Fredly , supersmart.

Hartepool
HUNT 09.10.2020 kl 14:46 22319

Fredly skjønner at caset sprakk, corona og alt med seg.
Han selger, slakter og deler ut.
Dersom alle redere hadde vært like smarte og ikke tviholdt på businessen hadde se kanskje overlevd.
Net asset value 4,7.
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
10.10.2020 kl 20:21 8291

Utbytte blir det neppe før alle skipene er solgt. Men hva skal et rederi med full konto som vokser hver dag? At det blir oppkjøp kan man drømme om her blir det salg av skip for skip.
Gork
10.10.2020 kl 21:39 8164

Helt enig Long.
Med nybygg priser på nærmest all time low for VLCC'er, hadde det vært spennende om de nu hadde bestilt 4-5 nye båter med leveranse 23/24. Mange skriver at en ny supersyklus vil starte da.....handlingsfrihet kan gi spennende muligheter. Resultatet for 2020 vil antagelig bli nærmere 2 kr pr aksje.
Et spennende trekk fra selskapet.
Kaisovski
10.10.2020 kl 21:57 8121

Hunt skal på ingen måte bestille nye båter. Det kan jeg garantere.
Grylls
10.10.2020 kl 22:01 8111

Tror ikke de ser helt fram til 23/24 når det gjelder nybygg, men kanskje 21/22?

Salgsprisen er i det lave sjiktet sett i lys av prisene ellers i år, men:

- Dollarkursen er høy (opp 4% fra årsskiftet)
- Aksjekursen er lav (ned 37,68% fra årsskiftet)
- Markedet enda mer volatilt enn vanlig, mer usikre prognoser.

Dette fordrer buybacks i mine øyne, og de må gjerne kjøpe tilbake 10%.

Kan det ellers tenkes at de allerede er i forhandlinger med et annet rederi angående oppkjøp av de fem øvrige, men at sju var for mange for oppkjøper? Det er ikke så mange rederier som har så mange VLCC'er vel?

Godt det er de to 'eldste' skipene som nå selges, for øvrig.
Slettet bruker
10.10.2020 kl 22:40 8007

Hva skjer om?
Har du noen gang trodd at Hunt skulle betale utbytte før skipene er levert og fullfinansiert?
Hva mener du men å ikke holde ord?
En ansvarlig reder driter i hva andre mener og agerer ut fra markedssituasjonen og sikrer verdier.
Kjøper man Hunt nå er man nesten garantert dobling innen skipene er solgt, nesten uansett utfall i markedet det neste året.
Med 7 skip og dårlig marked kunne gearingen vært for høy.
Nå kommer tilbakekjøp, nedbetaling og utbytte. Så hva er egentlig problemet?
Hvis Covid muterer går Tank rett opp mens gass går i dass.
Slettet bruker
10.10.2020 kl 22:41 8027

Nå skriver du mye tull, Hunter kommer definitivt ikke kjøpe nye skip.

Det er så mange useriøse tullinger som som tror shipping walk in the park, tullinger lurt inn i et utrolig godt marked 2019/20120 som tror det bare er å innkassere store Gevinster.
At Hunter får noe ut av dette er i seg selv en bragd, ikke mange asset play selskakaper som klarer det, men det bevitner om en proff ledelse som tar grep og kan investeringer

Det er bare ønsketenkning at 2022 skal bli fantastisk, det skjer ikke, da ville nybyggprisene vært atskillig høyere.
Det høye 2022 markedet er bare megler skapt som lurer løk.
I over 10 år har prisene på skip falt, det vil nok fortsette.
Redigert 10.10.2020 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.10.2020 kl 23:49 7947

Nybyggprisene er lave fordi verftene mangler arbeid, som ble en effekt av Corona. Med lave rater de neste 6-9 mnd er sannsynligheten stor for skrapping av gamle skip. Siden det er lite nybygg i bestilling, siden myndighetene ikke har satt langsiktige regler for forurensning, ligger det an til høye rater i tank markedet i 2022 til 2024. Olje produksjonen i USA er på vei opp igjen, langt tidligere enn noen ventet. Så du siste rapport fra OPEC?

«Opec expects global oil demand to rebound higher than before, reaching 103.7 million barrels per day by 2025, as countries accelerate efforts to revive economies, the group said in its annual oil outlook»

https://www.thenational.ae/business/energy/opec-expects-global-oil-demand-to-rebound-by-2025-1.1090500
Slettet bruker
11.10.2020 kl 01:06 7918

Skips prisene har falt i 10 år, og de vi trolig falle videre .
Skraping av skip har i denne perioden ikke klart å du snu noe trend, Fredly er den smarteste i klassen.
Redigert 11.10.2020 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Buyin85
11.10.2020 kl 09:42 7618

Noen som vet hvilken betydning dette vil ha for CBE på resterende fem skip? Er vel før denne transaksjonen anslått til 20,5K$ når transaksjon med SFL ble ferdigstilt.
Hartepool
11.10.2020 kl 09:49 7609

Det kostet ca 80 mill usd å bygge en VLCC på 70- tallet da Reksten og co trodde på Julenissen.
Det koster ca 80 mill usd p bygge en VLCC idag ( ordrebøkene er tomme )
I over 10 år etter idioti- kontraheringene Kunne man gå tørrskodd kysten rundt på tankskip i opplag...hvorfor , fordi araberne 4- doblet oljeprisen og etterspørselen gikk i dass.
Nå er det korona og alt med det som reduserer etterspørselen ...da er tank ikke det lureste man kan eie.
Som jeg startet tråden med : Arne Fredly er smart,han kan sin tankreder- historie. Skipene er State of the art,og han oppnår gode priser.
Håper at han klarer å få overlevering til våren, da får vi hele kontantstrømmen fra de gode slutningene som er gjort...5,- ?
Redigert 11.10.2020 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
canarias
11.10.2020 kl 10:14 7556

Vi stoler også 100% på Fredly, på dagens kurser er oppsiden her uansett stor.
Vi er veldig spent på hva investeringsselskapet Hunter Group satser på etterpå.
Redigert 11.10.2020 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
canarias
11.10.2020 kl 10:59 7461

Enig Hartepool .
Vi vil komme i mål her med meget gode dividender.
Freecashflow
11.10.2020 kl 20:37 6890

Jeg tviler på at Hunter selger noen båter nå. Jeg tror de vil ri tank markedet som vol bli fantastisk fremover. Det er så mye cash å hente frem til 2024..
Kaisovski
11.10.2020 kl 20:48 6858

Å selge to båter som går i spot nå kan være greit nok. Tyder vel på at det er vanskelig å skaffe gode langsiktige kontrakter for skipene akkurat nå.
Slettet bruker
11.10.2020 kl 23:56 6459

Alle som siden HUNT ble et rederi i mars 2018, har hevdet at HUNT er et asset play, har så langt tatt feil. Hadde HUNT vært et asset play, hadde de solgt alle skipene for lenge siden, senest når de kunne få USDm 105+ per VLCC. Selger HUNT 2-3 VLCCer nå, tror jeg at de samtidig melder ordrer på minst like mange nybygg for levering i 2022/2023, såfremt de kan selge dyrere eller likt nybyggene.
Redigert 11.10.2020 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 15:17 5858

Fredly har jo selv skissert flere mulige scenarioer, ett av dem var asset play.
tuja
12.10.2020 kl 15:25 5855

Handles med kraftig rabatt, dersom man skal ta PAS til etterfølge:

HUNTER GROUP: Aksjen steg på rapporter om at rederiet skal være i ferd med å selge to av sine syv skip for 84 millioner dollar pr. stykk. Prisen skal iht Pareto være på nivåer langt over den implisitte prisingen av fartøyene ut fra aksjekursen. Hunter har ikke sendt børsmelding og iht Trade Winds skal båtene være solgt med forbehold. Pareto mener prisen er på linje med en fair verdi per aksje på NOK 4,7 per aksje og tror det kan komme utbytter på over NOK 1 per aksje. (FA)
Grylls
12.10.2020 kl 15:26 5845

Ta med kursmålet kanskje? 4,2.
Slettet bruker
12.10.2020 kl 15:37 5829

Da faller selvsagt tank aksjene i Usa, nå som prising Vlcc tankere viser ny Atl, de smarteste rederiene selger selvf tonasjen.
Bare å berømme Fredly for riktig dømmekraft og strategi her.

Et rederi som Oet vil nok falle på dette fremover.
Redigert 12.10.2020 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 15:41 5826

Ganske fair kursmål det dersom det viser seg at ryktene er sanne. Vil ikke tro at kursen plutselig skal opp mot P/NAV på 1 (så lenge markedet er svakt i hvert fall), men dersom det blir salg på 2 av 7 skip så gir det ikke mening å handle på P/NAV på 0,7 eller hva vi ligger på nå siden HUNT i så fall kan finne på å selge resten også.
Slettet bruker
12.10.2020 kl 16:08 5816

Ville nok vært adskillig mer bekymret over andre rederier som blir med ned i bøtta, og dere markedsverdi over børs kontra et rederi som tar grep.
Stemmer det at der er hold i rykter 4 skip så er det jo helt supert, og Hunt bør således være rederiet med minst nedside og størst oppside kortsiktig.
Redigert 12.10.2020 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 16:32 5969

OET har låst inn TC'er som de-risker og er allerede prisete lavere mot NAV enn f. eks. HUNT, i tillegg til å være fantastisk godt drevet.

Tilbake til HUNT så er det uforståelig at noen vil selge på 3,250 i dag med mulig nyheter om salg av 2-4 skip.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
ruda
12.10.2020 kl 16:38 5932

Når noen selger til denne prisen, er de uvitende om hvilke verdier og muligheter som ligger i HUNT.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 16:59 5858

Er det snakk om mulig salg av 4 skip? Trodde det kun var 2.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 17:47 5697

I følge denne tweeten så spekulerer Pareto om 3-4 skip;
https://twitter.com/EivindEnd/status/1315558194173956097/photo/1
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 17:51 5685

Ok. Takker :)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 17:54 5657

Dersom (...) det er hold i ryktene om salg av skip fra HUNT, så er OET og HUNT (slik jeg leser OET sine kommentarer om DCM i september) nå to forskjellige caser;
HUNT kan gå mot aggressiv/rask avvikling (eller en betydelig slanking av flåten), mens OET ser ut til å ville avvente til skipsprisene tar seg opp igjen. Potensielt to forskjellige tidshorisonter på de nå da (i tillegg så har jo OET en aggressiv utbyttepolitikk, mens HUNT p.t har til gode å starte utbytter)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
canarias
12.10.2020 kl 18:24 5552

Vi har hørt 3 skip, men la oss vente litt å se.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 19:43 5353

Ser tradewinds omtaler Hunter, og en "disconnect" mellom pris og aksjekurs. Har ikke abonnement, men det kan vel knapt mistolkes.

https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-sale-deals-highlight-disconnect-in-tanker-stock-prices/2-1-891281
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 20:26 5182

Saga, Laga og Freya kanskje? Gjenstår da 3/4 skip på TC'er og Atla i spot i så fall, om ikke jeg tar feil.

De vil nok for enhver pris unngå å bli fullstendig eksponert mot spotmarkedet i Q1 2021, og ettersom de kun har VLLC'er i flåten, så blir de jo ekstra sårbare samtidig som potensiell oppside også blir større.

Virkelig synd at Freya misset vinduet sitt på 6 mnd TC @ $80000/dag og Saga sitt på $100000/dag tidligere i år, for da ville de vært i en posisjon med mer 'wiggling room'.

Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 20:40 5107

Ja, Atla, Saga og Freya går allerede på spot (vises også i Tankers International sin flåte/pool), mens Laga snart er ferdig med sin TC (medio november har jeg notert). Sånn sett så kan jo alle disse fire være for salg hvis man skal legge vekt på ryktene.

Ellers så er vel Idun ferdig med sin TC i starten av desember, mens Disen går vel på sin nye 5-7mnd TC fra tidlig november. Og så har vi Frigg med 6-8mnd TC fra slutten av august.

Vet ikke om HUNT er så veldig redd for Q1, selv om det kvartalet sikkert blir dårlig sammenlignet med hva man normalt kunne forvente fra Q1, men ville jo tro at de ville ha litt mer dekning for Q2&Q3 2021 (selv om det ikke bør være noen krise dersom vi snakker om CBE på 20,5) så man kan jo spekulere i hvorfor de ikke har inngått flere TCer for 2021 (for tidlig, for lave rater, eller døra på gløtt for salg?)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
jolly
12.10.2020 kl 21:36 4918

Selv om han er supersmart, så gjøres det vel feil av disse personene også..
Orker ikke lese om det er skrevet før, men et raskt google søk sier at han kjøpte VLCC i april for så å bli solgt igjen nå 21 oktober.
Inn og ut i markedet med tap...en som trodde på gode tider...
Se mld under:

Furthermore, AET Tankers’ VLCC “Bunga Kasturi Tiga” 300/2006 Universal,
Japan (SS/DD 10/2021) which failed a couple of weeks ago at USD 38 mill, it
is now sold to Norwegian buyers Arne Fredly (Hunter Group) for USD 39 mill.
Note that AET sold last month their “Bunga Kasturi” 300/2003 Universal,
Japan at a price of region USD 31 mill.

https://www.hyqfocus.com/resource/report/1602211530581/report.pdf
VLCC
BUNGA KASTURI
TIGA
300,398 2006 UNIVERSAL, Japan MAN-B&W Oct-21 D H
region
$31.0m
Indonesian
(Pertamina)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2020 kl 21:47 4858

Han er i alle fall smart nok til å reagere når ting ikke går som planlagt, så smarte er ikke resten av gjengen.
Det er bare tøv å tro på høyere skips priser i 22, og før den tid kan en få et dykk, det sørger verftene for, som skrevet tidligere.
de lange trender peker ned.
Ved å avvikle selskapet nå tjener aksjonærene penger, selv om prisene faller og ratene er elendige.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Gork
12.10.2020 kl 23:01 4619

Filosofiene mellom de som skriver på denne tråden (som er bra), er enkel. Det er ikke valget mellom to onder, men valget mellom to goder, penger nå eller forhåpentligvis mer penger om 1-2 år om markedet går opp. Hva selskapet skal gjøre etterpå er blankt.

Uansett, det er to goder som valget står mellom, ifølge skribentene, så man får synke tilbake i sofaen og tenke hvorfor gikk jeg ikke inn på Merkur...

Lykke til.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 23:36 4512

Tror AET er selger der.

Finner ikke igjen, men mener det ble benektet at både Fredly og Hunter hadde kjøpt tidligere i år. I tillegg har ikke AET fjernet Tiga fra sidene sine, så får vi se nå om de gjør det snart.

https://splash247.com/weekly-broker-capes-top-interest/

Der står AET oppført som selger, og med Intermodal (din link) som kilde.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2020 kl 00:48 4378

I FA har Fredly senere sagt at det var 100% #FakeNews. Han har privat aldri kjøpt en VLCC, bortsett ifra de som HUNT overtok.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
tuja
13.10.2020 kl 12:49 3899

Nå har ADSC levert varene med salg av 2 skip. Hunt og bekreftelse på salg 3-4 skip next?
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
13.10.2020 kl 13:17 3806

Salgene og skipene til ADSC og Hunter kan overhodet ikke sammelignes.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
Grylls
13.10.2020 kl 13:57 3706

Klart de kan.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
mimer
13.10.2020 kl 16:01 3494

Ingen spesielle forventninger til eventuelle salg ser det ut til. Det er kanskje greit nok?
Redigert 20.01.2021 kl 20:08 Du må logge inn for å svare