Tragisk sosialisme nok en gang foreslått som løsning.

TOV7
21.10.2020 kl 11:02 2062

Så jeg leste dette leserinnlegget på NRK: https://www.nrk.no/ytring/boligdrommen-var-har-blitt-et-mareritt-1.15202991

Det inneholder mange vrangforestillinger. Og forslag til "løsninger" som ikke vil lede til noe bra. Og man kan selvsagt diskutere dette opp, ned og i mente. Kort sagt er dette nok en indikasjon på at venstresiden ikke forstår økonomi, markedet eller insentiver og hvordan mennesker vil agere som respons.

MEN; dette er et reellt problem (de høye boligprisene, og at mange sliter med å komme seg inn uten hjelp eller betydelig gjeldsbyrde). Det vil resonnere hos mange. Og det er litt trist at Rødt vinner frem med det feilaktige narrativet sitt her nå. Jeg håper noen kommer med et godt tilsvar på dette vrøvlet. Rødt er relativt store i Oslo, og ting som dette er nok med på å fyre opp under deres popularitet.

Så kan man selvsagt si at; det er ikke billig å leie eller kjøpe sentralt i Oslo, eller trodde disse geniene det? Og det er jo sant. Men mange vil nok slite med å akseptere at det gjelder dem selv, og de vil heller tro på en aktivist fra venstre som sier det fins andre løsninger enn å flytte.

Boligeiere er en mektig velgergruppe, og derfor tror jeg ikke seriøse politikere vil innføre noen av forslagene, som å forby å eie mer enn en bolig (!).

Jeg ser dette som en pedagogisk utfordring. Og jeg tror det er ganske viktig at man lykkes i å lære folk "rett og galt" her.

Noen tanker rundt dette? eller organisasjonen Reduser Husleia?
Redigert 20.01.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Platinum365
21.10.2020 kl 12:19 1999

Jeg er 100% for å få slutt på grådigheten eiendomsbaroner fremmer. Det fører som vi ser; ingenting godt med seg.
TOV7
21.10.2020 kl 16:13 1928

Alle er grådig. Det er nytter ikke å si "grådigheten eiendomsbaroner fremmer". Som om det er deres angivelige grådighet som er problemet. Som om dette er et spørsmål om personlig moral eller karakter.

Vi har et boligmarked. Og det er grundig regulert. Det at noen ender opp på toppen her, ved å spille etter reglene, er selvsagt ikke deres skyld, men noe man må regne med. Hvis man ikke liker utviklingen må man heller se litt på hvordan spillet et satt opp.

Det at boligprisene er såpass høye har en rekke årsaker. Man kan nevne i fleng; lav rente (satt lavt av sentralbanken tross stor etterspørsel etter lån), få regulerte tomter, skattefordeler ved å eie bolig mht. formuesverdien kontra andre formuesobjekter, og fordelen det er å skrive av renter på boliglån, offentlige reguleringer om krav til teknisk standard (fordyrende), og krav om antall små og antall større leiligheter i et nybygg (fordyrende).

Jeg legger skylden for høye boligpriser på politikerne alene. De er etter mitt syn helt ansvarlig for den situasjonen som har oppstått.
Cain666
21.10.2020 kl 19:22 1837

snart kommer det en generasjon av babyboomere som skal arve masse. I USA er dette allerede en snakkis og hva det vil føre til. Dagens generasjon som ikke arver noe nå eller senere er de som kommer til å slite mest fremover. Boligprisen har i snitt steget med 10-15k pr mnd siste 10 årene.
Har heller aldri ligget i Norsk politikk at det er alles "rett" til å eie en bolig, så er enig at dette problemet ene og alene er politikerne sin feil.
all4one
21.10.2020 kl 21:42 1770

Utfordringen ligger i den subjektive «rikhetsfølelsen» man får av en bolig som hele tiden stiger i verdi.
En kar i Oslo beskrev hvordan vedkommende hadde tjent bedre på boligens verdiøkning kontra arbeidsinntekten de siste åra.
Det henger ikke på greip.

Når sant skal sies mener jeg boligverdi har betydning for forbruket. Enkelte er redd for at nedgang vil føre til mindre forbruk, spesielt av luksusvarer som ny bil, oppussing, klær, elektronikk etc.
Henger forøvrig ikke på greip det heler i disse klimatider.
Forbruk, reiser og handel er forurensende. Mange politikere er i mot det, men de vil gjerne fly på ulike møter fremfor å ta det digitalt.

Det som derimot henger på greip er boligbeskatning og andelen norske topppolitikere som eier egen primær- og kanskje flere sekundærboliger.
Da tenker jeg både lokale, men også regionale og nasjonale. Kan tenke meg andelen er større blant adelen enn lekfolket.

Norsk boligpolitikk legger opp til verdiøkning, helst langt over lønnsøkning. «Sykepleierindeksen» er grei skurring. Mer interessant blir det om en ser på oslo børs kontra bolig i de tre største storbyene i Norge. Hvilken investering har lønt seg siden 1994?
Ta med rentefradrag, boligbeskatning, ligningsverdi og skatt på utbytte i regnestykket.

Hadde norske politikere ønsket et sunt boligmarked ville det blitt teknisk deregulert og flere offentlige tomter skilt ut til boligbygging.
Nå har de heler justert levealder og innført en rekke tekniske vanskeligheter for å bygge leiligheter i lav- og høyblokker til 3-ganger årsinntekt som mine foreldre hadde mulighet til å kjøpe.
Boomerne og 68-erne har trukket stigen opp etter seg.
Jævla egoister, det nører under kommunistene som vil komme når brødet ikke metter og idiotiene på Paradise ikke gir dem sirkus lenger.
Platinum365
22.10.2020 kl 09:50 1620

Ja det burde ha vært regulert for lenge siden, og ikke minst beskatning på lik linje som andre investeringer. Det burde samtidig i en perfekt verden blitt gitt inntil 5x inntekt til andre typer investeringer som aksjer og andre finansielle instrumenter. Hvorfor skal eiendom være så bra, det er jo en elendig investering sett opp mot andre investeringer.

Utleie også, gir en yield som er helt latterlig liten. Men siden banken kaster penger etter deg, så oppstår da disse greiene her. Viktig å regulere som jernet nå.

Forskudd på arv og utleieboliger er en uting.

Forskudd på arv gitt av foreldre er ikke politikerne sin feil, at myndige personer velger å kjøpe/okkupere bolig nr 2,3,4,5...1000 arbeidere behøver for å få livet til å gå rundt og yte best mulig verdiskapning (hjem - barnehage - arbeidsplass), er vel ikke politikerne sin feil det heller.
Baltazaris
22.10.2020 kl 11:25 1547

Ja du kan jo spørre banken din om få låne millioner til aksje kjøp:) Ingen banker i verden ville lånt deg disse pengene. At du synes utleieboliger er en uting er jo også ganske revolusjonerende, skal ingen leie eller hvordan vil du ordne dette?
Platinum365
22.10.2020 kl 11:54 1515

Ja, du klarte ikke fange essensen der nei. Kjipt for deg, straks jul
Baltazaris
22.10.2020 kl 13:03 1466

Nei essensen klarte jeg ikke fange, det ble for avansert.
Fluefiskeren
22.10.2020 kl 14:18 1416

«Jeg legger skylden for høye boligpriser på politikerne alene. De er etter mitt syn helt ansvarlig for den situasjonen som har oppstått.»

Det er jo forsåvidt det de sier også.»

«Politikken som banet vei for at bolighaier kunne bli søkkrike på folks behov for hjem gjorde boligdrømmen vår til et mareritt.»

Jeg er enig i den uttalelsen.

Kaisovski
22.10.2020 kl 15:05 1385

Har brukt forskudd på arv til å kjøpe utleieboliger.
Helt fantastisk spørr du meg. Studenter får billigere boplass, og jeg er ikke lenger lavtlønnet.

Vinn-vinn!
Slettet bruker
23.10.2020 kl 03:23 1250

Merkelig å legge skylda på grådighet på et parti på venstresiden. Overføringer til de rike især blant de partier som « forstår seg» på økonomi, har medført at de rike har blitt 25 ganger så rike i løpet av 10 år, mens folk flest har stått stille i beste fall. Norge er ekstremt: her kan en familie med medianinntekt ikke lengre betale sine obligatoriske utgifter gjennom kun lønnsinntekt, som eneste land i hele OECD. Selvsagt er partier som FRP og Høyre pådrivere til å forsterke idiotiet, men samtlige partier sender regningen for sin « ideologi» til folk flest.
Min påstand er at vi må vekk fra « de som forstår seg på økonomi» av den enkle grunnen at de ikke forstår seg på samfunnsmekanismer.
Det er utrolig enkelt å regulere retten til å bo for en overkommelig pris, men det finnes ikke politisk vilje for det fordi samtlige partier sleiker de rike i ræva.
Prisregulering for både utleie, nybygg osv.,er VANLIG i mange land, slik at gribbene ikke kan gjøre som de vil. At noen idioter mener at kapitalanarkisme ( slik det er idag) er løsningen er jo rene Trumpisme. Da er man ganske så skrudd i huet