selge alle aksjene og legge alt på FOND

Slettet bruker
FOND 11.10.2020 kl 18:01 2715

Gidder ikke enkeltaksjer mer. Ser at det blir meningsløst. Begynner på mandag å legge alt på grønne fond pluss noen andre.
Noen med forslag
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
4580
11.10.2020 kl 19:01 2586

Du må bare kjøpe de "riktige" aksjene.😊😊
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2020 kl 20:34 2485

Interessant. Er det noen fond du har siktet deg inn på?
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Aune
11.10.2020 kl 21:50 2358

Er ikke storfan av fond, men satt noe penger inn i Tin Nyteknik i April. Det har levert solid enn så lenge. Tror de har levert noe sånt som 80% siste året.
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Seidemann
12.10.2020 kl 02:50 2121

Index, index og index fond. Ifølge Warren Buffett.
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Triggly
12.10.2020 kl 06:34 2052

Beste er å kjøpe både aksjer og fond :)

Og som noen over her skriver, du må velge de "rette" aksjene. Kanskje større solide utbytte-aksjer er tingen for deg?
Når det gjelder fond så ligger jeg tungt inne i global index fond, sparer litt hver måned til pensjon og føler da at global index er veien å gå.
Har også satset en del på grønne-fond og på markedene i asia, samt noe i fond i latin-amerika/brazil, tror de vil gå høyt når de endelig får bukt på korona-situasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Seidemann
12.10.2020 kl 09:51 1865

Bare husk på at grøne fond er som politikeren som lover gull å grøne skoger. Høres bra ut men har Ingen tilhørighet med virkeligheten.
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2020 kl 12:03 1651

Du traff timingen min temmelig akkurat, snøddned. Jeg har holdt det gående med enkeltaksjer siden 2013 og gjort det mye bra, men det tar tid, og jeg ville spare tid. Situasjonen i verden og ikke minst endringstakten, samt tusenvis av nye småsparere som overpriser mange aksjer nesten før en får sagt «IPO» eller «eureka», gjør at det blir mer ustabilt. Mindre rom for å spekulere i ro og mak.

Jeg anbefaler ikke noe som helst, men jeg har kjøpt følgende fond:

Allianz Global Artfl Intlgc, Storebrand Fornybar Energi, Storebrand Global Solutions A, TIN Ny Teknik F og Öhman Global Growth.

Jeg har satsa på teknologi og megatrender, og har sjekka ut outlooken i års som kommer, sjekka CAGR. Forkortelsen vil jeg oversette som «årlig sammensatt vekstrate». Jeg bryr meg noe om kostnader, men vil ikke ha et billig indeksfond foran et jeg virkelig har tro på. Blokkjedeteknologi vil nok komme mer og mer, men dette mener jeg at jeg skal få en bit av med de fondene jeg har. Grønn omstilling tror jeg bare vil vokse også i åra som kommer, og at det ikke bare er en midlertidig boble, selv om noen grønne aksjer trolig må jekke seg ned noen hakk. Storebrand Global Solutions A ligner kanskje en del på et vanlig globalt indeksfond, men der er det virkelig fokus på ESG og bærekraftsmål. Klima, miljø og natur vil få større fokus framover, og «de snille» vil få mer av støtte og regulatoriske fordeler fra myndighetshold, og kundemassene vil kreve mer bærekraftige løsninger. I andre enden, hos «de slemme», så vil det kunne gå dårlig, og kapitalflyten går mer og mer til «de snille». Jeg tror at dette blir en prosess som vil pågå i mangfoldige år.

Disse skal kunne jobbe godt for meg, i stedet for at jeg skal jobbe for å gjøre det godt på enkeltaksjer.

Om det kommer store fall på børsene, så kan jeg eventuelt kjøpe på tunge aksjer som KOG eller YAR, og så selge meg ut igjen etter at børsene har byksa opp. Da kan jeg pumpe meg noe ekstra som f.eks. kan overføres til IPS-en. Det kan en eller annen gang komme et større børsfall, et virkelig stort et. Da vil nok mange av de tusenvis av småsparerne som har overprisa mangt og mye bli blåst ut av markedet. Da går kan det bli mer aktuelt å gå inn i enkeltaksjer igjen.

Har for øvrig et «wild card» i Ocean Energy (fokus på bølgekraft) med mange aksjer på et veldig lavt snitt, men disse er jo ikke på noen form for børs ennå.

Nei da så ja da så... Tror jeg får det mer komfortabelt framover, rett og slett. Har investert litt i eiendom også, så det blir da noe som ruller og går inn i framtida. Kan eventuelt vurdere egenkapitalbevis for lengre tid, altså «sparebankaksjer», på sett og vis aksjer med buffer som til vanlig gir fine utbytter, og som har en tendens til å oppføre seg mer stabilt.

Kjøper jo ikke enkeltaksjer for å gifte meg med dem uansett, så det er det samme for meg hvor verdiene står og utvikler seg, bare det står på noe som jeg har et bevisst forhold til, som jeg anser som godt balansert på det fornuftige og det offensive.
Redigert 20.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare