommet inn så mange nye selskaper i denne indeksen, og alle kjemper om den samme kapitalen. Pengene flakker frem og tilbake i et forrykende tempo.

Kanskje det er rett å si at spørsmålet er hvilket nivå selskapet vil hente kapital på. Foreløpig vet vi at i IPO så ba de om 500 MNOK på 5,- og ble tilbydt 3,2 milliarder. De takket høflig nei til mer penger enn planlagt.

Dette er et kraftfullt signal. Ut fra dette så kan man nok tolke at de sterke eierne ikke er interessert i å la seg vanne ut på dagens nivå. For øvrig har selskapet sagt at de ikke kontraherer steg i fase 1 som IKKE er finansiert. Det betyr at de heller avventer reprising av selskapet eller har noen andre ess i ermet. Tror ikke denne ledelsen skal forveksles med "nivået" som man ser hos en del andre landbaserte selskap...
Redigert i går kl 16:45 Du må logge inn for å svare

Enig med deg, en behagelig aksje å eie og som jeg er konfertabel med å gå tungt inn i. Når du sammenlikner prisingen til SALME, med Sapphire og Andfjord så må hele Herøya synke for at det ikke skal bli en meget hyggelig avkastning. Vurderer å sette en raus short på Sapphire som hedge, men avventer dette inntil videre.