AZT og COVID mens vi venter på Q3

JosefK
AZT 13.10.2020 kl 20:45 16996


Jethro har gjentatte ganger sagt at covid vil ha en forbigående effekt. Jeg tok derfor en runde med grafene for å om mulig finne hold i det. Og nei, her er det lite som tyder på at det er slik. Snarere tvert om.

Tester per capita:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-tests-per-thousand-people-smoothed-7-day?tab=chart&time=earliest..latest&country=GBR~KOR~ZAF~IND~MEX~USA~ITA~PRT~ARG~FRA~DEU~NLD~NOR~RUS~SWE~UKR

Total testprosedyrer per dag:

https://ourworldindata.org/grapher/full-list-covid-19-tests-per-day?time=2020-02-20..latest&country=IND~IDN~ZAF~KOR~GBR~NZL~USA~RUS~POL~NOR~FRA~ARG~ITA

Jeg tror derfor man vil se en vedvarende men forbigående effekt.

Det hyggelige er at det dør ikke fler enn normalt i hvert fall ikke her i Norge. Det er litt annerledes i Spania for de som liker å tweake parameterne:

https://ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores-by-age?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest..2020-09-27&country=NOR-0~NOR-1~NOR-2~NOR-3&region=World
Redigert 21.01.2021 kl 04:18 Du må logge inn for å svare
oppturen
13.10.2020 kl 21:58 9751

I den grad det ble «hamstret» enzymer i Q2, så vil jeg tro mange allerede i August/September så at en ny bølge var på vei. Apparatet rundt å ta tester er vesentlig bedre nå enn i Q1/Q2 så det skulle være duket for minst like bra salg av covid 19 relaterte enzymer i Q3 som i Q2.
rischioso
13.10.2020 kl 22:48 9613

Vedvarende - JA, men forbigående ...?? ....

Her er fasit så langt skrevet i stein hvor flere land for så kort tid tilbake som i forrige måned begynte så smått å løsne litt på restriksjonene:

23.09

https://www.businessinsider.com/countries-on-lockdown-coronavirus-italy-2020-3?r=US&IR=T#brazils-infection-numbers-have-surpassed-spain-and-italy-but-rio-de-janeiro-has-reopened-5

MEN det ble kortvarig for en ny smittebølge har igjen skutt fart hvor flere og flere land ser seg nødt til å stenge ned - helt eller delvis:

09.10

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/download-data-response-measures-covid-19

Om man ikke får frem noen vaksine så blir det sagt at rundt halvparten av verdens befolkning først må bli smittet før viruset sakte men sikkert dør ut da viruset er avhengig av å hele tiden å finne nye verter og pr i dag så er en knapp halv prosent av verdens befolkning smittet (38,3millioner vs 7,4 milliarder) noe som ikke er flere mennesker enn det bor i Tokyo for å sette det i perspektiv - mao, vi virker heller å være i den spede begynnelse enn noe annet ....

https://www.worldometers.info/coronavirus/


Så at dette vil trekke veldig langt ut i tid og at etterspørselen etter enzymer vil fortsette å være økende er vel det eneste sikre om dagen ...

12.10

https://www.statista.com/statistics/1106306/coronavirus-clinical-trials-worldwide/


* KUN 6 hele børsdager igjen til Q3 ... ;)

Redigert 13.10.2020 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
13.10.2020 kl 23:37 9429

Ja, det er bare å glede seg! Jeg kan vanskelig se at Covid-19 relatert salg vil være så voldsomt mye mindre i Q3 enn det vi fikk i Q2. Samtidig tror jeg veksten i den delen som ikke er Covid-19 drevet, vil vise seg å fortsette veksten. I tillegg skal det bli interessant å høre ledelsen kommentere den siste avtalen med kinesiske interesser, samt forhåpentligvis noen kommentarer om SAN salget utover i 2021.
CPH11
14.10.2020 kl 06:43 9216

Husk på udtalelsen kom 19.8.
Altså lidt over halvvejs inde i q3. DVS JH kendte til halvdelen af q3 salget allerede.

Jeg tror dog også at det må have været øget salg mod slut af q3.

Mit bud er at covid relateret salg bliver nogenlunde identisk +/-2mio.
Hvorimod q4 må indeholde en noget større 'covidbonus'.
Redigert 14.10.2020 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 07:12 9153

Folk har mange drømme herinde. At Holter direkte har sagt, at der kommer mindre Corona-effekt i Q3/Q4, det bekymrer folk sig ikke så meget om. Det er fint at gøre sine egne analyser, men når man direkte begynder at ignorerer sort på hvid guidance fra CEO selv, så sætter man sig selv op til skuffelse. Det hjælper ikke at leve i sin egen verden - man må leve i firmaets.

Kunderne har hamstret enzymer i Q2 og har derfor brug for at købe tilsvarende færre enzymer i Q3. Og selvfølgelig har Holter indregnet muligheden for en 2. bølge af Corona, da han udtalte sig på Q2 - manden er jo ikke dum. Han forventer oprigtigt lidt mindre indtjening fra enzymer direkte relateret til Corona - and so should we.

Og så er det ellers bare at læne sig tilbage og vente på, at skrøbelige aktionærer kommer og kalder mig et virus, der bør sælge mine aktier i AZT og forlade forum. Any takers? 🤗🤗
Redigert 14.10.2020 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
snuffe
14.10.2020 kl 07:26 9115

Fasiten kommer neste torsdag, og inntil da er det ingen som har rett eller feil! Å være skråsikker nå, eller komme med heftige karakteristikker av andre som har en annen mening, er ikke spesielt smart...men at det er flere som kommer i etterkant og sier ¨hva var det jeg sa!¨, ja det må vi bare regne med:-)
Slettet bruker
14.10.2020 kl 07:30 9093

Jeg er ikke skråsikker, og jeg efterlader bestemt mulighed for, at jeg kan tage fejl - jeg håber selvsagt, at jeg tager fejl! Jeg siger såmænd bare, at det er farligt med selektiv hørelse, når man lytter til CEO, og det synes jeg, at der er en del, der virker til at have.

Hvad er mest skråsikkert: At opdigte sin egen virkelighed stik modsat det, som Holter siger, eller forholde sig nøgternt til guidance?

Husk også: Dårligere Corona-tal betyder jo ikke, at Q3 sammenlagt bliver dårligt, langt fra.
Redigert 14.10.2020 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
rufus01
14.10.2020 kl 08:08 9004

Godt mulig det blir litt mindre coronarelatert salg, som Jethro sa. Men tror dette i det store og hele vil bli oppveiet av økt salg på andre områder. Da man ikke må glemme at Q3 og Q4 historisk sett er de sterkeste kvartalene. Ett resultat på linje med Q2, vil være helt supert i mine øyene.
Slettet bruker
14.10.2020 kl 08:24 8948

Fuldstændig enig.
JosefK
14.10.2020 kl 08:45 8871


Nå var poenget mitt at real-World data viser økt etterspørsel etter tester. Om det blir klingende mynt eller ei, det må man se i ettertid. Jeg tror uansett at den virkelige verdien av covid for AZ er økt anerkjennelse blant armadaen av diagnose produsenter. Og at dette vil gi en varig effekt for andre tester.



Slettet bruker
14.10.2020 kl 08:53 8829

Ja, den analyse giver jeg dig ret i. Uanset tallene, så har Corona været en katalysator for AZT sine produkter på sigt - også efter Corona.
Londonmannen
14.10.2020 kl 08:54 8827

Forsåvidt enig med deg. Men selv du forholder deg ikke til alt som ble sagt. Du hevder at Holter har iberegnet muligheten for en 2.bølge, "manden er jo ikke dum". Nei, mannen er slett ikke dum. Men når den samme mannen uttaler i samme åndedrag som at de forventer et lavere Corona-relatert salg i 2H 20, så begrunner han det med at "corona-toppen ligger bak oss".

Nå anbefaler jeg deg til å ta en titt rundt om i verden. Kan du gå god for at smittetoppen befionner seg i april/mai 2020? Når jeg ser på hvordan smitten han utviklet seg i Europoa, USA, Sør-Amerika og andre steder, så ser jeg land som er i ferd med å miste kontrollen, som stenger ned på samme måte som våren 2020 og en smittekurve som i mange regioner har passert toppen fra våren 2020, på vei opp.

Guidingen som CEO gav på Q2 var altså basert på en tiltro til at den positive utviklingen man hadde sett i mai/juni 2020 ville fortsette/vedvare i 2H20. Han så ikke for seg at folket ville gå lei alle restriksjonen på å leve, studenter som nektet å ikke gjenomføre fadderuke, om unge mennesker som ønsket å feste, hva som skjer med oss mennesker når alkoholen inntar kroppen og fornuften forlater oss.

I dag er det innlysende at toppen ikke ligger bak oss, men et sted der fremme. Behovet for tester har eksplodert. Det har aldri vært testet så mange mennesker som det blir i 2H20. Og sorry, men jeg tror ikke at det volum av enzymer som ble kjøpt inn i første halvår har vært tilstrekkelig til å møte behovet i 2H20. Derfor tror jeg at salget av enzymer har tatt seg kreftig opp utover i Q3 og at vi faktisk får et mye større corona-relatert salg i 2H20 enn det vi hadde i 1H20. Om en uke får vi svaret. PS. Jeg understreker at jeg tror, jeg har nemlig ikke noen fasit.
Mathisdj
14.10.2020 kl 08:58 8801

Det har vært forsøkt å finne opp en corona vaksine i mange år, og selv de fremste som Paul offit Peter hotez og plotkin sier at akkurat disse antikroppene har en tendens til å gjøre vaksinerte mye sykere når de vel er infektert med ekte virus, tror vi kommer til å se mange avbrutte tester fremover og ville ikke ha våget å gått hardt inn i noen av disse selskapene. Det er også rett at infeksjonsraten har gått opp men dødsraten har gått ned og ifølge cdc så er sjansen for å dø av covid om du ikke har andre dødelige sykdommer nå 0.02 %, kommer vi virkelig til å vaksinere alle for det? Corona blir betegnet av virologer som ett intelligent virus og med det menes at den tilpasser seg raskt for ikke å drepe verten sin.
Redigert 14.10.2020 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 09:09 8759

Så er det godt, at AZT langt fra kun leverer enzymer til Corona-relateret vaccine-udvikling.

Tror du, at samtlige 100 SAN-kunder kun er beskæftiget med Corona-vacciner? Hardly any of them are.

Men ja, hvis man tror, at udviklingen af vacciner i det hele taget vil stagnere, så skal man nok ikke gå ind i sådanne aktier...

Og ja, vi kommer til at vaccinere “alle” for det. Det handler ikke længere om, hvor farligt Corona er. Det handler om politisk perception. Ingen vil indrømme, at vi har overreageret - det vil betyde tab af ansigt. Corona er blevet solgt som “den nye pest”, og det er (heldigvis for os, der tjener penge på det) faktaresistent.

Mit håb er, at AZT kan bidrage til at redde menneskeliv uanset hvad - nu hvor patienterne må undvære “vidundermidlet” Woulgan, så kan vi i det mindste give dem gode vacciner😂
Redigert 14.10.2020 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
14.10.2020 kl 09:37 8645


RE - I dag er det innlysende at toppen ikke ligger bak oss, men et sted der fremme.

* Ja, det er 3 ting som bekrefter dette:

(1) Dagens vaksine og antiviral status - det finnes fortsatt ingen kur ei heller indikasjoner på at man er nær.

(2) Smittetallutviklingen world wide er økende

(3) Økningen av testkit og kliniske tester world wide

Disse fakta både enkeltvis og til sammen vil trigge etterspørselen etter enzymer i uoverskuelig fremtid - ikke mer komplisert enn det ...

Dagens lille tekniske dipp er å anse som en mulighet hvor noen igjen og dessverre vil bli fintet ut - og det rett i forkant av presentasjonen som med største sannsynlighet igjen vil overraske med positivt fortegn ... ;)
Slettet bruker
14.10.2020 kl 09:48 8545

Hvis man ikke planlægger at holde aktien ind i 2021, så kan jeg godt forstå, at 80 NOK virker som en attraktiv kurs at sælge på. Vi skal såmænd nok bare have skiftet 2020-lykkeridderne ud med mere langsigtede aktionærer med substans, og ja, det giver dip i kursen selvsagt. Kommer nok en fin indgang på 70-75 NOK efter Q3, som man kan udnytte, hvis man gerne vil være med på toget i 2021.
rischioso
14.10.2020 kl 10:14 8449

Det lå faktisk i kortene teknisk at det kunne komme en dupp noe forøvrig Hello var inne på her om dagen, men at det skulle skje så nære tall presentasjonen var overraskende - uansett, jeg har nå akkumulert på dippen i dag noe som betyr at jegi realiteten har snittet opp - knappe 5 HELE børsdager igjen til tallfremleggelsen ... :)
heilo888
14.10.2020 kl 12:48 8251

Som jeg skrev så solgte jeg 50% av aksjene i går med tanke på å kjøpe de tilbake ved lukking av gap ned til kr 74,60.
Dette gikk uhyre raskt og håper flere fulgte meg og fikk noen lettjente tusenlapper. (men tror neppe Londonmannen fikk med seg disse pengene)
Redigert 14.10.2020 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2020 kl 12:48 8246

Inne igjen med alt og noe til etter 2 dager i Rec. Tror kursen er der den skal være nå.
Londonmannen
14.10.2020 kl 17:43 8030

Det har du helt rett i. For jeg innrømmer at jeg ikke har den kompetansen på TA som du hevder å ha. Jeg tar ikke sjansen på å bli sittende på utsiden og ikke komme meg inn igjen. Jeg vet hvordan AZT vil utvikle seg utover høsten og vinteren, så jeg har et meget avslappet forhold til hvordan kursen hopper og spretter. Hyggelig for deg at du fikk det du ønsket til prisen du ønsket. Tviler ikke et sekund på at du gjorde et meget godt kjøp. ;-))
Superoptimist
14.10.2020 kl 17:46 8009

Hvem er spilloppmakeren og gambleren som får holde på?
Regner med at det godt skjult under OSEs vinger!!!!!
bj111
14.10.2020 kl 18:18 7944

Det er trolig en algoritme og det er forbeholdt meglerhus å bruke dette. Vanlige dødelige får ikke lov. Når OSE skjulte hvilke meglerhus som kjøper og selger så gjorde de dette komplett ved at det er umulig å si hvilket meglerhus som står bak.

Bokstavdansken, drop it, vi vet du ikke tror at noen hus kjøper/selger aksjer med algoritmer ;-)
oppturen
14.10.2020 kl 18:22 7951

Gjendeeggen har vel ikke konstant stigning :-)
Slettet bruker
14.10.2020 kl 19:37 7833

Selge 50% av aksjene??

Å gjennomføre et nedsalg i denne størrelsesorden vil nok påvirke kursen betraktelig i negativ retning..
Nå det er en daglig omsetning på 30-40 millioner kroner, så vil en halvering av AZT-aksjeposten til flere her inne på forumet dra kursen rett i dass..

Det fungerer kanskje for de som sitter med et titallstusen aksjer, men jeg er av en oppfatning om at det er flere her inne som har aksjeposter nærmere hundretusen-klassen..
bj111
14.10.2020 kl 20:10 7767

Er nok noen som har noen 100K aksjer men ikke så mange. Er mange med flere 10K aksjer og det er flere ting å tenke på om en har lav inngang.

Jeg hadde ikke solgt 50% for en trade da skatt har blitt et ganske stort element som jeg må tenke på ved realisasjon og en trade kan bli "dyr" ettersom jeg ikke har beholdningen i ASK. Største tabben jeg har gjort noen gang var å ikke flytte Biotec til ASK i fjor men det var jo så godt som avskrevet og lå med tap så reflekterte ikke over det.Samtidig har det jo vært medvirkende til at salgsknappen ikke har vært noe tema og så langt ser det ut til å betale seg.

Fortsatt er aksjen som vel har gjort det best på OSE i 2020 ikke noe som er på radaren til den store massen på OSE. Litt som Algeta i sin tid. Den rakk mange prosenter før radaren til analytikerne fikk treff og kanskje enda lenger før de fleste ble klar over hva som foregikk. Algeta hadde et produkt 100 ganger lettere å forstå enn det AZT holder på med. Men når pengene renner inn kassen så vil "massen" på et tidspunkt dukke opp og da kan alt skje.
bj111
14.10.2020 kl 20:13 7748

Er ikke den full av søppel og avrføring? Så svenskene sendte noen fra en snusprodusent for å plukke hamsterbleier der i høst.
Dnalege
15.10.2020 kl 10:56 7328

R_offer,
"Godt å høre" at det ikke bare meg som har gjort den generaltabben med å ikke få overført til ASK. Og etter det jeg har skjønt (i ettertid) kunne aksjene ha vært overført fra 1.januar til ASK med tap og en ville da ha fått fratrekk for tap.
oppturen
15.10.2020 kl 11:00 7318

Jeg har heldigvis brorparten i AS. :-)

Algoritmene prøver desperat å få til seg aksjer, det må vel bety at her er det vare å holde. :-)
Dnalege
15.10.2020 kl 11:15 7297

Lucky you :-) Handler i ASK nå, så får de andre bare bli stående urørt.
Driver disse Algoritmene å sniker i handlekøen? F.eks, i går hadde jeg inne en kjøpsordre på 79,40 fra ca kl 12:00. Klokken 14:40 gikk ca 70% av ordren igjennom, mens resten ble stående ut dagen, selv om aksjen ble omsatt for 79,40 i sluttauksjonen…
Redigert 15.10.2020 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Otard
15.10.2020 kl 12:21 7187

Meglerne prioriterer visst seg selv, så dersom de handlene som ble gjennomført i sluttauksjonen var vie samme megler så havner gamle handler også i bak i køen for handler.
bj111
15.10.2020 kl 12:30 7159

Jeg har opplevd det samme så ja noen klarer å snike i køen, hvordan skjønner jeg ikke. Bruker DNB og Nordnet. Har skjedd begge steder så tror ikke det har noe med handleplattformen å gjøre.
bj111
15.10.2020 kl 15:57 6921

Spennende og blir ikke overrasket om det skulle komme bud på AZT.
lolvik
15.10.2020 kl 15:58 6907

Hadde vært noe, ja.
Har vi noen tanker rundt hva et eventuelt bud ville bli?
Andreas
15.10.2020 kl 17:12 6746

Et eventuelt bud på AZT bør vel bli minst like høyt som det Algeta gikk for.
Redigert 15.10.2020 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2020 kl 17:20 6685

Jeg tok ikke i bruk ASK jeg heller.
I min tid i AZT har jeg aldri solgt en eneste aksje, men kun kjøpt gradvis mer..
Det som vi ikke unngår er formueskatten, som ihvertfall vil utgjøre flere titalls tusen kroner for min del, grunnet AZT sin himmelferd.
Slettet bruker
15.10.2020 kl 17:25 6663

Husk nå at det må betales skatt når penger tas ut av ASK kontoen. Over 30% skatt... Jeg bruker både den og AS
Redigert 15.10.2020 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
bj111
15.10.2020 kl 17:38 6609

Det er rett men skatten er den samme ved uttak av gevinst fra ASK som den er ved realisasjon av gevinst ved salg utenfor Ask. Forskjellen er at i ASK kan man kjøpe og selge og så skatte når man tar ut pengene. Uten ASK så er det skatt påfølgende skatteoppgjør.
Biafra
15.10.2020 kl 18:05 6529

Få, om ingen aksjer, har vel skapt så mange formuesskatteytere som AZT det siste året. Forøvrig så tyder sluttspurten idag på at det nærmer seg kvartalstall. Forutsetningene til AZT har endret seg mye siden siste Q-presentasjon, ikke minst med hvor forbigående Covid effekten er. Selv tror jeg overraskelsen blir på oppsiden, da Holter var nøktern med guidingen forrige gang.
Slettet bruker
15.10.2020 kl 18:15 6491

Jeg skylder et syv-cifret beløb til skattevæsnet, hvis jeg realiserer min gevinst. Nogle gange er man long i selskaber, som er gode selskaber, andre gange er man long på grund af skat. I mit tilfælde er det med AZT begge dele.