Norwegian kjører på med et offensivt rutetilbud nå.


https://www.norwegian.no/destinasjoner/gjeldende-ruter/?utm_term=vgn_domestic&utm_source=Responsys_Reward&utm_medium=email&utm_campaign=2020-42-NO-NAS-NORWEGIAN-1#norgesferie

Selvfølgelig er det ikke noe annet vi heller vil enn at Norwegian klarer seg. MEN DA må gjelden betydelig ned, og majoritetseierskapet må tilbake på
norske hender.

Det er fint å se at Norwegian satser på en rekke Nord-Europeiske destinasjoner. Så som Billund, Berlin Brandenburg, Hamburg, Gdansk og Edinburgh.
Destinasjoner som ved bedre kontakt vil bidra til å berike og styrke norsk næringsliv.

Solparasoll-destinasjoner er noe annet. Det er avslapning og ikke særlig verdiskapning. Det får vi alltids til et fornuftig tilbud på. Nå må vi fokusere
arbeidsreiser, arbeidsplasser og verdiskapning.

F.eks. Billund vil bety styrking av Nordisk næringsliv. Den er Danmarks klart nest største, og vil få integrert jernbane og fange en drøss med byer
rundt. Også Århus, Odense og Esbjerg.

I Norge holder vi på å ruste opp Tromsø og Bodø. Kristiansand bør også tas snart med bedre vei. Den vil matche Billund perfekt.
Sverige har feilorganisert sine flyplasser. Og rotet seg bort med Arlanda Express. Finland er mer på rett spor.

Mht. Wizz Air og Ryanair har jeg merknader både til Ernas og Gabrielsens kommentarer. Ryanair snylter på andre lands velferdsordninger.
Det må mere frem. De sniker seg unna skatteansvar for både ansatte og selskap. I hvilken grad Wizz Air gjør der samme vet jeg ikke.
Det bør undersøkes. Begge disse selskaper unngår arbeidstagerorganisering. Hvor mye skal dette vektlegges ? Se på reguleringer
rundt flyselskap. Skjevhet med skattlegging blir unfair. Det bør primært være sånn at flyselskap konkurrerer på like vilkår. Så får man
finne ut hva dette skal være.