Markedssyn KOA
Det skrives mye rart om aksjen her inne. 1,- kr /aksje er utopi slik saken står seg p.t. Når det er sagt er det vesentlig oppside i aksjen, men i første omgang nærmere 0,3-0,35 slik jeg ser det. Mye vil avhenge av guidingen fra Q3 rapport. Selskapet vil ikke gå i pluss i Q3 2020, håper flest mulig forstår det og ikke overreagerer. Det som gjør selskapet interessant for min del er følgende punkter:
- Selskapet har drevet i over lang tid, har nærmere 11.000 ansatte og jevn omsetning på rundt 10 MRD NOK i normale tider. Slike selskaper, (les storskala industri), gir ingen overraskelser. Guiding er enkelt å si noe om for ledelsen da alle innsatsfaktorer, lønnsuviklings, valutarisiko, finanskostnader og ordrereserve er delvis kontrahert ift risiko i kontrakter og delvis hensyntatt innenfor kostnadssiden naturlige volatilitet. Det vil, i normale tider, aldri komme et case der KOA eller annen storskala industriselskap leverer «langt» over forventning. Informasjonen er kjent lang tid i forveien. Her tror jeg KOA går under radaren, om ikke på forventede tall per Q3 20, så hvertfall på kursene vi ligger på nå.
- Grunnet sterkt gjeldsdrevet vekst over flere år kombinert med en utfordrende bilbransje som konsolideres og et marked som presser marginer til bruddpunktet har KOA hatt en jevn negativ utvikling siden ATH 28.12.2017 (Da tenker jeg aksjekurs ATH). Selskapets største akilleshæl har alltid vær finanskostnadene som har barbert EBITDA. Den operasjonelle gearingen EBIDTA/NIBD har vært en lite attraktiv inngangsbillett for mange.
- Ta så Korona. KOA er OSBX første offer, og kapital måtte inn fort. Ledelsen visste ikke hva fremtiden måtte bringe og prioriterte selskapets overlevelse over aksjonærers pensjon. I etterpåklokskapens lys er det åpenbart at de kunne emittert til kurs 0,3/0,4 og dekket boken, men gjort er gjort. Spol frem til d.d. og vi har et selskap med følgende finansielle multipler.
o P/B 0,8 (basert på balanse per Q2, mao før emisjonspengene kom inn i regnskapet). Reell P/B nå er nærmere 0,57. Dette er enormt lavt og sier egentlig at hvis selskapet gikk konkurs i dag og alle eiendeler ble solgt til bokført verdi (som er lav etter år med avskrivninger) ville alle aksjonærer få nærmere utbetalt nærmere 100% av aksjens pålydende.
o Net Debt/MC 3,24. Internasjonalt ligger peers på 9. Autoliv på 2.
Markedet er i bedring, og nybilregistreringer publisert i dag fra ACEA viser en 3,1% økning fra september i fjor. Det er veldig sterkt. Sammenlignbare selskap som Autoliv i sverige som også er avhengig av nybilregistreringer, (spesielt i eurosonen), er blitt hevet fra "Sell" til "Hold" av b.la. Pareto og har YTD kun et fall på 8%. Dette er en oppgang på 74% fra all time low i 2020. (413,- kr aksjen --> 720,- kr aksjen). P/B p.t. 2. og Net debt/MC 2,0.
KAO har p.t. 70 stillinger utlyst. Det er positivt. Flagging fra NORDEA er i min mening hoveddriveren for siste to dagers negative utvikling. Ikke bli overrasket om 5% flagging kommer innen kort tid.
De få analytikerene som dekker selskapet, Mats Liss v/ Kepler Cheuvreux & Petter Kongslie v/ Sparebank 1 Markets har kursmål på 0,4,- kr aksjen. Mats Liss er analytikeren med den nyligste oppdaterte TP. https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Oppsummert har vi et selskap som er historisk underpriset ift alle gjeldende multipler i bransjen og markedet generelt.
Jeg har et kortsiktig kursmål på 0,35,- kr /aksjen som gir en oppside på 94% fra gårsdagens sluttkurs. Jeg mener markedet har vært trege til å ta inn over seg bransjens gjenninnhenting.
Legger også ved denne fra SB1 Markets som kom i morges:
(+) AUTO SALES(KOA) | REVERSED PW FROM DAIMLER
Positivt resultatvarsel fra Daimler. Raskere enn ventet markeds-recovery, eksepsjonelt sterkt salg i september og stram kostnadskontroll bidrar til at Q3 EBIT slår konsensusestimater med 40%. Selskapet tror momentumet vil vare inn i Q4. Etterspørselen i premium segmentet har vært konsistent.
- Selskapet har drevet i over lang tid, har nærmere 11.000 ansatte og jevn omsetning på rundt 10 MRD NOK i normale tider. Slike selskaper, (les storskala industri), gir ingen overraskelser. Guiding er enkelt å si noe om for ledelsen da alle innsatsfaktorer, lønnsuviklings, valutarisiko, finanskostnader og ordrereserve er delvis kontrahert ift risiko i kontrakter og delvis hensyntatt innenfor kostnadssiden naturlige volatilitet. Det vil, i normale tider, aldri komme et case der KOA eller annen storskala industriselskap leverer «langt» over forventning. Informasjonen er kjent lang tid i forveien. Her tror jeg KOA går under radaren, om ikke på forventede tall per Q3 20, så hvertfall på kursene vi ligger på nå.
- Grunnet sterkt gjeldsdrevet vekst over flere år kombinert med en utfordrende bilbransje som konsolideres og et marked som presser marginer til bruddpunktet har KOA hatt en jevn negativ utvikling siden ATH 28.12.2017 (Da tenker jeg aksjekurs ATH). Selskapets største akilleshæl har alltid vær finanskostnadene som har barbert EBITDA. Den operasjonelle gearingen EBIDTA/NIBD har vært en lite attraktiv inngangsbillett for mange.
- Ta så Korona. KOA er OSBX første offer, og kapital måtte inn fort. Ledelsen visste ikke hva fremtiden måtte bringe og prioriterte selskapets overlevelse over aksjonærers pensjon. I etterpåklokskapens lys er det åpenbart at de kunne emittert til kurs 0,3/0,4 og dekket boken, men gjort er gjort. Spol frem til d.d. og vi har et selskap med følgende finansielle multipler.
o P/B 0,8 (basert på balanse per Q2, mao før emisjonspengene kom inn i regnskapet). Reell P/B nå er nærmere 0,57. Dette er enormt lavt og sier egentlig at hvis selskapet gikk konkurs i dag og alle eiendeler ble solgt til bokført verdi (som er lav etter år med avskrivninger) ville alle aksjonærer få nærmere utbetalt nærmere 100% av aksjens pålydende.
o Net Debt/MC 3,24. Internasjonalt ligger peers på 9. Autoliv på 2.
Markedet er i bedring, og nybilregistreringer publisert i dag fra ACEA viser en 3,1% økning fra september i fjor. Det er veldig sterkt. Sammenlignbare selskap som Autoliv i sverige som også er avhengig av nybilregistreringer, (spesielt i eurosonen), er blitt hevet fra "Sell" til "Hold" av b.la. Pareto og har YTD kun et fall på 8%. Dette er en oppgang på 74% fra all time low i 2020. (413,- kr aksjen --> 720,- kr aksjen). P/B p.t. 2. og Net debt/MC 2,0.
KAO har p.t. 70 stillinger utlyst. Det er positivt. Flagging fra NORDEA er i min mening hoveddriveren for siste to dagers negative utvikling. Ikke bli overrasket om 5% flagging kommer innen kort tid.
De få analytikerene som dekker selskapet, Mats Liss v/ Kepler Cheuvreux & Petter Kongslie v/ Sparebank 1 Markets har kursmål på 0,4,- kr aksjen. Mats Liss er analytikeren med den nyligste oppdaterte TP. https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Oppsummert har vi et selskap som er historisk underpriset ift alle gjeldende multipler i bransjen og markedet generelt.
Jeg har et kortsiktig kursmål på 0,35,- kr /aksjen som gir en oppside på 94% fra gårsdagens sluttkurs. Jeg mener markedet har vært trege til å ta inn over seg bransjens gjenninnhenting.
Legger også ved denne fra SB1 Markets som kom i morges:
(+) AUTO SALES(KOA) | REVERSED PW FROM DAIMLER
Positivt resultatvarsel fra Daimler. Raskere enn ventet markeds-recovery, eksepsjonelt sterkt salg i september og stram kostnadskontroll bidrar til at Q3 EBIT slår konsensusestimater med 40%. Selskapet tror momentumet vil vare inn i Q4. Etterspørselen i premium segmentet har vært konsistent.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44
Du må logge inn for å svare
shlttt
16.10.2020 kl 09:46
18044
Godt og grundig. Helt i tråd med hva jeg tenker.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Borgermester
16.10.2020 kl 10:06
17915
Takk for en meget god analyse.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
stockwalker
16.10.2020 kl 11:55
17691
Informativ analyse.. takker så mye
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Quick
16.10.2020 kl 12:13
17520
Bra forklart. Mange av punktene du nevner har jeg også lagt til grunn for å kunne beslutte å kjøpe KOA-aksjer. Jeg var med på emisjonen og fikk kjøpe millioner flere aksjer utover det jeg ble tildelt. For min del ble det en stor oppside:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
FarmerX
16.10.2020 kl 16:16
17243
Interessant, grundig og velformulert! Jeg kjøpte en god del på 0,18 igår. Det blir spennende å følge utviklingen framover.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2020 kl 16:57
17066
Tommel opp for dette innlegget. Bra det finns slike som kan legge ut informativ og saklig begrunnet opplysning.
Lykke til
Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Nikko
16.10.2020 kl 17:51
16824
Jeg kjøpte meg kraftig opp i dag. Tror på en dobling her. Sjelden jeg gjør dette, men ser at det kan være gunstig å være inne fra morgenen av i denne aksjen.
Støtter vurderingene i TS sitt innlegg.
Støtter vurderingene i TS sitt innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2020 kl 18:08
16677
Kjøpte meg også ytterligere opp i dag. Tradet inn noen lapper denne uka. Gikk inn på 13 øre. Solgte på 20 øre. Og inn igjen på 17 øre og i dag på ca 18 øre. Henta en halv brutto mndlønn. Er inne med ca 500 000 aksjer nå. Er litt forsiktig.
Opplært av Nikko.
God helg
Opplært av Nikko.
God helg
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2020 kl 18:11
16635
Likte trådstarter og de som skriver her, saklig og greit. Håper vi kan holde denne tråden clean.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Fruitman
16.10.2020 kl 18:39
16492
Sitter selv på kun 300 000 aksjer, med en kostpris på rundt 16 øre. Kjører i likhet med deg en forsiktig linje på denne, men mest grunnet lite erfaring fra aksjer i Auto-bransjen. Går kursen ned igjen før Q3 slippes kan det fort hende jeg allikevel laster opp mer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
cover
16.10.2020 kl 19:13
16382
Skulle bare.....enda en gang.
Hadde tro på at det var mulig med en trade i dag. Solgte fra morgenen 800 000 stk. (snitt 0,1872) Kom meg liksom aldri inn igjen selv om jeg hadde et par sjanser.
Må overnatte helga med bare1 000 000 aksjer.
Jeg ser klart at KOA kan fly fra start fra mandag.
Lite lærenem elev.
***
Stor takk til TS!
Hadde tro på at det var mulig med en trade i dag. Solgte fra morgenen 800 000 stk. (snitt 0,1872) Kom meg liksom aldri inn igjen selv om jeg hadde et par sjanser.
Må overnatte helga med bare1 000 000 aksjer.
Jeg ser klart at KOA kan fly fra start fra mandag.
Lite lærenem elev.
***
Stor takk til TS!
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2020 kl 19:24
16322
Cover.
1 mill....Det er da meget bra.
Lykke til.
1 mill....Det er da meget bra.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
16.10.2020 kl 19:30
16280
Grunnen til at jeg kjører safe med denne er at jeg har brendt meg kraftig på den tidligere.
Har henta inn alt det tapte, men vet at den kan styrte fort.
Er ikke akkurat veldig bekymret slik ståa er nå. Koa har nok et bedre grunnleggende fundament nå enn da jeg dreit meg ut tidligere.
Heldigvis har de byttet ut en komplett udugelig ledelse, noe som vil bli bra for konsernet.
Lykke til.
Har henta inn alt det tapte, men vet at den kan styrte fort.
Er ikke akkurat veldig bekymret slik ståa er nå. Koa har nok et bedre grunnleggende fundament nå enn da jeg dreit meg ut tidligere.
Heldigvis har de byttet ut en komplett udugelig ledelse, noe som vil bli bra for konsernet.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Samme her. Jeg kjøpte for 2.5kr per aksje, et par dager før emisjon. Den svei.. Kjøpe emi-aksjer, solgte med tap til 13 øre per aksje.
Gikk inn igjen til ca 18 øre for et par dager siden, da jeg aner en oppside her. Flere bilprodusenter melder om økt bilproduksjon og salg. BMW tidligere denne uken, og Volvo idag. En siste sjanse nå til å gjøre opp for forrige tap.
Gikk inn igjen til ca 18 øre for et par dager siden, da jeg aner en oppside her. Flere bilprodusenter melder om økt bilproduksjon og salg. BMW tidligere denne uken, og Volvo idag. En siste sjanse nå til å gjøre opp for forrige tap.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Nikko
16.10.2020 kl 21:04
15986
Gikk inn med 3 millioner aksjer. Brant meg litt tidligere denne uken, men gikk inn igjen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
hmnei2
16.10.2020 kl 21:07
15895
Kjøpte 3 millioner aksjer på 0.17. Gullet og solgte på 0.248. Kjøpt meg inn igjen med snitt på 0.19. 3.5 millioner aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Garmis
16.10.2020 kl 22:26
15565
Jammen meg er det mange flinke tradere her, måtte dere alle sammen bli millionærer. Lurer bare på hvor all deres gevinst kommer fra.?
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
FarmerX
16.10.2020 kl 22:31
15522
Jeg har kjøpt 1,8 millioner aksjer, fra overskudd på XXL siden april.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
hmnei2
17.10.2020 kl 11:27
14702
Gevinsten kommer fra at jeg tar gevinst etter mine spilleregler.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
17.10.2020 kl 16:11
14207
I all hovedsak fra Nel. Var med fra omkring 2 kr i 2016 til 20 kr i år.
Ellers har jeg henta mye på Kahoot og Magnora.
Lykke til.
Ellers har jeg henta mye på Kahoot og Magnora.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
unikum
17.10.2020 kl 19:55
13976
Mange som kjører Porscher her skjønner jeg. Heltids tradere med store porteføljer som aldri taper, det er bra. Tror man kan få bra betalt hos ett megler firma også..
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
HP17
17.10.2020 kl 20:13
13914
I KOA er alle vinnere, hver dag året rundt. Her er det ingen som taper penger og ledelsen er knall god.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Null
17.10.2020 kl 20:50
13769
Ikke kjører jeg porsche ikke er jeg helt tid trader, porteføjen varierer mellom 0 og 4 mill,,,,,
JO jeg taper og jeg vinner 2020 har vært et rart år, først ok så store tap, men siste uken løstnet det i REC.....
Jeg gjør det selv ikke megler hus,,, og KOA har jeg tro på har inngang på 13,2 vært med to turer over 20 nå skulle vel solgt sist, men var ikke der når vi var over 24
Har tro på bildeler over tid, og frmitden er lys meg nok penger og driftskapital.
Var ikke i KOA før emisjon
JO jeg taper og jeg vinner 2020 har vært et rart år, først ok så store tap, men siste uken løstnet det i REC.....
Jeg gjør det selv ikke megler hus,,, og KOA har jeg tro på har inngang på 13,2 vært med to turer over 20 nå skulle vel solgt sist, men var ikke der når vi var over 24
Har tro på bildeler over tid, og frmitden er lys meg nok penger og driftskapital.
Var ikke i KOA før emisjon
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
murpy
17.10.2020 kl 21:20
13674
Her er det vist bare folk med feite biler som investerer ser jeg. Jeg kjører bare en Mazda men allikevel investert 6 mill i KOA. Best å selge seg ut da (:>
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
rogneveien
17.10.2020 kl 21:33
13609
Jeg kjører Skoda. Dette for ikke å vekke misunnelse hos enkelte individer som ikke tåler at andre lykkes.
Lykke til.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
17.10.2020 kl 21:41
13563
Var ikke du med også da i april/mai når vi tok 150 prosent på noen dager? Jeg husket jeg kom meg inn på 0.0745. Er nå tilbake på 0.18 og 2 millioner aksjer. Bilmarkedet har snudd kraftig oppover fra i sommer. Har snakket med noen venner i bilbransjen og de har ikke opplevd maken til trøkk på lenge. Kjøpte selv ny bil...Volvo for noen dager siden og må vente til februar på levering grunnet salgstrøkket.https://bilimportorene.no/
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
KURD EAGLE
17.10.2020 kl 22:34
13401
Hva med langsiktig range? 1 krone er målet til Q2 2021 ingen har sagt kortsiktig 1 krone. Du skriver mye det er til de som ikke følger med KOA og takker deg for info.
Du nevner 0.35 kortsiktig. Og Koa stiger til 0.25 uten noe fundamentalt nyhet. Tror den kan lett komme til 0.39. Når kursen er ved 0.39 rett før nytt år.
Det er da rallyen begynner til 0.8. og 1.2.
1.Corona frykten er borte og vaksine er på plass.
2. Det blir mer bil behov. fremtil sommer 2022 om vacsine er på plass nå før nytt år.
Det her er min forventning.
Du nevner 0.35 kortsiktig. Og Koa stiger til 0.25 uten noe fundamentalt nyhet. Tror den kan lett komme til 0.39. Når kursen er ved 0.39 rett før nytt år.
Det er da rallyen begynner til 0.8. og 1.2.
1.Corona frykten er borte og vaksine er på plass.
2. Det blir mer bil behov. fremtil sommer 2022 om vacsine er på plass nå før nytt år.
Det her er min forventning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
hmnei2
18.10.2020 kl 06:18
13017
Mde aller fleste millionærer kjører prius har jeg hørt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
unikum
18.10.2020 kl 10:52
12600
Hvis du har aksjer for 6 millioner i koa så har du ihvertfall nerver av stål. Da endrer din konto med 7 sifret beløp til tider.
Koa har faktisk hvert mitt desidert beste investering så langt i år. Tror neste uke blir hyggelig. Satser på at dette rec hysteriske roer seg litt at flere vil inn i koa.
Koa har faktisk hvert mitt desidert beste investering så langt i år. Tror neste uke blir hyggelig. Satser på at dette rec hysteriske roer seg litt at flere vil inn i koa.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Allrounder
18.10.2020 kl 12:14
12390
Det har vært mange hysteriske aksjer under Corona tiden, NEL, XXL, LIFE, IDEX og nå REC for å nevne noen. Håper det er KOA sin tur nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
hmnei2
18.10.2020 kl 13:19
12220
Alt er relativt. Kan jo være han har en portefølje på godt over 600 millioner...
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Borgermester
19.10.2020 kl 08:57
11046
Tipper en del investorer denne uken vil begynne å posisjonere seg for nyheter om positiv utvikling i Q3 rapporteringen. Ingen tvil om at markedet har fått en rebound, og at markedsutsiktene er mer positive nå enn de var i juli/august.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Nikko
19.10.2020 kl 09:14
10934
Smatt ut på 20øre
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
cover
19.10.2020 kl 09:20
10823
Kjøpte tilbake det jeg solgte på fredag. 800 000 stk. på 0,198 (et dump forsøk på trade)
Nå blir jeg sittende.
Nå blir jeg sittende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Investor 33
19.10.2020 kl 09:30
10747
KOA er priset svært lavt, og kan gå som en rakett oppover dersom Q3 blir bra eller utsiktene i år 2021 ser lyse ut. Selv har jeg kjøpt en liten post med aksjer i KOA.
Tenker selskapet blir en av flere nyttårsraketter som vi gå svært godt. Så får vi se om jeg får rett sammen med dere andre optimister.
Tenker selskapet blir en av flere nyttårsraketter som vi gå svært godt. Så får vi se om jeg får rett sammen med dere andre optimister.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Nikko
19.10.2020 kl 09:32
10730
Av og til kommer man i "motfase". Da er det kanskje lurt å stoppe opp ;-))
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Borgermester
19.10.2020 kl 09:55
10561
Nikko skrev Smatt ut på 20øre
En profesjonell aktør som har satt opp massiv resistanse rundt 0,2015-0,2035 for å kunne plukke litt billig. Systemet mitt har gitt sterkt kjøpssignal, så når de har kjøpt seg ferdige og fjerner motstanden er det klart for take-off. Moro!
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
cover
19.10.2020 kl 09:56
10549
Ikke glem at KOA kan stå i 30 øre ved nyttår ;) og i morgen kan vi fort se > 0,21
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare
Investor 33
19.10.2020 kl 10:05
10486
Drister med å sette en kurs på 40 øre i slutten av november måned. 30 øre tror jeg vi passerer i slutten av oktober måned.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53
Du må logge inn for å svare