Markedssyn KOA
Det skrives mye rart om aksjen her inne. 1,- kr /aksje er utopi slik saken står seg p.t. Når det er sagt er det vesentlig oppside i aksjen, men i første omgang nærmere 0,3-0,35 slik jeg ser det. Mye vil avhenge av guidingen fra Q3 rapport. Selskapet vil ikke gå i pluss i Q3 2020, håper flest mulig forstår det og ikke overreagerer. Det som gjør selskapet interessant for min del er følgende punkter:
- Selskapet har drevet i over lang tid, har nærmere 11.000 ansatte og jevn omsetning på rundt 10 MRD NOK i normale tider. Slike selskaper, (les storskala industri), gir ingen overraskelser. Guiding er enkelt å si noe om for ledelsen da alle innsatsfaktorer, lønnsuviklings, valutarisiko, finanskostnader og ordrereserve er delvis kontrahert ift risiko i kontrakter og delvis hensyntatt innenfor kostnadssiden naturlige volatilitet. Det vil, i normale tider, aldri komme et case der KOA eller annen storskala industriselskap leverer «langt» over forventning. Informasjonen er kjent lang tid i forveien. Her tror jeg KOA går under radaren, om ikke på forventede tall per Q3 20, så hvertfall på kursene vi ligger på nå.
- Grunnet sterkt gjeldsdrevet vekst over flere år kombinert med en utfordrende bilbransje som konsolideres og et marked som presser marginer til bruddpunktet har KOA hatt en jevn negativ utvikling siden ATH 28.12.2017 (Da tenker jeg aksjekurs ATH). Selskapets største akilleshæl har alltid vær finanskostnadene som har barbert EBITDA. Den operasjonelle gearingen EBIDTA/NIBD har vært en lite attraktiv inngangsbillett for mange.
- Ta så Korona. KOA er OSBX første offer, og kapital måtte inn fort. Ledelsen visste ikke hva fremtiden måtte bringe og prioriterte selskapets overlevelse over aksjonærers pensjon. I etterpåklokskapens lys er det åpenbart at de kunne emittert til kurs 0,3/0,4 og dekket boken, men gjort er gjort. Spol frem til d.d. og vi har et selskap med følgende finansielle multipler.
o P/B 0,8 (basert på balanse per Q2, mao før emisjonspengene kom inn i regnskapet). Reell P/B nå er nærmere 0,57. Dette er enormt lavt og sier egentlig at hvis selskapet gikk konkurs i dag og alle eiendeler ble solgt til bokført verdi (som er lav etter år med avskrivninger) ville alle aksjonærer få nærmere utbetalt nærmere 100% av aksjens pålydende.
o Net Debt/MC 3,24. Internasjonalt ligger peers på 9. Autoliv på 2.
Markedet er i bedring, og nybilregistreringer publisert i dag fra ACEA viser en 3,1% økning fra september i fjor. Det er veldig sterkt. Sammenlignbare selskap som Autoliv i sverige som også er avhengig av nybilregistreringer, (spesielt i eurosonen), er blitt hevet fra "Sell" til "Hold" av b.la. Pareto og har YTD kun et fall på 8%. Dette er en oppgang på 74% fra all time low i 2020. (413,- kr aksjen --> 720,- kr aksjen). P/B p.t. 2. og Net debt/MC 2,0.
KAO har p.t. 70 stillinger utlyst. Det er positivt. Flagging fra NORDEA er i min mening hoveddriveren for siste to dagers negative utvikling. Ikke bli overrasket om 5% flagging kommer innen kort tid.
De få analytikerene som dekker selskapet, Mats Liss v/ Kepler Cheuvreux & Petter Kongslie v/ Sparebank 1 Markets har kursmål på 0,4,- kr aksjen. Mats Liss er analytikeren med den nyligste oppdaterte TP. https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Oppsummert har vi et selskap som er historisk underpriset ift alle gjeldende multipler i bransjen og markedet generelt.
Jeg har et kortsiktig kursmål på 0,35,- kr /aksjen som gir en oppside på 94% fra gårsdagens sluttkurs. Jeg mener markedet har vært trege til å ta inn over seg bransjens gjenninnhenting.
Legger også ved denne fra SB1 Markets som kom i morges:
(+) AUTO SALES(KOA) | REVERSED PW FROM DAIMLER
Positivt resultatvarsel fra Daimler. Raskere enn ventet markeds-recovery, eksepsjonelt sterkt salg i september og stram kostnadskontroll bidrar til at Q3 EBIT slår konsensusestimater med 40%. Selskapet tror momentumet vil vare inn i Q4. Etterspørselen i premium segmentet har vært konsistent.
- Selskapet har drevet i over lang tid, har nærmere 11.000 ansatte og jevn omsetning på rundt 10 MRD NOK i normale tider. Slike selskaper, (les storskala industri), gir ingen overraskelser. Guiding er enkelt å si noe om for ledelsen da alle innsatsfaktorer, lønnsuviklings, valutarisiko, finanskostnader og ordrereserve er delvis kontrahert ift risiko i kontrakter og delvis hensyntatt innenfor kostnadssiden naturlige volatilitet. Det vil, i normale tider, aldri komme et case der KOA eller annen storskala industriselskap leverer «langt» over forventning. Informasjonen er kjent lang tid i forveien. Her tror jeg KOA går under radaren, om ikke på forventede tall per Q3 20, så hvertfall på kursene vi ligger på nå.
- Grunnet sterkt gjeldsdrevet vekst over flere år kombinert med en utfordrende bilbransje som konsolideres og et marked som presser marginer til bruddpunktet har KOA hatt en jevn negativ utvikling siden ATH 28.12.2017 (Da tenker jeg aksjekurs ATH). Selskapets største akilleshæl har alltid vær finanskostnadene som har barbert EBITDA. Den operasjonelle gearingen EBIDTA/NIBD har vært en lite attraktiv inngangsbillett for mange.
- Ta så Korona. KOA er OSBX første offer, og kapital måtte inn fort. Ledelsen visste ikke hva fremtiden måtte bringe og prioriterte selskapets overlevelse over aksjonærers pensjon. I etterpåklokskapens lys er det åpenbart at de kunne emittert til kurs 0,3/0,4 og dekket boken, men gjort er gjort. Spol frem til d.d. og vi har et selskap med følgende finansielle multipler.
o P/B 0,8 (basert på balanse per Q2, mao før emisjonspengene kom inn i regnskapet). Reell P/B nå er nærmere 0,57. Dette er enormt lavt og sier egentlig at hvis selskapet gikk konkurs i dag og alle eiendeler ble solgt til bokført verdi (som er lav etter år med avskrivninger) ville alle aksjonærer få nærmere utbetalt nærmere 100% av aksjens pålydende.
o Net Debt/MC 3,24. Internasjonalt ligger peers på 9. Autoliv på 2.
Markedet er i bedring, og nybilregistreringer publisert i dag fra ACEA viser en 3,1% økning fra september i fjor. Det er veldig sterkt. Sammenlignbare selskap som Autoliv i sverige som også er avhengig av nybilregistreringer, (spesielt i eurosonen), er blitt hevet fra "Sell" til "Hold" av b.la. Pareto og har YTD kun et fall på 8%. Dette er en oppgang på 74% fra all time low i 2020. (413,- kr aksjen --> 720,- kr aksjen). P/B p.t. 2. og Net debt/MC 2,0.
KAO har p.t. 70 stillinger utlyst. Det er positivt. Flagging fra NORDEA er i min mening hoveddriveren for siste to dagers negative utvikling. Ikke bli overrasket om 5% flagging kommer innen kort tid.
De få analytikerene som dekker selskapet, Mats Liss v/ Kepler Cheuvreux & Petter Kongslie v/ Sparebank 1 Markets har kursmål på 0,4,- kr aksjen. Mats Liss er analytikeren med den nyligste oppdaterte TP. https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Oppsummert har vi et selskap som er historisk underpriset ift alle gjeldende multipler i bransjen og markedet generelt.
Jeg har et kortsiktig kursmål på 0,35,- kr /aksjen som gir en oppside på 94% fra gårsdagens sluttkurs. Jeg mener markedet har vært trege til å ta inn over seg bransjens gjenninnhenting.
Legger også ved denne fra SB1 Markets som kom i morges:
(+) AUTO SALES(KOA) | REVERSED PW FROM DAIMLER
Positivt resultatvarsel fra Daimler. Raskere enn ventet markeds-recovery, eksepsjonelt sterkt salg i september og stram kostnadskontroll bidrar til at Q3 EBIT slår konsensusestimater med 40%. Selskapet tror momentumet vil vare inn i Q4. Etterspørselen i premium segmentet har vært konsistent.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44
Du må logge inn for å svare
mdkInvest
20.10.2020 kl 15:20
3085
https://www.tradingview.com/x/QY81yTO6/ Nu skal vi bare videre her fra...
Redigert 21.01.2021 kl 06:44
Du må logge inn for å svare