Eiendom i Litauen

teaa
BALT 20.12.2017 kl 14:16 7689

KOPI FRA GAMMELT FORUM:

Innlegg av: teaa (04.12.17 14:38 ), lest 865 ganger

Ticker: BALT

Eiendom i Litauen

Baltic Sea Properties (BALT) ble notert på Merkur fra 22. november.


BALT er et norsk selskap, men stabile inntekter i EURO gjør selskapet spesielt interessant i disse tider med lav kronekurs.

Selskapet leier ut ca 20 eiendommer til dagligvarehandel, videre eier selskapet 3 logistikk-eiendommer og en industrieiendom.
Selskapet har en egen hjemmeside-( balticsea.no ). Denne hjemmesiden kan anbefales!

Selskapet tar sikte på stabile utbytter på minimum kr 2,50.







Innlegg av: teaa (05.12.17 09:22 ), lest 463 ganger

Ticker: BALT

RE^1: Eiendom i Litauen

Baltic Sea Properties startet som et selskap i Verdispar, men har senere blitt overtatt av aksjonærene. Tidligere høye kostnader til administrasjon er derfor borte, og selskapet drives nå effektivt uten unødig overhead. I 2017 har BALT ferdigstilt et nytt logistikk-bygg. Dette er leid ut for 15 år til et av Europas største logistikk-selskaper Rhenus.

Største aksjonærer i BALT er
- 8,9 prosent: Bonorum AS (maskinentreprenør Olav Stangeland fra Stavanger)
- 7,4 prosent: Metodistkirken i Norge
- 5,0 prosent: Carpe Diem Afseth AS ved styreformannen i BALT John Afseth

Jeg synes personlig det alltid er betryggende når styre og ledelse tror så mye på selskapet at de går inn med egne midler.







Innlegg av: Passordet (05.12.17 15:48 ), lest 399 ganger

Ticker: BALT

RE^1: Eiendom i Litauen

Må allikevel stille spørsmålstegn ved hvordan metodistkirken i Norge plutselig har blitt til investor i eiendom i baltikum... ble dette annonsert under kollekten?

Sku likt å vert på Q&A hos metodistkirken:

- Hvor blir det av all kollekten vi har gitt til å redde barn fra hungersnød i Afrika?

Svar: De står enn så lenge plassert i eiendom i Kaunas og Vilnius grunnet høyere avkastning der enn blant fattige barn i Tsjad.






Innlegg av: teaa (06.12.17 11:47 ), lest 346 ganger

Ticker: BALT

Endret: 06.12.17 11:50

RE^1: Eiendom i Litauen

Det er foreløpig lite kunnskap om Baltic Sea Properties i markedet.

Med den gode kontantstrømmen i bunnen følger selskapet aktivt eiendomsmarkedet i Litauen og er interessert i nye kjøp så lenge dette vil føre til verdiøkning for aksjonærene. Nye emisjoner er ikke nødvendig.

Passordet: Jeg regner med at Metodistkirken ser at avkastningen ved en relativt trygg eiendomseksponering i Litauen er vesentlig høyere enn bankrente, som antakelig ville være alternativet til eierskapet i BALT. Du bør nok ikke blande eventuell kollekt inn i dette :-)
Personlig synes jeg at de største aksjonærene bekrefter mitt inntrykk av at BALT er et solid selskap.






Innlegg av: teaa (07.12.17 09:08 ), lest 277 ganger

Ticker: BALT

Endret: 07.12.17 09:16

RE^1: Eiendom i Litauen

Det er interessant å merke seg at selskapet ble stiftet allerede i 2005/2006. Kapital ble innhentet for 50 kr pr aksje.
Etter at aksjonærene har overtatt kontrollen i selskapet nærmer nå aksjekursen seg omsider opprinnelig emisjonskurs.

VEK er nå beregnet til 48,68 kr. Med drøyt 5 mill. aksjer i selskapet så blir selskapets totalverdi i området 200-250 mill kr.

Det nye logistikk-bygget som leies ut til Rhenus virker som en svært god investering. Usikkerheten ligger i at de rundt 20 eiendommene som leies ut til Norfa (butikk) reforhandles i disse tider. Det forventes her en viss nedgang i leieinntektene.

Positivt: Eksponering mot Euro og relativt stabile leieinntekter. God økonomisk vekst i Litauen.
Negativt: Politisk risiko i forbindelse med Russland. De senere år har det vært betydelig utvandring. Liten omsetning av aksjen. Selger ligger på hele 52 kr og det bør være mulig å få aksjer lavere enn dette..

Litauen er et Nato-land og har knyttet seg til Euro.






Innlegg av: teaa (13.12.17 13:36 ), lest 225 ganger

Ticker: BALT

Endret: 13.12.17 14:48

RE^1: Eiendom i Litauen

Liten omsetning i BALT. Kjøper 41, selger 48.
Siden VEK er beregnet til 48,68 vil jeg tro at kjøper er nærmere "riktig" kurs enn selger.
Litt rabatt i forhold til VEK bør det være....

Jeg vil igjen anbefale hjemmesiden:

http://www.balticsea.no






Innlegg av: teaa (14.12.17 11:32 ), lest 117 ganger

Ticker: BALT

Endret: 14.12.17 11:35

RE^1: Eiendom i Litauen

I årsberetningen for 2016 fremgår at selskapet besitter eiendommer bokført til 585 mill og omløpsmidler på 50 mill, til sammen 635 mill. Gjelden er på 465 mill.
Bokført EK blir derfor 170 mill kr, noe som tilsvarer 33,50 kr pr aksje.

De siste verdivurderingene gir solide merverdier i balansen og siste verdijusterte EK er beregnet til 48,68 kr pr aksje.






Innlegg av: teaa (15.12.17 11:18 ), lest 56 ganger

Ticker: BALT

RE^1: Eiendom i Litauen

Kjøper og selger nærmer seg. 41 mot 44. I gråmarkedet ble aksjen handlet på det meste til 42 kr pluss 2-3 prosent kurtasje, dvs rundt 43 kr inkludert kurtasje.
Redigert 20.01.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
teaa
21.12.2017 kl 12:15 7574

Tungt å "diskutere" eiendom i Litauen med seg selv her.
Håper dog at jeg har bidratt med saklig kunnskap om Baltic Sea Properties. Jeg har for øvrig undersøkt litt nærmere rundt selskapets største aksjonær Bonorum. Det tyder på at det er en yngre generasjon av maskinentreprenør Stangeland som eier dette selskapet (bare 28 år gammel). Han har kanskje overtatt noe midler fra den etter hvert velholdne eldre generasjon i familien?
Ellers svært lite omsetning i BALT. Selv ville jeg være komfortabel med en langsiktig inngang i BALT på drøyt 40 kr. Dette er godt under beregnet VEK på 48,68 kr, og selskapet gir godt løpende utbytte (ca 2,50 kr). Løpende leieinntekter er rundt 60 mill. kr, ca 12 kr pr aksje.
teaa
21.12.2017 kl 12:16 7569

.
Redigert 21.12.2017 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
teaa
26.12.2017 kl 16:09 7440

Siden jeg selv har postet de fleste innleggene over, så kan jeg jo i julen gi en oppfordring ved inngangen til det nye året: Vurder Baltic Sea Properties hvis du er opptatt av
- jevnt godt utbytte (> 6 prosent)
- hedging mot svak norsk krone (inntektene er i Euro)
- god oppside ved bedring av øst-vest-forholdene

Selv har jeg satset (i forhold til egen økonomi) en pen sum.
Godt nyttår til alle.
Redigert 26.12.2017 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2017 kl 08:16 7323

Ingen som vil investere i mafia land vettu...risky....
teaa
27.12.2017 kl 12:09 7257

Gruffa
Litt usikker på hva du mener med "mafia land".

Litauen er medlem av EU og NATO, og valutaen er knyttet til EURO. I likhet med andre øst-europeiske land har også Litauen slitt med korrupsjon etter Sovjet-tiden, men dette er i ferd med å bedre seg.
Næringsvennlig klima (men på ingen måte et skatteparadis).

Høy økonomisk vekst, selv om landet har slitt med nedgang i folketallet de senere år. Jeg er spent på om tallene for 2017 viser at innbyggertallet er i ferd med å stabilisere seg. Dette er viktig for en langsiktig, robust økonomisk utvikling i landet.
Redigert 27.12.2017 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
teaa
28.12.2017 kl 11:02 7153

Et annet moment jeg selv synes er interessant, er at de baltiske land (Estland, Latvia og Litauen) er langt fremme på digitalisering av offentlig sektor. Dette gjelder spesielt Estland, som er blant de første som arrangerer elektroniske valg.
Under finanskrisen var Litauen blant de land i EU som kuttet mest i offentlig sektor for å oppnå budsjettbalanse. Hvis jeg husker riktig, så kuttet de lønningene i offentlig sektor med 10-15 prosent. De er opptatt av å sette tæring etter næring og gjør det som er nødvendig for å oppfylle EUs og egne krav til økonomisk styring.
Direkteavkastning i eiendom ligger fortsatt over vest-europeisk nivå, men kryper sakte nedover. Ytterligere yield-kompresjon vil selvsagt gi oppgang i eiendomsprisene, både innen logistikk og handelseiendom.
teaa
02.02.2019 kl 20:54 5323

Trekker frem denne tråden som stort sett har fungert som en monolog med meg selv. BALT gjennomførte for en uke siden en vellykket fortrinnsrett-emisjon hvor det ble hentet inn 48 mill kr (30 kr pr aksje). Etter emisjonen er det blitt omsatt noen aksjer på Merkur Markets, siste kurs er 35 kr. VEK før emisjonen var rundt 50 kr.
Emisjonen ble utført for å finansiere nye prosjekter i Litauen:
- kjøp av en tomt på ca 100 daa utenfor Vilnius
- utvikling av 6.500 kvm produksjon- og logistikkbygg for ett av Baltikums største distributører av legemidler
- utvikling av 5.000 kvm logistikk spesielt designet for internetthandel
- utvikling av 10.500 kvm industribygg spesielt designet for møbelproduksjon.
teaa
11.03.2019 kl 09:58 4965

Laber omsetning på Merkur Markets, men jeg vet at det omsettes noen litt større poster gjennom meglere for 32-33 kr.
Jeg har fulgt selskapet i mange år og er trygg på at det her ligger store verdier og at selskapet har god utbyttekapasitet fremover.
teaa
20.03.2019 kl 21:22 4805

19/03-2019 09:00:00: (BALT-ME.MERK) Nytt utviklingsprosjekt for internasjonal aktør - Baltic Sea Properties AS

Baltic Sea Properties AS (Merkur Markets BALT-ME) har i dag signert kontrakt med
det finsk-/baltiske selskapet Oribalt om oppføring av et kombinert bygg for
logistikk, produksjon og distribusjon av farmasøytiske produkter på 6.500 kvm,
rett utenfor Vilnius. Selskapet har en opsjon på ytterligere 5.000 kvm, totalt
11.500 kvm.
teaa
21.03.2019 kl 09:21 4695

Mye spennende på gang her, følg med!

Postponed year-end report with one week.

Due to several operative processes, it has been decided to postpone the year-end
report with one week. The year-end report will be published on Friday the 29th
of March 2019.

FINANCIAL YEAR 2018
29.03.2019 - Annual Report
05.04.2019 - Annual General Meeting

FINANCIAL YEAR 2019
24.05.2019 - Quarterly Report - Q1
30.08.2019 - Half-yearly Report
12.11.2019 - Quarterly Report - Q3
14.02.2020 - Quarterly Report - Q4

This information is published pursuant to the requirements set out in the
Continuing obligations.

For more information contact:
CEO Lars Christian Berger, tel. 930 94 319, Lcb@Balticsea.no
www.balticsea.no
teaa
26.03.2019 kl 14:19 4603

Årsregnskapet for 2018 publiseres fredag 29/3, generalforsamling fredag 5/4.


26/03-2019 11:00:00: (BALT-ME.MERK) Innkalling til ordinær generalforsamling i Baltic Sea Properties AS

Innkalling til ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling i Baltic Sea Properties AS avholdes fredag 5. april
2019 kl. 10.00, på Ingeniørenes hus, Kronprinsens gate 17, 0251 Oslo.

Innkalling med dagsorden er publisert på www.newsweb.no. I tillegg til
innkalling er øvrige vedlegg tilgjengelig på www.balticsea.no.

Årsregnskapet publiseres/gjøres tilgjengelig på selskapets nettsider/
elektronisk i VPS, fredag 29.3.2019
teaa
29.03.2019 kl 15:14 4496

29/03-2019 15:00:00: (BALT-ME.MERK) Nok ett utviklingsprosjekt signert - Baltic Sea Properties AS

Baltic Sea Properties AS (Merkur Markets; BALT-ME) har ervervet en 74 mål stor
tomt samt signert leiekontrakt med Delamode Baltics, et datterselskap av det
britisk børsnoterte selskapet Xpediator PLC, om oppføring av ett nytt lager- og
logistikkbygg på 5.000 kvm rett utenfor Vilnius.
Selskapet har en opsjon på ytterligere 7.000 kvm, totalt 12.000 kvm.

«Delamode Baltics erfarer en solid vekst i tråd med internetthandel, og vi er
svært fornøyde med å inngå et langsiktig samarbeid i utviklingen av et
logistikkbygg for fremtiden.

Dette bygget vil bli vårt femte logistikksenter og et viktig bidrag til vår
langsiktige strategi. Beliggenheten på tomten er meget god langs aksen
Vilnius-Kaunas og tett inntil logistikkbygget vi skal utvikle for Oribalt og
blir en del av utviklingen av en klynge for industri og logistikk», sier CEO i
Baltic Sea Properties AS, Lars Christian Berger.

Leiekontrakten med Delamode er en ubrytelig barehouse-avtale på 12,5 år. Bygget
forventes overlevert til leietaker mot slutten av 3. kvartal 2020.
teaa
23.05.2019 kl 21:56 4188

I morgen skal resultatet for Q1 presenteres. BALT har en solid kontantstrøm, men ekstraordinære nedskrivninger har ødelagt resultatet den siste tiden. La oss håpe at kontantstrømmen nå viser seg også på bunnlinjen!
teaa
23.09.2020 kl 14:58 2353

På tide å ta opp denne igjen. Ekstraordinære nedskrivninger har preget de siste kvartalsresultatene, men nå ser høstingsfasen ut til å nærme seg. Norfa-porteføljen har gitt hodebry, men nødvendige nedskrivninger ser nå ut til å være over. De nybygde logistikkbyggene er overlevert til Delamonde og Oribalt.
VEK er beregnet til 46 kr og kursen har de siste dagene hevet seg fra rundt 30 til 50 kr og aksjeomsetningen har tatt seg opp.
Pris for "beste utvikler av industri- og logistikkbygg" hjelper nok også på den lokale standingen i Litauen.
Store innsidekjøp av styreformannen i BALT er også positivt.
Redigert 23.09.2020 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
teaa
08.10.2020 kl 15:37 2049

BALT-ME: Baltic Sea Properties inngår intensjonsavtale om salg av 13 dagligvarebutikker

Baltic Sea Properties AS undertegnet den 7. oktober 2020 en intensjonsavtale med Norfa, selskapets største leietaker og en av Baltikums største dagligvarekjeder, om salg av 13 dagligvarebutikker for et samlet salgsbeløp på 13,2 millioner Euro. Intensjonsavtalen har visse forbehold, men såfremt de videre forhandlinger går som forutsett forventes endelig salgsavtale konkludert og signert innen 17. november 2020. «Dette er et strategisk salg som vil frigjøre mye kapital for BSP og setter oss i en fordelaktig posisjon med tanke på videre ekspansjon» sier daglig leder i BSP, Lars Christian Berger; «det foreligger fremdeles ingen garantier for at avtalen vil bli gjennomført, men vår dialog med Norfa tilsier på nåværende tidspunkt at vi vil komme i havn på betingelser som begge parter vil være svært fornøyde med.» For mer informasjon kontakt: Lars Christian Berger CEO tlf. 930 94 319 Lcb@balticsea.no www.balticsea.no Baltic Sea Properties AS er et norsk eiendomsselskap med fokus på utvikling og forvaltning av eiendom i Baltikum. Selskapet er en av Litauens ledende eiendomsinvestorer og eier, utvikler og forvalter eiendom innen handel, logistikk og industri. Eiendomsporteføljen består i dag av ca. 124.000 kvadratmeter næringseiendom.