Har IDEX etter 24 år i ørkenen endelig funnet en oase?

Slettet bruker
IDEX 08.10.2020 kl 01:11 1451

Rart at IDEX ikke steg betydelig på gårsdagens melding om at Thomas M. Quindlen blir nytt styremedlem. Mitt syn er at meldingen er den mest positive og viktigste i hele IDEX sin historie, med betydelig sannsynlighet for at IDEX får et større marked for kort med sensor i USA. For første gang er jeg imponert over noe IDEX har fått til. Er TrustedBio konkurransedyktig med FPC på pris og kvalitet, kan IDEX ha et forsprang på FPC.

Frankrike er sannsynligvis det eneste landet i Europa med et marked for kort med sensor. Har med korthistorien å gjøre, at Frankrike og franskmenn er litt spesielle, sære og stolte. Tror at det var franske banker som først i Europa innførte et felles nasjonalt bankkort med magnetstripe (i 1967), som både var debetkort og kunne brukes i minibankene til "alle" landets banker, under navnet Carte Bleue.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carte_Bleue

Da jeg tidlig på 1970-tallet var på interrail, så jeg i Frankrike mye reklame for Carte Bleue og minibanker, men ikke noe tilsvarende i noen av de andre Europeiske landene vi var innom. Selv hadde vi reisesjekker og cash. Tror de i Frankrike ser kort med sensor som en naturlig evolusjon av sitt Carte Bleue, først med magnetstripe, så med CHIP fra 1992, og nå med sensor.

Synchrony skriver om seg selv:   «Synchrony is the largest issuer of private label credit cards in the U.S.»
https://www.synchrony.com/financial-fact-sheet.html

Min forståelse av det er at Synchrony er største utsteder av EGENMERKE kombinert kreditt- og lojalitets-kort i USA. Dvs kredittkort som selskaper utsteder i eget navn, og som vanligvis kun kan brukes til å handle (på kreditt) hos det selskapet. Kan ta feil, men tror det er et spesielt US og Amerika[hele kontinentet] fenomen.

Slike kredittkort som f.eks. IKEA og Walmart har, sistnevnte utstedt av Synchrony:
https://www.synchronycredit.com/eSecurity/Login/login.action?clientId=walmart&accountType=generic&langId=en
https://www.walmart.com/cp/walmart-credit-card/632402
https://www.ikea.com/us/en/customer-service/services/finance-options
https://www.ikea.com/ms/ar_QA/customer_service/ikea_card/IKEA_card.html

Når Synchrony er en kortutsteder, vil de helt sikkert pushe kort med sensor på sine kunder. Først til noen få utvalgte kunder med profilerte og innflytelsesrike brukere med høy inntekt og god økonomi, hvor IDEX, kortprodusenten og Synchrony i fellesskap evt tar merutgiftene for kortene. Det gjelder å skape et marked for kort med sensor, som disse brukerne lovpriser, og det må være hele grunnen til at Quindlen er valgt inn i IDEX styret. Blir kort med sensor en suksess hos noen få utvalgte kunder, vil andre følge etter. Til slutt kan det skape et press for at kortselskapene også følger etter, slik at det i USA blir et massemarked for hundretalls millioner av kort med sensor.

Seff kan det slå feil. Kortene går lett i stykker, i fylla og andre situasjoner misbrukes kortet hvor PIN ville ha forhindret misbruk, self-enrolment virker ikke, eller lar seg lett kapre av kriminelle som stjeler kort sendt i posten, er mer showoff enn sikkerhet, mindre miljøvennlig enn kort uten sensor, etc, osv.

Blir kort med sensor en suksess i USA som gir mindre bruk av mobilbetaling, blir det interessant om det skaper en polarisering mot Apple og andre som pusher mobilbetaling som de selv tjener på med egne mobile betalingsløsninger som Apple Pay. Vet at Apple tilbyr et fysisk kort som nødløsning, og for bruk på terminaler uten NFC. Men hele Apples forretningsfilosofi er at kundene skal bruke iPhone og andre Apple produkter til ALT, ikke surre rundt med fysiske kort, blodtrykksmålere, pulsmålere, analoge armbåndsur og kassettspillere, for å nevne noen eksempler. Ser for meg at Apple markedsfører at fysiske kort (med sensor) er for "menn med hatt" og andre sidrompa grupper, mens mobilbetaling er for de unge dynamiske og heldigitale.

P.S.:
Er fortsatt ikke IDEX aksjonær.

Redigert 08.10.2020 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Sente
08.10.2020 kl 08:17 1320

Hyggelig å lese noe positivt fra deg Reserven. :)
Ikke glem at Idemia også er et fransk selskap og Idex ble valgt som sensor leverandør til gen.2 F.Code kort.
Om kortene kommer til markedet i Frankrike, regner jeg med interessen sprer seg til andre land.

"Er TrustedBio konkurransedyktig med FPC på pris og kvalitet, kan IDEX ha et forsprang på FPC."
Jeg syns dette fokuset på FPC vs Idex er kanskje litt feil. Å være billigere eller bedre enn FPC burde ikke være et mål i seg selv. Først må en av dem produserer en billig nok sensor som bankene ønsker å tilby. Det er ikke FPC vs Idex, men FPC&Idex vs bankene.
Nå som Idex kommer med 3. generasjon sensor som skal fjerne alle aktive komponenter fra inlay, tror jeg at bankene endelig kan se verdien i denne teknologien.
Slettet bruker
08.10.2020 kl 08:32 1283

Nå tror jeg jaggu at jeg øker beholdningen min i Idex!
ruda
08.10.2020 kl 09:05 1215

Ja, her er det bare å laste. Tror vi har en dobling før vi kommer til nyttår
Alby
08.10.2020 kl 09:37 1155


Reserved

Kom deg inn 😂😂
Struts
08.10.2020 kl 09:53 1117

Takk for informativt innlegg! Jeg forsøkte et lite lodd for et par uker siden etter MrGjerstads noe fargerike innlegg. Om det var pga eller på tross av det er jeg sannelig ikke sikker på, men etter en kort ferd som fortonet seg litt som en berg-og-dalbane-opplevelse så jeg meg fornøyd med 10% avkastning i løpet av den korte perioden (siden 22.09). Men etter ditt innlegg forsøker jeg igjen. Men ett spørsmål, ansettelsen av Thomas Quindlen som styremedlem, har det SÅ mye å si for selskapets utvikling?
Slettet bruker
08.10.2020 kl 11:07 1026

Vanskelig å si, men enkelte strategiske grep virker bedre enn andre. For oss som har tro på kort er dette musikk i ørene!
Kursen har nå steget rolig. Når det kommer melding om salg blir det russiske prosenter. Da er det ok å være inne!
Redigert 08.10.2020 kl 11:11 Du må logge inn for å svare