Utnyttelse av unge studenter... please hjelp... (Oppdatering)

Brunar
06.10.2020 kl 15:05 2063

Hei, jeg har endt opp i en veldig rar situasjon og setter pris på alt av råd, tips og tilbakemeldinger jeg kan få.

Jeg har flyttet ut fra en leilighet og inn i en ny her i Oslo.
Noen dager før jeg skulle flytte sendte utleieren meg en melding angående depositumet og at han ikke så det på han sin bank. (Jeg så det i min)..
Det syntes jeg var veldig rart og ringte da banken for å høre mer.
Jeg har hatt en annen depositumskonto inne i banken min siden 2017 fra en leilighet jeg aldri flyttet inn i og da aldri betalte depositum. (dette kommer jeg tilbake til)
Banken mente at jeg da hadde satt depositumet inn på den kontoen istedenfor den andre, men i kontoutskriftene står det at jeg har satt det inn på rett konto??...
Banken kan i alle fall ikke sette de pengene inn på min brukskonto da de trenger et samtykke fra denne personen fra 2017 og sier jeg må ta kontakt med han..

I 2017 flyttet jeg og 3 kompiser til Oslo for å studere, vi var 19-20 og ingen av oss hadde noe erfaring fra boligmarkedet og kontrakter osv.. Vi kjørte helt fra Stavanger til Oslo for å rekke en visning. 4 unge og naive ungdommer ante ingen fare for noe og bare gleda seg til å starte et nytt liv i storbyen. Det nærmet seg studiestart og vi trengte plass å bo så vi var jo klar for å ta det første vi fikk. Etter visningen tilbudte han oss leiligheten og ga oss en kontrakt å signere. Et par dager senere så fant vi en mildt sagt mye bedre leilighet på finn, den var større, billigere, mer sentralt, alt du kunne ønske deg. Vi ringte de vi hadde kontrakt med og sa dette, de forsto det, men sa vi måtte betale en sum for å avbryte kontrakten som var på ca. 6-8000. Det ble vi enig om. Det gikk da noen uker og vi hadde ikke hørt noe, plutselig hadde vi fått faktura på husleie på denne leiligheten samtidig som vi nå hadde flyttet inn i ny leilighet. Vi ringte opp og de mente noe helt annet nå og sa vi måtte betale til de fant nye leietakere. Da tok jeg kontakt med foreldrene mine da vi var helt ferske, forsto veldig lite og var jo nå livredde for at vi nå sitter med 2 leiligheter å betale på. De ble enige da med utleieren om å betale en sum på 16000kr så var denne kontrakten helt ferdig.

Tiden gikk igjen og en dag i Desember ble jeg ringt av en advokat hvor han fortalte at jeg hadde et krav mot meg på rundt 90 000kr. Dette tok jeg videre med min mor som tok telefoner fram og tilbake rundt forbi og til slutt var det et type kreditnota selskap eller noe som tok over for å være en mellommann og om han (utleier) ikke svarte innen en viss tid så var dette 100% over. Han svarte ikke og denne saken har vært død siden Januar 2018.

Nå har vi da fått kontakt med han igjen for at han skal kunne gi et skriftlig samtykke til banken. Han mener nå at det er hans penger på grunn av denne saken og kravet fra 2017. Dette er noe skikkelig sleipe folk som jobber i de gråeste soner og har flere lignende artikler på nettet mot seg. Jeg jobber enda med dette med banken, utleier og vurderer snart å gå til politi/forliksråd, men jeg har så lite peiling på dette at jeg håpte kanskje noen her hadde noen tips eller erfaringer å dele. Vær så snill :-))

Tusen takk på forhånd...

Oppdatering

Jeg endte opp med å avslutte depositumskontoen hos DNB, da hadde han 5 uker på seg på å sende inn en klage/opprette en sak om han ikke gjorde dette så ville jeg fått depositumet over på min brukskonto. Han klagde på det naturligvis og fra der gikk det via Husleietvistutvalget som har brukt siden Mai å komme til en beslutning. I går fikk jeg svaret og det var jo ikke så veldig overraskende at de tok han sin side. Så nå sitter jeg her arbeidsløs i en pandemi og skylder en mangemillionær 90 000kr. Er det noen her som vet om noe jeg kan gjøre videre for å kjempe dette eller er det bare å gi seg og betale dette?

Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
sondresb
06.10.2020 kl 15:15 2040

Prøv å bli enig om et forlik. Få det skriftlig. Apropos, i type september 2017 når motparten allerede hadde gått fra å godta 6000 til å kreve 16.000, så sørget du ikke for å få den enigheten skriftliggjort?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Brunar
06.10.2020 kl 15:19 2021

Han her er umulig å diskutere med. Nei, fikk det ikke skriftlig desverre. Vi var jo unge og dumme og tenkte jo ikke at det kunne eskalere til noe som dette, men ser nå i ettertid at de har gjort dette perfekt og det er ikke første gang de gjør det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Marximat
06.10.2020 kl 15:46 1981

Dette høres rart ut.

For å få opprettet en depositumskonto, må dere jo sende inn leiekontrakten. Eller?

Utleier kan ikke få ut pengene fra depositumskontoen, kun sperre for at leietaker kan ta dem ut, dersom det foreligger misforhold/uenighet.

Uten et pågående leieforhold, kan heller ikke "utleier" hevde at det foreligger grunn til å nekte å frigjøre depositumet til innbetaler/kontohaver.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Brunar
06.10.2020 kl 16:02 1948

Han opprettet en depositumskonto i DNB i 2017, men det ble aldri satt inn penger der da vi aldri flyttet inn og ble ¨enige¨ om å avbryte kontrakten.
Jeg byttet bank til DNB i 2018 og da la jeg merke til at det var en depositumskonto inne der som jeg ikke tenkte så mye over. I 2019 opprettet den nye leietakeren en depositumskonto i DNB så da var det 2 som lå inne på banken min. Det som er rart også er at jeg er 100% sikker på at jeg satt pengene over på rett konto, men DNB svarer ikke på det da jeg lurer på om det er de som kan ha gjort en feil. Når dette leieforhold var over, forklarte jeg til DNB feilen som hadde oppstått, men de kunne ikke sette pengene over på min konto uten en bekreftelse fra eieren av kontoen (som var han som vi aldri flyttet inn hos i 2017).
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Marximat
06.10.2020 kl 16:27 1911

Kontakt Jussbuss og få dem til å hjelpe deg med å sette opp et krav til "utleieren".

Uten et utleieforhold kan ikke "utleier" holde tilbake et depositum.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Traktor94
06.10.2020 kl 18:38 1793

Kjipt sak. Men dersom du satte inn pengene på riktig depositumskonto ville jeg selvfølgelig gått rett på DNB for å få disse pengene. Dette virker forresten svært kjent? Mener å ha lest akkurat samme saken på et annet forum?
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Brunar
07.10.2020 kl 14:25 1586

Ja, sant. Maste mye på de angående dette før det gikk videre til HTU, men de tok ikke mye ansvar for det da. Har lagt ut akkurat samme tekst noen måneder tilbake uten oppdateringen så kan være det er den du har lest.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Stephen
07.10.2020 kl 22:12 1419

Hva med å spørre pressen om hjelp: mulig de kan undersøke,stille de rette spørsmålene til rette personer, i bytte mot spaltestoff,og /eller program.

Mvh Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Brunar
08.10.2020 kl 11:28 1295

Ja, det er ikke dumt. Har tenkt litt på å sende inn til "tv2 hjelper deg" tidligere, men skal se på dette videre. Takk for tipset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:49 Du må logge inn for å svare