Salg av Serenade til 25.5M USD

Sandsli invest
ADSC 13.10.2020 kl 07:26 62791

Levering av skipet skal skje iløpet av oktober. Iløpet av 2 måneder er altså 2 av 3 skip solgt for 51M USD. Alt er tilsalgs for rett pris. Med dette salget blir det nok et hyggelig utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2020 kl 10:39 4400

Er overrasket over at ikke flere kjøper her etter salgene og innsidekjøpene. Den eneste muligheten for at det skal være noen nedside her er om ledelsen er lyver i uttalelsene sine og ikke holder hva de har lovet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
16.10.2020 kl 10:35 4415

Kommer vel løpende når det nærmer seg kv.rapport. Og hvem vet. Før den tid kan det komme salgsmelding på ADS Page. Så at vi går inn i en spennende tid er det ikke tvil om. Kan bli tidenes utbetaling til aksjonærene de 2 nærmeste kvartal. Og skulle Page bli driftet, håper jeg at ratene stiger inn mot vintersesongen. Kan bli vinn-vinn uansett.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
investorAR
16.10.2020 kl 10:25 4434

overrasket over at ikke flere er på kjøperen her. Utrolig spennende tid fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.10.2020 kl 08:38 4553

Ratene på vei opp nå. Ser ut som det kan bli høvelige rater utover vinteren. Får se hva det blir ADS Page på 30.000 USD + rater , eller salg :)

https://www.tradewindsnews.com/tankers/bullish-vlcc-owners-eye-key-november-loadings-after-rate-rise/2-1-893801
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.10.2020 kl 12:43 4851

"Som alltid ønsker vi å betale et så høyt utbytte som mulig, begrenset av regnskapsregler og hva styret mener er forsvarlig. Vi har en gjeld på i underkant av 10 millioner dollar på skipet."

"Vi trenger ikke flere skip og vi klarer oss med null skip også vi. Planene er fortsatt å drive ADS Page videre, men blir vi tilbudt en god pris også for dette skipet, så selger vi, sier Larsen."

"På kort sikt har vi ingen planer om å kjøpe skip. Vi bryr oss fint lite om hva analytikerne mener om markedet. De har tatt feil før og for oss er det bare prisen på skipene som teller."
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
mundus
15.10.2020 kl 12:23 4869

Ser frem til 18 november da Q3 blir annonsert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
15.10.2020 kl 12:03 4906

Det er det nok flere som vil. Ett mere aksjonærvennlig selskap skal man lete lenge etter.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2020 kl 11:58 4920

Det var det jeg også mente er det beste for aksjonærene. Hvis dem gjør dette så er jeg med på runde nr 2 neste gang.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
15.10.2020 kl 11:26 4971

Enig, og ledelsen ga Hannibal (mfl) som sitert over et spark der solen sjelden skinner: "Vi bryr oss fint lite om hva analytikere mener om markedet. De har tatt feil før og for oss er det bare prisen på skipene som teller." Sitat slutt. Syntes Bjørn Tore Larsens sitat blir bare bedre og bedre. Og hans (og styrets) kjøp av 100' nye aksjer 13/10 var nok (som vanlig) ganske overveid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
15.10.2020 kl 11:20 4995

Ja. Nå er det ikke bare kommunisert en gang fra selskapet at "alt" skal tilbake til aksjonærene, men både 2, 3 og 4 ganger via ulike kanaler. Tar forgitt dette caset så skal alt tilbake til aksjonærene, selskapet beholder de og en restart hvor de henter ny kapital til en ny runde. Dette ads-caset med 3 båter skal lukkes, og det er dette som er kommunisert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Grylls
15.10.2020 kl 10:48 4954

Spot on.

Men at folk kan være helt sikre på at alt vil utbetales i form av utbytte synes jeg er litt rart. De må da holde igjen noe i selskapet?
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
mundus
15.10.2020 kl 10:40 4968

Vil friske opp hva Larsen uttalte for ikke lenge siden:

I forrige uke fullførte ADS Crude Carriers salget av den 2002-bygde VLCC-en «ADS Stratus» til en ikke-navngitt aktør for 25,5 millioner dollar - eller cirka 242 millioner kroner.

«Vi selger fordi vi er fornøyd med prisen. Samlet sett har det vært en veldig god investering for selskapet og med den prisen vi får nå, blir det en veldig god forretning for aksjonærene», sa styreleder Bjørn Tore Larsen til Finansavisen da salgsavtalen ble inngått tidligere i september.

«Strategien vår er at all fri cashflow skal til aksjonærene, så vi har ingen andre planer med pengene», sa Larsen.

Etter nedbetaling av skipets gjeld på cirka 10 millioner dollar, gjenstår det rundt 15,5 millioner dollar som potensielt kan dryppe på aksjonærene. Det tilsvarer 141,2 millioner kroner eller 6 kroner pr. aksje - vel 40 prosent av onsdagens sluttkurs.

De siste seks kvartalene har rederiet utbetalt totalt 14,75 millioner dollar i utbytter.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
15.10.2020 kl 10:29 4990

Har akkurat samme tanke. Selskapet lever selv om de selger alt innen tank. Så kan de restarte prosessen når neste oppgangssyklus nærmer seg.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.10.2020 kl 10:27 4948

Uten å ha lest hans siste rapport så vil jeg tro at han forutsetter at ADS går til innkjøp av nytt skip, og at han derfor gir en rabatt på P/NAV for det nye skipet. Tidligere har han i hvert fall hatt videre drift som en forutsetning.

Dersom man legger til grunn at ADS nå avvikles så er det åpenbart at hans TP er for lav.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
15.10.2020 kl 10:25 4928

Hannibal Lecterdahl (som jeg kaller ham) er like troverdig som en politiker. Uavhengig av det, rapporteres det om salg av M/T =VOYAGER I= 300,000/03 Samsung for høyt på 25-tallet til USD 26 mill basis levering DUE januar-2021. Som "vanlig" til UAE-baserte interesser.

Ser forøvrig at =SERENADE= ligger utenfor Spore i Pasir Gudang (Malaysia), og har ligget der siden 8/10, og forut før det i Spore siden 29/9. Med overlevering innen slutten av inneværende måned blir det (naturlig nok) ingen flere reiser før overtagelse. Med siste ukers fraktmarked har det vel ikke så voldsomt mye å si for bunnlinjen heller.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
awkward
15.10.2020 kl 10:16 4948

Her er du spot on.
Forhåpentligvis ser flere folk nå at kredibiliteten der i gården er mildt sagt suspekt.
Hannisdahl er ekspert i vikarierende argumentasjon, og mister troverdighet ved enhver ny oppdatering for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Mdg1
15.10.2020 kl 08:53 5032

Nå selges vel snart Page også til 25,5m$, så betales alt som utbytte. Om Page selges tror jeg uansett de vil sette en strek for denne runden og betale resterende kapital som utbytte. Deretter vil de evt hente ny kapital og starte på nytt med et par nyere båter om de har tro på fremtiden i tank. De vil i alle fall ikke holde aksjonærene på vent om de ikke har noen båter i drift
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
15.10.2020 kl 07:33 5150

Hvordan han kommer til kursmålet 19 med nav26 vet vi ikke fordi dette er ikke publisert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Grylls
14.10.2020 kl 23:47 5275

Det ironiske er at han verdivurderte flåten til $25,2m per skip før salg av 2 x $25,5m. Nå er ikke tiden på ADSCs side her når det kommer til salg av siste skip, men allikevel...

Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.10.2020 kl 18:56 5461

Denne endringen her er helt horribel og viser hvorfor folk har null respekt for analytikere. Når han hadde pris på 17 var det fordi selskapet hadde fair value på 60% av NAV. Han opppgraderte til 20 da selskspet cashet inn 100 % av NAV for Stratus. Ny prising var altså cash + 60% av NAV på gjenværende to båter. Ved samme logikk burde kursmålet nå ha økt til 23 kr. Men altså, når selskapet casher inn 100 % av NAV for den andre båten ødelegger det for kursmålet. Selv om forrige kursmålet kun antok at man fikk igjen 60%????? Helt latterlig. Hvor er logikken? Trist fordi jeg egentlig har sansen for junior...
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Grylls
14.10.2020 kl 16:32 5613

Hver $1m tilsvarer nesten 40 øre per aksje med 9,20 i kurs.

Hvis $25,5m gir NAV 27 så blir det:

24 - NAV 26,4
23 - NAV 26
22 - NAV 25,6

Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Bluewave
14.10.2020 kl 16:06 5579

Har noen regnet på NAV per aksje ved salg av Page på andre nivåer enn MUSD 25,5?
For eksempel 22, 23, 24 mill...

Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Grylls
14.10.2020 kl 12:17 5739

He he, kursmålet er med NAV 26kr og med den informasjonen som foreligger før publisering; salg av to skip til $25,5m hver og verdi $25m på det siste. Foreslår at du leser rapporten før du skal arrestere meg på noe.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
14.10.2020 kl 12:08 5729

Rederier prises til NAV på 0.5-0.6 av verdien på skipene. Verdien kommer frem når skipene selges. Det er ADSC et godt bevis på.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
14.10.2020 kl 12:00 5735

Nettopp det han sier (dagens avis) til FA: "Vi bryr oss fint lite om hva analytikere mener om markedet. De har tatt feil før og for oss er det bare prisen på skipene som teller." Sitat slutt
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
omac
14.10.2020 kl 11:55 5740

Nettopp, styreleder kaster ikke vekk egne penger og lurer på hva Cleaves skulle mene om å kjøpe på 19ish kroner
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
14.10.2020 kl 11:52 5735

Jeg sitter ihverfall til Page er solgt. Får de samme pris også for den, blir avkastningen ca 30%. Bedre enn bankrente!
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
14.10.2020 kl 11:45 5770

$ADSCME (#BUY/N20) is divesting another #VLCC, leaving just one vessel in its fleet. ADS Serenade is fetching $25.5m (similar to our $25.2m valuation), same as sister Stratus in Sept. We have a NAV at NOK 26/sh. Share is +10% today
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.10.2020 kl 11:43 5744

Målet er en ting, men han sier fremdeles at nav er 26nok. https://twitter.com/JHannisdahl/status/1315923318013337600
To forskjellige regnestykker. Målet er resultatet av når kroner er på vei ut av selskapet. Vil anta at kursmålet er for høyt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
14.10.2020 kl 11:42 5704

Tenker innsidere har bedre kontroll kontra Hannis. Bruker ikke 1,9mill kr bare for syns skyld. Det er nok med tanke på god avkastning. Og selges PAGE, og alt deles ut, er det no risk, big reward. Kjøper 18kr for verdien av 27kr. Det er i mine øyne en meget god reward.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.10.2020 kl 11:41 3782

De som kjøpte på 13-14-15-16 nok?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 11:23 3793

No risk no reward

Kursmål nedgradert Cleaves 19kr
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 10:43 3798

Selge alt, starte på nytt med emisjon, så dem som vil være med igjen kan tegne seg på nytt med nye aksjer i emisjonen. Kan hende jeg tar feil også, men mener det er bedre for alle nåværende aksjonærer. Men nå er jeg usikker om dem kan gjøre det på denne måten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Grylls
14.10.2020 kl 10:35 3786

De er jo nødt til å skaffe seg kapital på en måte, hvis de skal handle nye skip. Eller hva tror du?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 10:10 3841

Dem kommer til å brenne seg hvis dem lurer aksjonærene ved å beholde en del av pengene, og ikke utbetale det som utbytte. Bedre å selge alt så starte på nytt, jeg blir med gjerne en runde til, men ikke hvis dem lurer meg. Husk det er mange som har kurs langt over 24-25 kr, så dem forventer i det minste at dem ikke kommer til å tape på det her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Grylls
14.10.2020 kl 09:58 3860

Ny rapport fra Hannisdahl i dag hvor han faktisk nedgraderer ADSC tilbake til 19 fra 20.

Hvis man helt sikkert hadde visst at de nå avviklet/utbetalte alt, så hadde regnestykket vært enkelt. Men artikkelen over gir rom for tvil om akkurat dette, og det eneste de sier er at de ikke planlegger kjøp av nye skip på kort sikt. De planlegger å drive videre, så da må de jo holde igjen en viss kontantbalanse uansett?

Avventer litt å gå inn mer her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
omac
14.10.2020 kl 09:51 3824

Jeg kan umulig tro noe annet enn at det er penger i banken når styreformann kjøper på 18,79. ADSC er enkel å regne på og de har absilutt alle tallene tilgjengelig. Jeg gikk hardt inn på ca det samme
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.10.2020 kl 09:37 3872

Selskapet burde kanskje bruke en del av cash'en til å kjøpe egne aksjer siden de kan fås med så stor rabatt, på den måten blir det jo mer til hver når resten deles ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 09:35 3867

Ha ha, ikke noe kritikk men nå skrev du helt likt som HP17 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
tuja
14.10.2020 kl 09:28 3847

Ikke glem innsidekjøp av aksjer til 1,9 mill kr, og kurs 18,79. Tviler på at det kastes penger på gata av innsidere. Så slik jeg tolker det kjøpes aksjen nå med stor rabatt.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
investorAR
14.10.2020 kl 09:24 3858

det er ganske utrolig at noen kaster kortene nå. Men man har sikkert sine grunner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
tuja
14.10.2020 kl 09:18 3866

Fikk flere på 18,50. Med salg av PAGE, så er det allerede 8-9 kr i gevinst på dagens kjøp.

Happy :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.10.2020 kl 09:14 3851

Hvem gir bort 10,- pr aksje ?

Må jo være noen som ikke har sett på investeringen sin på en stund og har lagt en sell ordere på 19 når den lå i 13 ca.

Men fint for oss som har penger på konto til å plukke dem opp :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
CapitaL
14.10.2020 kl 08:28 3898

Har ikke fremkommet noe som skulle tilsi nedleggelse av selskapet, ikke som jeg har fått med meg iallfall.. De selger skipene fordi prisen er god og tilsvarer en dagrate på 35k frem til pensjonsalder i 2022.. Så selv om tankmarkedet bedres et stykke ut i neste år, så har nok ledelsen tenkt at det er bedre med en sikker gevinst nå, enn en usikker større gevinst senere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Grylls
13.10.2020 kl 23:31 4117

Det er ikke gitt at de får solgt siste for $25,5m, men det ligger kanskje i kortene? Samme kjøper på hånda?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
tuja
13.10.2020 kl 23:05 4184

Ja, bare å kjøpe for det man har til overs, når noen selger 27kr pr aksje for 18kr.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
NOELLE
13.10.2020 kl 23:03 4185

Helt fantastisk, regner i så fall med 27-28 kroner...
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.10.2020 kl 22:44 4230

Burns,

Sorry, de casher ut. Les FA artikkelen. De selger det siste skipet også (hvis samme pris). Og betaler ut det de kan...


https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/13/7576395/vi-klarer-oss-med-null-skip
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2020 kl 21:41 4383

Blir interessant å se hva de gjør med dalerne. Som Larsen sier: "I selskapets seneste kvartalsrapport uttalte Larsen at selskapet også ser på nye investeringsmuligheter."

Tror nok ikke hele selskapet blir lagt ned og cashet ut. Da blir det jo ikke noe igjen å gjøre for ledelsen. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare