Kontraktsrush i fett supermarked med fet inntjening fremover,kan ikke be om mer,kan bli dyrt å sikre🍻👍🍾

Snakket med en kompis i går som jobber med shipping:»klin umulig å få tak i conteinere».

2021 er året!
Skytta
21.11.2020 kl 17:56 3942

Ja, det er beviselig skikkelig bra trøkk i chartermarkedet for containerbåter nå i høst, og ordet "kontraktsrush" (nevnt i en annen post) beskriver vel situasjonen ganske dekkende. På forsommeren i år (2020) var det peak (negativ) av skuter i opplag og med påfølgende vendepunkt ila sommeren, hvor antall containerbåter i opplag max’et på ca 700 med total kapasitet 2,3M TEU (målt i 20ft container enheter). Pt er det i opplag ca 90 containerbåter og med total kapasitet 300K TEU (målt i 20ft container enheter) innen MPCC sin sektor, av disse er ca 60% er eiet av MPCC og dets likemenn (shipowners), og 40% er eiet av container rederiene.

Shipowners er avhengig av at chartermarkedet forbli sterkt de neste 6-9 måneder, slik får de den store og bærekraftige kursdriverne på plass, som gir høye charter rater på kontrakter med lengre tidsperspektiv. For at dette skal skje så er de avhengig av at det fundamentale (Macro) stemmer for hele transportnæringskjeden.

En interessant aksje, er min subjektive mening, goes without saying… 😊
Redigert 21.11.2020 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
centrino
23.11.2020 kl 08:44 3536

Clarksons Platou:
MPC Container , We would not be surprised if the NAV jumps to NOK 9 per share over the next few months. We therefore lift our target price to $1 / NOK 9 per share and reiterate our BUY rating.
mts001
23.11.2020 kl 08:58 3504

The party continues. Grab a spoon!
Argus
23.11.2020 kl 11:21 3367


Uten å vite noe om denne utregningen, stemmer den i hvert fall veldig godt med mine tidligere prognoser basert på teknisk analyse, nemlig at aksjekursen ikke møter nevneverdog motstand før på kr. 8,70....... Det skrev jeg her da kursen stod i kr. 2,70. Nå synes det fundamentale og det tekniske å stemme godt overens!

Hvordan hadde din tekniske analyse sett ut om du gjorde den igjen pr dags dato? Utsiktene må vel se enda bedre ut nå, enn i sommer.
Argus
23.11.2020 kl 11:57 3338

TA tar ikke hensyn til nyheter o.l. Den oppsummerer hva som har skjedd og hva som er sannsynlig vil skje basert på chart.
Så slikt sett er situasjonen helt lik. Det eneste som er endret siden kr. 2,70, er at kjøpssignalet på kr. 2,70 viste at kursen skulle gå mye opp, noe den har vist til gagns. Nesten en dobling i løpet av et par måneder.

Om det skulle komme en pust i bakken, står kr. 8,70 fortsatt fjellstøtt som første ordentlige motstand. Neste motstand deretter ligger på vel det dobbelte...... Men det er ikke så rart; i juli 2018 var kursen cirka kr. 30. Mern det er kanskje ikke tatt hensyn til den store emisjonen i sommer i chartet, det vet jeg ikke.
Redigert 23.11.2020 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.11.2020 kl 12:23 3263

De vil vel utdype tallene og fortelle hva de mener om framtiden :)
Argus
23.11.2020 kl 12:28 3247


Takk for svaret, Kbkristi! Jeg vil følge med og håper at det blir meddelt mer om hvilke kontrakter som kan forventes inngått de neste ukene og månedene!

MPCC har en break even på USD ~6,950 / day.

Utviklingen av 2,750 TEU 6-12m time-charter rate har vært som følgende:
Pre Covid - Dec. ’19: USD 11,000/day
During Covid - Jun. ’20: USD 7,388/day
Current date - Nov. ’20: USD 17,500/day

Ligger an til GODE resultater for Q4 2020!!

Hva tenker dere etter dagens earning calls ?
centrino
23.11.2020 kl 16:02 2856

MPCC: SLUTTET RUNDT 25-27% AV CHARTERDAGENE FOR NESTE ÅR
Oslo (TDN Direkt): MPC Container Ships har nå sluttet om lag 25-27 prosent av charterdagene for neste år.

Det fremgår under selskapets presentasjon mandag.

Hittil i fjerde kvartal har selskapet gjort 20 slutninger til en gjennomsnittlig tce-rate på 10.250 dollar pr dag med en varighet på rundt syv måneder i snitt, opplyser selskapet i presentasjonsmateriellet til rapporten for tredjekvartal.

Videre venter selskapet å gjennomføre syv slutninger i løpet av resten av 2020, og 20 og 13 slutninger ventes i henholdsvis første kvartal og andrekvartal 2021.

Under selskapets kvartalspresentasjon fremgår det også at selskapet i fjerde kvartal 2020 venter at flåteutnyttelsen vil være på linje med nivået i tredje kvartal 2020 på 94 prosent.

Kjøpte meg inn på 5 kr nå idag.
Kan du fortelle meg litt hva du/ dere tenker fremover ?
Sitte long ?
Hvor tenker dere aksjen kan være innen utkanten av februar ?
Ganske ny innenfor dette selskapet. Så hyggelig med ordentlige tilbakemeldinger
lassoo
23.11.2020 kl 20:21 2523

Mange triggere med slutninger fremover her nå. Nylig oppdatert kursmål på 9 kr i dag. Mye oppside her enda.
lassoo
23.11.2020 kl 20:26 2506

De gjøres mye slutninger om dagen sa de vel på earnings call i tillegg.

https://splash247.com/from-a-23bn-loss-to-a-14bn-profit-liners-topsy-turvy-pandemic-year/

Ny artikkel om hvor bra det det går i container bransjen om dagen. Noen uttdrag:

"Container shipping has gone from doomsday to payday in the space of a few months."

"Having initially predicted significant red ink for the container shipping pack at the start of the pandemic in April, the Danish consultancy is now forecasting the liner industry will chalk up a $14bn profit this year, marking one of the greatest turnaround in fortunes in the 64-year history of containerisation."

"Q2 also suggested the container sector would be hit the hardest of all shipping segments from the effects of Covid-19. It has since turned out that container shipping will be, by some distance, the best performing shipping sector in 2020."

"It's doubtless that the carrier results for 2020 will far exceed not only last year, but the past 8 years.,” Sea-Intelligence noted in its most recent weekly report. The record likely exceeds results going even further back, but many carriers were not good at disclosing much data pertaining to their financial performance in the past."

Spent på hvor dette vil ende! Her kan man vel forvente all time high/best recorder for både Q4 2020, Q1 2021 og Q2 2021.

Fantastiske tider vi ser nå, vi som er eksponert innen containerskip.
Likevel vil vi ikke se full effekt før tidligst i Q1 21.
Uansett så tror jeg på at dette blir en utbytte maskin fremover.
centrino
24.11.2020 kl 11:45 1974

DNB skal være ute med ny analyse, noen som kjenner til denne?
Nytt kursmål 5,90 kroner

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/11/24/7591735/dagens-aksjeanalyser
Redigert 25.11.2020 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
centrino
25.11.2020 kl 01:05 1637

MPC Container Ships - Initiating Coverage Pareto Securities:

MPC Container Ships - The Revenge of the Tonnage Provider
BUY, with our TP of NOK 6 implying 0.85x on a 1Y-fwd-NAV estimate
Kbkristi
25.11.2020 kl 10:26 1409

25.11.2020, 09:51 · TDN Finans Delayed
MPCC: PARETO STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 6
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities starter dekning på MPC Container Ships med en kjøpsanbefaling med kursmål 6 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag ettermiddag.

Meglerhuset anslår eksisterende verdijustert egenkapital (NAV) til om lag 5 kroner pr aksje, noe som anslås å øke til 7 kroner med 15 prosent høyere eiendelsverdier enn om ett år.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Kbkristi
25.11.2020 kl 10:38 1379

Pareto tar opp dekning i rakettaksje - sier kjøp
MPC Container Ships har gått som en kule på Oslo Børs den siste tiden. Pareto Securities venter mer oppgang.
Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships.
Shipping
Herman Tinius Folvik
10:24 - 25. nov.
Pareto Securities tar opp dekning på MPC Container Ships med kjøpsanbefaling og et kursmål på 6 kroner, ifølge TDN Direkt. Aksjen har steget rundt 160 prosent de siste tre månedene, men Pareto ser fortsatt oppside i aksjen. handles for 4,97 kroner ved 10.20-tiden onsdag.
Pareto Securities estimerer eksisterende verdijustert egenkapital (NAV) til rundt 5 kroner pr. aksje, noe meglerhuset tror skal øke til 7 kroner med 15 prosent høyere eiendelsverdier om ett år, ifølge TDN Direkt.
For MPC Container Ships er det duket for kontraktsrush i supermarked

Selskapet rapporterte nylig tall for tredje kvartal. MPC Container Ships tapte 17,8 millioner dollar i kvartalet, mot minus 11,4 millioner samme tid i fjor.
Men fremover er det håp om bedre tider og bedre rater.
– I et veldig sterkt marked i fjerde kvartal og ut første kvartal 2021 venter vi å fornye eller inngå nye kontrakter for opp til 40 fartøyer, sa konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships fredag.
Rødere bunnlinje etter nedskrivninger

Ratene for de største skipene har på noen få måneder mer enn doblet seg fra rundt 7.000 dollar pr. dag til over 16.000 dollar. Også varigheten per betydelig lenger - inntil to år.
MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag, og for hver eneste 1.000 dollar ratene øker, betyr det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje.

Synes kursmålene de setter er alt for lavt.
Første meglerhus som kommer med en analyse med 9-10 som kursmål er det mest seriøse.
Kbkristi
25.11.2020 kl 11:43 1283

Ja, tror nok kr 6 blir nådd ganske raskt, og da vil de nok øke kursmålet løpende.
Argus
25.11.2020 kl 11:52 1259

Enig, ved å sette kursmålet relativt lavt, kan man senere øke det og på den måten holde dekningen levende!

Teknisk sett er det mye å gå på i MPCC. Første tekniske motstand er på kr. 8,70.
Redigert 25.11.2020 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
centrino
25.11.2020 kl 11:57 1244

Mente å lese at DNB Markets hadde WORSTt case 5,90 og BULL case 16,10 på den nye analysen.
Arrester meg viss jeg har lest feil.
Potemkin
25.11.2020 kl 12:14 1209

Begynner å bli mange anbefalinger i dette papiret nå.
Tar det snart fyr på ordentlig?
centrino
25.11.2020 kl 12:26 1180

En del av den låg ute på Xtrainvestor, men er nå tatt bort.
Var ett bilde av analysen/diagram.
Skytta
25.11.2020 kl 13:11 1120

DNB bull senario:
AUG 2021 = NOK 11,5
NOV 2021 = NOK 16,4
Argus
25.11.2020 kl 13:26 1093


Hva er begrunnelsen for at kursøkningen blir så stor i løpet av tre måneder?

Nye slutninger av kontrakter kanskje ?
En del av kontraktene som blir inngått nå er på 7-8 måneder
Skytta
25.11.2020 kl 14:30 984

Min oppfatning er at DNB til en viss grad ønsker sitt bull senario til suksessivt følge hva MPCC kan levere av tall. (Bransjen som sådan kan til tider være utfordrende å forutse/spå, spesielt hvis tidsperspektivet går for langt inn i fremtiden.) Men i hovedsak, og hvis jeg forstår analysen riktig, så vil de forbedrede charterkontrakter i Q4 (2020) og de som er forventet for Q1 og Q2 (40'ish x forbedrede kontrakter, majoriteten med 6 til 12 måneders varighet) begynne å generere godt med cash i kassa. 😀

Inviterer andre forumdeltagere til å bidra med kommentar og synspunkter rundt de analyser og kursmål som har presentert fra DNB-Pareto-med flere....

Argus
25.11.2020 kl 15:08 925

Tusen takk, Skytta og Krakkerlakken. Når landets største bank og meglerhus går ut med en kursanbefaling på kr. 16,40 for november 2021, spisser jeg øyne og ører. Kursen lå på kr. 1 for få måneder siden, nå er vi oppe i cirka kr. 5. Gedigent i seg selv. At kursen skal gå ytterligere 228 %, er jo formidabelt. Ikke det at kursen nødvendigvis vil gå så høyt, men det sier noe om potensialet.

Det er likevel en grunn til bekymring: At Pereto har en anbefaling på kr. 6 så sent som idag viser at forskjellen mellom de to analysene er som natt og dag. Jeg går jo ut fra at Pareto ikke bare har analysert selskapet pr. i dag, men som DNB også har sett noen måneder fremover i tid.

Én ting er i hvert fall sikkert: Nedsiden synes liten i øyeblikket, kanskje unntatt en teknisk og kortsiktig reaksjon ned pga. den voldsomme oppgangen. Men jeg sitter fast. Har limt meg fast!
Redigert 25.11.2020 kl 15:10 Du må logge inn for å svare

Helt enig. Kjøpte meg inn igår på 5 kroner ca.
Denne har alle forutsetninger får å doble seg på kort tid.
Her er det bare å fylle opp, før skipet drar nordover.
Tror det kan bli trangt i dørene om man sitter å venter på gjerdet. Kunne sikkert ventet litt til, å fått en billigere inngang. Men min erfaring da er at skipet går. Noe jeg ikke tillater med denne.