MPCC - Det koker i container

Ærligtalt
06.04.2021 kl 14:39 2294

Ble plutselig lastet til langt forbi første peilemerke selv... Trenden er det i alle fall ikke noe å si på :)
Slettet bruker
06.04.2021 kl 14:35 2307

Absolutt. Er tungt lastet her, dette blir bra!
Ærligtalt
06.04.2021 kl 12:22 2427

Nå kommer jo en voldsom trend i kjølvannet av Bidens pakker også... Så jeg antar at ratene bare fortsetter oppover; i tillegg til at alle coronafaste får dagene til å gå med bestilling av varer via nett og oppussing

De neste par månedene blir spennende
janneja
03.03.2021 kl 23:27 3338

Holder på med renovering av bad og skulle bestille baderomsmøbler. På grunn av manglende containere samt at containerne var blitt mer enn dobbelt så dyre må jeg vente lenge på møblene kunne leverandøren meddele. Kjipt å ikke bli ferdig med badet, men bra for investeringene!
Redigert 03.03.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2021 kl 23:12 3403

Pengene seiler inn i årevis fremover:-) For lite sykler. Og alle underleverandørene som opplever smekkfulle ordrebøker inn i 2023, de hever prisene sine. De ser jo at ingen stryker ordrene sine selv om de legger på prisene med 10–20 prosent. Vi må jo kjøpe disse varene. Resultatet blir litt dyrere sykler eller litt dårligere spesifikasjoner. Jeg tror prispunktene kommer til å være de samme, men at spesifikasjonene vil være dårligere.

Med andre ord: Du får mindre sykkel for pengene – om du i det hele tatt får tak i en.

ANNONSE

– I tillegg har det vært nærmest umulig å få tak i containere, og særlig i forbindelse med kinesisk nyttår nå. Tidligere har prisen for en 40-fots HQ-container gjerne ligget på i overkant av 2000 dollar, og nå har vi knapt fått tak i en container til under 10.000 dollar. På den første containeren som kom inn forrige uke, så beregnet vi 1000 kroner per sykkel bare i frakt, mot 200 kroner vanligvis. Vi må jo ha de containerne, så vi har ikke noe annet valg enn å betale det det koster.
StevenG
03.03.2021 kl 23:03 3451

– Jeg har vært i sykkelbransjen i 30 år, og jeg har aldri sett maken. I et vanlig år begynner vanligvis innsalget til norske butikker i august, og så setter vi bestillingene til Østen i løpet av september. Da får vi sykler i april året etter. Hvis vi bestiller sykler i dag får vi det kanskje ikke før sensommeren i 2022. Der jeg før kunne bestille i september og få sykler på våren, måtte vi nå legge ordre for 2022 i oktober 2020.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 12:36 3971

17.12. 20 kom pareto med Kjøp handler det også om fra Pareto når de har sett på MPC Container. Kursmålet heves fra 6 til 7 kroner.

Men det kom analyse fra Artic 02.02.21 hva er kursmålet ?
Slettet bruker
02.02.2021 kl 14:48 4273

Den skal opp det er det liten tvil om🚀😊

Redigert 03.02.2021 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2021 kl 14:10 4341

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/02/7618316/kontraktsrush-for-mpc-container-ships-har-allerede-sikret-milliardinntekter-for-2021

"For slutningene inngått fra november til nå er snittraten 14.400 dollar og den gjennomsnittlige varigheten 12 måneder. Enkelte kontrakter er på inntil 20.000 dollar pr. dag.

Flåtens utnyttelsesgrad er nå 99,2 prosent, opp fra 95,5 prosent i oktober i fjor.

Rederiet har allerede sikret inntekter på 124 millioner dollar - 1,1 milliarder kroner - for 2021 og 36 millioner dollar for 2022. I 2019 var driftsinntektene 185 millioner dollar."

MPCC har falt fra over 46 kroner i 2018, og kan være på vei mot en ny gullalder. 20 kroner i MPCC kommer.
Skytta
01.12.2020 kl 09:55 5873

Oppdateres i dag klokka 16.00. Krystallkula sier +4% opp sist uke for >3000 TEU skip.

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Potemkin
26.11.2020 kl 15:23 6296

Nydelig utvikling :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
jokke
26.11.2020 kl 13:48 6403

Noen som kan gi meg en god link til ratene som de ikke skal ha betaling?
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Skytta
26.11.2020 kl 11:03 6523

God formiddag,

Gode innspill med reefer container ratene, og når det refereres til linjerederienes markedsbetingelser (altså kundene til MPCC), så er det absolutt verdt å nevne den store driveren om dagen som er den pågående og ekstreme utviklingen i fraktratene på standard container ratene ut fra Asia til Europa. (Asia til USA er også verdt å nevne, men jeg går ikke inn på dette her).

Det linjerederiene erfarer nå er ratenivåer som sjeldent eller aldri har vært opplevd tidligere. Det har vært en eventyrlig økning de seneste 3 måneder, og forventet videre akselerere mot kinesisk nyttår (tidlig FEB).

Bekreftede markedsrater for siste halvdel av desember er opp ca 450 % siden sensommeren. Stemningen blant linjerederiene har gått fra katastrofe (pågående siden 2009) til Klondyke på 3 måneder, og det spekuleres i mulig videre peak i container fraktratene inn mot Kinesisk nyttår, aka USD 2500+ per TEU (Merk. Containerrederienes selvkost på Asia til Europa traden kan sannsynligvis beregnes til ca USD 600 per TEU, eksl lokale kostnader / terminalkostander). Selvkost avhenger selvfølgelig også på videre utviklingen av charter rater og bunkers..

En av de største utfordring som linjerederne står ovenfor nå er å klare posisjonere utstyr (20ft og 40ft containere) tilbake til Asia, for å gi seg selv muligheten til å delta i pågående ratefesten vestgående. For å komme i posisjon så prioriterer nå samtlige linjerederier å evakuere majoriteten av tilgjengelig containere i Europa tomt tilbake til Kina (og andre pressområder i Asia). Asia til Europe traden (vestgående) er som kjent hovedpulsåren av containere inn til Europa, dvs den største traden inn til Europe, så strategien med å evakuere vil få ringvirkninger på ratenivåer og tilgjengeligheten av tomme containere i Europa som skal lastes til andre tradelanes som for eksempel Amerika og Afrika.

Segmentet til MPCC (>3000 TEU båter) er inne i en meget positiv trend, og den forventes å tilta ytterligere frem mot 2022.

Videre, elementer som er verdt å nevne og som sannsynligvis forsterker dagens trend og setter positivt press på charter ratene er bl.a.:
*Kontrahering av nye container båter er på det på laveste nivå siden 2009.
*Effekten av vaksine (2021).
*Politisk stabilitet / Verdenshandel.
*Frihandelsavtaler. (ref Asia/AU -> ekstremt positiv for MPCC)
*og en hel haug med andre positive drivere

***Min selektive mening, og basert på dagens fakta og kunnskap og forutsetninger,

The trend is your friend, som det heter.

Ønsker alle en strålende dag!
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
26.11.2020 kl 09:38 6596

(Container news https://container-news.com/reefer-rates-out-of-europe-take-a-hike/)
Reefer rates out of Europe take a hike
European reefer rates are seeing upward pressure with some major lines announcing significant increases, for reefer cargo in particular, but also for standard freight containers too.
CMA CGM has unveiled the largest peak season surcharge (PSS) of US$600 per reefer box from North Europe, Baltic, Scandinavia and Poland to Middle East Gulf, Red Sea, India and Pakistan, effective from 1 December.
On the same date, Hapag-Lloyd will apply a PSS of US$200/reefer container from Spain, Italy and Morocco to Canada and the US on its Mediterranean Canada Service (MCA) service.
Additionally, the German carrier has also announced an increased ocean tariff rate for all cargoes in 20’ and 40’ standard containers on the east bound trade from Spain and Italy to East Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
25.11.2020 kl 20:54 6822

Kbkristi skrev Revideres
Passer fint å få litt drahjelp av analytikerne når den har gainet såpass,satser på fremtidig inntjening gir fetere kurser etterhvert,👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2020 kl 20:50 5124

Revideres
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
25.11.2020 kl 18:10 5256

Helt enig. Kjøpte meg inn igår på 5 kroner ca.
Denne har alle forutsetninger får å doble seg på kort tid.
Her er det bare å fylle opp, før skipet drar nordover.
Tror det kan bli trangt i dørene om man sitter å venter på gjerdet. Kunne sikkert ventet litt til, å fått en billigere inngang. Men min erfaring da er at skipet går. Noe jeg ikke tillater med denne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 15:08 5427

Tusen takk, Skytta og Krakkerlakken. Når landets største bank og meglerhus går ut med en kursanbefaling på kr. 16,40 for november 2021, spisser jeg øyne og ører. Kursen lå på kr. 1 for få måneder siden, nå er vi oppe i cirka kr. 5. Gedigent i seg selv. At kursen skal gå ytterligere 228 %, er jo formidabelt. Ikke det at kursen nødvendigvis vil gå så høyt, men det sier noe om potensialet.

Det er likevel en grunn til bekymring: At Pereto har en anbefaling på kr. 6 så sent som idag viser at forskjellen mellom de to analysene er som natt og dag. Jeg går jo ut fra at Pareto ikke bare har analysert selskapet pr. i dag, men som DNB også har sett noen måneder fremover i tid.

Én ting er i hvert fall sikkert: Nedsiden synes liten i øyeblikket, kanskje unntatt en teknisk og kortsiktig reaksjon ned pga. den voldsomme oppgangen. Men jeg sitter fast. Har limt meg fast!
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Skytta
25.11.2020 kl 14:30 5486

Min oppfatning er at DNB til en viss grad ønsker sitt bull senario til suksessivt følge hva MPCC kan levere av tall. (Bransjen som sådan kan til tider være utfordrende å forutse/spå, spesielt hvis tidsperspektivet går for langt inn i fremtiden.) Men i hovedsak, og hvis jeg forstår analysen riktig, så vil de forbedrede charterkontrakter i Q4 (2020) og de som er forventet for Q1 og Q2 (40'ish x forbedrede kontrakter, majoriteten med 6 til 12 måneders varighet) begynne å generere godt med cash i kassa. 😀

Inviterer andre forumdeltagere til å bidra med kommentar og synspunkter rundt de analyser og kursmål som har presentert fra DNB-Pareto-med flere....

Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
25.11.2020 kl 14:02 5527

Nye slutninger av kontrakter kanskje ?
En del av kontraktene som blir inngått nå er på 7-8 måneder
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 13:26 5597


Hva er begrunnelsen for at kursøkningen blir så stor i løpet av tre måneder?
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Skytta
25.11.2020 kl 13:11 5624

DNB bull senario:
AUG 2021 = NOK 11,5
NOV 2021 = NOK 16,4
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 12:26 5683

En del av den låg ute på Xtrainvestor, men er nå tatt bort.
Var ett bilde av analysen/diagram.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
25.11.2020 kl 12:19 5700

Ikke sett analysen til DnB.
Kunne du limt det inn her ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Potemkin
25.11.2020 kl 12:14 5712

Begynner å bli mange anbefalinger i dette papiret nå.
Tar det snart fyr på ordentlig?
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 11:57 5747

Mente å lese at DNB Markets hadde WORSTt case 5,90 og BULL case 16,10 på den nye analysen.
Arrester meg viss jeg har lest feil.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 11:52 5762

Enig, ved å sette kursmålet relativt lavt, kan man senere øke det og på den måten holde dekningen levende!

Teknisk sett er det mye å gå på i MPCC. Første tekniske motstand er på kr. 8,70.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2020 kl 11:43 5785

Ja, tror nok kr 6 blir nådd ganske raskt, og da vil de nok øke kursmålet løpende.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
25.11.2020 kl 11:23 5817

Synes kursmålene de setter er alt for lavt.
Første meglerhus som kommer med en analyse med 9-10 som kursmål er det mest seriøse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2020 kl 10:38 5879

Pareto tar opp dekning i rakettaksje - sier kjøp
MPC Container Ships har gått som en kule på Oslo Børs den siste tiden. Pareto Securities venter mer oppgang.
Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships.
Shipping
Herman Tinius Folvik
10:24 - 25. nov.
Pareto Securities tar opp dekning på MPC Container Ships med kjøpsanbefaling og et kursmål på 6 kroner, ifølge TDN Direkt. Aksjen har steget rundt 160 prosent de siste tre månedene, men Pareto ser fortsatt oppside i aksjen. handles for 4,97 kroner ved 10.20-tiden onsdag.
Pareto Securities estimerer eksisterende verdijustert egenkapital (NAV) til rundt 5 kroner pr. aksje, noe meglerhuset tror skal øke til 7 kroner med 15 prosent høyere eiendelsverdier om ett år, ifølge TDN Direkt.
For MPC Container Ships er det duket for kontraktsrush i supermarked

Selskapet rapporterte nylig tall for tredje kvartal. MPC Container Ships tapte 17,8 millioner dollar i kvartalet, mot minus 11,4 millioner samme tid i fjor.
Men fremover er det håp om bedre tider og bedre rater.
– I et veldig sterkt marked i fjerde kvartal og ut første kvartal 2021 venter vi å fornye eller inngå nye kontrakter for opp til 40 fartøyer, sa konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships fredag.
Rødere bunnlinje etter nedskrivninger

Ratene for de største skipene har på noen få måneder mer enn doblet seg fra rundt 7.000 dollar pr. dag til over 16.000 dollar. Også varigheten per betydelig lenger - inntil to år.
MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2020 kl 10:26 5909

25.11.2020, 09:51 · TDN Finans Delayed
MPCC: PARETO STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 6
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities starter dekning på MPC Container Ships med en kjøpsanbefaling med kursmål 6 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag ettermiddag.

Meglerhuset anslår eksisterende verdijustert egenkapital (NAV) til om lag 5 kroner pr aksje, noe som anslås å øke til 7 kroner med 15 prosent høyere eiendelsverdier enn om ett år.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 01:05 6137

MPC Container Ships - Initiating Coverage Pareto Securities:

MPC Container Ships - The Revenge of the Tonnage Provider
BUY, with our TP of NOK 6 implying 0.85x on a 1Y-fwd-NAV estimate
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 11:45 6473

DNB skal være ute med ny analyse, noen som kjenner til denne?
Nytt kursmål 5,90 kroner

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/11/24/7591735/dagens-aksjeanalyser
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
24.11.2020 kl 08:02 6638

Fantastiske tider vi ser nå, vi som er eksponert innen containerskip.
Likevel vil vi ikke se full effekt før tidligst i Q1 21.
Uansett så tror jeg på at dette blir en utbytte maskin fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
24.11.2020 kl 07:30 6695

https://splash247.com/from-a-23bn-loss-to-a-14bn-profit-liners-topsy-turvy-pandemic-year/

Ny artikkel om hvor bra det det går i container bransjen om dagen. Noen uttdrag:

"Container shipping has gone from doomsday to payday in the space of a few months."

"Having initially predicted significant red ink for the container shipping pack at the start of the pandemic in April, the Danish consultancy is now forecasting the liner industry will chalk up a $14bn profit this year, marking one of the greatest turnaround in fortunes in the 64-year history of containerisation."

"Q2 also suggested the container sector would be hit the hardest of all shipping segments from the effects of Covid-19. It has since turned out that container shipping will be, by some distance, the best performing shipping sector in 2020."

"It's doubtless that the carrier results for 2020 will far exceed not only last year, but the past 8 years.,” Sea-Intelligence noted in its most recent weekly report. The record likely exceeds results going even further back, but many carriers were not good at disclosing much data pertaining to their financial performance in the past."

Spent på hvor dette vil ende! Her kan man vel forvente all time high/best recorder for både Q4 2020, Q1 2021 og Q2 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
lassoo
23.11.2020 kl 20:26 7004

De gjøres mye slutninger om dagen sa de vel på earnings call i tillegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare