MPCC - Det koker i container

Billyjojimbob
25.11.2020 kl 20:54 6710

Kbkristi skrev Revideres
Passer fint å få litt drahjelp av analytikerne når den har gainet såpass,satser på fremtidig inntjening gir fetere kurser etterhvert,👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
26.11.2020 kl 09:38 6484

(Container news https://container-news.com/reefer-rates-out-of-europe-take-a-hike/)
Reefer rates out of Europe take a hike
European reefer rates are seeing upward pressure with some major lines announcing significant increases, for reefer cargo in particular, but also for standard freight containers too.
CMA CGM has unveiled the largest peak season surcharge (PSS) of US$600 per reefer box from North Europe, Baltic, Scandinavia and Poland to Middle East Gulf, Red Sea, India and Pakistan, effective from 1 December.
On the same date, Hapag-Lloyd will apply a PSS of US$200/reefer container from Spain, Italy and Morocco to Canada and the US on its Mediterranean Canada Service (MCA) service.
Additionally, the German carrier has also announced an increased ocean tariff rate for all cargoes in 20’ and 40’ standard containers on the east bound trade from Spain and Italy to East Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Skytta
26.11.2020 kl 11:03 6411

God formiddag,

Gode innspill med reefer container ratene, og når det refereres til linjerederienes markedsbetingelser (altså kundene til MPCC), så er det absolutt verdt å nevne den store driveren om dagen som er den pågående og ekstreme utviklingen i fraktratene på standard container ratene ut fra Asia til Europa. (Asia til USA er også verdt å nevne, men jeg går ikke inn på dette her).

Det linjerederiene erfarer nå er ratenivåer som sjeldent eller aldri har vært opplevd tidligere. Det har vært en eventyrlig økning de seneste 3 måneder, og forventet videre akselerere mot kinesisk nyttår (tidlig FEB).

Bekreftede markedsrater for siste halvdel av desember er opp ca 450 % siden sensommeren. Stemningen blant linjerederiene har gått fra katastrofe (pågående siden 2009) til Klondyke på 3 måneder, og det spekuleres i mulig videre peak i container fraktratene inn mot Kinesisk nyttår, aka USD 2500+ per TEU (Merk. Containerrederienes selvkost på Asia til Europa traden kan sannsynligvis beregnes til ca USD 600 per TEU, eksl lokale kostnader / terminalkostander). Selvkost avhenger selvfølgelig også på videre utviklingen av charter rater og bunkers..

En av de største utfordring som linjerederne står ovenfor nå er å klare posisjonere utstyr (20ft og 40ft containere) tilbake til Asia, for å gi seg selv muligheten til å delta i pågående ratefesten vestgående. For å komme i posisjon så prioriterer nå samtlige linjerederier å evakuere majoriteten av tilgjengelig containere i Europa tomt tilbake til Kina (og andre pressområder i Asia). Asia til Europe traden (vestgående) er som kjent hovedpulsåren av containere inn til Europa, dvs den største traden inn til Europe, så strategien med å evakuere vil få ringvirkninger på ratenivåer og tilgjengeligheten av tomme containere i Europa som skal lastes til andre tradelanes som for eksempel Amerika og Afrika.

Segmentet til MPCC (>3000 TEU båter) er inne i en meget positiv trend, og den forventes å tilta ytterligere frem mot 2022.

Videre, elementer som er verdt å nevne og som sannsynligvis forsterker dagens trend og setter positivt press på charter ratene er bl.a.:
*Kontrahering av nye container båter er på det på laveste nivå siden 2009.
*Effekten av vaksine (2021).
*Politisk stabilitet / Verdenshandel.
*Frihandelsavtaler. (ref Asia/AU -> ekstremt positiv for MPCC)
*og en hel haug med andre positive drivere

***Min selektive mening, og basert på dagens fakta og kunnskap og forutsetninger,

The trend is your friend, som det heter.

Ønsker alle en strålende dag!
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
jokke
26.11.2020 kl 13:48 6291

Noen som kan gi meg en god link til ratene som de ikke skal ha betaling?
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
26.11.2020 kl 13:58 6261

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex

Ratene bare fortsetter å stige.
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Potemkin
26.11.2020 kl 15:23 6184

Nydelig utvikling :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Skytta
01.12.2020 kl 09:55 5761

Oppdateres i dag klokka 16.00. Krystallkula sier +4% opp sist uke for >3000 TEU skip.

https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Redigert 21.01.2021 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2021 kl 14:10 4229

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/02/7618316/kontraktsrush-for-mpc-container-ships-har-allerede-sikret-milliardinntekter-for-2021

"For slutningene inngått fra november til nå er snittraten 14.400 dollar og den gjennomsnittlige varigheten 12 måneder. Enkelte kontrakter er på inntil 20.000 dollar pr. dag.

Flåtens utnyttelsesgrad er nå 99,2 prosent, opp fra 95,5 prosent i oktober i fjor.

Rederiet har allerede sikret inntekter på 124 millioner dollar - 1,1 milliarder kroner - for 2021 og 36 millioner dollar for 2022. I 2019 var driftsinntektene 185 millioner dollar."

MPCC har falt fra over 46 kroner i 2018, og kan være på vei mot en ny gullalder. 20 kroner i MPCC kommer.
Slettet bruker
02.02.2021 kl 14:48 4161

Den skal opp det er det liten tvil om🚀😊

Redigert 03.02.2021 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 12:36 3859

17.12. 20 kom pareto med Kjøp handler det også om fra Pareto når de har sett på MPC Container. Kursmålet heves fra 6 til 7 kroner.

Men det kom analyse fra Artic 02.02.21 hva er kursmålet ?
StevenG
03.03.2021 kl 23:03 3339

– Jeg har vært i sykkelbransjen i 30 år, og jeg har aldri sett maken. I et vanlig år begynner vanligvis innsalget til norske butikker i august, og så setter vi bestillingene til Østen i løpet av september. Da får vi sykler i april året etter. Hvis vi bestiller sykler i dag får vi det kanskje ikke før sensommeren i 2022. Der jeg før kunne bestille i september og få sykler på våren, måtte vi nå legge ordre for 2022 i oktober 2020.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 23:12 3291

Pengene seiler inn i årevis fremover:-) For lite sykler. Og alle underleverandørene som opplever smekkfulle ordrebøker inn i 2023, de hever prisene sine. De ser jo at ingen stryker ordrene sine selv om de legger på prisene med 10–20 prosent. Vi må jo kjøpe disse varene. Resultatet blir litt dyrere sykler eller litt dårligere spesifikasjoner. Jeg tror prispunktene kommer til å være de samme, men at spesifikasjonene vil være dårligere.

Med andre ord: Du får mindre sykkel for pengene – om du i det hele tatt får tak i en.

ANNONSE

– I tillegg har det vært nærmest umulig å få tak i containere, og særlig i forbindelse med kinesisk nyttår nå. Tidligere har prisen for en 40-fots HQ-container gjerne ligget på i overkant av 2000 dollar, og nå har vi knapt fått tak i en container til under 10.000 dollar. På den første containeren som kom inn forrige uke, så beregnet vi 1000 kroner per sykkel bare i frakt, mot 200 kroner vanligvis. Vi må jo ha de containerne, så vi har ikke noe annet valg enn å betale det det koster.
janneja
03.03.2021 kl 23:27 3226

Holder på med renovering av bad og skulle bestille baderomsmøbler. På grunn av manglende containere samt at containerne var blitt mer enn dobbelt så dyre må jeg vente lenge på møblene kunne leverandøren meddele. Kjipt å ikke bli ferdig med badet, men bra for investeringene!
Redigert 03.03.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
06.04.2021 kl 12:22 2315

Nå kommer jo en voldsom trend i kjølvannet av Bidens pakker også... Så jeg antar at ratene bare fortsetter oppover; i tillegg til at alle coronafaste får dagene til å gå med bestilling av varer via nett og oppussing

De neste par månedene blir spennende
Slettet bruker
06.04.2021 kl 14:35 2195

Absolutt. Er tungt lastet her, dette blir bra!
Ærligtalt
06.04.2021 kl 14:39 2182

Ble plutselig lastet til langt forbi første peilemerke selv... Trenden er det i alle fall ikke noe å si på :)