(6 Oktober)PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

Fresh Prince
SALME 06.10.2020 kl 09:37 276267

SALME-ME: PARETO TAR OPP DEKNING MED KJØPSANBEFALING, KURSMÅL 9

09:10
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities tar opp dekning av Salmon Evolution med kursmål på 9 kroner, ifølge en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

Pareto ser stort vekstpotensial i Norge, hvor Salmon Evolution har lisenser til å produsere opptil 31.000 tonn. Videre venter de også at selskapet vil ekspandere betydelig utenfor Norge, med Sør-Korea som det naturlige første steget.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com
Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 16:23 8634

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Med det slaktevolumwt skal den prises ca 6-8 ganger over dagens kurs. Veldig enkelt regnet. Forøvrig tror jeg aksjen shortes nå, ligger selger 0,1 under neste ordre med lavt volum.
Ronny Pøbel
11.05.2021 kl 19:16 8508

Jeg tror vi ser en kombinasjon av nervøse småsparere, robothandel og muligens noen større som deltok på siste emisjon som ikke har tid til å vente. Synes den holder god stand, -5% fra emisjonen når Atlantic er i et dypdykk og skulle være "markedsledende" på landbasert.

Personlig har jeg ikke turt å vente, og sitter nå med 100.000 med 5,72 i snitt. Gleder meg til 2026!
Slettet bruker
11.05.2021 kl 19:19 8524

Tar man utgangspunkt i salmar prising og slaktevolum, skal vi med 30k tonn prises til ca 13 mrd. nå er det flere ting som spiller inn på prisingen, men at vi skal opp er utvilsomt, hvis de ikke har planer om å gi bort fisken. Ved første slakt bør nok prisingen gjenspeile en mer realistisk kurs ca 5mrd. I tillegg er jo planen opp mot 70k tonn på litt sikt, samt at det kan komme flere prosjekter og økninger når man får bekreftelse på at anlegget på møre fungerer. Nå ligger det inne en stor risikorabatt i aksjen. Vi laster her under emi og under siste innsidekjøp👍
NullBull
12.05.2021 kl 11:43 8329

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Første slakting er mot slutten av neste år. Da starter "morroa" og positiv cash flow. Så må selskapet se på hva positiv cash-flow skal brukes til og her er utbytte i 2023 mulig slik jeg oppfatter det. Om de velger å gjøre dette vil jo avhenge av andre prosjekt (nye og byggetrinn), finansiering av disse konvensjonelt og evt via mer eksotiske retninger som sale-leaseback av infrastruktur, obligasjonslån etc. F.eks vil nok ikke selskapet ønske å trykke aksjer på dette tullenivået og betale utbytte - da vil de bruke cashflow til capex på de prosjekter som er iverksatt tenker jeg - til det beste for de smarte, industrielle hovedeierne og oss andre aksjonærer :)
Slettet bruker
12.05.2021 kl 13:34 8350

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Det blir nok utbytter før det, men jeg tror nok ikke vi kan forvente utbytter før produksjonen er oppe i 30k ton. Men dette vil nok som de fleste andre oppdrettsselskaper bli en utbyttemaskin på sikt.
Redigert 12.05.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
NullBull
12.05.2021 kl 14:07 8476

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Før 2024-2025 så vil nok noe nedsalg med store gevinster være det nærmeste du kommer utbytte tenker jeg. På ett eller annet tidspunkt vil markedet våkne og forstå hva som har bygget seg opp i det skjulte her... Og det dårlige markedet gjør at SALME nærmest "eier" den landbaserte scene fremover og ligger årevis foran :)
Slettet bruker
12.05.2021 kl 14:55 8505

Går nok mot mer og mer landbasert fremover.
Invest-cowboy
12.05.2021 kl 16:39 8434

Vurderte Salme og NOL tilbake i okt/nov i fjor da kursene lå på 5-6 tallet. Kjøpte 100 000 aksjer i nol til 6.23 og solgte på 14.70 uken før ulykken på West Mira riggen. Blåste hele summen inkuldert vinsten fra NOL rett i salme. Fikk over 100 000 «gratis» aksjer i salme bare for vinsten i nol. Litt flaks må man ha. Nå er jeg i minus på salme ettersom snittet er på 6.21 men slik er gamet. Føler meg rimelig sikker på att vi subber bunnen nå. Investorer med lange briller bør våkne fortere enn svint. Her er den potensielle nedsiden svært liten sammenlignet med den potensielle oppsiden. For min del var det samararbeidet med Dongwon som gjor att jeg fattet interesse i første omgang. Å få en fot innafor det asiatiske konsum markedet gjennom Dongwon kan bli gullkalven her. Venter tålmodig og plukker stadig på lavere kurser fordi jeg har troen. Sitter nå med 327 500 aksjer. Godt mulig jeg øker beholdningen til 333 333 aksjer fordi jeg liker tallet, hehe.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 18:09 8366

Mangedoblingskandidat på lang sikt, men er også en doblingskandidat+ inneværende år. DnB har 11,4 og normalt sett så settes kursmål med en tidsramme på ca 6mnd frem i tid. Snart q1, satser på å få en grei oppdatering på status der. Bør absolutt skrape rundt bunn der den ligger nå.
PrOmo
12.05.2021 kl 21:38 8240

Tror ikke menig mann skjønner hvor mye 30k tonn med laks er, til sammenligning er det 50 stk 160m oppdrettsmerder med slaktefisk eller 6-7 stk oppdrettsanlegg med 8-10 merder med laks. Får 25 år siden gjorde vi det samme på skolen, klekte og produserte frem 3000stk laks til 4kg i kjelleren på skolen. Mye har skjedd på 25 år og dette er gull. Kjenner flere i ledelsen personlig og alle er positive. Når alt er utbygd skal de sysselsette 300 mann da er et egent slakteri inkludert da det er ikke kapasitet nokk på Vikenco sitt slakteri. Her er det bare og handle med begge hendene slik som Sølvtrans AS og Rostein AS som er de største brønnbåtfirmaene i verden. Dette blir gull.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 22:19 8216

Går nok opp for folk gradvis. Dette er ikke noe luftslott som mye annet på Merkur er. Til sammenligning har vel salmar ca 36000tonn slakt i kvartalet og prises til ca 67mrd. Her er det utvilsomt en betydelig oppside, selskapet er finansiert og har nylig hentet penger på 6kr. At man nå har mulighet å laste under emi pris er en gavepakke.
urix
13.05.2021 kl 09:53 7999

Helt riktig, dette er ikke noe luftslott, det undrer meg at ikke noen av de kjente "bjellesauene" har entret banen og forsynt seg på disse billige nivåene. Selv er jeg 100% sikker på dette kommer til å bli et norsk industrielt eventyr utenom det vanlige med " happy ending". Selv har jeg satset ca 4 mill. kr. og forventer å øke ytterligere.

Vi leser ofte om lakserømming, laksedød, ila, alger, osv, dette medfører millioner på millioner av kr. i tap for selskapene, i vårt tilfelle vil disse ufordringene ikke være tilstede under noen omstendighet, nå uttalte nylig sjefen i Salmon Evolution at nå skulle de kunne konkurrere med tradisjonell oppdrett på pris, i så fall så er det jo udiskutabelt hvor man burde plassere penga sine.
Jeg har et eller annet sted lest om selskapets plan om utbytte, men husker ikke hvor, dette er et selskap som har i sin fremdriftplan uttalt å gi utbytte til aksjonærene.

På sidelinjen sitter store tunge investorer og følger med på hva Salmon Evolution har fått til så langt, og følger med argusøyne det som kommer til å skje de neste 3-5 åra. De fleste skjønner jo at avtalen med Dong Won i Sør Korea er unik, spørsmålet er hvilke av de store aktørene kommer til å prøve seg på oppkjøp/samarbeid, det er ikke gull alt som glitrer, men i dette tilfelle er det faktisk det. Det gjelder å ha nese for å lukte penger og her oser det lang vei. De 10 største aksjonærene i Salmon Evolution eier 52,63% av aksjene, er sikker på at de er inneforstått med at de sitter på en gullgruve, som de ikke gir fra seg for knapper og glansbilder.

Flere triggere ligger foran oss: Notering på hovedlista på Oslo Børs ila 2021, Q3 Odd Frode Roaldsnes (asia- sjefen) starter sitt arbeide i Salmon Evolution, Q4 ferdigstillelse av 12 store laksetanker, Q1 2022 produksjon av laks er i gang, bygging i Sør Korea starter ila 2022 , første slakt i Norge Q4 2022 osv.

Langhelg står for døren, børsen oppe i morgen, ønsker dere alle en god helg og en fin 17. mai feiring!!!
Redigert 13.05.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2021 kl 19:49 7749

Denne blir veldig fin i årene som kommer. Med din mengde aksjer vil du tjene mye penger, har selv ca 120k her nå, men vurderer å øke mer fremover. Hører mye bra om dette selskapet her lokalt på møre, her er det mange dyktige ansatte, og ledelsen eier greit med aksjer. Dette blir fort Norges nye lakseeventyr .
PrOmo
13.05.2021 kl 22:59 7640

Teknologien er ikke noe og lykkes med dette er noe som er i bruk hos div rensefisk anlegg. Enkelt system der noe av flowen blir luftet og renset og tilsatt nytt vann og kjørt inn igjen, dette er ingen månelanding men ting som er i bruk og virker. Smolten vår har sikkert lagt på seg 1g siden det siste innlegget mitt, her tjener vi penger.
Redigert 13.05.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
tenketanken
14.05.2021 kl 00:04 7631

Prøver en tallprognose på, noen tilgjengelige opplysninger fra
Salmon Evolution

Prognosene iflg. bedriftens prospekt EBIT cost 44-46 Kg (HOG)

Salg 65 kr kg – 45kr EBIT / Fortjeneste 65kr*15%= Kr 9,75
Finans 65*15,76 % = Kr 10,25 (Sum 45+9,75+10,25 =Kr 65,-)
SalMar har og 20 % netto overskudd av Revenue, mens tradisjonell
drift heller helt ned på 3,7-5%+ Vi bruker derfor 15 % fortjeneste av
Revenue, og forutser kostnadseffekter som fra Havfarming

Tenker vi en utnyttelse av konsesjonen i -22 på 9000 tonn som økes i
4 intervaller fremover til 36ooo tonn til 65 kr pr kg kan det se slik ut:

I -22 er de først 9000 tonn satt ut som gir Revenue Kr 585.000.000,-
Beregnet 15 % overskudd av Revenue kr 87.750.000,-
Som et Årsresultat blir det Kurs 7 kr på P/E 18 Fair Value.
(SalMar har i dag P/E 26 ) Da vil kursen gå opp til Kr 11,-
Vi forutsetter NÅ at Salmon Evolution, fremskriver kursen til Kr 11,-

På 18000 tonn vil det bli Kurs kr 14,- P/E 18 Fair Value.
På 27000 tonn vil det bli Kurs kr 22,- P/E 18 Fair Value
På årsbasis ved full konsesjonsutnyttelse 36 000 tonn Revenue
3,184 Milliard kr på 15 % fortjeneste Kr 477.600.000 netto pr år
EPS 2,17 og MCap på 8,596 Milliard kr som gir kurs 39 kr P/E 18

Forutsetninger: Konsesjonen selges (HOG) 65 kr pr kg.
evnt. svinn ligger innenfor EBIT 44-46 /kg (HOG)
tenketanken
14.05.2021 kl 09:44 7192

Er litt foruroligende å konstatere at tradisjonelle lakseselskaper
beveger seg nå under 5% resultat av Revenue. NTS ASA Q1-21
rapporterer nå 3,45 % resultat av Revnue. Ikke bra nok over tid !!
Samtidig ser vi at brønnrederier stadig videreutvikler si næring,
og profiterer på påbud/overbud med kostnader som i det lange løp ikke kan forsvares?

Landbasert kan vel vinke farvel til denne delen av næringen, ettersom som alt vil foregå på land.
Slaget vil stå på å redusere ned kostnadene,det blir enten suksess eller fiasko.
Jeg våger å tro at kostnadsrammen på landbasert vil få tradisjonelle laksemerder ut av havet,
også fra et miljø hensyn. Havfarming kan vise seg å være en suksessfaktor på store volum
reduserte kostnader.Vi er kanskje ved et veiskille, fra det som engang var til det som blir.

Slettet bruker
14.05.2021 kl 09:45 7185

God fremstilling av tallene og kurspotensiale her. Er nok en grunn til at DnB har 11,4kr på nåværende analyse.
NullBull
14.05.2021 kl 11:29 7117

Heisann,

Glemte du Korea her?
SALME eier 49% av fullfinansiert anlegg på 20.000 tonn i Korea. Med priser i Norge på 65,- vil de være ca 90,- i Korea. I tillegg må SALME vurderes som et vekstselskap med "risiko" for gode nyheter av det slag man ikke ser hos konvensjonelle...
Slettet bruker
14.05.2021 kl 13:04 7079

Meget godt poeng, dette blir etter all sannsynlighet veldig stort. Med Korea så skal den samlede produksjonen komme opp i 70k tonn. Da snakker vi kurser over 50kr..
urix
14.05.2021 kl 14:32 7053

I tillegg må SALME vurderes som et vekstselskap med "risiko" for gode nyheter av det slag man ikke ser hos konvensjonelle...

Supert skrevet med en lun humor, med et stort snev av sannhet, tenk dere tre nye lokaliteter, F. eks Taiwan ,Japan og Kina som er på linje med avtalen som er signert med Dong won i Sør Korea, hva vil det være verdt i tillegg til TENKETANKENS utregninger, sky high! 100 kr pr. aksje??? Avhenger selvfølgelig av antall tonn i avtalene, gleder meg til Asia -sjefen er på plass, dette kan skje innen 5 år.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 20:39 6860

JPM skrev Innlegget er slettet
Er en salme tråd dette. At Andfjord har noen forsinkelser har jo ikke noe med salmon evolution å gjøre.
JPM
14.05.2021 kl 20:52 6851

Vet det, men vil gjerne ha aksjonærene over til Salme som virker proffe og etterettelige så langt.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 21:55 6783

Ja, det er salme som er det beste selskapet på denne fronten å putte pengene sine i. Ser mye mer komplisert ut det andf driver med, med nedsenkbare lukkede merder. Har sterk tro på salme, dyktig ledelse og internasjonale partnere.
ArcticOcean
15.05.2021 kl 01:06 6703

Hvem er egentlige idiotene som stadig mater på med salgsordrer på disse nivåene? Stadig dukker det opp små poster som skal ut, og så lenge det ikke er nok kjøpere på kurser 5 % under siste emisjonskurs så kommer ikke kursen opp. Etter å ha benyttet teknisk analyse i årevis kan jeg fastslå at vi skraper bunnen. God støtte på dette nivået. Håper vi får noen dager til med fantasipriser neste uke på dette gullegget. Da putter jeg inn siste rest av reserver og lar det stå til. At kursen ligger på disse nivåene dreier seg kun om usikkerhet rundt teknologien. Finansieringen er på plass, og det er for meg en gåte at større investorer ikke klarer å se forskjell på skit og pannekake. På tide å våkne opp dersom man ønsker å kjøpe en krone for en tiøring!!!
urix
15.05.2021 kl 03:31 6693

Jeg forstår din indignasjon over disse selgerne, idioter eller ikke, de vil i hvertall ikke ikke tjene særlig med penger, og en del av de selger muligens med tap. Om man satser penger i et vekstselskap som er under oppbygging er det tålmodighet som gjelder. Egentlig så passer det meg ganske godt, skal fylle på med flere aksjer i mai og juni.
Når det er sagt, så har jeg aldri blitt rik på de pengene jeg har fått utbetalt som lønn, men 10% av lønna som jeg har investert i aksjemarkedet over flere år, det har gitt meg hytte i Valdres, leilighet i Spania, båtplass med båt i Råde/Viken, motorsykkel + 2 biler. Kun huset 4 mil utenfor Oslo er betalt tradisjonellt over lønnskontoen. Det har jo tatt sin tid, men hadde jeg ikke investert i aksjemarkedet ville jeg muligens kun hatt huset.
Oppfordrer alle til å ta noen lodd her, stor gevinst ligger og venter der framme. Den som intet våger osv....... God helg + 17. mai.
Slettet bruker
15.05.2021 kl 13:10 6514

https://anchor.fm/doxacom/episodes/Fra-ide-til-milliardprosjekt-emvati/a-a3uqdrs

Flere har sikkert hørt denne tidligere. Bare å lytte nøye, dette her blir det penger av det er det ingen tvil om. Fordelen til salme er blant annet enkel tilgang på sjøvann med riktig temperatur, i motsetning til en god del andre eksempelvis Atlantic sapphire.
SsuiraM
15.05.2021 kl 13:47 6500

Off topic, men noen som vet hvor mange tillatelser et oppdrettsselskap i sjø trenger for å produsere 10 000 tonn årlig? : /
Slettet bruker
15.05.2021 kl 16:43 6394

Selv om det er et relativt lite innsidekjøp, så er det svært positivt at prosjekt lederen for anlegget på indre Harøy handlet aksjer. Da regner jeg med etableringen av anlegget går knirkefritt etter plan. Dette får vi nok bekreftet til uken på q1 presentasjonen.