Bør Staten Norge redde å kjøpe seg inn i Norwegian Airlines?
Småpenger!!
Småpenger i forhold til mye annet. Hva tror dere?
Selvsagt bør de det, det er min personlige mening.
Småpenger i forhold til mye annet. Hva tror dere?
Selvsagt bør de det, det er min personlige mening.
Redigert 21.01.2021 kl 09:02
Du må logge inn for å svare
FunTrade
17.10.2020 kl 07:06
2317
Långiverne som har konvertert og har solgt underveis taper mye, men ikke alt. De får en dividende de ikke ville fått om NAS hadde konket i mai.
Redigert 17.10.2020 kl 07:52
Du må logge inn for å svare
telefusken
17.10.2020 kl 02:37
2363
De krever tiltak hvis kursen har vært under 1 krone i 6 måneder.
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Loepende-forpliktelser-for-boersnoterte-selskaper
"2.4 Krav til minste kursverdi
Kursverdien for selskapets aksjer skal ikke være lavere enn NOK 1. Dersom kursverdien har vært lavere enn NOK 1 over en periode på seks måneder, skal styret iverksette tiltak for å oppfylle kravet så snart som praktisk mulig og senest innen fire måneder etter utløpet av seks måneders perioden.
*
Skjul veiledning
Dersom kursen kun i enkelte dager tilfredsstiller kravet til minste kursverdi i pkt. 2.4 første punktum, begynner ikke seks måneders perioden å løpe på nytt.
Oslo Børs fastsetter seks måneders perioden. Fristen for å iverksette tiltak vil løpe fra den dagen Oslo Børs har sendt et skriftlig varsel til selskapet om at kursverdien har vært lavere enn NOK 1 i en periode på seks måneder.
Dersom selskapet ikke klarer å sikre at kravet er oppfylt ved hjelp av andre tiltak, skal selskapet innen utløpet av fire måneders fristen kalle inn til generalforsamling med forslag om å beslutte å slå sammen aksjene (spleis).
Dersom det er særlige grunner til at selskapet ikke kan iverksette tiltak for å oppfylle kravet i pkt. 2.4 innen fire måneders fristen, kan børsen i unntakstilfeller forlenge perioden etter å ha mottatt en begrunnet søknad fra selskapet. Slik søknad sendes til børsens avdeling for markedsovervåking og administrasjon (ma@oslobors.no).
Bakgrunnen for regelen er at en aksjekurs under NOK 1 gir en del uheldige konsekvenser. Blant annet for handelsmedlemmer som opptrer som likviditetsgarantister vil det kunne være vanskelig å forholde seg til lave aksjekurser når de skal stille priser. Et annet moment er at kursendringene i aksjer som ligger under NOK 1 gir relativt sett store prosentvise kursutslag. Dette er lite tilfredsstillende for både selskapene og investorene."
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Loepende-forpliktelser-for-boersnoterte-selskaper
"2.4 Krav til minste kursverdi
Kursverdien for selskapets aksjer skal ikke være lavere enn NOK 1. Dersom kursverdien har vært lavere enn NOK 1 over en periode på seks måneder, skal styret iverksette tiltak for å oppfylle kravet så snart som praktisk mulig og senest innen fire måneder etter utløpet av seks måneders perioden.
*
Skjul veiledning
Dersom kursen kun i enkelte dager tilfredsstiller kravet til minste kursverdi i pkt. 2.4 første punktum, begynner ikke seks måneders perioden å løpe på nytt.
Oslo Børs fastsetter seks måneders perioden. Fristen for å iverksette tiltak vil løpe fra den dagen Oslo Børs har sendt et skriftlig varsel til selskapet om at kursverdien har vært lavere enn NOK 1 i en periode på seks måneder.
Dersom selskapet ikke klarer å sikre at kravet er oppfylt ved hjelp av andre tiltak, skal selskapet innen utløpet av fire måneders fristen kalle inn til generalforsamling med forslag om å beslutte å slå sammen aksjene (spleis).
Dersom det er særlige grunner til at selskapet ikke kan iverksette tiltak for å oppfylle kravet i pkt. 2.4 innen fire måneders fristen, kan børsen i unntakstilfeller forlenge perioden etter å ha mottatt en begrunnet søknad fra selskapet. Slik søknad sendes til børsens avdeling for markedsovervåking og administrasjon (ma@oslobors.no).
Bakgrunnen for regelen er at en aksjekurs under NOK 1 gir en del uheldige konsekvenser. Blant annet for handelsmedlemmer som opptrer som likviditetsgarantister vil det kunne være vanskelig å forholde seg til lave aksjekurser når de skal stille priser. Et annet moment er at kursendringene i aksjer som ligger under NOK 1 gir relativt sett store prosentvise kursutslag. Dette er lite tilfredsstillende for både selskapene og investorene."
SjonkelRolf
17.10.2020 kl 02:34
2367
Ja. Ifølge rytterne vil staten og de største eierne tape smitt og smule . Uten å foregripe noe som helst, det høres ikke logisk ut..........
FunTrade
16.10.2020 kl 23:27
2450
La oss si at kommende emisjon må påregnes å skje til 10% av den aktuelle kurs. Med kurs 60 øre vil det si 6 øre i emisjonskurs, rent teoretisk. Om man da trenger 2.2 milliarder kroner blir det 36 milliarder aksjer, 10 ganger så mange aksjer som er utstedt pr nå. Over 90% utvanning, av de som sitter der ute nå og teller aksjer de eier (og ikke penger).
Nå hjelper det jo ikke på utvanningen om man gjør en spleis 100:1, det er jo bare å fjerne to nuller i nåværende aksjeantall og fremtidig aksjeantall.
Jeg må bare si, hvor stor idiot går det an å bli, hvis man har sittet hele sommeren og fortsatt går og tror at dette blir bra fremover?? Sannsynligheten for gevinst er på nivå med førstepremie i lotto, dvs mer enn 99% sannsynlig at det går i dass. Kanskje i dass på første klasse i et av flyene som står på bakken? Er det best da med et fly på bakken på Gardermoen eller Sola, tro?
Nå hjelper det jo ikke på utvanningen om man gjør en spleis 100:1, det er jo bare å fjerne to nuller i nåværende aksjeantall og fremtidig aksjeantall.
Jeg må bare si, hvor stor idiot går det an å bli, hvis man har sittet hele sommeren og fortsatt går og tror at dette blir bra fremover?? Sannsynligheten for gevinst er på nivå med førstepremie i lotto, dvs mer enn 99% sannsynlig at det går i dass. Kanskje i dass på første klasse i et av flyene som står på bakken? Er det best da med et fly på bakken på Gardermoen eller Sola, tro?
Redigert 16.10.2020 kl 23:33
Du må logge inn for å svare
Flyselskap med sånne fly i stallen vil det konsekvent bli styrt unna.
Hildebart
16.10.2020 kl 23:20
2460
Jeg skal ikke fly med det drittflyet iallfall. Sikkert mange med meg på den tankegangen.
@Mr Fox: Det har du rett i. Grunnlaget for en snarlig spleis er vel at Oslo Børs ikke ønsker penny-stocks over lang tid. Det var hvertfall regler for det før.
10PS
16.10.2020 kl 10:46
2621
Europeiske luftfartsmyndigheter erklærer 737 MAX som flydyktig
Flyet kan være på vingene igjen i amerikansk luftrom før nyttår.
Flyet kan være på vingene igjen i amerikansk luftrom før nyttår.
Mr Fox
16.10.2020 kl 01:00
2807
Kjører de en spleis vil pålydende øke tilsvarende, så det har ingen betydning. De blir nødt til å foreta en nedskrivning av aksjekapitalen og således pålydende.
FunTrade
16.10.2020 kl 00:02
2843
Hvis emisjonen gjøres mot norske småsparere behøver de ikke forvirre så mye. De skjønner jo ikke tallene likevel, det har de tydelig vist siste halvår.
Men timingen for spleis er jo interessant, problemet da er at om det gjøres for tidlig så vil NAS aksjonærene antakeligvis føle at raset videre fra ca 60 kroner og ned til 10 kroner igjen ( ved spleis 100:1) er verre for dem enn å tape enda en 50-øring til nå. Resultatet er jo det samme for oss som kan elementær matematikk, men ikke for en vaskeekte Rednose.
Men timingen for spleis er jo interessant, problemet da er at om det gjøres for tidlig så vil NAS aksjonærene antakeligvis føle at raset videre fra ca 60 kroner og ned til 10 kroner igjen ( ved spleis 100:1) er verre for dem enn å tape enda en 50-øring til nå. Resultatet er jo det samme for oss som kan elementær matematikk, men ikke for en vaskeekte Rednose.
Garmis
15.10.2020 kl 23:59
2849
Helt enig, dette har hverken Norge eller staten noe med. Slutt med subsidiering av pent kledde personer med stresskoffert og nyrike laks milliardærer. La de kjøpe seg egne fly og bygge egne flyplasser.
Når Norge nå etter olje eventyret etterhvert må begynne å videreforedle og eksportere varer kan ikke denne tullete fly transporten fortsette. Her kan det offentlige vise vei med Skype eller teams møter, slå sammen til bærekraftige og produserende kommuner. Norge må også snarest slutte med tullete spredt bosetning, der det ikke produseres noe behøver heller ikke subsidiering.
Når Norge nå etter olje eventyret etterhvert må begynne å videreforedle og eksportere varer kan ikke denne tullete fly transporten fortsette. Her kan det offentlige vise vei med Skype eller teams møter, slå sammen til bærekraftige og produserende kommuner. Norge må også snarest slutte med tullete spredt bosetning, der det ikke produseres noe behøver heller ikke subsidiering.
Pussig at de ikke har gått for en aksjespleis ennå. En emisjon kan jo ikke settes under pålydende som er 10 øre. Mulig at de går for en totalforvirrende restrukturering med spleis samtidig, men 50% av aksjonærene er jo leasingselskaper og de skal jo uansett ikke være med. Kan man greie å hente 2-3 milliarder av vanlige nordmenns surt oppsparte midler? Så man kan stå i milliongasje noen måneder til for hard jobbing? Staten er ute her - det er helt klart.
Slettet brukerskrev Kan være, at Norge redder Norwegian. Men de redder ikke aktionærerne.
Nei, da er det bedre å starte nytt. NAS har altfor mye gjeld. Nytt trenger kanskje 10 mrd. i EK.
Trafikktallene for september er nesten sensasjonelle. Norge hadde ca 52 % eller drøyt det av Nordens flytrafikk.
Sverige og Danmark hadde tilsammen ca 43 % eller knapt det. Og Finland og Island tilsammen ca 5 %.
Vanligvis har Helsinki betydelig trafikk, men er tydeligvis hardt rammet nå.
Nå er vi i en unntakstilstand med coronaen. Jeg tror norsk luftfart heller vil øke markedsandelen i årene fremover,
enn å avgi markedsandel. I normalsituasjon har vi neppe 52 % markedsandel. Men vi kan komme dit. Norge har
satset masse på samferdselsinfrastruktur over år. Også på opprustning av flyplasser. Dette vil gi uttelling de
kommende 20 år. Nå må vi ha gode hoteller, et konkurransedyktig næringsliv og gode turistprodukter til spiselige
priser.
Trafikktallene for september er nesten sensasjonelle. Norge hadde ca 52 % eller drøyt det av Nordens flytrafikk.
Sverige og Danmark hadde tilsammen ca 43 % eller knapt det. Og Finland og Island tilsammen ca 5 %.
Vanligvis har Helsinki betydelig trafikk, men er tydeligvis hardt rammet nå.
Nå er vi i en unntakstilstand med coronaen. Jeg tror norsk luftfart heller vil øke markedsandelen i årene fremover,
enn å avgi markedsandel. I normalsituasjon har vi neppe 52 % markedsandel. Men vi kan komme dit. Norge har
satset masse på samferdselsinfrastruktur over år. Også på opprustning av flyplasser. Dette vil gi uttelling de
kommende 20 år. Nå må vi ha gode hoteller, et konkurransedyktig næringsliv og gode turistprodukter til spiselige
priser.
Redigert 15.10.2020 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
CNBC "Blodbadet" har ikke begynt - Shepard Smith Reports: Air Travel in Turmoil
https://www.youtube.com/watch?v=KYaFaQ5i1-E
https://www.youtube.com/watch?v=KYaFaQ5i1-E
Redigert 15.10.2020 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
skram burde ta kontakt med IAG og tilby dem å overta selskapet for 1kr :-)
tragiske at feita solberg og selskaper vil ta rotta på wizzair
odfjell burde kun tenke på pris og ikke noe annet. ikke rart det går til helvete med selskapet skal liksom ta samfunnsansvar ta kan de legge ned sjappa helt LOL
https://e24.no/naeringsliv/i/86m1yQ/odfjell-drilling-boikotter-wizz-air
tragiske at feita solberg og selskaper vil ta rotta på wizzair
odfjell burde kun tenke på pris og ikke noe annet. ikke rart det går til helvete med selskapet skal liksom ta samfunnsansvar ta kan de legge ned sjappa helt LOL
https://e24.no/naeringsliv/i/86m1yQ/odfjell-drilling-boikotter-wizz-air
FunTrade
15.10.2020 kl 18:26
3134
Staten har ikke noe mer å gjøre i NAS, ingenting.
For meg har det vært nokså opplagt ganske lenge at utenlandske flyselskap vil kaste seg over Norge. Vi flyr mye, har lange avstander, høy kjøpekraft. Nå som hele Europas flyflåte i lang tid vil ha tilbudsoverskudd, er det egentlig merkelig at ikke selskaper som Ryanair også har vært på banen for å rigge seg til for lengst.
Kanskje det er NAS-innmat Braathen ønsker seg? Ingen vil jo finne på å kjøpe hele NAS, med 70-75 milliarder problemer.
For meg har det vært nokså opplagt ganske lenge at utenlandske flyselskap vil kaste seg over Norge. Vi flyr mye, har lange avstander, høy kjøpekraft. Nå som hele Europas flyflåte i lang tid vil ha tilbudsoverskudd, er det egentlig merkelig at ikke selskaper som Ryanair også har vært på banen for å rigge seg til for lengst.
Kanskje det er NAS-innmat Braathen ønsker seg? Ingen vil jo finne på å kjøpe hele NAS, med 70-75 milliarder problemer.
vestlandsfugl
15.10.2020 kl 15:26
3223
Føler meg trygg på at byråkratene som skal regne kan bruke kalkulator, og ser den reelle verdien av flyflåten.
Etter inntoget av Braathen og Wizzair må det være utenkelig for staten å bruke penger på NAS, det er tydelig at det kommer alternativer hvis NAS forsvinner.
Etter inntoget av Braathen og Wizzair må det være utenkelig for staten å bruke penger på NAS, det er tydelig at det kommer alternativer hvis NAS forsvinner.
FunTrade
15.10.2020 kl 15:05
3239
Ingen fare, ingen mani, ikke mye tid brukt heller, kun litt daglig avveksling. Også når jeg først har begynt med de konsistente synspunktene i retning full melt down for NAS så hører det jo til å følge NAS helt til graven. Jeg har andre posisjoner, men de jeg har igjen nå er ikke interessante i denne gravferden her som vi nå er vitne til.
Bearwizard
15.10.2020 kl 13:27
3327
Lenge siden jeg postet et innlegg på NAS tråd (er ute for lenge siden), men stakk innom nå en tur. Ser at du fortsetter i samme spor FunTrade, og du har selvsagt rett i det du skriver. NAS er teknisk konkurs og bare et mirakel (les statlig støtte) kan redde selskapet (aksjonærene sitter igjen med null og niks dersom det skjer, men det gjør de jo i praksis i dag også). Det jeg lurer på er imidlertid noe annet; hvorfor bruker du all din tid på å skrive stort sett det samme på forskjellige NAS tråder? Du har åpenbart ikke aksjer i NAS, men det har du nok ingen andre steder heller (du har ikke postet på noe annet enn NAS tråder siden mars). Hvorfor bruke tid på dette? Virker manisk dette her....
FunTrade
15.10.2020 kl 13:14
3348
Jeg tenker det er svært så interessant, så lenge Schram uttaler at han vil ha mer statlig støtte. Den statlige støtten som ble etablert i mai, ble basert på bokførte verdier/ egenkapital (staten er jo fortsatt gammeldags). Jeg kan ikke forstå at staten går inn uten at det finnes positiv (bokført) egenkapital i selskapet, og den tror jeg er borte/negativ, dersom flyparken de eier selv nedskrives. Når det gjelder den leasede delen av flyparken så er jo den ført som både anleggsmiddel og tilhørende gjelds/forpliktelsesverdi. Her har det skjedd endringer, men jeg vil tro det vil koste dyrt på resultatregnskapet å ta mange leasingavtalekanselleringer.
Så vi får se. Nå får vi jo ikke Q3-tallene engang før 10. nov. så det jobbes vel med nedskrivningene.
Så vi får se. Nå får vi jo ikke Q3-tallene engang før 10. nov. så det jobbes vel med nedskrivningene.
NAS har for mye gjeld. Staten bør innby til nytegning for oppstart av nytt norsk hovedflyselskap. Og staten
bør stille seg som fulltegningsgarantist. Dette er ikke vanskeligere enn dette. Og har store suksessmuligheter.
bør stille seg som fulltegningsgarantist. Dette er ikke vanskeligere enn dette. Og har store suksessmuligheter.
vestlandsfugl
15.10.2020 kl 12:14
3409
Tror de som bruker kalkulatoren har tatt hensyn til verdien av flyene allerede. Menigheten er stort sett ikke interessert i tallene.
Å skrive ned til reell verdi i regnskapet sitter nok langt inne, Kan tenkes de må lete litt for å finne en revisor som godtar så åpenbart overvurderte eiendeler.
Men er det egentlig interessant? Alle som leser aviser skjønner jo at markedsprisen på Dreamlinere og 737'ere har gått kraftig ned - og at prisen på MAX kan være tilnærmet 0 hvis folk ikke stoler på flytypen på lenge.
Sannhetens øyeblikk kommer når de må ta en milliard-emisjon for å få inn nye penger. Kommer ikke milliardene i vinter er de vel neppe i drift sommeren 2021.
Å skrive ned til reell verdi i regnskapet sitter nok langt inne, Kan tenkes de må lete litt for å finne en revisor som godtar så åpenbart overvurderte eiendeler.
Men er det egentlig interessant? Alle som leser aviser skjønner jo at markedsprisen på Dreamlinere og 737'ere har gått kraftig ned - og at prisen på MAX kan være tilnærmet 0 hvis folk ikke stoler på flytypen på lenge.
Sannhetens øyeblikk kommer når de må ta en milliard-emisjon for å få inn nye penger. Kommer ikke milliardene i vinter er de vel neppe i drift sommeren 2021.
FunTrade
15.10.2020 kl 09:35
3482
Samtidig, og dette må NAS nå snart faktisk forholde seg til, det er nedskrivning av flyflåtens verdi i regnskapet. Nå finnes det flere og flere salgsverdier for fly ala de NAS eier rundt om i verden, og det vil ubønnhørlig måtte bli ekstraordinære milliardnedskrivninger av deres flypark på ett eller annet tidspunkt, og det tidspunktet kan uansett ikke avvente lenger enn høyst til helårsrapporten for 2020.
Så i tillegg til tidenes verste negative driftsresultat, så vil årsresultatet forverres dramatisk mye mer grunnet flyparkens betydelig reduserte verdi.
Så i tillegg til tidenes verste negative driftsresultat, så vil årsresultatet forverres dramatisk mye mer grunnet flyparkens betydelig reduserte verdi.
FunTrade
15.10.2020 kl 00:15
3643
Det blir jo artig å se om aktiva og passiva nå skrives ned like mye ifbm. tilbakelevering av fly, og hvor mye avbestillingskost som belastes resultatregnskapet
Tror han mener Norwegian Air Shuttle, men akkurat det ble litt vrient.
Da tapte de i snitt 900 millioner kroner i måneden første halvår uten nedskrivninger.
FunTrade
14.10.2020 kl 15:53
3919
Sier du det ja. Ja, det var jeg ukjent med, og hører selvsagt på en med kunnskap på området.
SjonkelRolf
14.10.2020 kl 15:51
3934
Skjønner at enkle spørsmål ikke kan besvares ordentlig.
Et tomt hode kan falle fra atskillig høyere høyder enn kroppslengden skulle tilsi...
Et tomt hode kan falle fra atskillig høyere høyder enn kroppslengden skulle tilsi...
FunTrade
14.10.2020 kl 15:38
3965
Du har jo nett selv, sjokkedorisei, men det er kanskje ellers vanskelig å lese en financial report?
Gå inn og les selv så ser du at NAS har en gjeld på 71,7 mrd pr 30.06. også kan du jo plusse på 3-500 mill pr mnd , gjør det 3-4 ganger, så klarer vel selv du å se at det nærmer seg 75mrd.
Det blir jo minst fall i bransjen når man er blant de minste i utgangspunktet. Det er som å falle det vet du, sjokkedorisei. Han Tittentei med høyde på 0,5 meter kan ikke falle med hodet noe særlig lenger en 0,5 meter om han faller på flat mark. Mens du, Sjonkelrolf, du er vel litt over en meter sikkert, så da faller jo du lenger om du faller mot flat mark. Om du forstår da. Gjerne si i fra om det ble for vanskelig.
Gå inn og les selv så ser du at NAS har en gjeld på 71,7 mrd pr 30.06. også kan du jo plusse på 3-500 mill pr mnd , gjør det 3-4 ganger, så klarer vel selv du å se at det nærmer seg 75mrd.
Det blir jo minst fall i bransjen når man er blant de minste i utgangspunktet. Det er som å falle det vet du, sjokkedorisei. Han Tittentei med høyde på 0,5 meter kan ikke falle med hodet noe særlig lenger en 0,5 meter om han faller på flat mark. Mens du, Sjonkelrolf, du er vel litt over en meter sikkert, så da faller jo du lenger om du faller mot flat mark. Om du forstår da. Gjerne si i fra om det ble for vanskelig.
Redigert 14.10.2020 kl 15:39
Du må logge inn for å svare
Ser at de tapte i overkant av 5,4 milliarder i første halvår, så tar vi det derfra.
Selskapet legger fram resultat for tredje kvartal om et par uker, så kan jo alle som kan lese se hvordan det ligger an med gjeld og resultat. Eiendelsiden holder vel litt mer luftige verdier, men nå har jo AerCap solgt de to flyene som de tok tilbakelevering på, så da har vi ferske priser på disse Dreamlinerne. Sikkert veldig høy pris.
Redigert 14.10.2020 kl 15:06
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
14.10.2020 kl 14:57
4041
Hadde vært ok om du kunne gi litt mere utfyllende om denne stadig økende gjelden. Hvorfor skal vi ikke stole på selskapet som sier de taper 300-500 mill i måneden? Noe som forøvrig er tett på minst i bransjen
FunTrade
14.10.2020 kl 13:57
4084
Jeg skulle gjerne sett det forslag til fremtidig kontantstrøm hos NAS som viser at gjeld på NOK 70 mrd lar seg betjene på en fornuftig måte (eller juster ned til NOK 68 mrd, da, det ble jo avviklet to fly i går). Det er jo helt på trynet å tro på dette nærmeste 5-10 år. I år taper NAS mellom NOK 7-10 mrd.
Kan være, at Norge redder Norwegian. Men de redder ikke aktionærerne.
Silva77
14.10.2020 kl 11:54
4200
Absolutt. Jeg er overbevist om at dette kommer til å skje og staten vil aldri la Norwegian gå konkurs. Dette er nordmenns stolthet og vi må alle ta vare på Norwegian