Markedssyn KOA

Matro
KOA 16.10.2020 kl 09:10 25844

Det skrives mye rart om aksjen her inne. 1,- kr /aksje er utopi slik saken står seg p.t. Når det er sagt er det vesentlig oppside i aksjen, men i første omgang nærmere 0,3-0,35 slik jeg ser det. Mye vil avhenge av guidingen fra Q3 rapport. Selskapet vil ikke gå i pluss i Q3 2020, håper flest mulig forstår det og ikke overreagerer. Det som gjør selskapet interessant for min del er følgende punkter:

- Selskapet har drevet i over lang tid, har nærmere 11.000 ansatte og jevn omsetning på rundt 10 MRD NOK i normale tider. Slike selskaper, (les storskala industri), gir ingen overraskelser. Guiding er enkelt å si noe om for ledelsen da alle innsatsfaktorer, lønnsuviklings, valutarisiko, finanskostnader og ordrereserve er delvis kontrahert ift risiko i kontrakter og delvis hensyntatt innenfor kostnadssiden naturlige volatilitet. Det vil, i normale tider, aldri komme et case der KOA eller annen storskala industriselskap leverer «langt» over forventning. Informasjonen er kjent lang tid i forveien. Her tror jeg KOA går under radaren, om ikke på forventede tall per Q3 20, så hvertfall på kursene vi ligger på nå.

- Grunnet sterkt gjeldsdrevet vekst over flere år kombinert med en utfordrende bilbransje som konsolideres og et marked som presser marginer til bruddpunktet har KOA hatt en jevn negativ utvikling siden ATH 28.12.2017 (Da tenker jeg aksjekurs ATH). Selskapets største akilleshæl har alltid vær finanskostnadene som har barbert EBITDA. Den operasjonelle gearingen EBIDTA/NIBD har vært en lite attraktiv inngangsbillett for mange.

- Ta så Korona. KOA er OSBX første offer, og kapital måtte inn fort. Ledelsen visste ikke hva fremtiden måtte bringe og prioriterte selskapets overlevelse over aksjonærers pensjon. I etterpåklokskapens lys er det åpenbart at de kunne emittert til kurs 0,3/0,4 og dekket boken, men gjort er gjort. Spol frem til d.d. og vi har et selskap med følgende finansielle multipler.

o P/B 0,8 (basert på balanse per Q2, mao før emisjonspengene kom inn i regnskapet). Reell P/B nå er nærmere 0,57. Dette er enormt lavt og sier egentlig at hvis selskapet gikk konkurs i dag og alle eiendeler ble solgt til bokført verdi (som er lav etter år med avskrivninger) ville alle aksjonærer få nærmere utbetalt nærmere 100% av aksjens pålydende.

o Net Debt/MC 3,24. Internasjonalt ligger peers på 9. Autoliv på 2.

Markedet er i bedring, og nybilregistreringer publisert i dag fra ACEA viser en 3,1% økning fra september i fjor. Det er veldig sterkt. Sammenlignbare selskap som Autoliv i sverige som også er avhengig av nybilregistreringer, (spesielt i eurosonen), er blitt hevet fra "Sell" til "Hold" av b.la. Pareto og har YTD kun et fall på 8%. Dette er en oppgang på 74% fra all time low i 2020. (413,- kr aksjen --> 720,- kr aksjen). P/B p.t. 2. og Net debt/MC 2,0.

KAO har p.t. 70 stillinger utlyst. Det er positivt. Flagging fra NORDEA er i min mening hoveddriveren for siste to dagers negative utvikling. Ikke bli overrasket om 5% flagging kommer innen kort tid.

De få analytikerene som dekker selskapet, Mats Liss v/ Kepler Cheuvreux & Petter Kongslie v/ Sparebank 1 Markets har kursmål på 0,4,- kr aksjen. Mats Liss er analytikeren med den nyligste oppdaterte TP. https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive

Oppsummert har vi et selskap som er historisk underpriset ift alle gjeldende multipler i bransjen og markedet generelt.
Jeg har et kortsiktig kursmål på 0,35,- kr /aksjen som gir en oppside på 94% fra gårsdagens sluttkurs. Jeg mener markedet har vært trege til å ta inn over seg bransjens gjenninnhenting.



Legger også ved denne fra SB1 Markets som kom i morges:

(+) AUTO SALES(KOA) | REVERSED PW FROM DAIMLER
Positivt resultatvarsel fra Daimler. Raskere enn ventet markeds-recovery, eksepsjonelt sterkt salg i september og stram kostnadskontroll bidrar til at Q3 EBIT slår konsensusestimater med 40%. Selskapet tror momentumet vil vare inn i Q4. Etterspørselen i premium segmentet har vært konsistent.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Garmis
19.10.2020 kl 10:22 6269

Morsomt med så mye positivitet på kjøper siden, skjønner ikke hvem som selger;-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Bove
19.10.2020 kl 10:39 6174

Jeg går ut i fra at det er de som kjøpte ti 10 øre aksjen som nå selger med stor gevinst. Men de om det. den kommer sikkert til å stige mye ennå, så da så.

bove
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Null
19.10.2020 kl 10:43 6139

40 øre passer fint for hjul👍

Er det vinter- eller sommerhjula som skal på før 40 øre treffer??
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
19.10.2020 kl 10:58 6058

Hjul,som i hjuletre🍻
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 13:06 5671

Meget bra analyse!!! Markedet har ikke fått med seg at produksjon av bil / lastbil er svært økende, spesielt i Kina...
Jeg har trua på ,25 innen Fredag
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Nikko
19.10.2020 kl 13:18 5632

Ser den, cover. Hadde tenkt å trade i Nel i dag, men mistet helt grepet på "Robbie". Lirker meg inn igjen i Koa.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
rogneveien
19.10.2020 kl 13:21 5583

Billyjojimbob skrev Hjul,som i hjuletre🍻
God hjul.

He he.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
rogneveien
19.10.2020 kl 13:22 5577

Gikk ytterlig inn i dag....

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 13:35 5517

Same.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
cover
19.10.2020 kl 13:37 5502

Trivelig å sitte i samme "vogn" som Rogneveien og Nikko 😁 (gode gamle venner i NEL)
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 13:55 5404

Welcome :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Borgermester
19.10.2020 kl 14:16 5412

Verden tar ikke kollektivtrafikk i disse tider, de går til innkjøp av nytt kjøretøy!
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.10.2020 kl 15:25 5201

KOA er på vej i 0,50 NOK, med et lille stop ved gab lukning i 0,30 NOK. Positiv guidning d. 30 Oktober, og aktien vil springe i luften. KOA har været her før i 2008. Fra 1 NOK til 13 NOK efterfølgende. Der er brug for KOA's kapacitet og kompentencer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 15:38 5206

Slettet bruker skrev Welcome :)
Wow. hva skjer nå!!!! Pil rett opp
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
19.10.2020 kl 15:54 5177

Pang,0,21👍
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Santa01
19.10.2020 kl 16:01 5104

Virker meget potent nå, mye short som skal dekkes inn?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.10.2020 kl 16:04 5094

Vi lukker nær dagens højeste, og fortsætter med samme fart i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
shlttt
19.10.2020 kl 16:18 5019

Ingen som er short i KOA. Ikke siden juni.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003033102
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
cover
19.10.2020 kl 16:20 5048

Kastet ut noe i NOM slik at jeg nå er tilbake på gammel beholdning der.
Bare sekunder senere inn i KOA med det. Nå 2 mill. i beholdning.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
icebear
19.10.2020 kl 16:25 5415

Spådommer om bilens død er litt overdrevet. https://www.nettavisen.no/nyheter/mot-ny-bompengerekord-ogsa-i-2020/3424034254.html
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Investor 33
19.10.2020 kl 16:28 5392

KOA er priset lavt i forhold til tidligere. Mellom 60-100 øre så er vi rundt normalen der KOA var tidligere før korona.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.10.2020 kl 16:35 5321

Ja, og der skal vi op igen. Jeg har kortsigtet target på 50 Øre - og der kommer vi op i en fart
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
rogneveien
19.10.2020 kl 17:31 5037

Slettet bruker skrev Same.
Ikke helt same, men litt, kanskje 10%....Det er jeg stolt av.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
telefusken
19.10.2020 kl 18:12 4830

"KOA er priset lavt i forhold til tidligere. Mellom 60-100 øre så er vi rundt normalen der KOA var tidligere før korona. "

Kan du sette en dato for når børsverdien til KOA sist var i intervallet 6.329.163.859 til 10.548.606.433 kroner?


Man kan være uenige om fremtidsutsiktene, men når du presenterer dette som fakta så er det enten slik at du lyver eller så er du fullstendig feilinformert om selskapets fortid. Jeg håper det er det siste som stemmer.

KOA har A-L-D-R-I vært i nærheten.

Jeg mistenker sterkt at flere av dere ikke aner noe som helst om fortiden, og tidligere kurser. Noen synes også å slite litt med forskjellen på millioner og milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Mr Big
19.10.2020 kl 18:21 4761

Bilferie er inn. Ingen vil reise lenger med fly/båt/tog pga Covid19.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
KURD EAGLE
19.10.2020 kl 19:30 4485

Mener heller 35 øre nå dem 30.okt. og 0.65 ved nyttår. 1.2 kr ved mars Q2 2022.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
KURD EAGLE
19.10.2020 kl 19:36 4452

Grunnen til at kursen aksjen er så billig og ikke har tatt seg opp. Er av at investorene fikk et slag i hode ved emi. De tør ikke gå inn. Så snart de ser kursen går opp . Frykter blir borte.
Og i tillegg vi trenger noe glad nyhet fra selskapet. Om ny SEO. Positive utsikter. Osv. Jeg håper det ikke kommer noe aksje spleis for kursen snart er under 1 krone 6mnd . Og da må selskapet iverksette tiltak om aksjespleis innen rimelig tid.

Tror selskapet selv kommer med masse glad nyhet for å få aksjen til over 1 krone.

Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
KURD EAGLE
19.10.2020 kl 19:44 4400

Denne aksjen er 4WD SUV. Den er klar for å klatre på fjellet. Fasten seat belt. Ready for taketoff.
Enjoy the tripp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Nikko
19.10.2020 kl 19:48 4376

Samma her. Har 1,9 millioner aksjer. Gjorde det bra med 3 mill. i fra i går. Nå blir det spennende å se hvor den stopper i morgen.
Kjøpte forresten en god del aksjer i Nel til 18,80 i dag. Heftig omsetning i sluttauksjonen blir spennende i morgen tidlig :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
telefusken
19.10.2020 kl 20:08 4266

"Grunnen til at kursen aksjen er så billig og ikke har tatt seg opp. Er av at investorene fikk et slag i hode ved emi. De tør ikke gå inn."

Mandag 21. oktober 2019 var sluttkursen 4,80 og det var 447.444.944 aksjer som gir en børsverdi på 2.147.735.731,20

Mandag 19. oktober 2020 er sluttkursen 0,2145 med 10.548.606.433 aksjer som gir en børsverdi på 2.262.676.079,88.

Dette betyr at selskapet er 114.940.348,68 kroner MER VERDT I DAG ENN FOR AKKURAT ETT ÅR SIDEN.

Hvem er det som har fått et slag i hodet her? Det ser ikke ut som om det er investorene...
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Borgermester
19.10.2020 kl 20:35 4114

Både Kepler Cheuvreux og Swedbank analytikerne har kortsiktige kursmål på 0,4 NOK. Nå må gutta på gølvet roe seg litt ned, og ikke være så bitre for at dere ikke fikk vært med på oppturen her. Det er fortsatt ikke for sent for dere, nesten 100% oppside. La oss være venner, og konstruktive. Ny oppgang i morgen, men dere kommer dere inn etterhvert, kanskje på 0,25?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
telefusken
19.10.2020 kl 20:53 4012

Jeg er enig i at man skal være konstruktive, men det er definitivt ikke konstruktivt å presentere tall fra fortiden som er hinsides gale.


Hvis jeg ville inn i KOA, hadde jeg vært der for lenge siden. Jeg var der for ett år siden, og har ikke angret på at jeg solgte i november.

Hvis jeg går inn igjen, er ikke det basert på en eller annen analytiker. Da er det basert på at selskapet faktisk beviser at de klarer å drive med et fornuftig overskudd OG at de betaler utbytte. I fjor snakket de om utbytte på denne tiden, så fremtiden så lys ut, selv om verdien ikke var mer enn nå. Imidlertid begynte de også å snakke om oppkjøp av andre. Dette var total turn-off for meg. Teleios er finansakrobater og de har styreleder. Det betyr at de i praksis gjør som de vil, og den type transaksjoner kan fort bli veldig gunstige for dem, og tilsvarende dårlige for alle andre.

Bortsett fra Teleios er det ikke så mange aksjonærer med tyngde inne. Det er mest småfolk som ikke helt klarer å samle seg om noen entydig strategi. Det var det samme i NAS. Styret fikk leke i fred. Det gikk visst ikke så alt for bra, og faren for at det samme skjer her, er nokså stor.

Firass Abi-Nassif har i en annen sammenheng uttalt at Teleios foretrekker å gå inn i selskaper som går mest mulig under radaren. Det klarte de tydeligvis med glans her også, for det er ikke tilfeldig at ingen andre en Spetalen og Fredly var de eneste som gadd å putte penger i kassa da den var tom.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 21:09 3917

Se framover, ikke over skulderen. Når man innser at tidene forandrer seg , blir det mye å hente. Lett for at vi sitter fast i gamle argumenter . Koa vil vise vei oppover.
Her er omsatt for flere 100 mill. i løpet av noen få dager. Småfolk liksom?
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
Borgermester
19.10.2020 kl 21:34 3796

Telefusken sitter på sin høye hest og prøver å belære tusenvis av aksjonærer. Innrømmer samtidig at han solgte seg ut (med et snev av bitterhet). Kjenn din besøkelsestid sier nå jeg bare.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
KURD EAGLE
19.10.2020 kl 21:57 3671

Jeg ser at kursen ved 3.januar.2020 er 1.16 kr.
Kursen er oppdatert etter at emi aksjene kom i markedet.

Hvilken grunn har du til at kursen ikke kommer seg til 1 krone? Og dessuten det blir mer bil salg fra nå til 2022.
Med mindre Kina ikke lager nye viruser og sender til oss.
Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
telefusken
19.10.2020 kl 21:57 3669

Hva konkret er det som har endret seg positivt i bilbransjen siden i oktober i fjor da?
At bilbransjen nå øker, er ikke det samme som at det øker fra det nivået som var i fjor. Den øker fra en tilnærmet kollaps..Volvo melder for eksempel om oppsigelser.

Hittil i år har faktisk selskapet klart å ta igjen den verdien det tapte i sommer. Likevel snakker folk som om det er konkurspriset. Det var ikke konkurspriset i fjor, og det er det heller ikke nå. Det _var_ konkurspriset rett før og etter emien, men ikke nå. Verdien i dag er langt innenfor det som har vært normalen slik selskapet har prestert over flere år.


Du ser selv av topp-20 at det ikke er mange med veldig mange aksjer inne. Teleios har mer en 23%, og de står ikke på lista. Det betyr at de er pakket inn i en, eller flere, av dem som står der. Stor omsetning er ikke det samme som at en har kjøpt _og_ beholdt aksjene. Det er mye trading i KOA nå, og de sitter ikke på aksjer for å påvirke styret.




Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare
telefusken
19.10.2020 kl 22:13 3566

Kan du finne en fornuftig grunn til at selskapet plutselig skal være verdt 10,5 milliarder kroner, når det aldri har vært verdt mer enn 4,8 som i seg selv er veldig mye mer enn hva det har klart over lang tid?

Den kursen som gjaldt 3. januar var 6,35 +/- ett øre og det var 447.444.944 aksjer. Det tilsvarer en verdi på 2,84 milliarder. Hvordan børsen har regnet om vet jeg ikke, men du kan prøve å finne ut hva kursen var den 13. desember 2019. Da kjøpte Teleios i følge børsmelding 500.897 aksjer til kurs 5.1485. Det var fortsatt 447.444.944 aksjer i KOA slik det var frem til emien.

https://newsweb.oslobors.no/message/491727



Børsen sier at sluttkurs da var 1,03469. Det er et "lite" misforhold mellom 1,03 kr 10,5 milliarder aksjer og 5,14 kr og 447 millioner aksjer. Jeg tror det er fornuftig å regne med de gamle tallene som lar seg etterprøve ved å grave litt i børsmeldinger.


Redigert 21.01.2021 kl 04:52 Du må logge inn for å svare