Vil skipstrafikken i Nordøstpassasjen øke med 3000 % til 2024 ?

Slettet bruker
10.10.2020 kl 18:45 2130

Følg med her :
https://www.marinetraffic.com

Vi sees i 2024 og ser hvordan det ser ut da. Allerede i 2024 er det antagelig isfritt seilingsåpent mer enn 200 dager.

Redigert 19.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
11.10.2020 kl 14:01 2035

Dette er veldig negativt for shipping. Spesielt LNG shipping.
Slettet bruker
12.10.2020 kl 17:46 1924

Hvorfor Sonatrach ?
Kortere seilinger, mindre beskjeftigelse ?
Er det russisk LNG som får fordeler på bekostning av norsk ?

Norge må se på bunkringsstasjoner, shipsservice, rednings- og bergningsberedskap, fiskeri vaktberedskap, og havner i Norge.
Norge bør posisjonere seg for den virkelighet som kommer.
Redigert 12.10.2020 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
12.10.2020 kl 19:38 1902

Ja. Korte seilingsdistanser. Russisk LNG får 12-14 dagers seiling til Japan 1 vei istedetfor ca 37 dager via Suez. Dette vil gjøre Amerikansk LNG og lange seilingsdistanser langt mindre konkurransedyktig målt opp mot verdens største importmarked JKCT.
Ratta
12.10.2020 kl 20:08 1878

Sonatrach har baisset flex siden under 50 kr. Desperat short?
Slettet bruker
12.10.2020 kl 21:00 1857

Hva med norsk LNG ?
Hva om amerikanerne setter ned prisen på sin LNG ?
Er russere bak noe tilklussing på Melkøya ?

Kortere seilingsruter vil vel bidra til NOE økt verdenshandel ? Så LITT kompensasjon ligger det vel der.
Hva med Norge og mottak av varer fra JKCT ? Noen varer kan det bl.a. haste med, og der kan Norge komme inn.
Om noe tas på jernbane f.eks. ?
Og Norge kan vel få litt stopover funksjon, laste/losse, bunkring, service etc. Og mellomdepot funksjon ?
At vi deponerer opp for seilinger til JKCT. Og så gjelder det å kunne ta rett returlast fra JKCT.
Depot i begge ender av Norge ? Både nordenden og sydenden ?

Globalt gassforbruk spås å øke til 2045 av OPEC.
Redigert 12.10.2020 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
breiflabb
13.10.2020 kl 10:18 1785

En ökning med 3000% skulle väl ge ungefär 600 faryg på traden. Det skulle bli trångt däruppe och sprida föroreningarna ännu mer till norra halvklotet.
Frågeställningen är dock intressant och skulle gynna hamnarna. på norra halvklotet. Frågan är kan det bli en frakt-transporttrad-förändring värt namnet?
Ser du på, https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:2 , så är trafiken koncentrerad till andra delar av världens farvatten och kan väl svårligen ändras även om det blir isfritt större delen av året (160 dagar kvar att bli isfritt). Kartan visar också på ett annat problem som i dessa carbon-tider kan vara viktigare. När får vi en definitiv övergång till fartyg med renare framdrivning än de med "scrubbere" och råolja? När är det lönsamt eller blir tvingande att använda hydrogen-, bränslecell- eller batteridrift på haven i större skala? Den massa med fartyg vi ser i vattnen på kartan finns även i luften även om det blivit mindre där pga covid-19, https://www.flightradar24.com/29.23,25.31/2
Slettet bruker
13.10.2020 kl 11:52 1755

Vitsen min var å påpeke at skipstrafikken kan øke betydelig der, med muligvis i størrelsesorden 30 gangen i forhold til det vi ser nå.
Kfr. marinetraffic.com.
Det betyr miljøutfordringer i Polhavet. Derfor er det viktig å være i forkant for å forebygge mot dette. Skipstrafikken vil ta seg frem
okke som.
"en frakt-transporttrad-förändring värt namnet?" ?
Man har snakket om at opp mot 40 % av verdenshandelen kan komme til å gå her. Da både nordøst- og nordvest passasjen tilsammen.
Fordi det er så mye kortere her. 200 dager åpent i 2024 var bare et anslag. I f.eks 2027 kan det være mer. Og 2032 mye mer.
Dette kommer, det er helt sikkert.
Grønn skipsfart må utvikles, og kanskje kreves for å få seile her ? Det er det jeg tar opp på denne og andre tråder. Samtidig betyr
kortere seilingsruter mindre miljøbelastning pr. fraktet tonn. Luftfart er noe annet enn skipsfart. Men viser miljø- og klimabelastningen.
Airbus har annonsert nullutslippsfly fra 2035.

Det jeg mente var om du ser "4" fartøy der nå (gjennomgangstrafikk) på et øyeblikksbilde, så ser du kanskje 120 om noen få år. Fartøy
utover de "4" er fiskefartøy som driver fiske på et sted osv. De andre fartøyene en kan se på øyeblikksbilde nå er ikke gjennomgangstrafikk.
De har ulike oppdrag ulike steder i Polhavet.

Til Breiflabb
Sverige har kanskje ikke så mye greie på seilinger i Polhavet. Men kan kanskje være gode til å lage motorer til grønn skipsfart ? Det
kunne være et område Sverige kunne se på. La motorfabrikken til Volvo i Skövde og andre steder lage grønne skipsmotorer i steden ?
Som en del av en omstilling der ?
Og lage batterier til ELskip (Skellefteå?) (Mo i Rana ?)? Og motorer for hydrogendrift og grønn gassdrift.
Redigert 13.10.2020 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
13.10.2020 kl 12:15 1732

a) Norsk LNG kan også gå NSR (om man bruker isklasseskip)
b) Det er ikke mye å gå på nedover når det gjelder LNG prising hos Amerikanerne. De selger allerede med discount for i det hele tatt å ha tilgang på Asiatiske markeder.
c) Russerne stod ikke bak tilklussing på Melkøya. Standard shit happen situasjon. Det var en gassturbin som tok fyr etter vedlikehold.
Slettet bruker
13.10.2020 kl 14:29 1705

Ja, Norge kan vel levere LNG som Russland kan. Vi er kanskje til og med dyktigere og mer seriøse på dette ?
Dette med isbryting blir kanskje ikke så fremtredende. Man seiler når det er isfritt åpent. Eller kanskje har et isbryterfartøy foran ?

Dette handler om fremveksten av nye ruter som forbinder Stillehavet og Atlanterhavet. Klimaendringene vil gjøre at disse rutene
kan brukes til skipsfart hele året. Som et resultat vil betydningen av Suez- og Panamakanalene i sjøtransportsystemet reduseres betydelig.

Spørsmålene blir :
Hvor langt ned på, og hvor på Nord Amerikas Stillehavskyst ?
og
Hvor langt ned på, og hvor på Øst Asias Stillehavskyst ?

mot

Hvor langt ned på, og hvor på Europas Atlanterhavskyst ?
og
Hvor langt ned på, og hvor på Nord Amerikas Atlanterhavskyst ?

Vi har steder "midt i mellom" også som Hawaii, Azorene osv, men det er marginale greier i denne sammenheng.
Men vestligste del av Middelhavet kan komme i betraktning. Og det nordvestre Afrika.

Dessuten passering av Suez- og Panamakanalene tar tid og koster penger. Og i f. eks. Aden-bukta fins pirater.
Redigert 13.10.2020 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
13.10.2020 kl 15:26 1681

Melkøya er verdensberømt for og innehar plassen som verdens minst pålitelige LNG eksport terminal, så jeg tror ikke vi er regnet som mer seriøse enn Russerne. Japan og Korea spesielt stiller knallharde krav til leveringstidspunkt for lastene de kjøper, og der har Melkøya skuffet stort. Russerne vil eksportere 69 millioner tonn i 2025 mot norsk makskapasitet på 18 millioner tonn. Så vi regnes som en lillebror i LNG sammenheng.
Slettet bruker
13.10.2020 kl 20:57 1657

Lillebror ja, men vi er ikke en mygg på det området. Kanskje vi får flyttet
grensetreken riktig ?
Er det noe LNG fra Hansteen feltet ?
breiflabb
14.10.2020 kl 13:39 1595

Re: Gratis lading
Jag tror de redan är igång med det di anger.
Skellefteå anlägget och det ev. i Mo i Rana ligger väl några år framåt för start. På hydrogen-sidan flyter det på rätt bra och där har man kört flygplan(inte så stort, sportflygplan)på hydrogen o bränsleceller. Powercell var bevisligen med på detta projekt. När det gäller Skövdeverken så ser det ut som de vurmar för grön diesel, och varför inte.
Slettet bruker
16.10.2020 kl 12:17 1532

The battle about CO2 quotas on shipping in the EU is lost, says Klaveness CEO Lasse Kristoffersen, who, together with Maersk Tankers, now encourages the industry to accept regional climate legislation. "Things are moving too slow in the IMO," he tells ShippingWatch.
_____________________________________________________________
Bra Kristoffersen hos Klaveness
Slettet bruker
16.10.2020 kl 12:23 1526

Grön diesel för skepp ?
Vad med grön gas för skepp ?

Sverige : Ni är duktiga på metalbearbetning. Titta på "motorer" til grön skeppsfart. Norrmännen gör inte så mycke motorer själva.
Slettet bruker
19.10.2020 kl 14:49 1457

https://www.youtube.com/watch?v=P6st0k7KJmk
Å krysse Suez koster nesten 5 mill. NOK, og tar tid.
Slettet bruker
03.11.2020 kl 14:50 1303

Da er fasiten for 2020 sesongen for Nordøstpassasjen klar :
2020 viste seilingsåpent 113 dager (F.o.m. 12 juli - t.o.m.1 nov) + 2 isbryterdager (1+1)

Anslaget om i størrelsesorden 200 dager naturlig seilingsåpent i 2024 fra trådstarten, er innen rekkevidde.
Min foreløbige prognose for 2021 : 129 dager naturlig seilingsåpent.
Isbryterdager betyr "bagatellmessig" "isbryting"/isflak rydding/traséanvisning.
Redigert 03.11.2020 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2020 kl 23:20 1094

https://www.nrk.no/urix/nordostpassasjen-_-okt-trafikk-1.15285402

Her rapporteres det i en fersk link. Bra at man har etablert et senter i Kirkenes. Virker helt riktig.

Den forteller om 59 gjennomseilinger. Og mange seiinger internt i selve Nordøstpassasjen.
Med 30 gangen er vi på 1800 seilinger i 2024. Vi får se hva virkeligheten blir om 4 år.
Redigert 13.12.2020 kl 23:24 Du må logge inn for å svare