Et salg er meget tæt på at ske

Slettet bruker
NAS 24.09.2018 kl 07:55 10174

Et salg er sikkert meget tæt på nu der søges ny chef i NAS.
Tror på kraftig stigning i kursen allerede i dag.
Salgs kurs 330 - 350 -- 400 -- eller måske over kurs 500
De kan ikke blive ved med at holde aktionærerne hen i det uvisse.
Redigert 20.01.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
fruentimmeret
24.09.2018 kl 08:33 8374

Kvalifiserte dette til opprettelse av en ny tråd?
tommbakk
24.09.2018 kl 08:50 8305

I dagens forauksjon, så er det solgt noen temmelig heftige poster på hhv 110.000 aksjer til kr 219 og 10.000 aksjer til 239.

Det jeg lurer på, er hvem det er som selger disse, og hvorfor disse kursene?

Kan det være IAG, gjennom JP Morgan, som kvitter seg med sine poster? Men da igjen; hvorfor selge til så lav kurs?
stinkapiano
24.09.2018 kl 08:59 8259

Opsjonsinnløsning fredag.
tommbakk
24.09.2018 kl 09:11 8223

@stinkapiano: takk skal du ha. Så det etter at jeg hadde skrevet mitt innlegg. Hadde ikke fått med meg innløsningen.
ruda
24.09.2018 kl 10:40 8113

Tror ikke det er lenge før NAS blir solgt
IshebaA
25.09.2018 kl 11:35 7759

Altfor mye prat og spekulasjoner, og altfor lite konkret som skjer. Vi stuper langt under dagens nivåer også ved null aktivitet som i den siste perioden.
Slettet bruker
25.09.2018 kl 11:44 7782

Denne kommer nok, bud 400 i år.

Epona
25.09.2018 kl 11:57 7746

Hele OSE er basert på olje og oljeprisen. Så lenge den er i drivet vil det gå utover ikke oljerelaterte aksjer og spesielt de som oljeprisen er heller negativt for. Her ramler NAS innunder ved siden av at media er i stand til å blåse opp et par rokkeringer selskapet gjør.
TomW
25.09.2018 kl 12:14 7679

De fleste flyselskapene faller mellom 2 og 5 % i dag og som du nevner så er det uten tvil oljerelatert årsak siden dette gjør et bra innhugg i resultatene til disse. Mange forventer vel nå at oljeprisene skal gå enda mer og kanskje opp mot 100++
For Nas sin del tilsvarte vel 1% økning i drivstoff ca 65 mill ekstra kost så naturlig at dette slår ut negativt
Redigert 25.09.2018 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2018 kl 16:43 7442

Utroligt der ikke kommer meddelelse fra ledelsen, at de stadigvæk er i forhandling med evt. køber. Kursen får lov til at falde og falde på dårlige nyheder på stribe.
Er ledelsen ved at blive kørt ud på et sidespor.
Håber på et salg inden længe, eller en mulighed for at sige fra eller til på et bud på ca kurs 450
Olie prisen kan ikke have så stor indflydelse på aktie kursen.
paulsen
25.09.2018 kl 16:47 7417

At de legger ned langdistanseruter er eneste nyheter, det er jo ikke bra. Det var der de skulle bli en vinner.
Slettet bruker
25.09.2018 kl 16:52 7400

Fin dag på Oslo Børs, en liten sky på himmelen for Norwegian glemmes lett når våre fine oljeaksjer håver inn penger. Nå går tiden raskt mot resultatpresentasjonen for tredje kvartal, og vi skal heller ikke glemme at Simpson har satt budfristen til 31. oktober.

Med vennlig hilsen
Eric
TomW
25.09.2018 kl 17:08 7340

fleks: De fleste av de store flyselskapene ( AAG, Easyjet, Wizz, SAS, Lufthansa, IAG, Nas) faller i dag mellom 3-5 %. Hva har alle disse til felles?
Jo, at alle er avhengig av drivstoff og når utsiktene til oljeprisene stadig stiger gjør det trolig at mange ikke ser fly segmentet som det beste stedet å være fremover. Dette var nok en overreaksjon som vil korrigeres.

Paulsen: Det at Nas skifter ut visse ruter er positivt spør du meg. Så fort ruten viser seg å ikke levere som ønsket så flytter de flyene raskt. Videre så kom det frem at grunnet stor etterspørsel fra Dublin så var det mer lønnsomt å øke frekvensen der
Redigert 25.09.2018 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2018 kl 20:33 7137

Hvordan er det med flyakajene i us i kveld?
Frister med NAS under 250

Budet kommer, det vil jeg gjerne være med på.
Men vil og ha lavest mulig inngang også ?
Redigert 25.09.2018 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
EirHan
26.09.2018 kl 09:24 6835

Yep. Og det jeg er redd for nå er at oljeprisen går til $100, da vil NAS falle kraftig ...og bli der lenge uten andre nyheter
tickerlover
26.09.2018 kl 10:37 6719

Ingen tvil om at oljen er på vei oppover og da går flyaksjene ned.
NAS har bensingjerrige fly, men de må nok tåle en smekk på kursen de også.

Når/hvis NAS kursen går under 200 skal jeg akkumulere. :-)
tommbakk
26.09.2018 kl 11:00 6812

Det er godt å høre at Simpson har satt budfristen til 31. Oktober.

tommbakk lurer på om IAG og/eller Kjos hører på Simpson og således forholder seg til den fristen?

Foruten synes tommbakk at å omtale seg selv i 3. person er veldig kult. Han lurer på om han også skal fortsette med dette. Han får fine flashbacks til rollefiguren Jimmy i Seinfeld.

tommbakk likes it! tommbakk likes it alot!

tommbakk tror for øvrig at NAS blir kjøpt opp og at et bud trolig vil komme innen medio oktober. Spørsmålet er om høy oljepris kan påskynde prosessen, ettersom Norwegians bensingjerrige flyflåte burde være særdeles attraktiv.

Med vennlig hilsen,
tommbakk
TomW
26.09.2018 kl 11:00 6807

Har liten tro på at Nas skal falle under 200 igjen, så sant ikke noe ekstremt skulle skje.
Men igjen, det har skjedd før så man vet aldri i denne aksjen.
undrende
26.09.2018 kl 11:08 6778

Videresalg av "nye" drivstoffgjerrige fly som NAS ikke behøver burde ikke bli vanskeligere å selge med høyere oljepris.
TomW
26.09.2018 kl 11:16 6743

Burde ikke være så vanskelig skulle man tro. At de 70 airbus neo flyene ikke har blitt solgt ennå tror jeg grunner i at Nas fortsatt er i spill. IAG trenger sårt nye fly i flåten sin og ønsker nok gjerne at disse flyene blir med i et eventuelt oppkjøp.
lillele0n
26.09.2018 kl 12:07 6654

Vil det ikke være unaturlig at en slik hendelse ville bli fremlagt før kvartalstall?
Slettet bruker
26.09.2018 kl 12:23 6613

Ble en grisefin trade i NAS, men dæven denne er risky.
Går oljen i 100 må nok nas ned mot 200 uten news.

17000 NAS aksjer 245 i dag, ut nå på 250
Traff hverken bunn, eller topp, men finfin gevinst.
sindi
26.09.2018 kl 12:40 6569

https://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2018/09/Norwegian-fikk-fire-stjerner

"Flypassasjerer over hele verden har rangert Norwegian som et firestjerners flyselskap, ifølge Airline Passengers Experience Association (APEX), skriver flyselskapet i en melding. Fire stjerner er den høyeste rangeringen et lavprisselskap kan få."
TomW
26.09.2018 kl 14:01 6474

lillele0n: Hvis du tenker på flysalg, er dette noe som ble varslet allerede under q2 så dette er noe de kan fremlegge uavhengig av kvartalstall.
lillele0n
26.09.2018 kl 14:31 6424

Beklager, misforsto kommentaren din. Oppfattet at du tenkte på salg av hele selskapet.
TomW
26.09.2018 kl 14:45 6397

Ja sånn ja. Nei tenkte på flysalget og at dette kanskje treneres litt som et resultat av at Nas er i spill. Dette er selvfølgelig synsinger fra min side, men skal vi tro hva selskapet kommuniserte før IAG kom på banen så hadde de allerede da interessenter for deler av flyflåten. Vi har også sett andre selskaper legge inn ordrer på tilsvarende fly fra fabrikk, men da med lange ventelister.

Så hvorfor har da ikke Nas kommer lengre i denne prosessen. Jeg tror at det skyldes forhandlinger rundt et oppkjøp av hele butikken. Det kan selvfølgelig ende med at IAG/Nas ikke kommer til enighet og at det ikke blir noe oppkjøp, men veldig mye tyder fortsatt på at det foregår forhandlinger.
undrende
26.09.2018 kl 15:07 6351

Ved et salg til IAG, så vil nok de være interesert i å beholde den delen av flåten som NAS har leveringer på fremover kan jeg tenke meg, så støtter ditt syn på dette TomW. I motsatt fall, intet salg av selskapet, så er videresalg av noe av den nye flåten verktøyet for å redusere og kontrollere gjelden i selskapet. Om NAS lykkes på egen hånd, hvilket ikke er noen umulighet, eller blir solg, så synes fremtiden bright for et par aksjeposter på nivåene nå
IshebaA
26.09.2018 kl 15:40 6288

Hva tror folket om neste trafikktall? Vanligvis den siste gode mnden for NAS og flybransjen generelt før en stillere periode.
IshebaA
26.09.2018 kl 15:42 6277

https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/09/Oljeprisen-vil-falle-mot-65-dollar-fatet

Forøvrig interessant lesning. Oljesektoren er på ingen måte friskmeldt, men drevet svært mye tyngre enn vanlig av politiske årsaker.
TomW
26.09.2018 kl 16:22 6207

Håper vi lander på ca:

Yield 0.41 (0,405)
RASK 0.37 (0,365)
IshebaA
26.09.2018 kl 17:36 6113

https://m.independent.ie/business/irish/norwegian-to-expand-as-its-us-to-dublin-routes-carry-250000-37355274.html

Trekker seg ut av Belfast som tidligere meldt. Nytt for meg er at nest største aktør på trans-ruter i Belfast er et IAG selskap.

240k reisende fra Dublin på 14 mnder er det bare å ta av seg hatten for.
Epona
01.10.2018 kl 09:26 5551

En kan spekulere på hvorvidt noen store har shortet (ikke noe nytt https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140) eller satt stop loss på NAS. Ser ingen som helst annen grunn til at NAS skal miste høyde under 240 i dag, men den peser vel på og tar seg opp igjen. Kan likevel hende at NAS har blitt smittet av Ryanair ... https://otp.tools.investis.com/clients/uk/ryanair/rns/regulatory-story.aspx?cid=901&newsid=1193988
Redigert 01.10.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2018 kl 09:31 5529

Satser på en trade her selv, det har vært et par dager med relativt kraftig fall uten at det egentlig har dukket opp noen bakenforliggende grunn. Ikke lenge til tall for september som jeg selv ikke har altfor mye håp til men anser det sannsynlig at dersom IAG skal på banen vil det skje i etterkant av trafikktall. Om det blir denne gang, neste gang eller senere er vanskelig å si dog.
Redigert 01.10.2018 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Solux
01.10.2018 kl 09:48 5458

Olja er høy og NAS har som sagt hedret lite i fremtidens og dagens Q. Redd dette går ut over de små marginene de allerede opererer med i dag. Ellers går vi jo inn i en mer turbulent sesong sett i motsetning til høysesongen om sommeren.
IshebaA
01.10.2018 kl 11:27 5347

Ser at oljepris og Ryanair brukes som grunnlag for dagens nedgang. Jeg syns dette høres noe rart ut. Høy oljepris har tynget NAS i snart 7 dager, så dette er intet nytt for dagens nedgang. Oljeprisen er heller ikke i voldsomt driv idag.

At Ryanair sliter tynges desidert mest av en ekstremt tung streik og kanselerte avganger. Høy oljepris slår selvfølgelig også hardere ut på en eldre flyflåte. I bunn og grunn tror jeg neste trafikktall overrasker, men dette spiller selvfølgelig ingen rolle om aksjen rett og slett trades ned på spekulasjoner, som i dag.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 11:29 5329

Dette var dagens: "det har vært et par dager med relativt kraftig fall uten at det egentlig har dukket opp noen bakenforliggende grunn. "

Haha, nå måtte jeg virkelig flire, Er noen overasket av at NAS faller når oljen stiger?? Da har jeg lest det og.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 11:35 5310

Det kan nok fort virke sånn om man sjekker olje en gang i måneden, eller er generelt dårlig i prosentregning. Ryanairs nedjusterte resultatforventninger er nok en større bidragsfaktor i dag, da dette påvirker selvfølgelig bransjen som helhet og Norwegian svinger mer enn mange i dette segmentet.

For de av oss som har fulgt Norwegian i mer enn 5 minutter ser vi at det største fallet skjedde 25. september, en dag da oljeprisen var flat.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 11:48 5259

Jeg har fulgt NAS siden jeg kjøpte første gang på 86 kr.
Bare nevner det.........!
Slettet bruker
01.10.2018 kl 12:21 5202

Innlegget er slettet
Min største enkeltgevinst i år er i NAS.
Du har lett for å slenge med leppa, samtidig som du løper til admin når andre konfronterer deg. Merkelig oppførsel.

Jeg sitter ikke i NAS nå, men fikk meg en artig opptur sist uke med stor gevinst 245 inn, ut 250. Skrev det samme dagen så du kunne sumere antall aksjer, 17000 stk tror jeg det var.

Nå rører jeg den ikke, utover en eventuell short. Brudd under 238 er penger på gata, og det vet også du!
Solux
01.10.2018 kl 15:25 3721

Norwegian skrev i sin rapport for 2. kvartal at selskapet har prissikret 22 prosent av volumene de trenger i 2. halvår 2018. Til sammenligning har Ryanair prissikret 90 prosent.

- Det er klart at en økt oljepris vil slå kraftig ut på bunnlinjen til Norwegian. Drivstoff vil nok være den største hodepinen for Norwegian også i år, sier Elnæs til TDN Direkt.
Slettet bruker
01.10.2018 kl 15:41 3686

Innlegget er slettet
Bare spør han om bettet han rådet andre til her inne, PGS på 23 kroner når den falt til kr 12...ikke minst FOE kr 15...nå er nesten konkurs??greit å backtrade inn noe kroner da ??
Redigert 01.10.2018 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 13:16 3138

Robotter, analytiker og shorter gør alt hvad de kan for at få kursen ned, hvilket ser ud til at lykkes godt. Oslo Bors er pil rådden, og værdier har intet med virkeligheden at gøre, idet netaviser som H. gør alt for at bringe de negative nyheder først, måske i egen interesse.
Ser dog ud til NAS tage det roligt, for de er nok de eneste der ved at et salg er tættere på end nogensinde.
Tror billet priserne skal lidt op overalt, måske alle lavpris selskaber sætter prisen op næsten samtidigt, hvem vil ikke tjene flere penge..
Slettet bruker
04.10.2018 kl 13:24 3111

Med yield 0,38 taper de penger på passasjerene. Norwegian kan ikke bare tjene penger i juli og august og gå i tap resten av året. Det er forståelig at kursen smeller ned nå. Eneste grunnen til å eie dette akkurat nå er oppkjøp, ellers kan man bare vente. Uten IAG på banen ville gribbene ha shortet denne i fillebiter for lengst.
Søndre
04.10.2018 kl 13:39 3054

Det er som flere her er inne på - NAS har 22 % hedge på drivstoff og resten kjøpes til markedspris som nå er 86 dollar fatet.
Ryanair og SAS har hedge på 90 % til 60/65 dollar fatet. Det er bare genier som jobber i NAS. Dette kan gå skeis.

Bl.a John H.Andresen, Egil Stenshagen og Kristoffer Stensrud (grunder av Skagen fondene) har betydelig aksjeposter i NAS.

Jeg lurer på vi de tenker.

Styret bør arbeide raskt med å ansette en ny sjef, som bør være en topp kvalifisert og kan "rette opp skuta".
Redigert 04.10.2018 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
undrende
04.10.2018 kl 15:34 2912

Da har man inntatt et par poster på omtrent dagens (foreløpige) bunn. 20% av kursen barbert bort på noen dager på 10$ økning i oljeprisen, noe som jeg regner med vil bli priset inn i bilettprisen i høst/vinter, ikke bare i NAS. Også hos andre, delvis de som har hedget en større andel også. Ingen kan med sikkerhet si hvilken utvikling oljeprisen tar videre heller, elr hvor Trump måtte hoppe. I første rekke ønsker jeg å ha en posisjon ift mulig oppkjøps case, som også aktualiseres mer på dagens aksjekurs. For øvrig så synes jeg NAS nå begynner å struktureres bedre, videresalg av langt mer bensingjerrige fly vil balansere gjeldsgraden fremover. Økt oljepris vil på ingen måte være direkte skadelig for slike salg Selskapet vokser videre og kan man gradvis fremover øke inntjeningen, så står de på egne føtter snart.
undrende
04.10.2018 kl 15:38 2903

i morgen er denne på vinnerlista ;-)
Slettet bruker
04.10.2018 kl 15:45 2877

I morgen skal denne ned mot 200,-