Ny PEN-tråd, Tunisia-oppdatering?

polion
PEN 19.10.2020 kl 11:31 148018

Ny tråd, den forrige var altfor lang - hele 18 sider og 55000 lesninger.
På tampen av forrige tråd, etterlyste bmw5 oppdateringer fra Tunisia. Vil her oppfordre Janneren (han med en for «innafor») til å berike oss med noen av hans detaljkunnskaper. På vegne av PEN-aksjonærene, takkes det så mye på forhånd!
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
40something
21.11.2020 kl 22:36 5422

Jeg mener at Gunarius er underholdende og har tyngde bak argumentene. Når det er sagt så, hvis man må lage omtale om noen så er det ikke noe problem å se agendaen bak argumentene. Men jeg kjenner godt til at ingen i noen fora og som er fan av en aksje liker at noen pisser på det man dyrker så det er forståelig at de fleste protesterer. Jeg foretrekker dog at noen setter prospektene i perspektiv på ens bet. Gunnarius er ikke ensom om å ha feil i historikken, men gud de som er feilfrie. Jeg merker meg at hvis man bemerker seg noens aspekter på XI så får man tyn så bare det. Så jeg foretrekker ikke gutteklubbmentalitet eller konsensus bare for at det er mest hyggelig, men ønsker mer motstand. Vi ser også at de som sverger til fundamentale forhold kontra trend og momentum må anerkjenne at aksjemarkedet ikke er absolutt vitenskap.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 08:29 5185

Etter innlegget jeg skrev fredag ettermiddag kom det som forventet enkelte hissige kommentarer og beskydning om at det jeg skrev var feil. Les innlegget mitt en gang til, så der dere folkens at det er så tett opp mot fasit, som mulig.

Eneste jeg mistolket et snev var fri-cash situasjonen. Her estimerte jeg USD 6-7 mill., mens cash (uten bankgarantien til Salloum West) oppgis i Q3 til USD 5.6 mill.

Samlet gjeld utgjør per Q3 USD 21,9 mill. Hvorvidt det er dette som hindrer selskapet i å skaffe en lånefasilitet, slik at M&A kan vurderes og gjennomføres, vites ikke. Men slik jeg - etter skumlesing kan se - fremstår selskapet som vingestekket ifm. M&A spørsmål og muligheter. Ikke et ord er nevnt om M&A. Dvs. selskapet må slite med ~2.600 fat per dag i dagens oljeprisregime, dog mulighet for litt økning ifm. TPS assets, men usikker pga. decline.

Mitt mantra om lånefasilitet synes innfridd på ett punkt, nemlig at funding videre investeringer på Dussafu kan tas ved en RBL. For all del: Klart positivt. Om selskapet lander en lånefasilitet må antas, men det gis ingen garanti eller nevnes långiver.

Status quo om Salloum West. Egentlig helt utrolig at forsvarsdep. skal kunne blokkere for boring. Hva som egentlig ligger bak her blir bare spekulasjoner, men kan ha rot i tyngre skyts fra tunisisk hold, man vet ikke.

Planlagt spudding ifm. Sør Afrika blokken i Q2, men beroende først på myndighetsgodkjennelse.

Kan ikke se at det nevnes news eller progress fm. PetroNor deal.


Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
polion
23.11.2020 kl 13:57 4906

Gunnarius, jeg ser at du i denne tråden løfter diverse problemstillinger i tilknytning til PEN. Hva gjelder det meste av det du nevner, vet vi alle at dette skyldes forsinkede myndighetsgodkjennelser. Altså intet nytt, og sannsynligvis nært forestående før dette går i orden.

Bet meg videre merke i denne; «Hvorvidt det er PEN sin samlede gjeld på USD 21,9 mill. som hindrer selskapet å skaffe lånefasilitet?» Og videre nevnes at selskapet fremstår som vingeklippet?
Alle er kjent med at selskapet hittil ikke har hatt behov for nevnte fasilitet. Men for meg er det helt ukjent at ledelsen har forsøkt seg på lånefasiliteter, og at de sliter med å få dette. Regner ikke med at nevnte bare er løse antagelser, følgelig fint hvis du kan opplyse oss om hvor du har plukket dette fra.

Ellers konstaterer jeg at hittil i dag så er oljeprisen opp 1,12% og PEN opp 2,35%. Ut fra dagens PEN-rapport, ser det kanskje ut som om du pisser ørlite i motvind i forhold til dine konklusjoner/bekymringer omkring PEN?
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 15:35 4815

"Alle er kjent med at selskapet hittil ikke har hatt behov for nevnte fasilitet", sier polion.

PEN fremstår ikke som cash positiv og tappes noen små mill USD per Q gitt dagens oljeprisregime. Status per Q3 er fri-cash på USD 5,6 mill. Dette vel vitende om at capex både på Dussafu (frem til mulig RBL) og ifm. boring Sør Afrika behøves.

Hvordan ser polion for seg at produksjonen skal kunne økes og selskapet kan transformeres med videre vekst, med mindre PEN har kapital til slikt. Kan polion fortelle meg hvorfor selskapet ikke evner foreta seg noe innen M&A eller kjøper assets/produksjon, dersom det ikke var at selskapet har tom verktøykasse på dette felt.

Er polion fornøyd med at selskapet tappes for cash ved hvert eneste av de seneste Qs. Er polion fornøyd med at selskapet er vingestekket hva angår M&A - iallefall noe av større betydning og med snarlig effekt? Er polion fornøyd med at selskapet krysser alt de har for høyere oljepris, som synes være den mest opplagte og mulige forbedringen? Kanskje et par hundre fat extra ifm. TPS assets på sikt, men hva betyr en pølse fra eller til i slaktetiden?

Salloum West er usikker rent tidsmessig. Og Dussafu blir det økning i Q3 2021. Men frem til da, lite som tyder på løft i produksjonen av vesentlig betydning.De som er happy vedr. preservering, helt ok - sitt i PEN. De som ser farene rundt olje og spesielle krav til et oljeselskap og størrelse, bør gå i seg selv.



Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2020 kl 15:47 4793

Uansett fin kursoppgang nå. Varer dette dagen ut blir det høyeste sluttkurs siden 5. mars. Det er jo egentlig utrolig da vi står oppe i en koronabølge som er sterkere enn den vi hadde i våres. Man kan spørre seg om hva børsene går på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
40something
23.11.2020 kl 15:52 4774

Det er mange selskaper på børs som enten ikke har nok penger men er intressante case, og de som har startet opp med forholdsvis fundert men tjener ikke penger nå. Slik har det vært en i en periode der det fundamentale og analytikere ikke trekker til seg investorer i like stor grad som før. Så lenge som vi har likviditet i omsetning så handles de aksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
TradeGood
23.11.2020 kl 16:09 4758

Børsene går på forventning om det som skjer om 6-9 måneder og forward
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2020 kl 16:15 4723

Hmmmm. I mellomtiden jan mange selskaper gå konkurs. Tror heller at det skyldes høyere oljepris. Det er bra både for olje og mye fornybart.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Jannern
23.11.2020 kl 17:27 4581

Du er en pappegøye! På tide å pakke sakene og gå tilbake inn på BWE-rommet ditt!

Du sprer de samme halvsannheter dag inn og dag ut. Hvorfor ? Tror du virkelig noen med vett bytter ut Panoro med BWE-søpla di? Nei! Hvem vil eie den Maromba-infiserte aksjen eid og styrt av sleipe folk i Singapore som har full kontroll over BWE!!

Fakta:
-Panoro er solid finansiert med marginal gjeld fratrukket cash (NEI....De sliter ikke. Hvor har du din regnskapskunnskap fra!?)

-Panoro har banker som vil finansiere Dussafu utbyggingen om de har behov for å låne. Dette har jeg og mange skrevet før! Idag ble det bekreftet!

-Panoro har kraftig vekst i Tunisia nå og fremover!

-Panoro har kraftig inntjening med dagens oljepris i takt med at oljeproduksjonen stiger fremover, hvert halvår de neste 2 årene. Produksjonen eksploderer!

Din agenda er tåpelig. Og du sprer masse feil info.

Når Panoro dundrer igjennom 20 kroner så skal jeg komme inn her og lete deg opp og minne om dette innlegget!

NOK ER NOK!

For Panoro er på full fart på vei oppover fremover. 25.august 2020, lagde jeg en tråd på at dette kom til å skje. Altså for ganske nøyaktig 3 mnd siden!
Link her: https://finansavisen.no/forum/thread/111894/view
Der dokumenteres også din motstand mot innlegg som første kommentar og nedover.

Panoro har steget 35% fra 25.august!!!

Mens du spådde motsatt hver dag!! Vis ydmykhet og innrøm at du har tatt feil!
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2020 kl 18:05 4520

Nå har vel Gunnarius opplyst nylig at han har solgt alt oljerelatert inklusive BWE.

Nye produksjonstall fra Tunisia i perioden 16-22 november. Guebiba fortsetter over 3000 bopd. Litt ned på Cercina.

http://www.etap.com.tn/fileadmin/prod_jour/Brut-161120.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
40something
23.11.2020 kl 18:57 4427

Nå er det slik at uansett hvem som har riktig eller feil så virker PEN å gå uavhengig av den variabeln av info. Jeg tror og at pen har flere frie aksjonærer som kan skape dynamikk enn BWE. Jeg prøvde meg på BWE noen måneder tilbake men handlemønstret var så preget av algoritme opp og ned så jeg ga opp og solgte. Jeg kan tenke meg at Gunnarius ser på selskapet men glemmer å hensynta hvordan papiret trades. Pen er enklere å forholde seg til og er i sin størrelse mer spennende å være i. Tror han syns det og.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 20:01 4340

Jannern,

Det er med beklagelse jeg noterer din selvforherliggende forklaring og tilhørende stigmatisering og ordbruk av andre. Bare dette i seg selv vitner om en person og ytringer i ubalanse.

jannern har full mulighet til å forsvare egen godbit, men det behøver ikke bli mer riktig av den grunn.

jannern kan ønske seg så sterkt han vil at aksjen skal nå himmelhøyder og holde på aksjonærmassen. Tidene forandrer seg og selv jannern vil trolig oppdage at ingenting er statisk. iallefall ikke for en oljeaksje i hardt pressede tider. PEN fremstår som et oljeknøtt som ikke evnet over år å doble produksjonen slik det var antatt.

Selv PetroNor har vekstambisjonene og strategien klar ifm. M&A. PEN nevner ikke lenger M&A, mon tro hvorfor?

Svake balance sheets og behov for styrking kommer ikke fra min munn alene. Jannern kan bare gjette seg til hvor dette har sitt opphav?

PEN har mer enn nok med å holde hodet over vannet, med en antatt produksjon på .~2.600 fat per dag trolig gjennom Q4 2020, Q1 2021 og muligens Q2 2021.

jeg er en raus person Jannern og du ønskes lykke til med eget papir.

40something, årsaken ligger i at konstellasjonen inn i OPEC og OPEC+ har blitt vurdert til å være usikker. Dette faktum som flere skriver om, herav ståda til UAE vil jo være selvmord om man tuklet med konstellasjonen/alliansen, men kan likefullt skje om noe slår feil. Igjen, tok min genvinst og puttet inn i non-oil. Blir partene i alliansen og de uternom enige neste uke, vil trolig alt gå den riktige veien for oljeaksjene, selv om alle vaksinene kan gjøre lite med etterspørsel før en gang neste år. Psykologien i markedet er dog på riktig side. .
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
polion
23.11.2020 kl 20:02 4337

Gunnarius, her var det mange spørsmål, «fornøyd med» og «bekymret for»?

• Har kassa til PEN blitt tappet jevnt og trutt? JA, det ser da vitterlig slik ut!
• Har selskapet (m/fremdeles noen mill. USD på bok) p.t. hatt behov for en lånefasilitet? NEI!
• Når selskapet får behov for lånefasilitet, vil dette ordne seg? Ja, med dagens helproffe ledelse ville noe annet forundre de fleste av oss! En ren administrativ sak som meldes når nevnte skulle oppstå.
• Er ikke-aksjonær gunnarius bekymret? Ja, og det kanskje i overkant!
• Er polion bekymret? Nei, ikke på noen måte!
• Er selskapets største aksjonærer bekymret? Nei, ikke på noen måte (de fortsetter å øke)!
• Etter dagens statusoppdatering, var markedet særlig bekymret? Nei, ikke på noen måte (brent opp 0,92% og PEN opp 6,42%)!
• Med BWE opp 3,13% og PEN opp 6,42%, var det BWE- eller var det PEN-investorene som var mest bekymret? Når vi i tillegg også inkluderer PENs aldeles begredelige statusoppdatering.

I min forrige mail, ba jeg om svar på følgende:
Ref. gunnarius: «Hvorvidt det er PEN sin samlede gjeld på USD 21,9 mill. som hindrer selskapet å skaffe lånefasilitet?»
Dette er langt fra type påstander en kapasitet som gunnarius bare kan slenge rundt seg med, sånn helt uten videre. For et ekspanderende selskap, er det temmelig alvorlig at man er frarøvet enhver mulighet for lånefinansiering. Jeg spør igjen, kan du dokumentere at ledelsen har forsøkt å få lånefasilitet og faktisk mislykkes i forsøket? Klarer du ikke nevnte, er du nemlig gjenstand for alvorlig desinformasjon på forumet. Er det videre noen mulighet for at ledelsen kan ha dette delvis på plass allerede? Er det ellers noen mulighet for at det bare er de aller største idiotene som trekker på en lånefasilitet før behovet virkelig melder seg?


Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.11.2020 kl 20:12 4317

«PEN nevner ikke lenger M&A, mon tro hvorfor? »

De antydet vel 1 eller 2 farm-ins. En av de fikk de jo rett før pandemien brøt ut (25. februar). Sør-Afrika.

Og at de ikke snakker så mye om det er jo ikke det samme som de ikke arbeider med det. Det kan komme som lyn fra klar himmel.

Jeg fikk ikke med meg webinaret. Vet du om dette var oppe i Q/A seksjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 20:41 4256

Fluefiskeren,

Nei - fikk ikke med meg CC, tar det senere. Forholder meg til selve rapporten og presentasjonen og kunne ikke finne noe der. Om det ligger en plass i det som er publisert, skal jeg selvfølgelig beklage hva jeg fremsetter som en foreløpig påstand vedr. M&A. Men har ikke funnet noe.

Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
23.11.2020 kl 20:43 4256

Jeg er helt enig i at det kan bli mye messing fra Gunnarius på samme tema, men samtidig skjønner jeg ikke helt euforien. Selskapet gitt tross alt med 2,1 MUSD i underskudd etter skatt i Q3. Samtidig reduseres selvfølgelig tilgjengelig cash beholdning. Nå var det vel ingen som forventet jubel tall. Corona effekten kjenner alle til og de varslet innstramminger på alle punkter når de valgte å sette planlagte investeringer på hold. Samtidig har det vært få liftinger som selvfølgelig påvirker negativt. Synes på tross av dette at underskuddet var noe høyt.

Flere positive effekter som kommer til å treffe oss i Q4. Substansielt flere liftinger samt hittil høyere oljeprisen enn i Q3 gir mye penger i kassa. I tillegg går Tunisia bra. Blir de ferdig med upgrades og vi fortsetter med flow på 5000 fat blir dette bra. Skuffende at de ikke var mer spesifikk på Gueba 10 brønnen. De burde informert om antall fat den bidrar med. Sallum var som forventet. Usikker på om de noen gang kommer til å få boret denne. Det samme var betaling fra AJE ifm. salget. Det kommer nok til å døye til vårparten neste år hvis jeg skal tippe. Ingen ting PEN kan gjøre noe med.

Ser virkelig frem til at man kan gjøre ferdig Dussafu fase 2 jobben med de siste to brønnene i Q1. Også spennende med Sør-Afrika men da snakker vi vel Q2.

Rosinen i pølsa som uansett kan være en company maker er selvfølgelig Hibiscus. Nye planer for produksjon der med vesentlig redusert capex og trippling av volum ut fra opprinnelige estimater er helt sinnsykt. Det er FID og oppstart her jeg virkelig gleder meg til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 20:45 4252

polion,

Selskapet kan etablere en RBL lånefasilitet fordi dette primært angår ny produksjon. PEN har allerede en nedbetaling av lån vs. BWE for Dussafu, utover gjelda rettet mot Tunisia.

Min retorikk er preget av spørsmål, mens du polion hiver deg på med full tynge og opplyser at dette er en sannhet som automatisk er gjeldende lov. Dette er ikke hva jeg sier, Jeg spør om det er korrelasjon etablert gjeld vs. mulighet for lånefasilitet til f.eks. M&A.

PEN synes forbli et oljeknøtt, noe jeg ikke dirkete vurderte selskapet til tidligere. Selskapet har ikke helt innfridd ved ikke å smi mens det var gode tider og kapital i selskapet. Dessverre sakket progress akterut hva angår produksjon og markedets forventnger.

Ög så skal skarve ~2.600 f/d medføre en deilig og befriende rus? Ja polion, kanskje og jeg sier kanskje kan PEN skaffe en lånefasilitet ved den tid det trengs, men dette er ikke blitt gjort i en tid hvor det kryr av billige assets og det er høy aktivitet innen M&A.

Da blir rimeligvis spørsmålet - hvorfor ikke - gitt formålet var å vokse?
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
40something
23.11.2020 kl 21:20 4174

Gunnarius; jeg nevner ingenting om Opec uansett om du legger frem dine tanker om hva opec sin betydning kan medføre. Jeg nevner kun om hvorfor Pen er mer tiltrekkende enn Bwe. Jeg tenker også at de som er fremragende tradere vurderer andre parametere enn fundamentale analyser
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
polion
23.11.2020 kl 21:27 4164

Gunnarius; ro, ro til fiskeskjær, hvor mange fisker …….

Sitat gunnarius: Samlet gjeld utgjør per Q3 USD 21,9 mill. Hvorvidt det er dette som hindrer selskapet i å skaffe en lånefasilitet, slik at M&A kan vurderes og gjennomføres, vites ikke.

Har tungt for å finne meg i ren toskeskap - "spørsmålsstillende retorikk"? Det er absolutt intet i ovennevnte utsagn som tilsier at du lurer på om PEN muligens kan ha problemer med å skaffe lånefasilitet. Du hevder definitivt at det er et hinder til stede. Hvis du er fullstendig blank på om ledelsen engang har forsøkt, så har du rett og slett ordlagt deg helt feil, ikke mer komplisert enn som så. Greit når vi på direkten kan oppklare dårlige og uhyre farlige formuleringer.

PS. Solgte du deg virkelig fullstendig ut av hydrokarboner? Da håper jeg på et skikkelig oljekrakk, slik at vi får deg inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 21:44 4294

Har ikke problem med å tiltre hva du her sier. Kunne ha utredet, men nok for i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 21:58 4271

polion, nå fremstår du som snever og bare må kapre deg et poeng. Jeg gjentar: Reises et spørsmål, dvs. det vites ikke. Ergo, jeg vet ikke - men reiser spørsmålet. Kan du ikke finne noen andre å kverulere med?

Ta deg i det minste tid til å lytte til Nordnet investror presentasjonen med John og Torstein av 28/9. Her fremkommer ingenting som vitner om snarlig vekst eller en M&A strategi. Faktisk skisseres kun de eksisterende assests som de assets selskapet vil bygge selskapet på videre. Dvs. innen 2,5 år planlegges å ha doblet produksjon på allerede eide assets, da primært Dussafu (Hibiscus/Ruche). At det løslig nevnes som at selskapet er obs alle situajsoner betyr ikke direkte hardt satse på M&A eller p.t. ha reell mulighet.

https://www.nordnet.no/blogg/investorpresentasjon-og-qa-med-panoro-energy/

Skomaker, bli ved din lest og godnatt til polion!
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Petersen2
23.11.2020 kl 22:04 4263

Merkelig at du som er såpass rutinert skal bli finta ut Gunnarius, tror du ha overtenket hele situasjonen. Pen mot 15 i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 22:15 4229

Er nok snarere at fryktelig mye har blitt endret innen olje og det fossile. men også hva angår geopolitikk, sanksjonene Iran/Venezuela, prod. Libya, covid-19, elektrifiseringen, den grønne bølge, samrøre OPEC+ etc. Kanskje aller viktigst- en oljepris som lav for uoverkuelig fremtid? Hvor ligger inntjeningen og belønningen? Skulle ha vært ute av hydrokarbonene for et par år siden. Det går fort nå på alle plan. og sannelig skal det selskap som fortsetter og samtidig gleder aksjonærene lykkes optimalt. Mange muligheter for mindre/knøtt oljeselskap til å kjøpe nedfallsfruktene fra oil majors, men de må gripes.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
polion
23.11.2020 kl 22:45 4176

Vi skal slett ikke se bort fra at Petersen2 er inne på noe når han skriver at den gamle ringreven gunnarius er blitt finta ut. Spørsmålet er om du bare burde gitt deg mens leken var god? Og nå er jeg visstnok snever? Og bare for å gjøre det klinkende klart, du reiste ikke et spørsmål som du hevder.

Går vi tilbake til ditt utsagn, som for øvrig ble krossfestet nokså ettertrykkelig, så kommer du nå med enda mer vas. "Nordnet investorpresentasjon, M&A-strategi, eksisterende assets, videre planlegging", dette er vel absolutt intet bevis for at PEN er avskåret fra de omtalte lånefasilitetene? Hvor i all verden tar du det fra?

Er det noe som preller av polion (som vann på gåsa), så er det vel betydningsløs retorikk der man gir et tilsvar som kan karakteriseres som ren "fyllmasse".
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.11.2020 kl 23:16 4164

Ok
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Spitzer
24.11.2020 kl 07:46 3955

Bare en liten kommentar til Q3.
Regnskap og cash kan se dårligere ut enn ved første inntrykk om en ser cash-utvikling over de siste kvartalene. En kan på det grunnlaget iallefall stille seg spørsmål om PEN har nok funding i forhold den økte aktiviteten som planlegges med både SAMW-1 og mye workover i Tunisia + gjenopptaging av borring i Gabon. Her gjenstår fortsatt en del capex i forhold til Tortue fase 2.

Ser en litt nærmere på Q3-regnskapet så ser en at kundefordringer har økt med nesten 2 musd. Crude oil inventory har også økt med over 300.000 usd.
G&A fortsetter å falle og er for Q3 på knappe 1,1 musd. Ned over 50 % vs samme kvartal 2019.
PEN har 10 musd i bundet kapital knyttet til samw-1 som vil finansiere denne borreforpliktelsen, så den bør ikke tappe selskapet for cash.
Forventes 3 liftings i Q4 som til sammen genererer ca 35-40% av den årlige forventede inntekten. Bør bli et sterkt kvartal som vi nå er inne i og da særlig gunstig med en oljepris som stadig bedrer seg. Så gjenstår det da å se om OPEC+ klarer å unngå å tabbe seg ut og sikre at oljeprisen holder seg stabil.

For få år siden var PEN i diskusjoner vedr. M&A og hadde da god kontakt med banker. Forsto det slik at de ikke hadde problemer med å låne 200 musd. Ifbm. Tunisia-dealene kunne PEN låne mer enn de gjorde. Tror ikke det vil by på problemer for PEN å sikre lånefinansiering til Ruche/Hibiscus-utviklingen.

Tror PEN vil klare seg bra og med et sterkere Q som vi allerede er over halveis inn i så tror jeg arbeidskapitalen vil styrke seg og PEN vil sikre tilgang til lånefinansiert kapital.

For de som ikke liker BWE så mener jeg det ikke er noen grunn til å "disse" BWE. Ønsker en større eksponering mot Dussafu er BWE en bedre kandidat enn PEN gitt dagens aksjekurser. Dussafu synes å være det mest sikre kortet både PEN og BWE har. PEN kan dog gi større eufori ved treff i SAMW-1, men særlig B2-blokken i SA. Gitt PEN sin MCAP tror jeg den potensielle oppsiden er større her...men kanskje også risikoen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 08:04 3934

Veldig bra innlegg. Og veldig diplomatisk med tanke på den smule kalabalik på tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 09:43 3838

3 lifts gjenstår i år. Og 35-40% av årsinntekten regnes det med å generere. Tipper nærmere 50% er aktuelt med oljepris opp mot $50/b! Lyse utsikter. 😊
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 12:13 3709

PEN ligger fortsatt 39% ned i utvikling i år. Mye å gå på fremover åpenbart?
Redigert 21.01.2021 kl 04:33 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2020 kl 12:58 3659

Men så fikk den da også en kraftig oppgang ved nyttår da. Bare en drøy måned etterpå var den på 17-tallet. Før jul hadde den ligget på 15-17 kr i mange måneder. Dit er det jo ikke så langt. Greier man 16 tallet før jul er jeg godt fornøyd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 13:12 3626

Jeg vil også være storligen fornøyd i så fall. Ellers er det enn annen sak jeg lurer svært på. Kanskje du kan oppklare?
Tidlig i juni i år (4.juni var det vel) kom det børsmelding om at DNM hadde ervervet ca 5mill aksjer for forward kontrakt til Kistefos. Der sto det også at de hadde betalt mellom ca 17- og 21kr for aksjene. Siden har jeg søkt med lys og lykt etter meldingen, men den er søkk borte. Har du noen ide om mysteriet? 😎
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Jannern
24.11.2020 kl 13:52 3585

Ydmykhet og mangel på selvinnsikt er tydeligvis et problem for deg!

Dine forvrengninger av Panoros balanse er horribel og kan ikke få stå uimotsagt pga dine daglige repetisjoner!

Realiteten er at Panoro har ca 14.5 millUSD i rentebærende bankgjeld og 15.6 millUSD i cash.

Resten av den rentebærende gjelden, altså differansen mellom 21.5 millUSD og 14.5 millUSD (altså 7 millUSD) er et produksjonslån fra BWE som var en del av avtalen da BWO/BWE kjøpte seg inn. Denne delen av gjelden skal kun betales ned fra produksjonsinntekter og har ikke et forfall som vanlig bankgjeld! Her er det ingen forfallsrisiko, og BWE kan aldri kreve dette fra Panoro Energy ASA fordi det er et non-recourse lån.

Så Netto har Panoro 1 mill USD i netto positiv cash, når man tar Rentebærende bankgjeld minus cash.

Dette er en svært sunn og sterk posisjon å være i, og overhode ikke slik du prøver nesten daglig å forvrenge virkeligheten til å være. Dette er situasjonen etter Covid oljepriskollaps. Fantastisk av Panoro!

Du beveger deg i en gråsone ved å konstant sette frem usannheter.

Ditt forsøk på å vri om at kun en del av cashen er fri er tøv. Panoro kan frigjøre cash i Tunisia ved behov. Noe de ikke har hatt så langt!

Du fortjener egentlig ikke svar, men jeg svarer slik at resten av forumet får se sannheten, og som bevis på at du sprer usannheter som man absolutt ikke bør ha tillitt til!

Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 14:00 3565

Tusen takk for at du tar deg bryet med å klargjøre forholdet. Håper alle nå skjønner at Papegøyen har en agenda som ikke hører hjemme her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 14:41 3478

Takker for meldinger, men det var nok ikke dem jeg lette etter. Det var en tredje melding som viste kursene disse aksjene var kjøpt på. 👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
gunnarius
24.11.2020 kl 14:54 3453

Debt of USD 21.9 million (30 June 2020: USD 22.8 million), with USD 3.6 million having been repaid in the nine months to 30 September 2020

Tall ifm. gjeld er hentet fra Q3 raopporten og slik selskapet selv definerer gjeld. Greit at du spesifiserer, men kreves ytterligere nedbryting fra min siden enn hva som opplyses i Q3? Kan ikke helt skjønne hvorfor du går i taket av den grunn. Da får Jannern instruere selskapet om å rapportere slik han beskriver, så skal jeg gjøre ditto.

Cash balances of USD 15.6 million at 30 September 2020 (30 June 2020: USD 19 million) including cash held for bank guarantee

Bankgarantien utgjør USD 10 mill og er avsatt boring Salloum West brønnen. Det er riktig at dette også er cash, men ikke som automatisk kan benyttes til annet formål uten videre. Kun dersom bankgarantien bortfaller ved en eller annen form for løsning og fristilles til fri og generell bruk.

Generelt: Det er riktig at det legges opp til 3 løftinger med henholdsvis 2 på Dussafu og 1 Tunisia. En extra løfting vil likevel neppe endre det hele dramatisk - gitt inntekt vil være salg av f.eks. 55.000 fat olje, som bør være sammenlignbart nivå. 1 extra lifting i Q4 vs. Q3 er neppe nok i seg selv enn til å begrense redusert cash. Time will tell ......
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
solb
24.11.2020 kl 15:41 3373

Det går som vi har sett for oss; olja i $50 før jul. Og PEN må drøye de 3 siste liftene lengst mulig!! 😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.11.2020 kl 16:52 3292

Opp 6,4 % i går.
Opp 7,5 % i dag.

Jepp, jepp jepp.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
24.11.2020 kl 16:58 3277

Olja formelig spruter oppover. Nærmer seg 48 dollar for Brent nå. Det hadde jeg ikke trodd.

Endelig rir Pen oljebølgen slik den også gjorde når olja tryna, bare da nedover. Nå kan vi begynne å snakket om heftig oppfang den siste tiden. Men så er jo også hver dollar i oppgang gull verdt for PEN. Fortsetter dette vil vi se blå tall ved Q4.

Nå handler alt om å rulle ut vaksinen og få hjulene til å rulle igjen med boringer både i Gabon, Sør-Afrika og Tunisia og forhåpentligvis så raskt som mulig få på plass FID for hibiscus med tidslinje for borestart. Da snakker vi. Trender olja videre oppover er ikke 40 kroner noen umulighet når hibiscus boret begynner å snurre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare