KOA til himmels!


Da har den mest grisete emisjonen på OSE noensinne fått lagt seg, og investorene i KOA kan se fremover, men hva er det som skimter der fremme?

Er det en fremragende opptur som venter?

Med penger til drift ut 2021, en mcap på 1.8 milliard og en verden som kjører mere bil enn noen gang, så ser dette veldig lyst ut.

Q2 ble mye bedre enn først fryktet og bransjen/markedet har tatt seg opp betraktelig siden den gang.

https://www.autonews.com/dealers/record-recovery-dealer-sentiment-q3

Her kan en dobling og vel så det komme veldig fort, da jeg tror mange vil la seg overaske av tallslippene for Q3.

Hold på hatten!
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Nikko
23.10.2020 kl 19:59 8025

Tenker Kongsberg Automtive er en helt annen bedrift i dag enn for 1år siden. De har nok benyttet koronaepedemien til å effektivisere virksomhetene sine.
Tro de overrasker positivt på Q3-tallene. Stor oppside, spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Og du tror ikke de har benyttet tiden etter 2008 til å effektivisere? Eller tiden etter at Telios kjøpte seg for snart fem år siden, nettop for å "effektivisere"?
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
TABZE
23.10.2020 kl 20:33 7932

Hele neste uke fram til fredag vil det være stigning. På fredag så går vi kanskje 20% opp😁. Sluttkurs mellom 32-35 øre på fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Alt er mulig så lenge det finnes dem som gladelig betaler 70 øre for NAS...
Problemet er at gleden kan bli kortvarig, så du bør nok sitte klistret til skjermen.

Hvis folk har luftige mål for KOA basert på kunnskapen om at det var verdt mindre enn 3 milliarder ved nyttår, og at det var ca. der det normalt var over lang tid, er det sikkert greit. Hvis de derimot i fullt alvor tror at det var verdt mer enn 10 da, blir det litt for sprøtt for meg. Jeg tror faktisk det fortsatt er mange som lurer seg selv ved å se på historiske kurser som vises fra børsen og andre som kan gi inntrykk av at verdien var så høy. Det er definitivt feil, og jeg har flere ganger vist det.

Det snakkes om at nå er selskapet et helt annet, javel. På hvilken måte da? For ett år siden luftet ledelsen mulighet for utbytte, alternativt oppkjøp av andre. Betyr det at KOA var veldig dårlig stilt da?
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Nikko
23.10.2020 kl 21:55 7863

Mye kan skje her. Forresten, den bokførte verdien i selskapet er kr 1,10 pr. aksje...
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Hvis de kan henge seg på den grønne bølgen, produsere mer for elbiler, da kan kursen fort fly.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

1,10 kroner x 10.548.606.433 aksjer = 11,6 milliarder.

I hvilket årsregnskap finner du den verdien?
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
hyperion
24.10.2020 kl 09:49 7275

Jeg har ingen posisjon men ønsker dere som sitter long lykke til. Den mest grisete emisjonen er over og kortsiktige investorer er ute. Jeg vet det er boom i elbilsalget i Kina men vet ikke hvor mye KOA tjener på det. Vi får se etter Q3 tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Quick
24.10.2020 kl 10:14 7211

KOA er en artig og humpete aksje å investere i. Følger man med i timen så er oppsiden stor. I dag mener jeg at selskapet er lavt priset og bør ha et potensiale på en dobling. Dersom kursen skal mer opp >0,40 må det komme noe mer håndfast informasjon og tall på bordet. Mitt tips: sitt i ro, og vent noen måneder til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
mohitas
24.10.2020 kl 11:14 7116

Koa er bra, men mener selv at rec er en sikrere aksje med like stort potensiale om ikke større. Gikk ut av koa forige uke og gikk hardt inn i rec. Kjøper koa igjen på 16/17. Om den noen sinne kommer dit igjen
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Hvis du ser REC historikk. Så er det store ned turer i veldig kort tid. Koa har aldri vært slik. Stabilt opp og ned. Bortsett fra nå Corona tiden. Dessuten REC har gått opp nok nå. Men koa venter oppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Telefusken Autoliv har markedsverdi over 60 milliarder. Hvorfor ikke koa skal ha 10 milliarder i markedsverdi?

Og ser at du bare gang på gang sier samme ting. Hva tjener du på å fortelle andre det? Du har solgt aksjene dine i fjor. Og hva forventer du nå framover?
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Hvis du skreller vekk all gjelden er du nok heldig hvis du nærmer deg det de oppgir som "selskapets virkelige verdi", men hvis du i fullt alvor tror at slakteverdien er over 10 milliarder, er det greit for meg.

Det er ikke helt uten grunn at markedsverdien aldri har vært over 4,8 milliarder, og det kun i svært kort tid. De som putter store penger inn i industriselskaper gjør ikke det basert på håp og løse rykter. Elkem er ganske så avhengig av bilbransjen selv om de kun leverer råvarer, og de ser for seg mer enn ett tregt år fremover der. De har nok en realistisk oppfatning siden en økning i bil medfører en økning i metaller som påvirker veldig mye av det de leverer.


Med de drømmetallene dere presenterer for nær fremtid betyr det at overskuddet for KOA må få en vanvittig økning. Det stemmer ikke helt med det selskapet sier om at de nå har nok penger ut neste år "hvis markedet holder seg". Det betyr egentlig at det ikke er så alt for sprekt, men heller ingen umiddelbar krise for de konker ikke på grunn av tom kasse. Da er vi tilbake til tiden før smellen, og der er KOA nå sånn +/-. Så blir det opp til Teleios å vise at de faktisk kan industri, og ikke bare finans. Hittil har de ikke gitt så mye mer enn nesten fem år med ørkenvandring.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Når folk hele tiden presenterer tall basert på en feilaktig oppfatning om at selskapet var verdt mer enn 10 milliarder før smellen, og faktisk handler som om det var sant, ser jeg ikke problemet med å fortelle at det er feil?

Autoliv har mye større årsomsetning, og de _tjener_ penger. Da forsvarer de markedsverdien. KOA skal jobbe veldig mye for å nærme seg Autoliv, og de kommer ikke til å nærme seg på veldig lenge, hverken i omsetning eller overskudd. Det er ikke slik at et tradisjonelt industriselskap plutselig øker markedsverdien 3x over natta. KOA har utrolig mye å bevise før de kommer opp på Autolivs nivå.

Fremover forventer jeg egentlig ikke så veldig mye. Teleios har uttalt at de foretrekker å gå inn i selskaper som er underanalysert og under radaren. De gir ikke ut meldinger eller info mer enn hva de er pålagt. Den strategien ser jeg som hovedårsaken til at emien gikk i dass, for det var ingen andre enn gribbene Spetalen og Fredly som gadd å stille opp. Synd for dem som trodde på Teleios og satt fast.

Jeg er på ingen måte negativ til KOA som selskap. Det er mange flinke folk der, og de lager gode produkter. Det er ikke det samme som at jeg har en euforisk tro på fremtiden. KOA har ingen produkter som ikke kan lages av andre, og de har ingen produkter som bilbransjen er nødt til å kjøpe av dem. Da er det om å gjøre å lage produkter som bilbransjen vil ha, og som de kan selge med fortjeneste. Det første har de alltid klart, det andre er det litt dårligere historikk på.

Hvis KOA klarer å få orden på økonomien er det ikke noe i veien for at markedsverdien også øker, men det skjer ikke over natta, i alle fall ikke på en måte som vil vare. Klarer de å drive med et stabilt overskudd, kan det bli en OK butikk, men det må være mye mer substans enn hva det er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
veggli
24.10.2020 kl 21:21 6602

Det er litt moro å se alle besservissere som kan alt om KA. Jeg er selv pensjonist, men har jobbet i firmaet i 45 år, og reist til de fleste destinasjonene som KA har i mange år, og vet hvilken kompetanse konsernet har. Jeg vil tro at KA er vesentlig underdimensjonert. Problemet er bare at det tar tid å få ett så stort firma å komme i pluss. Selv har jeg 1/2 mill aksjer, og kommer ikke til å selge med det første.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Koa blir spennende fremover, bilsalget har økt kraftig etter corona og kostnader er lavere da de har ryddet i kostnader. De leverer til alle biltyper også EL. Har en liten post, gøy om de kommer med gode tall. Skal vel opp uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Da burde du vel også kunne vite hvordan det står til med KA nå om du har jobbet der i 45 år?
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Det er ikke nåtiden som gjelder men fremtiden...
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
d4rkman
25.10.2020 kl 09:15 6067

"Teleios har uttalt at de foretrekker å gå inn" du mener JP Morgan. Det heter bare Teleios...
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Det er akkurat nå som gjelder, jo. fremtiden vet du/vi ingen ting om.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Nikko
25.10.2020 kl 10:10 6010

Etter min erfaring tar det gjerne 5 år før man oppnår resultater fra man går inn i en så stor virksomhet. Koronaepidemien kan vise seg å være en gylden mulighet til å gjøre de tyngste grepene for effektivisering. Nå når bilsalget opplever en boom, vil dette naturligvis også komme KOA til gode. Alle vet at de nå også har kontroll på finansene (jmfr Q2). Liten tvil om at Kongsberg Automotive har høy kompetanse som kan håndtere den teknologiske utviklingen. Jeg har stor tro på selskapet og er overbevist om at den står i 30øre ila uker. Forresten så tror jeg vi får en 1:10 aksjespleis etter Q3. Bedre om den står i 2-3 kr 😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Furuen
25.10.2020 kl 11:19 5848

Kanskje vi får en 1:100 aksjespleis, så står den i 20-30 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
TABZE
25.10.2020 kl 12:24 5702

1:100 spleis høres greit ut men håper mine aksjer spleises ikke da. Vil fortsatt ha mine en million aksjer😁
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Du er rett og slett aksjemillionær :-) Det var kanskje noe å tenke på mens man har sjans her....
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Hvem som står bak kan sikkert diskuteres. Basert på at Teleios er oppgitt å ha 23,15% og Morgan Stanley står med 22,99 mens JP Morgan har sammenlagt 9,31 stemmer jeg for at Teleios er mest Morgan Stanley. Siden aksjonærlistene ikke viser hvem som gjemmer seg i klientkonti er det mye vi ikke vet, dessverre. Uansett så har han som pr. idag er styreleder, og fremstår som leder av Teleios som påstås å være største enkeltaksjonær med god margin, uttalt at de ikke vil ha mer oppmerksomhet enn nødvendig.

Jeg er ikke helt komfortabel med at en dominerende eier er slik, men akkurat nå betyr det ikke noe for meg siden jeg er helt ute.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Quick
25.10.2020 kl 20:52 4893

Registrerer at du deler god del informasjon, og skriver i dag at du ikke har investert i KOA. Du bør jo hive deg på igjen:)? Om du fortsatt velger å i ikke være inne... takk for at du deler info:). Uansett er det viktig prinsipp for meg at jeg leser det meste, og tar mine egne beslutninger om kjøp og salg. Tjener godt på det. Har i dag ca 6 mill aksjer i KOA. +++
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Snibelsnabel
25.10.2020 kl 21:12 4759

Meget bra Anders

Innen dere leser info nedenfor, husk at KOA har en eller annen komponent i elbilene 😀😀

- I 2019 blei det produsert 276500 heilelektriske bilar i Europa.
- Innan 2022 forventar ein at produksjonen vil auke til 1,2 millionar og innan 2025 til over 2 millionar køyretøy.
- I 2019 blei det produsert elbilar på 17 lokasjonar i åtte europeiske land. I 2022 vil elbilproduksjonen skje på meir enn 25 lokasjonar i minst 11 europeiske land.

-Tyskland blir Europas «hotspot» for elbilproduksjon. Her ventar forskarane at produksjonen av elbilar vil åttedoble seg kvart einaste år i perioden 2019-2022.
- I 2025 vil en av fire tyskproduserte bilar vere ein heilelektrisk bil. Dei største bilfabrikkane i Tyskland – og dermed også i Europa – vil vere Vollkswagens anlegg i Zwickau og Teslas anlegg i Grünheide utenfor Berlin.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
veggli
25.10.2020 kl 21:12 4786

Ja, jeg jobbet der i 45 år, men ble pensjonist for vel 2 år siden, da KA fabrikken i Rollag ble lagt ned. Uansett har jeg sett hva KA har rundt om i verden av fabrikker, og hva de kan produsere. Med 10500 dyktige ansatte, er vanskelig å se at firmaet er på kursen rand.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Nikko
25.10.2020 kl 21:17 4823

cover, jeg forstår ikke helt denne...
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
cover
25.10.2020 kl 21:35 4745

Forstår den ikke jeg heller. En trendanalyse som går mot nye høyder i november måned.
Starter på 12 øre i morgen 26. oktober???
***
Kanskje noen andre kan hjelpe oss å forstå litt av analysen.
Furuen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Nei, jeg vil ikke inn igjen før jeg ser helt entydig at KOA er på rett vei. Jeg følger med, for jeg tror ikke selskapet konker. Hvis det går rette veien, er min oppfatning at det er mulig å tjene brukbart uansett, og da kan jeg godt avstå fra å treffe bunnen med mulighet for enda flere år med ørkenvandring.

Jeg er ikke helt trygg på at Teleios vil være til fordel for meg. Jeg vet veldig godt hvordan de kom inn da de prøvde med et kupp og ekstraordinær generalforsamling og jeg synes ikke det er rette måten å drive et industriselskap på.

Jeg er heller ikke så veldig happy for tanken som ble luftet i fjor om å bruke de pengene som evt. kunne gått til utbytte for å kjøpe opp andre. Oppkjøp kan være gunstig, ja, men det kan også være en helt utmerket måte å flytte penger inn til Teleios på andres bekostning. Når ingen vet hvem som er reell eier av et selskap, er det lett å selge søppel dyrt til seg selv, og få det betalt med andres penger. Det har vært nok av de øvelsene opp gjennom tidene. Teleios har bevisst valgt å gå mest mulig i svart, så det er ikke mye å finne om dem noen steder. Det er ikke positivt for meg. Det er pr. nå ingen andre inne som er store nok til å følge dem opp, så de råder for det meste grunnen alene.

Jeg er helt enig i at man skal treffe beslutninger på eget grunnlag. Det er derfor jeg har prøvd å få frem historiske tall som er virkelige, selv om noen tydeligvis ikke liker det.. Da kan man regne med tall som henger sammen. Hvis det ikke går helt galt med viruset, er det vel ikke så mye som tyder på at man taper pengene med den kursen som er nå, men det er ikke det samme som at alt går til himmels i løpet av kort tid heller.


Mats Liss publiserte 8. nov 2019 et mål på 7,50 som tilsvarte ca. 3,35 milliarder i verdi. Da lå kursen på 5,21 med oppside 44%.og han anbefalte kjøp
7. aug 2020 hadde han et mål på 40 øre. Det tilsvarer ca. 4,2 milliarder i verdi. Da lå kursen på 0,19 med oppside 111%. Da anbefalte han ikke kjøp, men hold. Det tyder vel på at han ikke er så alt for entusiastisk.

https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive

For ett år siden var altså ikke selskapet konk på noen måte. De hadde god nok økonomi til å tenke tanken om utbytte eller oppkjøp. Verdien i dag avviker ikke mye fra den gangen, så jeg ser ikke noe argument for "reprising". Jeg synes faktisk at det lover godt at de har klart å komme tilbake på så kort tid, alt tatt i betraktning.

Vi vet ikke hvor mye som er igjen av emi-pengene, men de er vel ikke borte. Når selskapet selv sier at det er finansiert ut neste år "hvis markedet holder" tyder det på at kassa går tom, hvis markedet går ned. Hva da? Ny emi på 10 øre? Det er veldig mye usikkerhet om fremtiden blant dem som driver med industri, og jeg er ikke overbevist om at noen med mye penger står klare til å kaste seg over et dårlig analysert industriselskap når det er så mye annet som synes mye mer spennende.

Noen sier at nå er det ny ledelse, så da må det gå bra. Vet nada om hvor selvgående Henning Jensen har vært. Har han faktisk fått tenke selv, eller har han kun fått gjøre det han har blitt bedt om? Nok en ulempe med med en hovedeier som går i svart.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Slutt å skrive samme ting gang på gang.
Du har ingen aksje i KOA. Du håper på å komme inn igjenn og tør ikke. For du tror du kan. Selskapet skal ha en markedsverdi over 10 milliarder. Tar bare litt tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare

Hei,

bra innlegg dette. Det ligger en uforløst mulighet i selskapet, men det er som du sier noen betydelige usikkerheter. Vi får første info denne uken på Q3-tall, de vil gi en pekepinn på mulig videre trend.
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Nikko
26.10.2020 kl 07:54 4299

I Nel er det noen som har ventet på det samme, helt siden kursen stod i kr 2,50...
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Molo
26.10.2020 kl 09:31 3967

Generell uro i markedene idag.
Kan Q3 forsvare dagens kurs, eller blir det tøm og røm fremover....
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Snibelsnabel
26.10.2020 kl 09:58 3844

Synes KOA står stabilt på føttene i dag. -1.10% på børsen og KOA kun ned 2,5%
I normale tilfeller så hadde KOA stupt 10%. Hvis OSE snur litt opp, da kommer KOA med rekyl..
Lykke til

Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
cover
26.10.2020 kl 10:15 3773

Kjøpte en liten post på 0,1924 nettopp. Rasket sammen noen kroner her og der. Mye vil ha mer.
KOA kan absolutt ende i pluss i dag.
I morgen 0,21 - 0,22!
Redigert 21.01.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare