frigjør rundt 900 millioner aksjer fra lock up

Slettet bruker
NAS 09.10.2020 kl 08:35 15839

Lykke til

Fredag melder flyselskapet at 897.345.343 aksjer frigjøres fra lock up fra og med fredag 9. oktober 2020. Dermed vil rundt 900 millioner nye aksjer introduseres for handel på Oslo Børs fra og med i dag.

I tillegg vil rundt 739 millioner kroner i selskapets evigvarende obligasjonslån frigis fra lock up, som kan konverteres til 173.971.269 nye aksjer, med forbehold om visse justeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
09.10.2020 kl 13:27 5676

Humoristisk børskommentar fra Sindre Nikolai Aker i finansavisen.no med heading "Norwegian-aksjen styrter på børs".
Det er korrekt at Norwegian-aksjen "styrter", men det er vel ikke først og fremst pga gamle nyheter om økt konkurranse fra Wizz Air og muligens et nytt Braathen.

mvh
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Føre var
09.10.2020 kl 13:44 5624

Hvor mange er det lov til å samles på robotfestival om dagen, tror det er for mange med her altså:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
09.10.2020 kl 13:45 5618

Synes det er på sin plass med en ny ekspertkommentar fra Janic nå, som tidligere i dag i alle fall kunne opplyse om at det blir en ny uke til uka også:-)

Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 13:54 5588

Sjonkelrolf sitter vel og finpusser på sin kommentar. Har, som ventet, blitt litt stille fra den kanten i det siste.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
gwito
09.10.2020 kl 14:54 5484

Den eneste fornuftige strategien for åtseldyr: vent til katten faller. NAS er en av flere døde kattene på børsen lik. KOA, SDRL og MM...
'Dead cat bounce'er et engelsk uttrykk innen finans, som refererer til en liten og kortvarig oppgang i prisen til en fallende aksje. Uttrykket stammer fra ideen om at "selv en død katt vil sprette dersom den faller fra en stor høyde".
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
renai
09.10.2020 kl 15:38 5407

Handel har netop passeret 70 øre ren...

Det var en vanskelig niveau at passere op igennem...
Nu er 70 øre en solid bund...
Handel her vil blive til positiv ind i næste uge.. ( over 70 øre)
God helg
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 16:28 5321

Bunnen på 70 øre holdt vel noen minutter.... Stengte under. At OSM Aviation har solgt alt de kunne tar jeg for gitt. Kommer vel melding innen mandag morgen. Spent på hva kineserne gjør - de har jo solgt seg rett under den første flaggegrensen. Nordnet suser vel oppover på aksjonærlisten. Omtrent som i Lavvo tv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 17:34 5243

Dette har du virkelig ikke greie på...
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.10.2020 kl 18:17 5186

Venter ennå en stund til før sjampisen sprettes. Det blir når selskapet kommer seg helskinnet gjennom coronakrisen.
Dere ryttere trives best med sjampis alene
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
09.10.2020 kl 18:18 5186

Tror kanskje vi skal si oss fornøyd med Janic sitt ene fornuftige bidrag på tampen av denne uken. Han har tross bidratt med å fortelle oss alle at det kommer en ny uke etter denne helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Restplassno
09.10.2020 kl 18:23 5175

Takk for forklaringen av det uttrykket. Skal følge opp mht din spådom om KOA. Har du satt deg inn i nåværende situasjon i selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
TABZE
09.10.2020 kl 18:31 5172

Dette tilsvarer 4kr pr aksje stemmer det? Hmmm hvem kjøper den for 4 når den kan handles for 70 øre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 19:20 5101

De fleste seriøse analytikere opererer med kursmål mellom 25 og 30 øre. Og disse har stadig nedjustert. Dette er dessverre en aksje fra helvete.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
09.10.2020 kl 19:26 5095

Det er veldig enkelt: De som har lånt ut million og milliarder til NAS og måtte eller kan konvertere til aksjer, de konverterer gjelden til ca. 4 kroner pr aksje for så å kunne selge aksjene for 70 øre (akkurat nå). Gjennom sommeren har de kunne selge til noe høyere kurser, men nå 70 øre.

70 øre er bedre enn 0. Sannsynligheten for å få tilbake utlån med renter vurderes da selvsagt som så lav at de kaster korta og satser på de små-ørene de kan få igjen.

Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
09.10.2020 kl 22:33 4958

Du virker å være litt på hell nå, sjokkedorisei. Liksom litt tammere og det er jo forståelig med så dårlige utsikter til litt champis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.10.2020 kl 22:46 4935

Er det sjampisen som gjør at du føler deg ovenpå?
Innleggene dine her inne gir ikke grunnlag for slikt iallfall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2020 kl 22:46 4936

Er det noe i ryktene om at det blir fakkeltog for NAS og Bjørn Kjos fra Fornebu i morgen kl 18?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.10.2020 kl 23:04 4904

Møkkaprinsen er virkelig on fire idag. Først ny tråd, og nå denne...
God natt. Dere er vel i full gang med å planlegge de neste dagers møkkaspredning
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
pengex
09.10.2020 kl 23:48 4845

Nas og sas sin framtid ligger faktisk i Ernas hender. Det finnes ingen investorer som setter mer penger på kontoen deres. Gjeld konverteres og dumpes rett ut i markedet som idag. Nå trades bare aksjen opp og ned litt før den treffer rock-bottom.
Men skulle det plutselig bli en covid kur tilgjengelig og charterturer åpner igjen. Da er det greit å sitte i disse papirene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 00:34 4480

Skal denne ned til 3 øre nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
14.10.2020 kl 01:12 4445

Hva slags fortapte sjeler er det egentlig som kjøper NAS-aksjer nå?

Her kommer det milliardemisjon på 5 øre, og småsparere får neppe en eneste én.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 14:32 4312

Hegnar: – Overlever Norwegian?
– Nei, mener Sissener
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2020 kl 10:53 4209

Skal denne til 3 øre nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 12:48 4102

Nytt løk angrep igjen, før neste massakrering?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2020 kl 11:07 3462

Er denne virkelig over 10 øre enda, nye covid nedstengelser
Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2020 kl 23:34 3145

Har hørt at enkelte har satset trygda. Vil det hjelpe?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 08:26 2961

5 øre next

Norwegian: Vi er svært skuffet
– Oppleves som en skikkelig knyttneve i magen for alle i hele Norwegian, sier Norwegian-sjef Jacob Schram, om regjeringens beslutning om å ikke bevilge ekstra milliarder til flyselskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 08:35 2921

Har ikke en eneste aksje i NAS , men at regjeringen ikke vi hjelpe selskapet er nok til å ønske Erna &Co pokker i vold
De forstår ikke at NAS er litt mer enn et vanlig selskap
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 08:50 2916

Det er vel ikke så mærkeligt, at den norske regering ikke vil betale til Norwegians massivt uansvarlige gældsbjerg? Havde der været tale om et sundt drevet selskab, så havde det nok været noget andet.

Uanset en hård dag for NAS-aktionærerne, der nok må kigge langt efter at få deres penge igen. Held og lykke til jer alle.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 09:10 2826

Mener du at gjelden overstiger verdien på flyparken så har du et poeng. Alternativ kan jo selskapet slå seg konkurs, er det bedre mener du?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.11.2020 kl 09:22 2749

Spør du fordi du faktisk lurer på om gjelden til selskapet overstiger verdien av flyparken? Dersom selskapet ikke får tilført kapital så kan jeg love deg at selskapet ikke trenger å spørre seg selv: "Er det et alternativ å slå seg konkurs". Da er det det eneste de kan gjøre. Norwegian sin gjeld knyttet til flyparken overstiger GARANTERT verdien av flyene sånn det ser ut nå. Ingen klarer å spå akkurat hvor lenge denne bransjen må holde ut før "stall" og påfølgende crash.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 09:26 2725

Da har du vel tatt et verdianslag av flyparken går jeg ut fra
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.11.2020 kl 09:35 2706

Ja, men bare et kjapt et.... Verdianslaget har vært gjort på denne måten: Hvor mange kjøpere finnes pt for mellom- og langdistansefly? Svaret er ingen. Hva gjør det med verdien av flyene? Hjelper ikke at de var verdt 300 mill per stk for et år siden når dagens verdi er halvparten. I beste fall. Hele behovet for tilførsler av staten er tuftet på det faktum at selskapet selv ikke har flere verdier å pantsette. Selvsagt er verdien av flyparken lavere enn gjelden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 09:45 2912

Vel, det er mange foretak som har liten verdi i disse tider. Hvis en ser på hjelp som en investering for fremtiden er vel kalkylen noe annerledes
En må se på sideeffekter også. Rimelige flyreiser er til stor hjelp for det øvrige næringsliv. Og til hjelp for private som kanskje ikke får dekt reisen slik disse skravlende politikerne gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.11.2020 kl 09:58 2857

Du tenker at markedskreftene ikke vil i vareta dette selv etter at pandemien er over? Hvis ikke NAS holdes kunstig i live til en kostnad for staten på et uvisst antall milliarder, så vil billettprisene fra andre aktører fastsettes ut fra helt andre hensyn når NAS ikke er der for å være med i denne prisfastsettelsen? Når behovet for flyreiser igjen stiger, er det min mening at markedet vil sørge for at dette kommer til å skje til den prisen flyreisende vil betale. Og det vil skje uten at det flyselskapet som tilbyr reisen kommer til å tjene mer enn det NAS ville gjort dersom NAS fortsatt fantes på det aktuelle tidspunktet. NAS driver kommersiell luftfart og har, dessverre for nåværende aksjonærer, ikke noen opphøyet funksjon som ikke et hvilket som helst annet selskap kan dekke når den tiden kommer. Etter at NAS er konkurs og avviklet, så vil andre selskap komme inn og dekke transportbehovet som til enhver til gjelder. Ingen grunn til at staten Norge skal kaste mange milliarder på Coronapeisen bare for at NAS som selskap skal eksistere i fortsettelsen. Når det er sagt, så vil uansett dagens aksjonærer bli fullstendig utvannet idet långivere og leasingselskaper på kreditorsiden til selskapet må få konvertert gjeld til aksjer innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2020 kl 10:08 2821

Da bør SAS legges ned også i følge dine kriterier
Det er en viss trygghet i å ha et norsk selskap som en kanskje ikke bør vurdere kun i kroner og øre
Denne regjeringen er i ferd med å ta knekken på Widerøe også
Tenker kun penger. Jeg syns de må ta en del andre hensyn
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.11.2020 kl 10:22 2766

Ja, men det er jo en helt annen debatt. Vi begynte her ved at du spurte meg om jeg trodde flyparken var mer eller mindre verdt enn gjelden til selskapet. Dersom jeg blir med på premisset om at staten bør redde NAS, så vil jeg si at det å redde NAS som selskap ikke vil være det samme som at nåværende aksjonærer reddes. Nåværende aksjonærers verdier er tapt, etter min mening. Så kan vi diskutere mange forskjellige scenarioer som medfører at NAS som selskap overlever. Men alle disse betyr, etter min mening, ikke at dagens aksjonærer får stort igjen for investeringen de har gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare