Hunter Group - VLCC pureplay Hunter Group

JahMason
HUNT 18.10.2020 kl 21:47 16469

«Multiple shipbroking houses including Seasure Shipbroking, Intermodal, Lorentzen & Stemoco all reported that Adnoc acquired the 2019-built VLCC pair Hunter Laga and Hunter Saga for $84m each.»

Er det lov å håpe på en avklaring denne uken?
En børsmelding om bekreftet salg ville vært fantastisk både for langsiktige og kortsiktige investorer.

Oppslagene og ryktene dukket opp 09.Okt. Vi nærmer oss avklaring den ene eller andre veien 📈
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2020 kl 22:41 10585

Siden selskapet ikke börsmelder dette kan det være større ting på gang?. Flere skip som selges?. Bare spekulasjoner fra min side, men virker noe merkelig. Det er som med barn, når det blir helt stille holder de på med noe de ikke skal.
Frodon
18.10.2020 kl 22:46 10552

Avklaringen kommer tidligst i november
Slettet bruker
18.10.2020 kl 22:46 10530

Selvf kan det være større saker på gang ja, en bare salgene av de 2 vlcc.
Det kan enda ta 14 dager før salgene blir bekreftet, bare å kjøpe det en klarer i mellomtiden.

Legg merke til at det ellers så aggressive nedsalget har stoppet opp, virker som noen ligger konstant å snapper aksjeposter.
Chartet lager en forsiktig bue og er i ferd med å sprette opp.
Redigert 18.10.2020 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
19.10.2020 kl 07:18 10199

Mens vi venter på bekreftelse av salget kan vi hente litt støtte i ratene for de 3-4 skipene i spot.

«Seasonally, we're in the start of the strong winter market. Our forecast is for Vs to reach winter-highs ~$30k/d»
Frodon
19.10.2020 kl 07:58 10069

Hunter burde få usd 5-10.000 høyere rater enn det, med nye kostnadseffektive skip med scrubbers ;)
JahMason
19.10.2020 kl 08:52 9859

Tror nye ECO skip bygget i 2019/2020 vil stige betraktelig i verdi fra 2022/2023. Spread og reguleringer vil gjøre disse skipene veldig mye høyere verdsatt. Nesten litt synd at 2 skip kanskje blir solgt nå.
Kortsiktig vinn ved salg / mellomlang sikt vinn ved ingen transaksjon
JahMason
19.10.2020 kl 11:29 9604

https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-could-face-sharp-rebalancing-in-next-couple-of-years/

“Every year, you have, roughly speaking, 5% of the ships that are too old so they go to the recycling yard or scrapyard,” he said. “As long as you don’t renew that, your industry can reduce the size of supply by 5% every year, and we don’t believe that the oil demand will be reduced by 5% every year.”

Vil anta det skrapes høyere prosentandel i 2020 og 2021 :)
Frodon
19.10.2020 kl 15:52 9331

Jeg skjønner ikke hvorfor Fredly skal selge VLCC`er med tap nå? Det er kanskje her en urutinert skipseier kommer inn? Da burde han heller solgt til Spetalen for over usd 100 mill ;) Ratene må opp på sikt hvis verden fortsatt skal få fraktet olje rundt. Det koster pr dags dato langt mer å bygge skip med teknologi som ikke forurenser og ingen skips eier bestiller dyre skip uten at ratene dekker kostnadene. Så her blir det et enormt etterslep jo nærmere 2030 vi kommer ;)
Er markedet klare for å betale langt mer for frakt? Eventuelt må teknologi som ikke forurenser komme mye ned i pris
JahMason
19.10.2020 kl 16:45 9225

Fredly får ringe Spetalen å høre om han vil betale usd 100mill får et bedre skip :)

Q4 2019 Dro flåten inn gj.snitt 66`600usd/day - Net profti i kvartalet 16mill usd
Q1 2020 Dro flåten inn gj.snitt 72`000usd/day - Net profit i kvartalet 11mill usd
Q2 2020 Dro flåten inn gj.snitt 76`600usd/day - Net profit i kvartalet 18 mill usd
Q3 2020 Dro flåten inn gj.snitt 63`000usd/day (?) Net profit i kvartalet - Q3 enda ikke publisert
Q4 2020 Drar flåten inn ca. 45`000usd/day (Gitt ingen nye offentlige slutninger) - Q4 ikke publisert / mye kan skje .

Hvis man ser på hvor mye penger skipene har tjent inn siden Q4 2019 - Så kan det være grunnen til at Hunter Gr. velger å selge 2x VLCC til usd 84mill. I tillegg kommer første salget av VLCC til usd 98mill. Totalt sett skal selskapet ha tjent inn usd 45mill + Q3 + Q4 2020. Dette burde gi nærmere usd 70mill net profit på 1 år i drift.
Redigert 19.10.2020 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 16:47 9214

Hvis du ser på aksjekursen så skjønner du det kanskje

Selger AF stålet nå og casher ut vil han ha god gevinst på sin investering i tank.

Salgene du refererer til i vinter på over 100 var bare en flopp, ble solgt 1 skip til den prisen, og1/3 av den gikk til en Norsk amatør som ikke kan tank.
Redigert 19.10.2020 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
JahMason
19.10.2020 kl 16:58 9164

Tallene for Q3 2020 kan potensielt være høyere og tallene for Q4 vil nok også være høyere gitt at noen av skipene i spot blir booket nå i Q4.
Iflg Marine Traffic er H. Atla på vei til India på en spot reise (q4). Freya og Saga er jeg usikker på pt.
JahMason
19.10.2020 kl 17:29 9090

Per 30.06.20 var cashbeholdningen usd 17mill (Betydelig dratt ned av innbetalinger til verftet for levering av skip). Slike utgifter vil forsvinne utover q3 og ingen innbetalinger til verft i Q4 da alle skipene er levert. Kun SFL/BB og lånefasiliteten.

Selger selskapet 2 skip (2 x 84mill usd) = usd 168mill,
Minus gjeld usd 50mill x 2 skip = usd 100mill.
Sitter selskapet igjen med usd 68mill + usd 17mill = usd 85mill. Det tilsvarer ca 1.34kr per aksje i cash. Og da er ikke net profit for Q3 eller Q4 i året 2020 med i beregningen. Usikker på om de usd 17mill er litt redusert grunnet levering av H. Frigg i August.
Frodon
19.10.2020 kl 18:01 8982

Hehe ;)

Og da selger Fredly skipene? Det gir absolutt ingen mening ;)
Frodon
19.10.2020 kl 18:03 8959

Jeg skjønner overhode ikke hva du mener, men vi har sikkert forskjellig investerings strategi og det er helt ok.

Hvis et selskap tjener gode penger og aksjekursen går ned, får du høyere og høyere profit på investeringen din ;)
Slettet bruker
19.10.2020 kl 18:14 8893

Det er helt korrekt, strategien vår er vidt forskjellig, jeg investerer aldri penger i shipping, det er penger rett ut vinduet, men noen raske klipp blir jeg gjerne med på.

Slakt selskapet å ta gevinsten før det går i vasken.
Det er en bragd i seg selv at en har tjent penger på dette.
Redigert 19.10.2020 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.10.2020 kl 18:19 8861

Shipping er det jeg har tjent mest penger på det siste året... så jeg vet fortsatt ikke hva du prater om ;);) Men du skriver mye om shipping, selv om du ikke klarer å tjene penger i dette markedet? Hva er poenget da? Virker ikke akkurat som om du ønsker å lære hvordan du tjener penger på dette?
JahMason
19.10.2020 kl 18:30 8807

Hehe, ja det vil jeg tro.

Jeg tror tanken bak salg av 2xskip for usd 84mill er for å realisere mest mulig verdi for aksjonærene med kortest mulig tidsperspektiv. Går salget gjennom vil selskapet kunne betale ut 1kr i utbytte. Kursen vil deretter synke ned tilsvarende utbytte og igjen ble «billigere» for tilbakekjøp av selskapet i 2021. Slik at selskapet kan vise til verdi for aksjonærer. Det er min teori her.

Jeg tror ikke Hunter Gr. Ville solgt alle resterende skip for usd 84mill. Er mye å hente på å stå løpet og la IMO/scrubber spille seg ut og verdien igjen hente seg inn. I mellomtiden vil skipene seile inn mer enn nok us dollar til å betale lån og gi rom for tilbakekjøp av aksjer. Før de 5 skipene tilslutt blir solgt rundt usd 88-90mill.

Frodon
19.10.2020 kl 18:42 8773

Joa, greit nok at det er strategien, men jeg mener den er helt feil ;)

Hvis du regner på gevinst/reward på å tegne fast kontrakter på 1 år med dags rate på usd 30.000 og selge skipene dyrere når ratene tar seg opp neste vinter, er det ganske hyggelige gevinster. Eller tror du verden skal slutte å bruke olje, hahahaha
Redigert 19.10.2020 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 18:53 8728

Takk som byr, har tradet i shipping aksjer i 25 år nå, så klarer meg utmerket.

Skal nok tjene noen kroner her også skal du se.

Dessuten så bryr ikke vi oss så mye om hva du mener ang strategien til Fredly, vi som eier aksjer her er strålende fornøyd med at de selger skip, før prisene faller enda mer.
Vi vil ha penger i foret nå.
Redigert 19.10.2020 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.10.2020 kl 19:03 8684

"Vi som eier aksjer her"? Og det kom fra en trader? Er det noen HUNT ikke skal tenke/høre på, så er det tradere...

Apropos penger i foret så tørr jeg minne på at du er sterkt imot utbytte, så da er du vel ikke fornøyd med mindre det er en fullstendig likvidering av selskapet (eller til du har rukket å selge deg ut igjen - det bruker å hjelpe på tonen)
Slettet bruker
19.10.2020 kl 19:07 8669

Selvf skal jeg selge meg ut så fort den går opp, det sier jo seg selv.
JahMason
19.10.2020 kl 19:09 8640

Salget er enda ikke bekreftet og det kan like fort bli til at Hunter sitter med 7 skip i 2021. Da gjelder det å kjøre minst 1yr TC med god inntjening og se ECO/scrubber spille seg ut inn mot 2022/2023.

Er litt vinn/vinn for min del. Tar gjerne kortsiktig gevinst på 1kr aksjen i utbytte / men gjerne også 6-7kr aksjen i 2022
Frodon
19.10.2020 kl 19:27 8564

Hvis skipsverdiene skal ned, som du sier, burde du ikke selge da? Har du bedre kunnskap om shipping enn du viser på forumet? Dine skriver minner dessverre svært lite om 25 års kunnskap. Noen forklaring på det? Tror du kursen i Hunter går opp pga det du skriver? Er det grunnen?
Frodon
19.10.2020 kl 19:29 8559

Hehe, helt enig ;) Jeg kommer nok heller til å flytte gevinsten i Hunter over til Okeanis. Ser større oppside der på lengre sikt
Gork
20.10.2020 kl 07:17 8000

Klippet fra ovennevnte link (Analyse proinvestor).
"De tekniske indikatorer ser kursstærke ud på kort sigt. Til gengæld ser de tekniske indikatorer kurssvage ud på lang sigt. RSI er under 50 (Feil 53,65). MACD er negativ (Feil +0,01)) og under sin signal linje (Feil er over). Ydermere, er selve aktiekursen under sine glidende gennemsnit på 20 og 50 (Feil for begge, de er under), samt lige under middle band af bollinger bands (Feil, den ligger over midtre linje). Dette indikerer, at aktien vil vende til nedtrend."

Det i parentes er mine kommentarer.
Kopiert fra DN Investor samme dag 19.10.2020
RSI Stochastic ADX
53,65 52,86 22,12

MACD
0,01 (Dvs positiv)
Bollinger bands
3,39 / 3,13 (kurs 3,33, dvs over midtre linje)
Gjennomsnittlig glidende kurser, (kurs pr 19.10.2020 3,335)
EMA 20 SMA 20 SMA 50 SMA 100 SMA 200
3,29(under) 3,26 (Under) 3,32(Under) 3,30(under) 3,75 (over)

Den analysen fra proinvestor er fake news, ingenting fra avsnittet rundt tekniske indikatorer har rot i virkeligheten. Mine tall er tatt fra DN Investor, basert på 19.10.2020.









Redigert 20.10.2020 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2020 kl 07:30 7961

Bare rør den teknisk analysen der.

3,15 og 3,6 som gjelder i første hånd

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100783
JahMason
20.10.2020 kl 08:41 7797

Hvis salget av 2 skip går gjennom har TA ingenting å si. Det er kun en bekreftelse på «salg/ikke salg» som gjelder nå.

La oss håpe det kommer en avklaring og en ny TC snarlig !
Slettet bruker
20.10.2020 kl 13:57 7393

Kanskje vi ender opp med et stort kontant utbytte og en stor bunke aksjer i Euronav eller Frontline.

At Euronav nå annonserer vekst og har cash legger selvsagt press på Frontline om de ønsker å få noe ut av denne nedturen.
Frontline var for passive siste nedtur og fikk ikke fornyet vlcc tonnasje, det ønsker nok Frontline denne gang.
Fro som har dette mandatet til å trykke egne aksjer, tipper Hunt er historie som tank selskap ila vinteren.

Som sagt tidligere, en reder gigant kjøper selvfølgelig tonnasje når markedet er svakt, ikke som div løk tror når markedet er sterkt.
Redigert 20.10.2020 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Cutter
20.10.2020 kl 14:34 7274

Som jeg leser denne artikkelen har Euronav allerede handlet.
Slettet bruker
20.10.2020 kl 14:39 7247

De har 4 under bygging
https://www.offshore-energy.biz/euronav-bags-713-million-loan/
Redigert 20.10.2020 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
JahMason
20.10.2020 kl 14:41 7227

Ingen salg som er annonsert noen steder. Så det dukker vel opp utover høsten. Samme gjelder vel ADNOC sine potensielle kjøp, de dukker nok opp i løpet av høsten :)
Slettet bruker
20.10.2020 kl 14:45 7207

Tipper ADNOC annonserer neste uke
Hegu
20.10.2020 kl 15:06 7120

Hej Gork,
Tror du har overset, at Proinvestors analyse beskriver kort sigt og langt sigt.
Dvs, at der tages udgangspunkt i 2 forskellige time frames. På kort sigt bruger Rida dags-grafen, og på lang sigt bruger han uge og måneds-grafen til analysen, som er beregnet til langsigtede investorer.

I hans analyse fremgår det - jævnfør billedet af selve chartet,- at det er ugegrafen der bliver refereret til. Du har taget udgangspunkt i en bestemt timeframe, og baseret dine tal på det. Hver timeframe vil naturligvis have sine tal. Det fremgår ikke hvilken timeframe du har brugt.
Er det 5 mins chart, 15 min chart, 30 mins chart, daily, weekly eller monthly? Hver timeframe har sine tal.
BH
Hegu
Sandsli invest
20.10.2020 kl 16:02 6994

Om det blir salg, så blir det ikke til 84MUSD pr skip, AF er en bedre forhandler enn det.92mUSD eller over tenker jeg. Om ikke så er det fortsatt drift til fornuftige bud kommer. Selskapet er velfinansiert, drives godt i disse Covid-19 tidene, vi får håpe på at de greier å fikse noen gode TC til damene sånn at utsikten blir bedre. Ingen liker løse rykter eller usikkerhet.
Redigert 20.10.2020 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.10.2020 kl 16:14 6956

Sandsli: tull. Fredly kan ikke trylle frem et bedre marked enn det som nå er.

Skal han selge mer enn to skip, kan man argumentere for at man må tilby rabatt pga volum.
JahMason
20.10.2020 kl 21:56 6614

Fredly kan ikke trylle, men HVIS Hunter Group kan selge to skip til usd 84mill for å realisere årets inntjening fra alle syv skipene som faktisk har dratt inn langt over 1 per aksje, kan du nesten se på det som et lite triks :)

Hunter Group selger ikke (potensielt) de resterende 5 skipene til rabatt under usd 86mill nå. Markedspris for nybygg av VLCC uten scrubber er usd 85.5mill sist jeg sjekket en oversikt. Da selvfølgelig med 2års leveringstid, altså 2022. Kjøper da heller et Hunter skip m/scrubber og prompt levering (1mnd) for usd 87mill og oppover.
Redigert 20.10.2020 kl 21:57 Du må logge inn for å svare